Får inte längre 5.1, bara 2.0 coaxial och optisk efter ominstalltion

Permalänk
Medlem

Får inte längre 5.1, bara 2.0 coaxial och optisk efter ominstalltion

Hej!

Jag börjar mer eller mindre bli galen på detta problem. Jag installerade om datorn för att få igång en SSD i systemet vilket gjorde gött. Men sedan dess har jag inte fått surroundljudet att fungera. Stereoljud är inga bekymmer alls. Det är Creativeljudkortet i sign det handlar om främst egentligen. Det kör jag via coaxial till en Denon receiver som visar tydligt när den får surround eller bara stereoljud.
Jag tröttnade till slut då jag trodde jag drabbades för första gången av majoritetens drivrutinsproblem med Creative.. Så jag köpte en optisk kabel och testade med det interna VIA-ljudkortet. Samma historia.

Jag vill fortsätta med spela upp film från MPC-HC för det är helt klockrent för mig. Jag har för mig att det inte ska vara några större inställningar där. Har googlat och det verkar bara som att man ska ha direktljud från den spelaren så ska det fungera bra. Testat allt jag kan komma på flera gånger om med båda ljudkorten.

Något som är åt det positiva hållet är när man testar ljudkorten för t.ex. DTS (i uppspelningsenheter nere vid klockan) så blir det äkta 5.1 med det interna och inte med Creative.
Jag sätter målet just nu att få det interna fungera.. Känns som något saknas? Någon som har idéer får gärna spåna lite under tiden jag fortsätter googla.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du inte ställt in uppspelningsprogrammet att använda digitalut utan du har valt stereoutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har denna valt i alla fall:

Uploaded with ImageShack.us

Sedan kan man välja lite mer på filter, men inte på VIA. Där verkar man mest få det bekräftat att det ska vara 6 kanaler.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EoZ:

Har denna valt i alla fall: http://imageshack.us/a/img210/8605/mpc1i.png

Uploaded with ImageShack.us

Sedan kan man välja lite mer på filter, men inte på VIA. Där verkar man mest få det bekräftat att det ska vara 6 kanaler.

Där verkar det som du valt moderkortets digitalutgång, vad händer om du ställer den på system default och försöker styra det från win?
Föresten vad händer om du väljer spdif direkt ?
Och fungerar det med tex vlc ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där verkar det som du valt moderkortets digitalutgång, vad händer om du ställer den på system default och försöker styra det från win?
Föresten vad händer om du väljer spdif direkt ?
Och fungerar det med tex vlc ?

Jepp, det var min tanke. Då blir det bara stereoljud.
Väljer SPDIF direkt? Antar att du menar något av de andra alternativet, svaret är det samma på allt bara stereoljud. Har testat i windows mediaplayer och VLC. I VLC kunde jag specifekt välja 5.1 osv. Men det var bara stereoljud.

Installerade om MPC ifall jag "ställt" bort mig. Utan framgång. Kollade uppdatering (var 1,5 månad sedan den förra laddades hem) och installerade den. Testade som bilden ovan utan resultat. Sedan tog jag alternativet längst ned och sedan högerklickade på filmen, valde filter och kryssade i SPDIF passtrough på DTS och AC-3. Valde även 5,1 i mixer som inte var ikryssad.
Testade det ett par gånger förut på förra versionen så det måste ha varit någon bugg.

Men nu funkar det i alla fall
Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Visserligen är rätt utgångar valda på utmatning, men du har fortfarande inte ställt ut i vilket format du ska mata ut det i, default är 2.0 i MPC HC.

Hur signalen ska vara ställer du på interna eller externa filter beror på vad du använder interna eller om du kör på externa filter.

Interna filter sen så dubbelklickar du på tex DTS och sen ställer du in S/PDIF passthrougt DTS, samt mixer bockar du i och väljer 5.1 eller 7.1
Upprepa med dom andra ljudformaten.

Använder du ett extern ljudfilter använder du dess tillhörande program för att ställa in hur du vill signalen ska spelas upp.

EDIT: var visst lite för sen med inlägget, du kom på det ändå..:P

Visa signatur

Acer Predator Helios 300