Försäljningen av persondatorer minskar för första gången sedan millennieskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Hur jävla länge ska denna lågkonjunktur hålla i sig? Varat i 10 år känns det som, fast det är väl bara 5

Ville gärna hänvisa här till en artikel på svd/näringsliv men hittar den inte, men kontentan var väl typ ekonomisk nedgång är att vänta i cirkus 10 år till, beroende på euroområdets skuldkris, avmattande tillväxt i Asien och en svag och skuldtyngd amerikansk ekonomi. So, the good times just keep on rollin'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Well then ... Utrota märkesdatorer för privat bruk!

Om något så borde vi säga:
"Snälla dell, Hp etc. gör mer balanserade märkesdatorer. Sluta gör datorer med bästa processorn men med sämsta grafikkortet."

Fast i slutändan så ska de tjäna pengar och då tjänar de mer på att bygga datorer med dåliga grafikkort med mycket minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Well then ... Utrota märkesdatorer för privat bruk!

För att...?! Även långt ifrån alla privatpersoner, majoriteten faktiskt, bygger inte heller sina egna datorer utan köper färdiga lösningar, oftast laptops (försök bygg en sådan själv), men även stationära, tänk lite längre än näsan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjompex:

Tror minskandet av datorer beror på att folk väljer att köpa en Smartphone istället för en ny dator.

Lycka till att skriva dokument på en liten 4-5"skärm. Det går inte att komma ifrån ett riktigt tangentbord när man ska skriva

Permalänk
Medlem

Sällar mig till gänget som säger att dagens datorer är såpass bra. En dator med fem år på nacken klarar sig fortfarande för t.o.m spel, även integrerad grafik idag börjar bli tillräckligt bra.
Spelar man inte räcker det väl med någon gammal tvåkärnig processor och integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Hur jävla länge ska denna lågkonjunktur hålla i sig? Varat i 10 år känns det som, fast det är väl bara 5

Tills det nuvarande ekonomiska systemet kollapsar är jag rädd.

Vi har ett ekonomiskt system som förutsätter oändlig tillväxt.

Dock bor vi på en högst ändlig planet med ändlig mängd resurser.

Oavsett hur man ser på det hela inses lätt att någonstans kommer en smärtsam kollision ske.

Högkonjunkturen innan senaste stora krisen 2008 var första gången någonsin oljeproduktionen inte kunde hänga med efterfrågan. Mycket tyder på att de allt snabbare cykler med hög-lågkonjuktur vi upplevt sedan dess samt avsaknaden av någon riktig högkonjunktur (goda tider), faktiskt betyder att vi nått det globala taket där den takt vi kan utvinna jordens resurser sätter stopp för vår tillväxt.

(Mer info "Peak Oil" eller "Peak everything" )

Permalänk
Medlem

PC is my life.

No more.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Hur jävla länge ska denna lågkonjunktur hålla i sig? Varat i 10 år känns det som, fast det är väl bara 5

Tills folk börjar inse att datorer inte kan ersätta allt på arbetsmarknaden så att färre får jobb så inga pengar finns att ha i omsättning och tills regeringar slutar lägga pengar på helt otroligt onödiga saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Helt värdelösa datorer som är överprissatta. Titta bara på denna? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-..., "en ultrasnabb processor och ett grafikkort fulländat för multitasking och multimedia, EN MAGNIFIK SPELDATOR!!!". Vem fan försöker de lura? Tycker synd om folket som köper dessa datorer. Man kan få en minst lika bra dator med montering på t.ex inet för en mindre peng.

Däremot kan jag se fördelen för vissa företag att köpa märkesdatorer. Då får man riktigt bra garantier, något som man inte får när man bygger själv.

Jamen du blandar ihop produkten med säljaren. Det är inte Acer, Packard Bell eller något annat märke som har skrivit de annonserna eller satt priset i butiken. Det är Elgiganten du ska vara arg på och utrota isåfall. Där kan jag hålla med dig så att Komplett, Inet, Dustin och andra seriösa aktörer får mer mark på detta område så att kunderna får den hjälp och vägledningen de behöver utifrån den kunskapsnivå de besitter och vill besitta.

De flesta av mina bekanta tycker jag är tråkig när jag klankar ner på deras Applemaskiner för de köpt överprisat skit och jämför hårdvara, priser etc.

Jag hatar lika mycket som du men du måste rikta hatet rätt, mot de som faktiskt förtjänar det. Det är t.ex. bara Elgiganten och deras electroworld som marknadsför denna dator.

Tex. http://www.dustinhome.se/product/5010645452/hp-pavilion-hpe-h...

Lite dyrare, mycket bättre men de nämner bara att det är ett kraftpaket.

Sen måste man komma ihåg att det kostar att sätta ihop skiten och företagen vill alla ha pengar i fickorna, det är så världen funkar och du liksom vi andra bidrar till att det fortsätter så.

Och vill du bli riktigt förbannad så kolla sweclockers marknad emellanåt så ska du få se på ocker...

Skrivet av Sebastian R:

PC is my life.

No more.

Thaaank yooou!!!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Tills folk börjar inse att datorer inte kan ersätta allt på arbetsmarknaden så att färre får jobb så inga pengar finns att ha i omsättning och tills regeringar slutar lägga pengar på helt otroligt onödiga saker

Skickades från m.sweclockers.com

Som uppvärmda torg till exempel, istället för datorer åt gymnasieelever.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Sällar mig till gänget som säger att dagens datorer är såpass bra. En dator med fem år på nacken klarar sig fortfarande för t.o.m spel, även integrerad grafik idag börjar bli tillräckligt bra.
Spelar man inte räcker det väl med någon gammal tvåkärnig processor och integrerad grafik.

Integrerad GPU är inte i närheten av "tillräckligt bra". Ta bara en titt på Intels HD4000 serie..

Skrivet av Slaktardej:

Som uppvärmda torg till exempel, istället för datorer åt gymnasieelever.

Problemet är väl att pengarna hade gått någon annanstans än skolor om de inte spenderade på uppvärmda torg. Som i mer förmånliga avtal för politiker?

Skrivet av Justbecause:

Tills folk börjar inse att datorer inte kan ersätta allt på arbetsmarknaden så att färre får jobb så inga pengar finns att ha i omsättning och tills regeringar slutar lägga pengar på helt otroligt onödiga saker

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har nu regeringen gjort? Lågkonjunkturen kan inte i regeringens händer utan i världsekonomin som är beroende av dollarn. Sverige har drabbats relativt milt av lågkonjunkturen just tack vare regeringen både före borgarna och borgarna själva.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tills folk börjar inse att datorer inte kan ersätta allt på arbetsmarknaden så att färre får jobb så inga pengar finns att ha i omsättning och tills regeringar slutar lägga pengar på helt otroligt onödiga saker

Skickades från m.sweclockers.com

We are doomed...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Många bra svar här redan, tror inte heller enbart på konjuktur.
PC branschens vikande försäljningen beror nog på en kompott av orsaker:
-Bristande innovation
-Bristande konkurrens (CPU,GPU)
-Extremt många DÅLIGA produkter (netbooks, ACER, ja i stort sett alla jävla plastiga laptops som sålts på alla varuhus senaste 10åren)
-Osexig programmiljö
-Surfplattor
-Apple

Tack för kaffet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jamen du blandar ihop produkten med säljaren. Det är inte Acer, Packard Bell eller något annat märke som har skrivit de annonserna eller satt priset i butiken. Det är Elgiganten du ska vara arg på och utrota isåfall. Där kan jag hålla med dig så att Komplett, Inet, Dustin och andra seriösa aktörer får mer mark på detta område så att kunderna får den hjälp och vägledningen de behöver utifrån den kunskapsnivå de besitter och vill besitta.

De flesta av mina bekanta tycker jag är tråkig när jag klankar ner på deras Applemaskiner för de köpt överprisat skit och jämför hårdvara, priser etc.

Jag hatar lika mycket som du men du måste rikta hatet rätt, mot de som faktiskt förtjänar det. Det är t.ex. bara Elgiganten och deras electroworld som marknadsför denna dator.

Tex. http://www.dustinhome.se/product/5010645452/hp-pavilion-hpe-h...

Lite dyrare, mycket bättre men de nämner bara att det är ett kraftpaket.

Men den burken är ju faktiskt inte samma typ av dator som giganten säljer, acer aspire x3 är en sff burk därefter priset kanske kommer.. Sen att giganten väljer att skriva att den är bra för gaming på ett 630 är ju ett helt annat problem..

Exempelvis så har den endast plats för halvstora expansionsplateser (eller vad man ska kalla det) och 5.25" enheten står på högkant i burken.

Permalänk

På lång sikt tror jag märkesdatorerna är dömda, idag kan man be en firma sätta ihop en skräddarsydd dator för 700kr, och då får du en bra mycket bättre dator samt bättre support och service än via dom stora tillverkarna.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

På lång sikt tror jag märkesdatorerna är dömda, idag kan man be en firma sätta ihop en skräddarsydd dator för 700kr, och då får du en bra mycket bättre dator samt bättre support och service än via dom stora tillverkarna.

Som privatperson kanske, men inte som företag.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

För att...?! Även långt ifrån alla privatpersoner, majoriteten faktiskt, bygger inte heller sina egna datorer utan köper färdiga lösningar, oftast laptops (försök bygg en sådan själv), men även stationära, tänk lite längre än näsan

Jag menade stationära. Bärbara måste förstås vara färdigbyggda – men de behöver inte innehålla tretusen skitprogram som segar ner datorn till snigelfart.

Jag förstår att alla inte kan bygga själva, men då kan man antingen köpa delar som man låter Inet montera eller köpa någon av deras färdiga datorer, eller till exempel CDONs Thor-serie. De innehåller bra delar, är väl balanserade och en miljon gånger mer prisvärda än Acer Predator och sånt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Integrerad GPU är inte i närheten av "tillräckligt bra". Ta bara en titt på Intels HD4000 serie..

Problemet är väl att pengarna hade gått någon annanstans än skolor om de inte spenderade på uppvärmda torg. Som i mer förmånliga avtal för politiker?

Vad har nu regeringen gjort? Lågkonjunkturen kan inte i regeringens händer utan i världsekonomin som är beroende av dollarn. Sverige har drabbats relativt milt av lågkonjunkturen just tack vare regeringen både före borgarna och borgarna själva.

Spelar man inte så duger ju integrerad grafik, precis som ha skrev.

Problemet är väl att det köps in datorer till elever istället för att lägga pengar på riktig undervisning. Jag har inte hört många exempel på att datorer faktiskt tillför något i undervisningen, de används mest till spel och sociala nätverk och kostar massor med pengar för kommunen i underhåll. Tycker inte skattepengar ska finansiera datorer för elever idag. Du kan få en ny dator för runt 2500:- och en begagnad för 500-1000:- som räcker gott och väl till allt du behöver till skolarbete. Har du som förälder inte råd med detta så bör du prioritera om vad du lägger pengarna på. Klart att det kan finnas ensamstående föräldrar med lågbetalda jobb, men för denna minoritet så kan det väl finnas bidrag och stipendier som de kan söka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cfwin:

Ville gärna hänvisa här till en artikel på svd/näringsliv men hittar den inte, men kontentan var väl typ ekonomisk nedgång är att vänta i cirkus 10 år till, beroende på euroområdets skuldkris, avmattande tillväxt i Asien och en svag och skuldtyngd amerikansk ekonomi. So, the good times just keep on rollin'

Skrivet av hasseb64:

Många bra svar här redan, tror inte heller enbart på konjuktur.
PC branschens vikande försäljningen beror nog på en kompott av orsaker:
-Bristande innovation
-Bristande konkurrens (CPU,GPU)
-Extremt många DÅLIGA produkter (netbooks, ACER, ja i stort sett alla jävla plastiga laptops som sålts på alla varuhus senaste 10åren)
-Osexig programmiljö
-Surfplattor
-Apple

Tack för kaffet!

Håller med om det mesta, men konkurrensen på GPU-marknaden är det inte direkt något fel på.
T.ex HD 79XX korten har ju prisdumpats en jäkla massa pga Kepler, alltså konkurrens från Nvidia.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marquzz:

Spelar man inte så duger ju integrerad grafik, precis som ha skrev.

Problemet är väl att det köps in datorer till elever istället för att lägga pengar på riktig undervisning. Jag har inte hört många exempel på att datorer faktiskt tillför något i undervisningen, de används mest till spel och sociala nätverk och kostar massor med pengar för kommunen i underhåll. Tycker inte skattepengar ska finansiera datorer för elever idag. Du kan få en ny dator för runt 2500:- och en begagnad för 500-1000:- som räcker gott och väl till allt du behöver till skolarbete. Har du som förälder inte råd med detta så bör du prioritera om vad du lägger pengarna på. Klart att det kan finnas ensamstående föräldrar med lågbetalda jobb, men för denna minoritet så kan det väl finnas bidrag och stipendier som de kan söka.

Man brukar köpa in Macbooks till eleverna, känns ju motiverat.
Men däremot så underlättar det absolut, vi säger att man ska skriva en uppsats om något.

Dels så är det lättare att hitta fakta, det går snabbare att skriva och det går mycket snabbare att redigera texten.
Man kan enkelt även klippa ut och in saker såsom bilder, och ha flera alternativa texter uppe samtidigt, något som skulle ta evigheter om du ska skriva en uppsats på 4-5 sidor på papper med penna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bakgrund:

Helt värdelösa datorer som är överprissatta. Titta bara på denna? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-..., "en ultrasnabb processor och ett grafikkort fulländat för multitasking och multimedia, EN MAGNIFIK SPELDATOR!!!". Vem fan försöker de lura? Tycker synd om folket som köper dessa datorer. Man kan få en minst lika bra dator med montering på t.ex inet för en mindre peng.

Däremot kan jag se fördelen för vissa företag att köpa märkesdatorer. Då får man riktigt bra garantier, något som man inte får när man bygger själv.

Jag köper bara in märkes datorer till där jag jobbar för att man kan inte ha 240 maskiner ute och man ska serva dom på 2 pers på IT-Avdelningen.

tex vi har repair next busniess day etc.

Men jag skulle alldrig hela mitt liv köpa en märkes dator till mig själv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Plattorna och telefonerna börjar ta över.

Ska man bara surfa lite, läsa mail och göra bankärenden så räcker det stort sett med en telefon idag tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Men den burken är ju faktiskt inte samma typ av dator som giganten säljer, acer aspire x3 är en sff burk därefter priset kanske kommer.. Sen att giganten väljer att skriva att den är bra för gaming på ett 630 är ju ett helt annat problem..

Exempelvis så har den endast plats för halvstora expansionsplateser (eller vad man ska kalla det) och 5.25" enheten står på högkant i burken.

Precis det jag menar....

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vad har nu regeringen gjort? Lågkonjunkturen kan inte i regeringens händer utan i världsekonomin som är beroende av dollarn. Sverige har drabbats relativt milt av lågkonjunkturen just tack vare regeringen både före borgarna och borgarna själva.

För läskunniga människor så skrev jag "regeringAR", det innefattar även USA's regering som även är med och styr världsekonomin och gör de mesta av idiotiska sakerna med pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Bilden ser ut att vara från Inet ^^

Off topic: Ser alla deras butiker lika ut eller är det en äldre bild på Inet sthlm?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Jag menade stationära. Bärbara måste förstås vara färdigbyggda – men de behöver inte innehålla tretusen skitprogram som segar ner datorn till snigelfart.

Jag förstår att alla inte kan bygga själva, men då kan man antingen köpa delar som man låter Inet montera eller köpa någon av deras färdiga datorer, eller till exempel CDONs Thor-serie. De innehåller bra delar, är väl balanserade och en miljon gånger mer prisvärda än Acer Predator och sånt.

Varför ska man låta dem bygga dem? Alla behöver inte dessa datorer, de flesta behöver dem inte, absolut inte företag och personer som använder datorn för att surfa, skriva dokument och betala räkningar och den sänkta försäljningen är inte endast i Sverige, så varför skulle Inet och CDON bygga datorer åt någon i Asien eller Afrika?! Alla dessa "onödiga program" är reklam för dem som även gör att datorerna blir billigare till konsument

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Vänta bara till julen då drar det säkert igång igen!

Tror mer folk små uppdaterar sina datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Integrerad GPU är inte i närheten av "tillräckligt bra". Ta bara en titt på Intels HD4000 serie..

Beror väl på vad du anser vara "tillräckligt bra", men t.o.m. Intel HD4000 klarar de flesta moderna spel på låga inställningar i 1366x768(några på medium). Som jämförelse körs ju de flesta konsolspel i antingen 720p eller lägre, med lite blandade grafikinställningar och i högst 30 FPS.

Förr var det ju, speciellt med Intel, nästan helt otänkbart att spela nya spel ifall kortet var integrerat.

När PS4/Xbox3 släpps kommer antagligen integrerat räknas som skit igen under de första åren, men i nuvarande skede tycker jag det är ganska glasklart att man "klarar sig" med integrerat även för spel

Lite tester för Intel HD 4000
http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chainzaw:

Det är dyrt som attan med datorkomponenter, lite för dyrt.

Det har aldrig varit så billigt som nu, anser en köpare som handlat sedan senare delen av 1970-talet.

Skrivet av nivv:

Hur jävla länge ska denna lågkonjunktur hålla i sig? Varat i 10 år känns det som, fast det är väl bara 5

Så länge en för stor andel lever över sina tillgångar och lånar till konsumtion, både på stats- och individnivå, kommer det fortsätta. De mesta som gjorts är kortsiktiga stimulanser som bara förvärrar problemen på lång sikt. Många politiker pratar om stålbad, men jag har aldrig sett något sådant. Det hade behövts.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Folk kanske har lärt sig att bygga själva i stor utrsträckning