AMD släpper gratis mjukvara för RAM-disk

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Fungerar iaf helt transparent. Kör framförallt alla webbläsarfiler och annan cache där.

När det gäller cache för websidor i RAM så finns den funktionen sen länge tillbaka redan i Opera.
Man kan välja att enbart ha i RAM eller kombinera med både RAM och på disk.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Kul ide att damma av den gamla klenoden nu när ram minnena är klart överkomliga. Dock känns det lite skevt att inte programmen kan lagra informationen de behöver i minnet samt att Windows har dille på att spara ner data i tempfiler på disken.

Snart kommer väl RAM Doubler igen som använde kompression för att utöka det tillgängliga minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Flyttar man firefox cache, windows cache, windows temp och system temp till ramdisken så blir datorn rövsnabb. Min dator utan SSD känns rappare än min mba med ssd, mycket tack vare ramdisken. En gig räcker bra.

Hur flyttar man dessa? (Noobfråga)

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha på sin ram-disk? och vad är riskerna?

ex spelar och spelet hänger sig och man tvingas till en omstart. (savegames borta?)

skulle vara kul med review och guide till detta program.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Är det bara jag som tycker det känns oerhört märkligt att behöva tredjeparts-mjukvara för att använda ramdisk på ett vettigt sätt i Windows?

Är bara Windows som behöver 3e parts mjukvara för detta så what gives.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Är det bara jag som tycker det känns oerhört märkligt att behöva tredjeparts-mjukvara för att använda ramdisk på ett vettigt sätt i Windows?

Verkligen märkligt. AmigaOS hade det inbyggt redan då det kom för snart 30 år sen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Snart kommer väl RAM Doubler igen som använde kompression för att utöka det tillgängliga minnet

Android (CyanogenMod) kör komprimerat. Flera Linuxdistar kör det. Virtuella klustersystem kör det.

Fungerar klockrent nu när CPU'rna är så snabba.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Har kört med RamDisk på 6GB som jag har lagt firefox cashe på och även några tempmappar. Och jag skulle inte vilja vara utan det. Har 16 GB i ram. Så det känndes som en självklarhet att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag vet att 6gb är lite i underkant men finns det någon här som vet om det fungerar bra även med så lite?

Jag kör för närvarande enbart 1GB RAM-disk trots 16GB internminne. Räcker utmärkt för webbläsare-cache och lite till (outlook kör cache där också, följer IE, vilket jag upptäckte den hårda vägen. Ställde in IE på 512MB, men helt plötsligt kunde inte Outlook öppna mail eller visa bilder. Det visade sig att Outlook cachar där utöver de 512MB).

Det bör du utan problem klara på 6GB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Shit nice! blir fint när minesstickor i 32gib modeller blir konsument tillgängliga. Samt moderkort som stöds.

32 gigabit är 4 gigabyte, vilka har funnits på marknaden länge

Permalänk
Inaktiv

Finns inte detta inbyggt i windows redan? o.O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Virus på ram minnena? yes pls!

är du rolig eller seriös?
nej vi vet att det inte händer

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av medbor:

32 gigabit är 4 gigabyte, vilka har funnits på marknaden länge

Fast nu är ju GiB = Gibibyte och inte gigabit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Verkligen märkligt. AmigaOS hade det inbyggt redan då det kom för snart 30 år sen.

Och inte tala om att linux kör tmpfs villket so m sagt får ramdisk att framstå som den antika teknik det är. Ramdisk i traditonel mening är en enhet med fixerat utrymme, som ska partitoneras och formateras med vanligt filystem och sedan omkuperar de denna mägden ram.

tmpfs i linux är ett filsyste också och det tar bara så mycket ram som behövs för datan. har flera dirs monterade som tmpfs vid boot automatiskt men som sagt sjukt enkelt att montera ett tmpfs filsystem var som helst med mount. Går så klart att sätta en övre gräns men annars klarar det väl säkerligen flera Tb skulle jag tro om man sitter på en mindre superdator Vet ärligt inte vad gränsen går men sedan det inte näms och jag inte stöt på nån gräns med mina 32Gb ram så är det säkerligen rätt högt.

Mesta i windows är old news och artefisielt strypt bara för att pracka på kunden en dyrare variant. Inget är gratis i windows inte.

Desutom lite roligt om windows nu är så uselt på Page cache. Vet att windows inte redovisar hur mycket Page cache som används utan det ligger under ledigt ram villket får folk att tro att deras lediga ram är "ledigt" och inte används som cache. Sköter OS:et det vettigt och programen inte varit skrivna som skit så hade mer cachats där så hade ramdisk mäst vart onödigt. Själv använder jag det för att lagara temp data framföralt. men annars ger det inte mycket prestanda vinst i linux om det redan fins i page cachet villet betyder att det redan är i ram minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Hur flyttar man dessa? (Noobfråga)

Själv använder jag OpenRC:s motsvarighet till rc.local för att montera en tmpfs på ~/.mozilla/*.default/ och därefter anropa ett eget script som packar upp en tarball till samma monteringspunkt med cachens innehåll. Denna metod fungerar helt fantastiskt bra faktiskt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Äntligen en riktigt bra orsak till att investera i mer RAM!
Tack, tack AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DirtyHandz:

Fast nu är ju GiB = Gibibyte och inte gigabit

Sant, men RAM-minnen räknar Gigabyte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Äntligen en riktigt bra orsak till att investera i mer RAM!
Tack, tack AMD

Finns bättre program.

t.e.x http://www.softperfect.com/products/ramdisk/

  • Any number of RAM disks. In practice, up to 26 disks due to the number of drive letters available.

  • Any RAM disk size on 64-bit systems. Up to approximately 3.5 GB on 32-bit systems.

  • Persistent RAM disks with an associated on-disk image.

  • Volatile RAM disks whose content disappears on shutdown.

  • Built-in disk image manipulation tools.

Ett bra sätt att utnyttja detta är att göra en image, som du sen monterar som ramdisk sedan kan du bara installera t.e.x spel och program på den. Image filen sparar allt du lägger på den.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk

Alltså, hur lagras denna data när datorn är avstängd? Är det så att man alllokerar lika stort utrymme på HDD/SSD som man har i RAM-disken och som sedan förs över vid start av datorn? Blir inte detta galet segt vid uppstarter? Det går väl inte att lagra data i ram, förutom temporärt?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Alltså, hur lagras denna data när datorn är avstängd? Är det så att man alllokerar lika stort utrymme på HDD/SSD som man har i RAM-disken och som sedan förs över vid start av datorn? Blir inte detta galet segt vid uppstarter? Det går väl inte att lagra data i ram, förutom temporärt?

Image file som programmet laddar och lägger in i minnet.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leatherface75:

Verkligen märkligt. AmigaOS hade det inbyggt redan då det kom för snart 30 år sen.

Jaha? Jag körde RAM-disk på Apple ][ i slutet av 1970-talet. Men ok, det var inte inbyggt från början, om det nu var det på Amiga.

Behovet då var ju dock lite större med tanke på 5 1/4-floppies.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Går hyffsat snabbt med SoftPerfect RAM DISK
Gratis är gott!

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Var guld på gamla Amiga att göra RAM/RAD diskar i minnet för att sedan lägga hela operativet där istället för att läsa in det från floppy.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Medan en hårddisk eller SSD kommer upp i några hundra megabyte per sekund kan systemminnet uppvisa hundratals gånger högre överföringshastigheter.

Snarare 10-20x, inte en multipel på över hundra.

Permalänk
Avstängd

Har kört mEd ramdisk sedan 2008 (2gb av 8) och varit väldigt nöjd. Alltid lagt Windows swap där, då Windows med andra program ofta vill använda swap även om allt ram inte utnyttjas. Nu har jag 32gb ram och lade 4gb till swap. Det känns snabbare överlag, har en Outlook databas på 4gb som känns lättkörd och program poppar upp som det var nyinstallerat.

Permalänk
Skrivet av Jappse:

Image file som programmet laddar och lägger in i minnet.

Svara gärna på hela frågan.

Man måste väl få välja var imagen ska sparas på HDD'n vid avstängning om man vill det?
Och om man har en image på 6GB på HDD'n, tar det inte några minuter för denna att läsas över till RAM-disken vid uppstart eftersom en HDD har en maximal läshastighet på ca 120MB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Ett bra sätt att utnyttja detta är att göra en image, som du sen monterar som ramdisk sedan kan du bara installera t.e.x spel och program på den. Image filen sparar allt du lägger på den.

Förändringar du skriver mot disken, gör du write through ner mot disk då? Då får du ju ändå en väldigt dålig writeprestanda på RAMdisken. Visst du gör väl mestadels read men det känns som att ett vettigt OS (Win 8?) torde kunna lösa det med readahead cache t ex.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och inte tala om att linux kör tmpfs villket so m sagt får ramdisk att framstå som den antika teknik det är. Ramdisk i traditonel mening är en enhet med fixerat utrymme, som ska partitoneras och formateras med vanligt filystem och sedan omkuperar de denna mägden ram.

tmpfs i linux är ett filsyste också och det tar bara så mycket ram som behövs för datan. har flera dirs monterade som tmpfs vid boot automatiskt men som sagt sjukt enkelt att montera ett tmpfs filsystem var som helst med mount. Går så klart att sätta en övre gräns men annars klarar det väl säkerligen flera Tb skulle jag tro om man sitter på en mindre superdator Vet ärligt inte vad gränsen går men sedan det inte näms och jag inte stöt på nån gräns med mina 32Gb ram så är det säkerligen rätt högt.

Mesta i windows är old news och artefisielt strypt bara för att pracka på kunden en dyrare variant. Inget är gratis i windows inte.

Desutom lite roligt om windows nu är så uselt på Page cache. Vet att windows inte redovisar hur mycket Page cache som används utan det ligger under ledigt ram villket får folk att tro att deras lediga ram är "ledigt" och inte används som cache. Sköter OS:et det vettigt och programen inte varit skrivna som skit så hade mer cachats där så hade ramdisk mäst vart onödigt. Själv använder jag det för att lagara temp data framföralt. men annars ger det inte mycket prestanda vinst i linux om det redan fins i page cachet villet betyder att det redan är i ram minnet.

Ja och så kan man köra swap på ZRAM så får man komprimerad ramdisk när tmpfs växer så att det börjar använda swap. 2GB ZRAM tar unngefär 1 GB RAM. Kan vara ett sätt att slippa swappande om man har lite RAM i datorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZRam

Men när jag läste nyheten trodde jag AMD hade kommit med något som kunde köra RAM-disk på grafikkortets grafikminne. Det kanske redan finns sådana lösningar redan? Vad ska man annars använda de nya grafikkorten med 4 GB RAM till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Svara gärna på hela frågan.

Man måste väl få välja var imagen ska sparas på HDD'n vid avstängning om man vill det?
Och om man har en image på 6GB på HDD'n, tar det inte några minuter för denna att läsas över till RAM-disken vid uppstart eftersom en HDD har en maximal läshastighet på ca 120MB/s?

Ja, du väljer var du lägger den.

Ja, lite långsammare blir det. Det är snarare avstängning av datorn som är långsammare. Uppstarten går snabbt, för mig.

Prova dig fram?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Ser exact ut som denna som jag har på skoldatorn som heter Dataram RAMdisk (exakt samma layout så de jobbar nog med dem )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb