Köpråd av LED ca:47" med DLNA o Smart-tv

Permalänk
Medlem

Köpråd av LED ca:47" med DLNA o Smart-tv

Snål student som man är letar jag efter en billig LED-tv i storleksklassen 47" ungefär.

Det viktigaste är att den har stöd för att spela upp filmer trådlöst från min NAS (Synology). Trådlöst med eller utan USB-adapter.
Andra krav:
- LED (en så stor TV drar annars för mycket ström)
- SMART (och då är jag egentligen mest ute efter SVT-play)

Önskvärda funktioner:
- Inspelningsfunktion till USB-hdd
Sen får bilden vara så bra som möjligt:)

Budget: Riktpris= 7000kr (Med wifi-dongel om så behövs) Smärtgräns= 8000kr.

Köpet kommer att ske i Augusti, därav behöver jag lite tips vad jag bör leta efter.

Min tanke är följande:
Prio 1. Samsungs TVar sjunker som mest i pris i till början av mars och slutet av augusti, vilket passar mig bra. Samsung har flest TVar i det segmentet jag letar efter. Jag har siktat in mig på 5-serien, 2012 årsmodeller. Inte de billigaste med 50Hz CMR utan 100Hz CMR. Priset på dessa ligger redan under 7000kr inkl. wifi-dongel.

Prio 2. Om någon Samsung ur 6-serien närmar sig 7-8k är det helt klart ett alternativ. Högre Hz och 3D (3Dkänns förövrigt onödigt om den är aktiv)

Prio 3. Någon annan trevlig TV. Eventuellt med en Boxee box som komplettering. Jag tänker då exempelvis på LG 47LW450N om den sjunker lite i pris. Låter som en trevlig TV förövrigt. Andra märken är också välkomna, förutom Sony-smartTV som inte har stöd för så mycket.

Frågor:
1. Låter mitt resonemang vettigt? Tittar jag på rätt TVar? Någon som har en av de TVar jag föreslagit?
2. Förslag på andra inköp?
3. Tankar runt Smart-tv hos olika tillverkare mot att köpa en "dum TV" och en boxee box?
4. Vad är den största anledningen att jag skulle betala mer, utifrån mina krav jag beskrivit?

Permalänk
Medlem

Du vill inte ha 100hz! Skitfunktion som ökar input lag.

Samsung nej tack.

Den här hade jag gått på, fast 46an: http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-40pfl5507-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du vill inte ha 100hz! Skitfunktion som ökar input lag.

Samsung nej tack.

Den här hade jag gått på, fast 46an: http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-40pfl5507-...

Tack för svaret!

Jag spelar inte så mycket tvspel så jag tror inte input lag blir ett så stort problem för mig. 100Hz ska ge bättre flyt i bilden och är därför att föredra. (Även om Samsungs 100Hz egentligen är 50Hz, men bättre än ingenting)

Jag vet att Samsung inte är det bästa märket många gånger, men de är ofta prisvärdast runt det segmentet jag letar efter. Du får gärna säga varför du inte gillar Samsung om det ska bidra till diskussionen.

Jag kollade på philips-tvn. Den finns knappt i Sverige, 46an kostar över 9k vilket är över min budget och 3D-funktionen är active vilket jag ogillar starkt. Om det överhuvudtaget ska vara 3D tycker jag att passive är bättre, annars kommer jag inte använda det. Så jag känner inte att det är ett alternativ utifrån mina kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Tack för svaret!

Jag spelar inte så mycket tvspel så jag tror inte input lag blir ett så stort problem för mig. 100Hz ska ge bättre flyt i bilden och är därför att föredra. (Även om Samsungs 100Hz egentligen är 50Hz, men bättre än ingenting)

Jag vet att Samsung inte är det bästa märket många gånger, men de är ofta prisvärdast runt det segmentet jag letar efter. Du får gärna säga varför du inte gillar Samsung om det ska bidra till diskussionen.

Jag kollade på philips-tvn. Den finns knappt i Sverige, 46an kostar över 9k vilket är över min budget och 3D-funktionen är active vilket jag ogillar starkt. Om det överhuvudtaget ska vara 3D tycker jag att passive är bättre, annars kommer jag inte använda det. Så jag känner inte att det är ett alternativ utifrån mina kriterier.

Varför har du fått för dig att 100hz ger bättre flyt? Det ger en känsla av att man spolar filmer och är inget jag skulle rekommendera. Var säker på att du gillar det innan du köper. Personligen tycker jag att det förstör hela upplevelsen med speciellt film där det också alltid rekommenderas att vara av, förutom vid kanske animerat.

Den är ny, den kommer. Men slå av 3Dn, 2D är ju det intressanta och där är Philipsen outstanding tydligen.

I dina kläder hade jag satsat på en Plasma + Boxee. 50 spänn per år extra för ström för att få en så bra bild som möjligt, det är inte bortkastat.

http://cdon.se/hemelektronik/51_plasma-tv_samsung_ps51d535a5w...

Eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Varför har du fått för dig att 100hz ger bättre flyt? Det ger en känsla av att man spolar filmer och är inget jag skulle rekommendera. Var säker på att du gillar det innan du köper. Personligen tycker jag att det förstör hela upplevelsen med speciellt film där det också alltid rekommenderas att vara av, förutom vid kanske animerat.

Den är ny, den kommer. Men slå av 3Dn, 2D är ju det intressanta och där är Philipsen outstanding tydligen.

I dina kläder hade jag satsat på en Plasma + Boxee. 50 spänn per år extra för ström för att få en så bra bild som möjligt, det är inte bortkastat.

http://cdon.se/hemelektronik/51_plasma-tv_samsung_ps51d535a5w...

Eller liknande.

Okej då förstår jag vad du menar med att 100Hz är dåligt. Jag förstod inte vad du menade innan.

Med plasma och energiförbrukning är det mer att TV:n blir så varm och det sliter mer på TV:n, rummet blir också varmare. Sen tycker jag att det är svårt att hitta prisvärda plasma. Många saknar full HD och jag har sämre koll på dom.

Hade jag kollat på TV:ar från förra året hade jag nog behövt köpa en boxee box hursomhelst. Men nu har vissa tillverkare tillräckligt bra Smart-tv, mediastöd och Wifi så jag kanske klarar mig. Dock känns det som ett mer framtidssäkert alternativ att köpa en boxee box.

Hade jag köpt en TV idag hade det blivit http://www.dustinhome.se/product/5010638168/samsung-ue-46eh54... + wifi-dongel för 348kr. Då skulle jag nog klara behoven jag har just nu, samt det känns ganska prisvärt. Inspelningsfunktion till HDD, så jag kan göra mig av med min comhembox som lever om fruktansvärt högt:) Problemet är bara att jag inte har kunnat se någon av samsungs nya 5-serie på elgiganten eller mediamarkt förutom den enklaste med sämre bildegenskaper...

Permalänk
Medlem

Vad ska du se på tv-apparater i butik för? Okej, om de har biorum så går det. Utan korrekt belysning och ett bra rum som kan liknas dina hemmaförhållanden är det helt omöjligt att i butik få ett korrekt intryck av en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad ska du se på tv-apparater i butik för? Okej, om de har biorum så går det. Utan korrekt belysning och ett bra rum som kan liknas dina hemmaförhållanden är det helt omöjligt att i butik få ett korrekt intryck av en skärm.

För att få någon som helst uppfattning över bilden på TVn. Även om det inte ger en korrekt bild så ser jag kanske vilka jag bör undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

För att få någon som helst uppfattning över bilden på TVn. Även om det inte ger en korrekt bild så ser jag kanske vilka jag bör undvika.

Oftast inte, inställningarna är oftast gjorda så att de TVs de vill sälja ser bättre ut medans andra modeller som är billigare eller som de har mindre marginal på ser dåliga ut. T.ex. plasma TVs ser också sämre ut i affärer då de inte fungerar lika bra i väldigt ljusa miljöer som LCDs.

Förövrigt håller jag med Dreas89, all fake HZ känns dåligt för mig när jag kollar på TV, möjligtvis att det fungerar bra med typ fotboll, men inte med filmer och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Oftast inte, inställningarna är oftast gjorda så att de TVs de vill sälja ser bättre ut medans andra modeller som är billigare eller som de har mindre marginal på ser dåliga ut. T.ex. plasma TVs ser också sämre ut i affärer då de inte fungerar lika bra i väldigt ljusa miljöer som LCDs.

Förövrigt håller jag med Dreas89, all fake HZ känns dåligt för mig när jag kollar på TV, möjligtvis att det fungerar bra med typ fotboll, men inte med filmer och serier.

Jag kan absolut hålla med om att de prioriterar olika TVs ganska kraftigt. Jag baserar inte stor del av mitt beslut på butiksbesök:)
Dock har jag problem att hitta recensioner på vissa TVs, speciellt årets modeller, och då kan det vara ett alternativ att kolla själv i butik.

Vad tycker du Marcusk att jag borde titta efter med mina kriterier? Kan man få en bra 47" LED för typ 7000 i augusti? Eller är en plasma för 5500+boxee box bättre? Eller har du något annat tips?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Vad tycker du Marcusk att jag borde titta efter med mina kriterier? Kan man få en bra 47" LED för typ 7000 i augusti? Eller är en plasma för 5500+boxee box bättre? Eller har du något annat tips?

Jag hade personligen satsat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Panasonics plasmor ska vara de bästa, åtminstone i den prisklassen. De har någon sorts smart tv funktion redan inbyggd också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade personligen satsat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Panasonics plasmor ska vara de bästa, åtminstone i den prisklassen. De har någon sorts smart tv funktion redan inbyggd också.

+1 fan, den missade jag helt!

Permalänk
Medlem

Plasma är att föredra då du kommer undan billigare och får 100 gånger bättre bild än valfri "LED". Är själv väldigt förtjust i Panasonics plasmor.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Oftast inte, inställningarna är oftast gjorda så att de TVs de vill sälja ser bättre ut medans andra modeller som är billigare eller som de har mindre marginal på ser dåliga ut. T.ex. plasma TVs ser också sämre ut i affärer då de inte fungerar lika bra i väldigt ljusa miljöer som LCDs.

Förövrigt håller jag med Dreas89, all fake HZ känns dåligt för mig när jag kollar på TV, möjligtvis att det fungerar bra med typ fotboll, men inte med filmer och serier.

Besök en mindre butik där man kan be att få dimma ner belysningen så den liknar hemmiljön.

Frågan är hur svtplay fungerar på tv apparater. Webbläsaren måste ju ha stöd för flash även om det verkar finnas en html5 version för ipad.

Permalänk
Medlem

Tackar för länken!

Skrivet av Marcusk:

Jag hade personligen satsat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Panasonics plasmor ska vara de bästa, åtminstone i den prisklassen. De har någon sorts smart tv funktion redan inbyggd också.

Den ser väldigt bra ut, men då krävs det nog att jag också köper typ en boxee box och då landar priset lite väl långt över min prisklass. Men visst om den dyker upp i utförsäljning någonstans så kanske. Ser lite ut som att den är på väg bort då den är från 2011.

Nu när ni verkar gilla Panasonic: Har Panasonic några spännande plasma från 2012? Jag tänker att 2011 verkar vara på väg ut. Samtliga FullHD plasma TVs från 2012 ser ut att ha 3D, men man behöver ju inte använda det. Tyvärr ser det ut som de tagit bort funktionen för att spela in TVprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Den ser väldigt bra ut, men då krävs det nog att jag också köper typ en boxee box och då landar priset lite väl långt över min prisklass. Men visst om den dyker upp i utförsäljning någonstans så kanske. Ser lite ut som att den är på väg bort då den är från 2011.

De har billigare modeller också fast då utan smart TV och liknande. Valde just den för att du skulle slippa köpa en Boxee Box. Vad är skillnaden mellan den TVn's smart funktion och de LED TVs du tänkte på i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De har billigare modeller också fast då utan smart TV och liknande. Valde just den för att du skulle slippa köpa en Boxee Box. Vad är skillnaden mellan den TVn's smart funktion och de LED TVs du tänkte på i början?

Skillnaden i SMARTfunktioner är nog ganska enkel och gör kanske mest skillnad för mig personligen. 3 saker jag vill ha, om TV:n stöder detta behöver jag ingen boxee box eller liknande:
- Inspelningsfunktion till USB-hdd. Just nu har jag en inspelningsbar comhembox som lever om väldigt högt så jag vill gärna bli av med den. När man blivit van att pausa och spola över reklampauserna vill man gärna ha det i den nya tv:n. Alltså: jag vill slippa en extra box och fjärrkontroll. Samsungen har stöd för det här, det har inte de nya Panasonic vad jag kan läsa ut.
- Samsungs smartTV kan spela upp SVT-play. Det är främst den funktionen jag är ute efter. Sen är allt annat bonus. Jag vet inte hur det ligger till med stödet hos andra tillverkare, men jag vet att många saknar stöd för SVT-play. Vet någon hur det är med Panasonic?
- Filformatstöd, DLNA. Jag har en NAS med filmer på som jag vill kunna komma åt. Samsung har bra formatstöd, LG också. Jag vet inte riktigt om de andra tillverkarna. Kan jag inte spela upp vanliga filformat så måste jag ju skaffa en box, vilket jag vill undvika om det går.

I övrigt är jag inte speciellt brydd om SMARTfunktioner. Det kan vara trevligt med exempelvis spotify och sånt men inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Skillnaden i SMARTfunktioner är nog ganska enkel och gör kanske mest skillnad för mig personligen. 3 saker jag vill ha, om TV:n stöder detta behöver jag ingen boxee box eller liknande:
- Inspelningsfunktion till USB-hdd. Just nu har jag en inspelningsbar comhembox som lever om väldigt högt så jag vill gärna bli av med den. När man blivit van att pausa och spola över reklampauserna vill man gärna ha det i den nya tv:n. Alltså: jag vill slippa en extra box och fjärrkontroll. Samsungen har stöd för det här, det har inte de nya Panasonic vad jag kan läsa ut.
- Samsungs smartTV kan spela upp SVT-play. Det är främst den funktionen jag är ute efter. Sen är allt annat bonus. Jag vet inte hur det ligger till med stödet hos andra tillverkare, men jag vet att många saknar stöd för SVT-play. Vet någon hur det är med Panasonic?
- Filformatstöd, DLNA. Jag har en NAS med filmer på som jag vill kunna komma åt. Samsung har bra formatstöd, LG också. Jag vet inte riktigt om de andra tillverkarna. Kan jag inte spela upp vanliga filformat så måste jag ju skaffa en box, vilket jag vill undvika om det går.

I övrigt är jag inte speciellt brydd om SMARTfunktioner. Det kan vara trevligt med exempelvis spotify och sånt men inget krav.

Enligt Panasonics produktinformation för den jag länkade så har TVn en inspelningsfunktion:

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/Plasma+...

Citat:

Det är enkelt att spela in dina favorit-TV-program, filmer och annat innehåll på den externa USB-hårddisken. Det är enkelt att kontrollera inspelningarna genom att använda VIERA-fjärrkontrollen. Med Rew Live TV-funktionen för USB HDD-inspelningar kan du återuppleva ett direktsänt TV-program för att se de scener du vill, så du slipper missa viktiga ögonblick.

Den har också DLNA enligt samma sida, SVT play hittar jag dock ingenting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Enligt Panasonics produktinformation för den jag länkade så har TVn en inspelningsfunktion:

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/Plasma+...

Den har också DLNA enligt samma sida, SVT play hittar jag dock ingenting om.

Ja P50G30Y har inspelningsfunktion, så det är bra. Dock är modellen på väg ut och 2012 års modeller från Panasonic har inte den funktionen enligt vad jag kan se.

Problemet med DLNA är att det betyder inte att de stöder många filformat utan bara att man kan komma åt filerna via nätverket, inte att man kan spela upp dom. Som Sony exempelvis, spelar nästan inte upp något format även fast de har DLNA. Därför behöver man mer information över videostödet. Vad jag vet så har nya Samsung och LG bra stöd, annars har jag inte riktigt koll.

SVT-play är svårt att hitta information om. Bäst att fråga kundtjänst eller någon som har en kanske? Alternativt klicka runt lite i butik.

Det jobbiga är att om TVn bara har en av funktionerna, videostöd eller SVT-play, så betyder det att jag måste skaffa en box och då blir det lätt dyrare.
Men jag är tacksam för dina synpunkter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Ja P50G30Y har inspelningsfunktion, så det är bra. Dock är modellen på väg ut och 2012 års modeller från Panasonic har inte den funktionen enligt vad jag kan se.

Varför köper du inte då 2011 versionen? Att en ny årsmodell kommit ut betyder inte att den nödvändigtvis är bättre.

Skrivet av Oskarrr:

Problemet med DLNA är att det betyder inte att de stöder många filformat utan bara att man kan komma åt filerna via nätverket, inte att man kan spela upp dom. Som Sony exempelvis, spelar nästan inte upp något format även fast de har DLNA. Därför behöver man mer information över videostödet. Vad jag vet så har nya Samsung och LG bra stöd, annars har jag inte riktigt koll.

Videoformaten som stöds är enligt prisjakt:
AVC(HD), AVI, DivX HD, DivX, H.264, Matroska (MKV), MOV, MPEG1, MPEG2, MPEG4, TS, WMV9 HD (VC-1), WMV, Xvid

Skrivet av Oskarrr:

SVT-play är svårt att hitta information om. Bäst att fråga kundtjänst eller någon som har en kanske? Alternativt klicka runt lite i butik.

Det finns tydligen inte alls såg jag nu när jag sökt lite mer.

Tydligen så vill inte SVT släppa SVT Play som "app" till olika TVs, trots att de kan göra det till t.ex. Panasonics "viera connect", vilket är typ som en appstore fast till Panasonics TVs.

http://blogg.svt.se/testbild/2011/12/appar-ar-inte-en-langsik...
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/%C3%96v...

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung UE46ES5505

Jag köpte tv:n på mediamarkt för 4990 (1000kr rabatt vid tecknande av comhem).
Jag är väldigt nöjd för det priset. TVn klarar av att spela upp filmer från min NAS och se SVTplay.

+ Tunn
+ Matt skärm så den blänker inte så mycket. Hade jag inte väntat mig.
+ Menyerna är rappa och TVn känns inte laggig
+ Spelar upp alla format jag matar den med + undertexter. (mkv och allt)
+ Svt play fungerar i webbläsaren
+ Det funkar bra att spela in till extern hdd.
+ EPG:n är snabb.
+ Med wifidongle så är den snabb på nätet och webbläsarn funkar bra.
+ Stöd för fjärrkontroll med mobilen.

- ingångarna på baksidan är inte anpassade för att sättas upp på väggen med ett smalt väggfäste, otaktiskt placerade kontakter som blockerar varandra om man kör med vinklade kontakter, gör man inte det sticker dom rakt ut. Synd med en sån tunn TV.
- Fjärrkontrollen måste riktas mot mottagaren, går inte byta kanal från höften:P
- Dåligt med appar (Ted-talks är borta tex)
- Man måste manuellt starta timeshift-funktionen varje gång man startar tv:n.
- Bildlägeinställningarna är lite sådär, 2 är helt oanvändbara. Jag har inte orkat ställt in den ordentligt än.
- Jag har en röd pixel som alltid lyser efter att tv:n varit igång ungefär en timme. Jag upptäckte det efter 14 dagar vilket betyder att det inte går på garantin inte tre till fastnade pixlar dyker upp (samsung pixelgaranti), så kolla din TV noga första veckan! Detta är dock knappast något speciellt med denna TV.

Sammanfattningsvis: TV:n har alla funktioner jag ville ha och de funkar faktiskt jättebra. Dock hade jag otur och fick en fastnad pixel vilket drar ner betyget. Hade gärna haft behövt sikta lite mindre med fjärrkontrollen.

Permalänk
Skrivet av Oskarrr:

Jag köpte tv:n på mediamarkt för 4990 (1000kr rabatt vid tecknande av comhem).
Jag är väldigt nöjd för det priset. TVn klarar av att spela upp filmer från min NAS och se SVTplay.

...

Sammanfattningsvis: TV:n har alla funktioner jag ville ha och de funkar faktiskt jättebra. Dock hade jag otur och fick en fastnad pixel vilket drar ner betyget. Hade gärna haft behövt sikta lite mindre med fjärrkontrollen.

Hej Oskar!
Jag är i samma tankar du var innan du köpte tv:n, och jag funderar på just den modellen. Jag har också en NAS, och det enda jag egentligen bryr mig om är uppspelningen från den. Det ska funka riktigt bra annars får det vara. Är du helt nöjd med uppspelningen och gränssnittet? Klarar den verkligen alla format? Jag tänker då främst på .mkv. Fungerar subtitles bra? Är menyn/gränssnittet rappt och överskådligt över filmer tillgängliga över DLNA? Vilken DLNA server använder sig din NAS utav? Jag kör Freenas 8, och vill veta vilka valmöjligheter jag har.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med uppspelningen, den har klarat de format jag har, vilket innebär alla de vanligaste inklusive mkv. Undertexter fungerar automatiskt om de ligger i samma mapp med samma namn, så det är smidigt.

När det kommer till gränssnittet så är det inte helt perfekt. Lite jobbigt om man spolar mycket fram och tillbaka i filmer. Det finns buggar som inte dyker upp så ofta men de finns där, tex att en fil inte längre går spela upp och man får klicka på den igen (dock svårt att veta om det har något med det trådlösa att göra). Det finns lite småsaker jag hade förändrat om jag satt på mjukvaruutvecklingen hos samsung men det fungerar över lag bra. I och med att det är anpassat för att styras med fjärrkontrollen så funkar det bra.

Själva gränssnittet mot dlna är inte speciellt snyggt om man jämför med andra lösningar. Det är helt enkelt en bild ur en frame i filmen, allt i ditt mappsystem du har på servern. Men, om du exempelvis har en NAS med stöd att köra en PLEX-server så kan du köra det via en app och det blir ju betydligt snyggare och du får ett bättre gränssnitt. Min NAS klarar tyvärr inte det. Jag har bara hört andra som använder det på samsung smart TVs-

Min NAS (synology ds212j) kör det medföljande mediaserver, inte så fancy men det funkar. Jag kan inte riktigt tillräckligt för att uttala mig mer om det.

Men om man ska sammanfatta det så kan jag säga såhär: Jag känner absolut inget behov av att skaffa mig någon form av extern mediespelare (boxee box osv.) eftersom TVn gör det viktigaste, jag kommer åt mina filmer med enkla knapptryck på fjärrkontrollen och filmerna spelas upp som de ska.

Hoppas det blev nåt vettigt svar:)

Permalänk
Skrivet av Oskarrr:

Hoppas det blev nåt vettigt svar:)

Ja absolut! Tack, nu har jag en uppfattning av vad jag kan vänta mig

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC