Permalänk

Har jag bränt en polares laptop?

Hej alla!

Jag skulle fixa en laptop (Packard bell lj71) som dog helt random. Bytte hårddisk eftersom den som satt i felindikerade i Chrystaldisc. Detta hjälpte inte så jag började misstänka värmeproblem. Körde den i OCCT och efter 2 min belastning var processorn uppe i 70 grader. Jag stängde ner men kan nu inte få liv i den igen, den har gått vidare från POST vid ett tillfälle men den laddade inte Windows utan stannade direkt. Nu tänds dioderna när jag trycker på "On" men sedan händer inget mer.
Tipps på lösningar?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

70 Grader är inga problem.
Provat att ta ut batteriet och köra endast med sladd? Och har du testat med annan strömsladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Hej alla!

Jag skulle fixa en laptop (Packard bell lj71) som dog helt random. Bytte hårddisk eftersom den som satt i felindikerade i Chrystaldisc. Detta hjälpte inte så jag började misstänka värmeproblem. Körde den i OCCT och efter 2 min belastning var processorn uppe i 70 grader. Jag stängde ner men kan nu inte få liv i den igen, den har gått vidare från POST vid ett tillfälle men den laddade inte Windows utan stannade direkt. Nu tänds dioderna när jag trycker på "On" men sedan händer inget mer.
Tipps på lösningar?

Med tanke på att den dog helt random innan du ens började fippla med den så behöver du väl inte oroa dig för att du har gjort något, den var felande innan du fick tag på den!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av thexps:

70 Grader är inga problem.
Provat att ta ut batteriet och köra endast med sladd? Och har du testat med annan strömsladd?

Jag har testat både med och utan batteri, ska försöka få tag på en annan adapter.
Jag kan inte ha skadat BIOS?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Många tillverkare av laptops köper billiga skitmoderkort. Jag byter nästan dagligen moderkort på våra HP maskiner på jobb. Problemet du beskriver brukar innebära moderkortbyte, iaf på våra kära HP Elitebooks.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Jag har testat både med och utan batteri, ska försöka få tag på en annan adapter.
Jag kan inte ha skadat BIOS?

Nej du kan inte få ett korrupt Bios p.g.a ett processortest.

Har du kollat att CPU fläkten går?
Har du prövat att göra en Clear CMOS?
Har du kollat att inte något minne sitter löst?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Nej du kan inte få ett korrupt Bios p.g.a ett processortest.

Har du kollat att CPU fläkten går?
Har du prövat att göra en Clear CMOS?
Har du kollat att inte något minne sitter löst?

Cpu fläkten går, jag har haft ute minnena och testat med att bara köra med ett av dem testat båda dock bara i den innersta hållaren.
Går det att göra Clear comos utan att skruva isär datorn?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

är det verkligen så smart att plocka isär polarens dator pga den dog när du använde den? Känns lite som att strö salt på såren..

Permalänk

Testa att ta ut batteriet och sladden och håll in strömbrytaren i 30 sekunder. Det kan hjälpa på HP datorer i alla fall, tror det återställer power cykeln eller nåt.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

är det verkligen så smart att plocka isär polarens dator pga den dog när du använde den? Känns lite som att strö salt på såren..

Apropå salt i såren

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

är det verkligen så smart att plocka isär polarens dator pga den dog när du använde den? Känns lite som att strö salt på såren..

Skrivet av Maskarone:

Testa att ta ut batteriet och sladden och håll in strömbrytaren i 30 sekunder. Det kan hjälpa på HP datorer i alla fall, tror det återställer power cykeln eller nåt.

Skrivet av taxifidde:

Jag har testat både med och utan batteri, ska försöka få tag på en annan adapter.
Jag kan inte ha skadat BIOS?

Har nu testat alla minnen i alla platser och ny nätdel men inget fungerar, lysdioderna bara blinkar till sedan lyser powerlampan och utöver det heldött. Jag har försökt att hålla inne powerknppen men ingen förändring.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

jag hade en hp innan som ganska ofta gick upp till 90-93 grader.
den cpukylaren levde ett eget liv

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Misstänker fel på moderkort bara att skicka tillbaka till butiken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taxifidde:

Hej alla!

Jag skulle fixa en laptop (Packard bell lj71) som dog helt random. Bytte hårddisk eftersom den som satt i felindikerade i Chrystaldisc. Detta hjälpte inte så jag började misstänka värmeproblem. Körde den i OCCT och efter 2 min belastning var processorn uppe i 70 grader. Jag stängde ner men kan nu inte få liv i den igen, den har gått vidare från POST vid ett tillfälle men den laddade inte Windows utan stannade direkt. Nu tänds dioderna när jag trycker på "On" men sedan händer inget mer.
Tipps på lösningar?

Hur låg temperaturen på grafikkortet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur låg temperaturen på grafikkortet?

Det kollade jag aldrig, var koncentrerad på cpu tempen hela tiden.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Kom på en sak precis, har du prövat med en extern monitor utifall det är skärmen som är felande?
För det låter ungefär som att datorn startar men du får ingen bild?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det är inte fel på skärmen utan på moderkortet, går kanske att reklamera ifall det är inom en skälig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Det är inte fel på skärmen utan på moderkortet, går kanske att reklamera ifall det är inom en skälig tid.

Har DU konstaterat detta, och hur kom du fram till det?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Låter som problem med moderkortet alt processorn.

Haft liknande problem med våra HP Elitebooks ibland räcker det med att byta processorn ibland måste man byta moderkortet.

I detta fall får man ställa sig frågan om det inte är billigare och bättre att köpa en ny bärbar om det förstås inte finns garanti.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taxifidde:

Det kollade jag aldrig, var koncentrerad på cpu tempen hela tiden.

Kan evt. vara grafikkortet, väldigt vanligt på laptops (bara fråga en HP DV6-ägare)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Har DU konstaterat detta, och hur kom du fram till det?

Jag vet det eftersom jag jobbar inom det och det är ett av symptomen för moderkortsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Jag vet det eftersom jag jobbar inom det och det är ett av symptomen för moderkortsfel

Det är även ett symptom på kanske 50 olika saker som kan vara fel på hans dator, därför kan inte du avfärda andras försök att finna klarhet i vad som är fel, eller har jag fel?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Många tillverkare av laptops köper billiga skitmoderkort. Jag byter nästan dagligen moderkort på våra HP maskiner på jobb. Problemet du beskriver brukar innebära moderkortbyte, iaf på våra kära HP Elitebooks.

Skrivet av Grabben_83a:

Låter som problem med moderkortet alt processorn.

Haft liknande problem med våra HP Elitebooks ibland räcker det med att byta processorn ibland måste man byta moderkortet.

I detta fall får man ställa sig frågan om det inte är billigare och bättre att köpa en ny bärbar om det förstås inte finns garanti.

Är det verkligen så mycket problem med Elitebooks?

Inom vilken tidsintervall brukar de gå sönder? Kanske ska sälja av min lite snabbt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Kom på en sak precis, har du prövat med en extern monitor utifall det är skärmen som är felande?
För det låter ungefär som att datorn startar men du får ingen bild?

Det var bland det första jag testade, borde skrivit det.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det är även ett symptom på kanske 50 olika saker som kan vara fel på hans dator, därför kan inte du avfärda andras försök att finna klarhet i vad som är fel, eller har jag fel?

Och med tanke på att de enda komponenterna i datorn är hårddisken, DVD brännare, RAM, batteri och moderkortet så är det förmodligen det som är trasigt, eftersom han har bytt hårddisk, laddare, och testat flytta runt RAMet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Och med tanke på att de enda komponenterna i datorn är hårddisken, DVD brännare, RAM, batteri och moderkortet så är det förmodligen det som är trasigt, eftersom han har bytt hårddisk, laddare, och testat flytta runt RAMet.

Sedan har vi CPU, CPU fläkt, Kabelglapp m.m

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det verkligen så mycket problem med Elitebooks?

Inom vilken tidsintervall brukar de gå sönder? Kanske ska sälja av min lite snabbt..

HP är skräp och när jag säger skräp menar jag avföring. Elitebooks är deras företagsserie, de har alltid varit dåliga med billiga komponenter. De är dyra för de riktar sig mot företag som kan betala och som sedan köper dyra serviceavtal.

Har du följande sälj direkt:

6930p
2530p
8440p
2540p

8460p och 2560p ser ut att vara helt ok (än så länge) så har du någon av dessa hade jag inte sålt (än iaf).

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Sedan har vi CPU, CPU fläkt, Kabelglapp m.m

CPU sitter oftast fastlödd på moderkortet. CPU fläkten skulle märkas ganska tydligt om den felade, det hörs. Det används inte många kablar i bärbara datorer, det mesta är ihopkopplad direkt via moderkortets PCB.

Permalänk

Har låtit den stå med laddare hela natten, och den startar men fryser vid sartup repair och vägrar sen att starta igen. Enda skillnaden är att dioden för pekplattan nu lyser efter att den har startat.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

Nu fryser den på när man ska välja "launch startup repair" och "start Windows normally" <tangentbordet funkar inte och den fryser på 23 sekunder.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround