Varning för "nya Telenor"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Telenor är parasiter med inkassobolag har själv mobilt bredband från dom och har blivit blåst på flera tusen.

På vilket sätt då, tror det är egen dumhet som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Så här ser det ut när man slår i taket hos de olika mobilbolagen:

Telia:
Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s.
Tre:
Med 3Surf Plus kan du surfa i hastigheter upp till 6 Mbit/s och överstiger du 5 GB per månad kan du ändå surfa utan extra kostnad, fast då i lägre hastighet.
Tele2:
Efter utnyttjad surfvolym sänks hastigheten till 64 kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt.
Halebop:
Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni och fildelning ingår inte.
Telenor:
9 kronor per DAG

Fortfarande bara jag som tycker det är helt sjukt??

Det roligaste är ändå det dom skriver på deras hemsida när man valt en telefon och ska "köpa" ett abonnemang:
"När vi säger fri surf menar vi fri surf. Det betyder att du ska kunna använda din telefon så mycket du vill utan att vara orolig för att behöva betala extra. "

Betala extra är ju precis det man behöver vara orolig för om man är en massurfare...

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Strunta i när dom stryper det för extrema användare, det är ju inte det som är grejen här utan att om du råkar ha push inställt på din mail så kostar det dig 9:-/dag dvs upp till 270:-/månaden extra automatiskt. Eller om du använder gps:en mot nätet, kopplar upp dig mot appbutiken etc.
270*12=3240:-/år maximalt extra automatiskt.
Det är ju det som är helt sjukt!

Förstår inte problemet...

Ja, de har ändrat sitt avtal, men så är det ju alltid, de justerar hit och dit, upp och ner.
Du får inte per automatik betala 9:- per dag, utan han skrev ju att du får ett meddelande när du är uppe i 80% av datamängden, de där kvarvarande 20% kan bli några GB beroende på avtalsform.

Och mailen är inte den som drar mest data, inte ens om du har den på push. Jag använder min mail flitigt, har flera konton med push igång samtidigt och jag är inte i närheten av någon maxgräns.
Det finns ju massor med tips på hur du drar ner förbrukningen av data, tex ställer in din mobil att inte synca tex mellan 00 - 06 tex, stänga av onödiga appar som drar bakgrundsdata i onödan etc.

Vidare gäller inte ändringen dig, vilket gör det ännu mer intressant.

Abonnemang är inga statiska avtal, utan de förändras kontinuerligt för att passa marknaden.
Telia inför att de höjer avgiften för datatrafik för att kompensera för ip-telefoni och skype etc.

Kort och gott; ändringen gäller nya avtal och du är inte drabbad samt ha kontroll över din. Dataförbrukning så är du safe.
Jag själv lyckas inte överstiga 3-4gb inte ens när jag använder min mobil som router till iPaden och netbooken vid normalt användande. Skulle jag dra hem massa stora filmer så är det ju en annan sak dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Telenor är parasiter med inkassobolag har själv mobilt bredband från dom och har blivit blåst på flera tusen.

någon låter lite bitter, jag själv har enbart positiva erfarenheter av telenor så jag undrar lite på vilket sätt har de "blåst dig" på flera tusen?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av Telenor;feem:

http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/abonnemang/teleno...

"För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna."

Tack gud för det fasta nätet. Samma pris, samma hastighet å genom min interna IP har det gått 278gb på 30 dagar. Hur fan kan 15gb då vara extrem användning. Jag tar ca 5-10gb/mån på mobilen bara.

Tummen upp för Telenor! Ett torrt skämt men de försökte iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Vad påläst och bra du verkar vara!
Finfint med rena fakta. Kan du vara snäll att länka det där med 70% är du snäll eftersom jag inte kommer åt den sidan riktigt, det kanske iof är något internt...
.

Javisst, det står i nedre delen på denna sida: http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/abonnemang/index....

Permalänk
Skrivet av krnor:

Ok. Sorry

Skrivet av CSM101:

Ja, de har ändrat sitt avtal, men så är det ju alltid, de justerar hit och dit, upp och ner.
Du får inte per automatik betala 9:- per dag, utan han skrev ju att du får ett meddelande när du är uppe i 80% av datamängden, de där kvarvarande 20% kan bli några GB beroende på avtalsform.

Det är ju just det du får!
Om du fortsätter surfa efter du nått ditt tak så faktureras du automatiskt 9:-/dag.

Har du inte läst avtalen?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Ok. Sorry

Det är ju just det du får!
Om du fortsätter surfa efter du nått ditt tak så faktureras du automatiskt 9:-/dag.

Har du inte läst avtalen?

Du betalar om du överskrider din begränsning ja, inte annars.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Du betalar om du överskrider din begränsning ja, inte annars.

Exakt. Just det jag försöker säga i den här tråden.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

kan rekomendera universal telecom till er som vill ha obegränsad fri surf
de har 128 kilobyte/s eller en 1 megabit hastighet med obegränsad datamäng på alla abonemang med surf och de använder telenors nät

hastigheteten räcker till att titta på youtube i hd utan hack så länge man har bra täckning så troligtsvis räcker det till allt annat som man kan tänkas göra på telefonen med

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Du betalar om du överskrider din begränsning ja, inte annars.

Skrivet av tuffejalle:

Exakt. Just det jag försöker säga i den här tråden.

Men du överskrider inte din begränsning om du har koll på din användning. På så sätt är det ingen avgift som man plötsligt bara får, utan man kontrollerar situationen och gör sina val själv.

Permalänk
Medlem

Det här var ju bara väntat. Surf kostar för operatörerna. Att erbjuda fri surf har länge varit ett problem för de operatörer som gör det.

Permalänk
Skrivet av krnor:

Men du överskrider inte din begränsning om du har koll på din användning. På så sätt är det ingen avgift som man plötsligt bara får, utan man kontrollerar situationen och gör sina val själv.

Det är nog inte så lätt men jag orkar inte tjata om det mer så alla som vill ha Telenor; fram med papper och penna och anteckna Er förbrukning noga, annars kommer det kosta!
Men självklart är det som vanligt upp till var och en att ta ansvar för sitt eget användande och att noga läsa igenom alla avtal (även det finstilta samt självklart även ladda ner .pdf-filer från operatörens hemsida) och själv ta kloka beslut och föra logg över förbrukning av sin accepterade kvot samt stänga av datafunktioner, roaming etc. på sin smartphone.

Have fun kids!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuffejalle:

Halloj!

Uppmärksammade att Telenor har gjort om "lite" när det gäller deras abonnemang och blev chockad när jag talade med kundtjänst.
Dom har alltså ändrat till surftak och inte nog med det utan när du kommer över taket kommer du AUTOMATISKT bli belastad med en kostnad av 9:-/dag!!
Ingen lägre hastighet och kostnadsfri surf utan istället 9 kr/dag i avgift vare sig du vill eller inte!
Bifogar chattlogg nedan:

• Du är ansluten till Kundservice. Du är placerad i kö och du ser din köplats längst ner på denna sida.
• Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?
• Tips! Passa på att registrera dig på Mina sidor. Du måste ha din mobiltelefon tillhands för att ta emot ett engångslösenord.
• På Kundservice har vi ett brett utbud av telefoner och datorer till attraktiva priser. Vi berättar gärna mer för dig i chatten.
• ******* har anslutit sig till denna chatt!
• Hej och välkommen till Kundservice du pratar med *****. Vad kan jag hjälpa dig med?
• Hej *****

Har Ni börjat med tak på Era abonnemang för data?????
• Stämmer bra på våra lägre pottabonnemang.
• Vad innebär detta för mig med surfabonnemanget???
• Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.
• Jag har telenor surfa
• ******
• Kan ta ditt telefonnummer ned.
• Har det inte framför mig, du har ju mitt personnummer???
• Telenor Surfa gäller det alltså.
• Om du inte har bytt prisplan förra veckan så påvärkas du inte.
• Ok.
• Jag tycker det är lite konstigt att Ni skriver stort på sidan att man skall välja Telenor för "Fri surf på riktigt" men samtidigt så gäller inte detta. Varför har Ni lagt om till maxtak?
Jag undrar också vad som händer när man kommer över det taket, det står nämligen ingenstans.
• Det gäller inte alla våra abonnemang.
• Vilka gäller det inte?
• Pott 449 samt fastpris. Även våra hemma lösningar och mobila bredband.
• Ok så alla utom 2 då...
• Vad händer när man kommer över taket?
• Då kostar surfen. Detta är ignet som påverkar dig idag.
• Börjar det alltså kosta automatiskt??
Hur mycket kostar det då?
• 9kr per dag.
• Och detta slår till automatiskt utan att jag är tvungen att godkänna något?
• Du får SMS vid 80% samt när du når din gräns.
• Men om jag fortsätter surfa så kommer jag sedan faktureras 9 kr/surfad dag?
• Stämmer bra det.
• Det är ju vanssine.
Hos de andra operatörerna så kan du ju fortsätta surfa utan extra kostnad fast till lägre hastighet men det gäller alltså inte hos Er?
• *Vansinne
• Vi har itne samma upplägg nej.
• Ok bra så jag vet vad som gäller.
• Kan du skicka mig en kopia på vår chattlogg då jag tror jag glömde fylla i min e-post?
• du kan skicka till *********
• Om du trycker Ctrl+a sedan Ctrl+c så kopierar du den.

Hoppas detta kan hjälpa någon då jag tycker det verkar förfärligt!
/tuffe

• Du får SMS vid 80% samt när du når din gräns.

Vad är problemet? du blir meddelad när du har lite kvar av din surf, är ju kanon bra det
Vill du surfa mer, uppgradera till ett med mer surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Det är nog inte så lätt men jag orkar inte tjata om det mer så alla som vill ha Telenor; fram med papper och penna och anteckna Er förbrukning noga, annars kommer det kosta!
Men självklart är det som vanligt upp till var och en att ta ansvar för sitt eget användande och att noga läsa igenom alla avtal (även det finstilta samt självklart även ladda ner .pdf-filer från operatörens hemsida) och själv ta kloka beslut och föra logg över förbrukning av sin accepterade kvot samt stänga av datafunktioner, roaming etc. på sin smartphone.

Have fun kids!

Nej, du behöver inte göra något av det där eftersom Telenor varnar dig inte bara en, utan två gånger när du börjar närma dig och är vid maxgränsen.

Så även om du inte läst det finstilta så får du information INNAN du får betala mer. Sen är det väl alltid bra att ha koll på vad man gör med sin telefon, nuförtiden ska allt och alla appar ha tillgång till internet och har man int koll på dessa så kan det sluta tråkigt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt Hoppas man kan köpa till extra GB som en plustjänst i framtiden...

Permalänk
Medlem

Är inte alls nöjd med Telenor! Fått felaktig information vilket gjort att det blivit väldigt dyrt, har sagt upp abbonemanget nu!

Permalänk
Skrivet av Kralle65:

Är inte alls nöjd med Telenor! Fått felaktig information vilket gjort att det blivit väldigt dyrt, har sagt upp abbonemanget nu!

Kan man säga upp abonnemanget hur som helst?

Permalänk
Medlem

Jag har pott på 449 och jag skulle ha obegränsat med internetsurf. Har jag då inte det nu eller? Täcknade abonnemanget den 14:e dec 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevesmom:

Kan man säga upp abonnemanget hur som helst?

Stämmer inte det försäljaren har sagt överens med det som står i avtalet så, ja, det kan man.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte förstå att det här inte omfattar er med "tidigare" avtal. Har du ett abonnemang som inte har en cap så kommer dem inte heller införa begränsningar. Du kan ligga på din gamla prisplan hur länge du vill.

Ska du däremot förlänga ditt abonnemang så kommer du bli tvingad att välja på de prisplaner som säljs idag, och då kommer du också med stor sannolikhet bli påverkad.

Jag ligger kvar på mitt pott 249kr med surf (16Mbit/s, ingen begränsning alls (inte ens FUP)). Har inga planer på att förlänga och förlora min säljstoppade prisplan.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Dem har ju sänkt surfet och till och med höjt kostnaden för abonnemangen nu :/ Väldigt dålig, tur att det inte gäller tecknade abonnemang i alla fall!

Permalänk
Inaktiv

Min tjej har ett gammalt Telenor 79 kr med frisurf (15GB) som en kollega överlät till henne. Måste vara det billigaste alternativet till en surfplatta det enda som ens kommer i närheten är Tele2:s kompis student surf för 69kr/månaden. Dock med endast 3GB surf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Folk verkar inte förstå att det här inte omfattar er med "tidigare" avtal. Har du ett abonnemang som inte har en cap så kommer dem inte heller införa begränsningar. Du kan ligga på din gamla prisplan hur länge du vill.

Ska du däremot förlänga ditt abonnemang så kommer du bli tvingad att välja på de prisplaner som säljs idag, och då kommer du också med stor sannolikhet bli påverkad.

Jag ligger kvar på mitt pott 249kr med surf (16Mbit/s, ingen begränsning alls (inte ens FUP)). Har inga planer på att förlänga och förlora min säljstoppade prisplan.

Jag har samma abonnemang som du har och precis när dom började ändra om abonnemangen (sätta tak och sänka hastigheten) så kunde jag inte komma upp i mer än 3-3,5mbit/s. Det verkar som om dom har satt en spärr på mitt abonnemang trots att jag inte ska påverkas. Förresten vad betyder "FUP"?

Permalänk

FUP = Fair Usage Policy