Permalänk
Medlem

Navigationskurs för båt?

Jag har blivit med båt och även om jag har en del sjövana sedan tidigare så är det mest i insjöar och nu är det havet som gäller. Där finns ju lite mer grynnor och skär samt farleder osv så det ställer lite mer krav på kunskap om hur man ska köra och navigera. Vart vänder man sig fall man vill gå någon form av utbildning?
Jag bor i Gbg, så det borde ju finnas lokalt, men nätet går åxå bra, såklart.

Vad jag förstått är det inte obligatoriskt med förarbevis för en dylik båt (den är 5.4m och har en motor på 40hk), men det känns absolut som att det vore bra att ha LITE koll iaf...

Permalänk
Medlem

Ta kustskeppare t.ex. på Chalmers. Kostar 1200:-.

Permalänk

För en så pass liten båt tycker jag det borde räcka med förarbeviset. Där får man lära sig de regler man bör kunna för att navigera i skärgården. Kustskepparen är steget efter förarbeviset och med det får man köra ganska stora båtar.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
"Förarbevis verkar vara det som är rätt nivå. Även om priset på chalmerskursen kändes rätt som behöver jag nog inte den extra kunskapen och tiden som åtgår till detdär "extra" lägger jag nog hellre på något annat isf. Jag får bara se om jag hittar nåt vettigt ställe som håller en dylik kurs till ett vettigt pris åxå...