bestämt mig för att köpa en macbook pro

Permalänk
Medlem

bestämt mig för att köpa en macbook pro

Jag är så trött på min stationära med evigt strul med hårdvara osv så bestämt mig för att köpa en macbook pro.
Såg att de hade lite rabatt på CDON :http://cdon.se/hemelektronik/13inch_apple_macbook_pro_core_i5... och tänkte slå till på det och lite senare fram köpa mig en ssd och mer ram.

men efterssom det verkar finnas flera modeller med olika specs så vill jag inte bli "lurad" av rabatten och priset.
Är det här exakt samma dator som säljs på http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook... för 11.795,00 kr?
Den enda ev. skillnaden jag kunde se var att på CDON var anslutningarna: Mini Display-Out,DVI-Out,VGA-out,HDMI-Out medans på Apple's hemsida så står det här:

Anslutningar för alla tillfällen.

Till Thunderbolt-porten kan du seriekoppla upp till sex externa enheter, inklusive en Apple Thunderbolt Display och Mini DisplayPort-enheter, och skapa en fullt utrustad arbetsstation. Tack vare stöd för video och åttakanaligt ljud är det enkelt att ansluta HDMI-kompatibla enheter – som en TV eller stereo – med en HDMI-adapter (säljs separat). Befintliga VGA-, DVI- och DisplayPort-adaptrar kan också användas.

De två nya USB 3-portarna är upp till tio gånger snabbare än USB 2. Och du kan fortfarande koppla in dina USB 2-enheter i samma port. Om du har enheter med FireWire 800 finns det en port för det också. Med SDXC-kortplatsen som har stöd för kort på upp till 64 GB är det enkelt att överföra bilder till och från MacBook Pro så att du kan redigera och dela med dig av dem direkt.

Det nämns även det i Beskrivningen på CDON också men den verkar det stå överallt medan specifikationerna längs ner är skrivet med egna ord.
Turbo Boost upp till 3,1 GHz nämns också på apple's hemsida men inte på CDON's hemsida.

Är det exakt samma dator med samma anslutningar och även Turbo Boost upp till 3,1GHz på CDON's dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nEwbje:

Jag är så trött på min stationära med evigt strul med hårdvara osv så bestämt mig för att köpa en macbook pro.
Såg att de hade lite rabatt på CDON :http://cdon.se/hemelektronik/13inch_apple_macbook_pro_core_i5... och tänkte slå till på det och lite senare fram köpa mig en ssd och mer ram.

men efterssom det verkar finnas flera modeller med olika specs så vill jag inte bli "lurad" av rabatten och priset.
Är det här exakt samma dator som säljs på http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook... för 11.795,00 kr?
Den enda ev. skillnaden jag kunde se var att på CDON var anslutningarna: Mini Display-Out,DVI-Out,VGA-out,HDMI-Out medans på Apple's hemsida så står det här:

Anslutningar för alla tillfällen.

Till Thunderbolt-porten kan du seriekoppla upp till sex externa enheter, inklusive en Apple Thunderbolt Display och Mini DisplayPort-enheter, och skapa en fullt utrustad arbetsstation. Tack vare stöd för video och åttakanaligt ljud är det enkelt att ansluta HDMI-kompatibla enheter – som en TV eller stereo – med en HDMI-adapter (säljs separat). Befintliga VGA-, DVI- och DisplayPort-adaptrar kan också användas.

De två nya USB 3-portarna är upp till tio gånger snabbare än USB 2. Och du kan fortfarande koppla in dina USB 2-enheter i samma port. Om du har enheter med FireWire 800 finns det en port för det också. Med SDXC-kortplatsen som har stöd för kort på upp till 64 GB är det enkelt att överföra bilder till och från MacBook Pro så att du kan redigera och dela med dig av dem direkt.

Det nämns även det i Beskrivningen på CDON också men den verkar det stå överallt medan specifikationerna längs ner är skrivet med egna ord.
Turbo Boost upp till 3,1 GHz nämns också på apple's hemsida men inte på CDON's hemsida.

Är det exakt samma dator med samma anslutningar och även Turbo Boost upp till 3,1GHz på CDON's dator?

Bör vara samma dator, t ex står det att release date är 2012-06-26, vilket ser rätt ut.

Men jag vågar inte lova de

Permalänk
Skrivet av nEwbje:

Jag är så trött på min stationära med evigt strul med hårdvara osv så bestämt mig för att köpa en macbook pro.
Såg att de hade lite rabatt på CDON :http://cdon.se/hemelektronik/13inch_apple_macbook_pro_core_i5... och tänkte slå till på det och lite senare fram köpa mig en ssd och mer ram.

men efterssom det verkar finnas flera modeller med olika specs så vill jag inte bli "lurad" av rabatten och priset.
Är det här exakt samma dator som säljs på http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook... för 11.795,00 kr?
Den enda ev. skillnaden jag kunde se var att på CDON var anslutningarna: Mini Display-Out,DVI-Out,VGA-out,HDMI-Out medans på Apple's hemsida så står det här:

Anslutningar för alla tillfällen.

Till Thunderbolt-porten kan du seriekoppla upp till sex externa enheter, inklusive en Apple Thunderbolt Display och Mini DisplayPort-enheter, och skapa en fullt utrustad arbetsstation. Tack vare stöd för video och åttakanaligt ljud är det enkelt att ansluta HDMI-kompatibla enheter – som en TV eller stereo – med en HDMI-adapter (säljs separat). Befintliga VGA-, DVI- och DisplayPort-adaptrar kan också användas.

De två nya USB 3-portarna är upp till tio gånger snabbare än USB 2. Och du kan fortfarande koppla in dina USB 2-enheter i samma port. Om du har enheter med FireWire 800 finns det en port för det också. Med SDXC-kortplatsen som har stöd för kort på upp till 64 GB är det enkelt att överföra bilder till och från MacBook Pro så att du kan redigera och dela med dig av dem direkt.

Det nämns även det i Beskrivningen på CDON också men den verkar det stå överallt medan specifikationerna längs ner är skrivet med egna ord.
Turbo Boost upp till 3,1 GHz nämns också på apple's hemsida men inte på CDON's hemsida.

Är det exakt samma dator med samma anslutningar och även Turbo Boost upp till 3,1GHz på CDON's dator?

Det är samma. När det gäller mac så brukar cdon va billigast och apple dyrast.

tog bort citat
Permalänk
Medlem

Står det att den har USB3 så är det senaste modellen.
HD4000 stämmer också in på 2012 modellerna, oftast på macar är grafikkortet enklaste sättet att se vilken generation det är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte nya Macbook Air för någon månad sedan. Är toknöjd med köpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thide:

Köpte nya Macbook Air för någon månad sedan. Är toknöjd med köpet!

Kan hålla med om att MBA är en riktigt bra Mac. Ska TS köpa en MBP så bör det även en SSD införskaffas.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Kan hålla med om att MBA är en riktigt bra Mac. Ska TS köpa en MBP så bör det även en SSD införskaffas.

Rekommenderar dock att sätta i den själv då det är superlätt, tar 5-10 minuter och sparar tusenlappar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Rekommenderar dock att sätta i den själv då det är superlätt, tar 5-10 minuter och sparar tusenlappar

Självfallet! Allt annat vore galenskap med tanke på Apples ockerpriser för deras SSD:er.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Rekommenderar dock att sätta i den själv då det är superlätt, tar 5-10 minuter och sparar tusenlappar

Är det samma SSD som jag har i min stationära? Eller är det speciella SSD för laptops?

Permalänk
Medlem

Såg att den var rätt billig men vill bara upplysa dig om att retinaskärmen kommer till mbp 13" troligen i oktober.
Det är bara rykten, har du ett par tusingar övers skulle jag nog vänta annars köp den du tittat på du kommer inte att bli besviken

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3