Permalänk

Dags att börja bygga!

Hej allihopa,

Jag är extremt dålig på ljud så jag vänder mig till er kunniga istället.

Jag ska börja bygga upp en anläggning. Jag hade tänkt att göra av med drygt 5000 kr / månad för att bygga upp denna. Som sagt, vi börjar från noll, jag behöver allt. Förutom TV då. Bluray och DVD kommer ske via PS3.

Jag vet inte om ni behöver mer information? Jag hoppas detta blir ett lyckat bygge!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Förstärkare
Högtalare
Kabel
Ljudkälla

är det nåt mer?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Okej!!
Du kan börja med att åka till tex hifiklubben och lyssna lite hur bra ljud ska låta och vad du får för pengarna,kanske personalen kan hjälpa dig men akta så de inte försöker sälja nåt skit.
Jag antar att det ska bli hemmabio?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Förstärkare
Högtalare
Kabel
Ljudkälla

är det nåt mer?

Nej, det tror jag väl inte?

Skrivet av oyegie:

Okej!!
Du kan börja med att åka till tex hifiklubben och lyssna lite hur bra ljud ska låta och vad du får för pengarna,kanske personalen kan hjälpa dig men akta så de inte försöker sälja nåt skit.
Jag antar att det ska bli hemmabio?

Jo, jag var nere på HiFiKlubben. De ville sälja på mig någon WiFi dosa för att streama musiken överallt och Argon(jag tror de hette Argon) högtalare. Lyssnade på tre olika versioner av högtalarna och allt lät väl mer eller mindre bra.

Ja, det ska bli hemma bio. Film & musik mestadels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Nej, det tror jag väl inte?

Jo, jag var nere på HiFiKlubben. De ville sälja på mig någon WiFi dosa för att streama musiken överallt och Argon(jag tror de hette Argon) högtalare. Lyssnade på tre olika versioner av högtalarna och allt lät väl mer eller mindre bra.

Ja, det ska bli hemma bio. Film & musik mestadels.

Sub du måste ha sub.
Fast streamingmöjligheter kan väl vara bra,typ spotify i receivern och styra med android,ajfån eller ajpäd.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Sub du måste ha sub.
Fast streamingmöjligheter kan väl vara bra,typ spotify i receivern och styra med android,ajfån eller ajpäd.

Jo visst ser jag att det kan vara användbart, men datorn kommer troligtvis vara med i hela karusellen.

Min vän har "påat" Ino Audio piP väldigt mycket, är dessa bra?

Vad ska man ha för sub? Vad börjar jag med? Är det inte bäst att börja med två högtalare och förstärkare? Kan givetvis "uppa" budgeten den här första månaden(oktober) för att få någonting att använda.

Som sagt, jag har 0, nada, ZERO koll på ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Jo visst ser jag att det kan vara användbart, men datorn kommer troligtvis vara med i hela karusellen.

Min vän har "påat" Ino Audio piP väldigt mycket, är dessa bra?

Vad ska man ha för sub? Vad börjar jag med? Är det inte bäst att börja med två högtalare och förstärkare? Kan givetvis "uppa" budgeten den här första månaden(oktober) för att få någonting att använda.

Som sagt, jag har 0, nada, ZERO koll på ljud.

Självklart ska du börja med reciever och två högtalare, där har du första steget.
Välj nåt du budget tillåter, gillar du actionfilm och basig musik, kör på cerwin vega, annars säger jag dali.
Köp ordentliga golvhögtalare fram, inte några små. Sedan nästa budget kör du på en center och bakhögtalare.
Sub tar du allra sist.
Jag körde med mina åttor i två år innan jag köpte grädden på moset, suben.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Relel:

Självklart ska du börja med reciever och två högtalare, där har du första steget.
Välj nåt du budget tillåter, gillar du actionfilm och basig musik, kör på cerwin vega, annars säger jag dali.
Köp ordentliga golvhögtalare fram, inte några små. Sedan nästa budget kör du på en center och bakhögtalare.
Sub tar du allra sist.
Jag körde med mina åttor i två år innan jag köpte grädden på moset, suben.

Hur ser dessa ut:
http://www.blocket.se/uppsala/Cerwin_Vega_Ve15___Ve5c_4277449...
http://www.blocket.se/stockholm/Dali_hogtalare_concept_6_4278...

Permalänk
Medlem

Sen behöver man inte köpa på hifiklubben,cv är ingen jag skulle rekommendera sålänge man inte ska spela megahögt med discodunk.
Som sagt stora högtalare fram,inga små satelliter och köp det som du tycker låter bra,

Permalänk
Medlem

Som sagt, åk runt och lyssna. Ska du köra hemmabio så bör du inte snåla på förstärkaren. Är Airplay någonting du vill ha? Har du en mac så ja! En Iphone så kanske. Denon har Airplay i alla deras nya stärkare (säljs på hifi-klubben). AVR-2113 är ett bra köp. Annars skulle jag satsa på Onkyo eller Marantz. Kanske Harman-Kardon om du får ett bra pris. Onkyo har riktigt grym byggkvalité (nu pratar jag invändigt). Denon och Marantz är i stort sätt samma grejor, ett designval. Nad har lite mindre funktioner men är grymt kraftfulla.

Stirra aldrig på antal watt och köp den med mest. Watt säger ingenting om dom inte redovisar ohm (4, 6 eller 8), frekvens (en ton i 1 kHz eller 20 - 20000 Hz) samt hur mycket förvrängning dom tillåtit. I.s.s. alla stärkare i likartade prisklasser är på papperet ungefär lika effektstarka. Det betyder inte att dom har lika kraftiga nätdelar. Man får helt enkelt vad man betalar för och det märks om du har bra högtalare!

Högtalare är en väldig smaksak. Kan man inte lägga ut allt på en gång så köp ett par stativare och en sub om du har råd. Och sedan köpa 2 högtalare till och en center i samma serie när du känner för det. Stativarna kan du alltid använda som surroundhögtalare om du vill investera i ett par golvhögtalare som frontar. Och ska du lyssna på musik så snåla inte på frontarna! Bättre att ha grymt tvåkanalsljud än halvtaskigt 5.1 kanalsljud. Minimum för förstärkare och frontar skulle jag säga är 10000:- i runda slängar. Man börjar få bra grejor då och steget ner märks väl medans stegen upp blir lite mindre märkbara.

Gå bara inte och köp Argon eller B&W på hifi-klubben utan att lyssna på annat först! B&W's DM-serie har ett oförskämt bra rykte tack vare att Hifi-klubben finns lite överallt och är bra på att sälja.

Men allt är ju väldigt personligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Skippa gärna cv,de är inte kända för nåt hifi-ljud.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Sen behöver man inte köpa på hifiklubben,cv är ingen jag skulle rekommendera sålänge man inte ska spela megahögt med discodunk.
Som sagt stora högtalare fram,inga små satelliter och köp det som du tycker låter bra,

Okej!

Men jag som inte har koll på priser: http://www.blocket.se/stockholm/Dali_hogtalare_concept_6_4278... är 3000 kr bra för en center och två golv högtalare? Är det ett bra "paket" så att säga?

Var kan man gå förutom till HiFiklubben och lyssna? Musikbörsen?

Skrivet av heatm:

Som sagt, åk runt och lyssna. Ska du köra hemmabio så bör du inte snåla på förstärkaren. Är Airplay någonting du vill ha? Har du en mac så ja! En Iphone så kanske. Denon har Airplay i alla deras nya stärkare (säljs på hifi-klubben). AVR-2113 är ett bra köp. Annars skulle jag satsa på Onkyo eller Marantz. Kanske Harman-Kardon om du får ett bra pris. Onkyo har riktigt grym byggkvalité (nu pratar jag invändigt). Denon och Marantz är i stort sätt samma grejor, ett designval. Nad har lite mindre funktioner men är grymt kraftfulla.

Stirra aldrig på antal watt och köp den med mest. Watt säger ingenting om dom inte redovisar ohm (4, 6 eller 8), frekvens (en ton i 1 kHz eller 20 - 20000 Hz) samt hur mycket förvrängning dom tillåtit. I.s.s. alla stärkare i likartade prisklasser är på papperet ungefär lika effektstarka. Det betyder inte att dom har lika kraftiga nätdelar. Man får helt enkelt vad man betalar för och det märks om du har bra högtalare!

Högtalare är en väldig smaksak. Kan man inte lägga ut allt på en gång så köp ett par stativare och en sub om du har råd. Och sedan köpa 2 högtalare till och en center i samma serie när du känner för det. Stativarna kan du alltid använda som surroundhögtalare om du vill investera i ett par golvhögtalare som frontar. Och ska du lyssna på musik så snåla inte på frontarna! Bättre att ha grymt tvåkanalsljud än halvtaskigt 5.1 kanalsljud. Minimum för förstärkare och frontar skulle jag säga är 10000:- i runda slängar. Man börjar få bra grejor då och steget ner märks väl medans stegen upp blir lite mindre märkbara.

Gå bara inte och köp Argon eller B&W på hifi-klubben utan att lyssna på annat först! B&W's DM-serie har ett oförskämt bra rykte tack vare att Hifi-klubben finns lite överallt och är bra på att sälja.

Men allt är ju väldigt personligt.

Wow, tack för den informativa posten! Jag har dock ingen mac och ingen iPhone så AirPlay är nog ingenting för mig. Jag hänvisar till paketet ovanför i posten, två golv och en center från samma serie för 3000kr men eftersom du pratar om 10000kr kanske det är dåligt?

Som sagt, förslag på vart man kan lyssna uppskattas!

Permalänk
Medlem

Dali Concept 6 är riktigt sköna högtalare. För 3000:- är det ett bra köp. Men be om att få lyssna först!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att köpa rundstrålande surrar,2 där bak och en på var sidovägg alternativt flera direktstrålande som man paralell/seriekopplar blir mer omslutande surroundupplevelse då.

Permalänk
Medlem

Men dali concept 6 kostar runt 6000 kr nya så det är i min prisklass

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Kan tipsa om att köpa rundstrålande surrar,2 där bak och en på var sidovägg alternativt flera direktstrålande som man paralell/seriekopplar blir mer omslutande surroundupplevelse då.

Jadu, rundstrålade surrar och direktstrålande har jag ingen aning om vad det betyder.

Skrivet av heatm:

Men dali concept 6 kostar runt 6000 kr nya så det är i min prisklass

Perfekt, då skickar jag ett mejl till killen och ber om att få lyssna innan eventuellt köp.

För att köra PS3 i förstärkaren måste den ha HDMI stöd va?

Permalänk
Medlem

Den ska absolut ha HDMI! Dels för att du får en digital signal samt kan koppla in utrustningen i förstärkaren och sedan med en kabel till TV'n. Har din TV en "ARC" hdmi ingång? Om du inte vet skriv modellnr

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Den ska absolut ha HDMI! Dels för att du får en digital signal samt kan koppla in utrustningen i förstärkaren och sedan med en kabel till TV'n. Har din TV en "ARC" hdmi ingång? Om du inte vet skriv modellnr

Jag har en http://www.dustinhome.se/product/5010379652/sony-kdl-40ex500-... just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Jadu, rundstrålade surrar och direktstrålande har jag ingen aning om vad det betyder.

Det låter som det står,rundstrålande sprider ut ljudet,kolla efter dipoler,bipoler osv.
Direktrålande är ju vanliga högtalare.

Permalänk
Medlem

Ok... tror din HDMI 1 har Audio Return Channel (ARC). Det betyder att den kan skicka ljud till förstärkaren om du tittar på TV, om förstärkaren stödjer det(!). Annars behöver man ha en optisk kabel mellan stärkaren och tv'n för att få ljud i högtalarna när man tittar på tv, eller på någonting som är inkopplat till tv'n via hdmi. Så det är bra, gör dock en extra check. Brukar stå (ARC) vid hdmiingången.

Finns en massa andra finesser också... Jag skulle iaf köpa en ganska ny förstärkare. Den kan vara begagnad men kolla när den kom ut. Kan rekommendera Denon AVR-2113 starkt. http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Jag köpte själv en Denon AVR-2313 precis nu när den kom ut men skillnaderna är inte alls så stora, inte ljudmässigt och inte funktionsmässigt heller. Känns som att båda är framtidssäkra (hyffsat) med stöd för bl.a;
- 4k-upplösning.
- Självklart stöd för 3D (min tv stödjer det) och "hd-ljud".
- 2 zoner (vilket innebär att du kan köra bi-wiring på frontarna i ett 5.1 system, eller köra ett 5.1 system via t.ex. hdmi och samtidigt driva två högtalare i ett annat rum som är inkopplat via en analog ingång) film i källaren, musik på vinden...
- Airplay (var ett måste för mig då jag kör spotify via ipaden)
- En massa annat man inte använder

Anledningen till att jag gick upp ett steg från 2113 till 2313 var:
- 7.2 preout. Jag kan köra förstärkaren som försteg och i framtiden driva mina frontar med ett separat slutsteg. Plus 2 st basar (x.2).
- 2 hdmi ut. En för tv och en för projektor.
- Mer avancerad zon-2 funktion då jag både kan köra bi-wire samt styra ett par aktiva högtalare via pre-out. Nåja...

...det här är nog inte så intressant... Men du får ett grepp på att det är en djävla massa att tänka på

Är du inget finessfreak som jag är det bättre att köpa en stärkare som är något år gammal, brukar dyka upp riktiga dyrgripar från 2008 och så för några tusingar.

Edit: Herre gud vad jag svamlar på... Ska på företagsresa imorgon så jag är lite stressad över hur fan jag ska få tid med det... Att inte sova brukar vara en dålig lösning!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Passar på att tipsa om några butiker.

Hembiobutiken: http://www.hembiobutiken.se/karta.asp
Reference Audio: http://www.referenceaudio.se/information/om-butiken/

Sen har du så klart hifiklubben.

Det är väl dom som jag vet om i Sthlm, om det är där du bor?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skippa gärna cv,de är inte kända för nåt hifi-ljud.

äger du cv själv?
kanske inte är kända för det, men jag är knasigt nöjd med mitt system.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett par beg Linn Ninka högtalare som frontar, visst inte det billigaste märket men för 5-5500kr beg så får du ett par väldigt trevliga frontare.
Som kan köras med 1-3 slutsteg om du vill uppgradera senare.

Om du har råd skulle jag köpa de jag har nu Linn Espek men då får du betala något mera kanske 7-8000 väldigt nöjd med dessa, visserligen kör jag de aktivt.

Men som sagt ut å lyssna till slut så hittar du vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

äger du cv själv?
kanske inte är kända för det, men jag är knasigt nöjd med mitt system.

CV har aldrig vara hifi och kommer aldrig vara heller. CV är ungefär som PA, gjort för att spela högt och utan djupbas. Sedan hur bra det låter är inte så viktigt enligt dom.

Till TS: Vänta två månader så du har 10000kr. Köp då en surroundförstärkare för ena halvan och ett par golvhögtalare för resten (dock inte från hifiklubben för dom har inget prisvärt i din prisklass). Nästa månad utökar du med antingen en center och två surroundhögtalare eller en sub. Kolla gärna begagnat, går att göra rejäla fynd ifall man har tur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

http://www.fynda.se kanske kan vara något att kolla på? Har själv ett system därifrån.

Permalänk
Medlem

Förstärkare: Denon AVR-2113
Högtalare: 5.0 Dynavoice M-65 EX v.3
Subwoofer : XTZ 99 W10.16 bas är skönt !
+ Kablar
Skulle jag ha köpt ifall jag skulle köpt högtalare idag!

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)