Ny telefon: SIM till Micro-SIM

Permalänk
Medlem

Ny telefon: SIM till Micro-SIM

Halloj allesammans! Jag räknar med att få min (första!) smartphone idag och måste således migrera kort och hålla på. Min nuvarande telefon är en gammal Nokia 7360 som börjat strula lite. Som rubriken säger så har jag vanligt SIM-kort i dagsläget och den nya telefonen godtar bara Micro-SIM. Just denna migrering utav kort skrämde mig lite då jag inte såg någon direkt smidig lösning på att migrera över informationen; telefonen är ju så gammal att det inte finns något smidigt program som medföljer till datorn, så vitt jag vet. Efter att ha sökt lite så uppenbarade sig dock en lösning eller två! Jag skulle därför bara vilja köra dem med er och dubbelkolla att jag inte tänkt fel och att allt bör fungera såsom jag planerat

Lösning: Be om nytt Micro-SIM i lämplig butik och försöka migrera över kontakter, bilder och allt, manuellt i värsta fall. Denna lösning är jobbig och tar tid.

Lösning: Klippa till det gamla kortet själv till rätt storlek och använda det. Antingen göra det själv [1] eller köpa prylen ifrån Teknikmagasinet [2].
Fördelen med detta är att det är mitt gamla SIM-kort som då innehåller all information såsom kontakter och dylikt.

Bilder
Jag har under årens lopp tagit ett par bilder med telefonen som jag absolut inte vill ha förlorade. Exempel på dessa är nostalgiska bilder eller bilder som har sentimentalt värde (bilder på katten vi hade i 15 år som gick bort nyligen etc). En lösning på att få över dessa, om de nu inte kan lagras på SIM-kortet och bara flyttas över, är då att mms'a alla dem till en kamrat som antingen skickar tillbaka dem senare efter telefonbytet eller bara sparar dem i datorn och skickar dem till mig senare. Man kan väl teoretiskt föra över dem via blåtand (som var jättemodernt när jag köpte telefonen..) från den gamla till den nya. Detta innebär dock att man gått på den första lösningen; två SIM-kort som man försöker flytta över informationen från den ena till den andra. Om det nu faktiskt går vet jag inte, då det är samma nummer på båda i sådana fall.

Det är vad jag kom på nu.. Viktigast är alla kontakter, men i och med att man använder samma SIM-kort så borde det ju vara löst. Bilderna går att flytta över på olika sätt, som jag nämnde ovan. Finns det någon smidigare metod som jag har missat eller är det bara att satsa på detta när telefonen nu kommer?

[1] http://www.solutios.com/simcutting/
[2] http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=265...

Permalänk
Medlem

Att klippa själv kan vara riskabelt känner flera som förstört kortet (en hade till och med en sån där jig man kan köpa) Sen vet jag inte hur gammalt ditt kort är men har det ex 3g vilket man gärna har på en smartphone.? Kanske kan man be om en simkloning i butik? Jag har aldrig gjort det då jag har backupat mina kontakter i telefonen men det bör ju gå på något vis. Och du kan ju skaffa ett kontantkort (går få gratis) att ha i ena luren medan du blåtandar över bilder om det ens behövs ett simkort när man gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har folk fortfarande kontakter på simkortet? Är det inte smidigare att ha de synkade nånstans?

I värsta fall så finns det alltid papper och penna

Permalänk
Medlem

På clas ohlson kan du köpa en pryl som ser ut ungefär som en häftstifts apparat, som man lägger sitt sim i och pressar. Vips så har du micro sim, följer även med en plast adapter som gör att du kan använda den som vanligt sim igen i andra telefoner om så önskas.

Permalänk
Medlem

Intressanta förslag! Samt snabba också

Vad gäller eventuellt 3G-stöd på SIM-kortet så vill jag dra mig till minnes att det har det. Minns att jag fick beställa ett nytt just av den anledningen när jag bytte till den nuvarande telefonen.

Jo, papper och penna är dock sista sista sista utvägen xD
Jag provade att försöka starta utan SIM-kortet i men den tokvägrade tyvärr. Men jag skall spåna lite! Kanske kan föra över bilderna via blåtand till en dator
När det problemet är löst så är det ju faktiskt bara kontakterna kvar som är viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har folk fortfarande kontakter på simkortet? Är det inte smidigare att ha de synkade nånstans?

I värsta fall så finns det alltid papper och penna

Ska han rita av hans bilder på papper också

Jag tycker du ska ta den extra tiden till att fixa nytt sim-kort. Men när jag bytte mobil fick jag med mig ett micro-SIM kort.
Edit: Det var för jag bytte abonnemang och mobil!

Permalänk
Medlem

Gå till en lokal "telefonverkstad" så kan dom säkert klippa till den åt dig (med en sån där "sim-klippare"), så gjorde jag iaf.

Permalänk
Medlem

Finns det inte USB på den modellen? Blåtand?

Permalänk
Medlem

Jag klippte till mitt SIM-kort till 4S:en, gick bra och det funkar fint. Men hade visserligen brorsans Micro-SIM som mall så kan vart därför det gick bra

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Vad gäller eventuellt 3G-stöd på SIM-kortet så vill jag dra mig till minnes att det har det. Minns att jag fick beställa ett nytt just av den anledningen när jag bytte till den nuvarande telefonen.

Tänk på att du förmodligen har ett gammalt 3G abbonemang, som gör att det kostar cirka 15kr per MB att använda internet på den, vilket kan bli tusentals kronor ganska snabbt. En ny smartphone har ofta redan vid köp autouppdatering av email, väder etc. vilket kommer använda internettrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har folk fortfarande kontakter på simkortet? Är det inte smidigare att ha de synkade nånstans?

Var menar du att man hade dem innan man hade smartphones?

Skrivet av Samsite:

Halloj allesammans! Jag räknar med att få min (första!) smartphone idag och måste således migrera kort och hålla på. Min nuvarande telefon är en gammal Nokia 7360 som börjat strula lite. Som rubriken säger så har jag vanligt SIM-kort i dagsläget och den nya telefonen godtar bara Micro-SIM. Just denna migrering utav kort skrämde mig lite då jag inte såg någon direkt smidig lösning på att migrera över informationen; telefonen är ju så gammal att det inte finns något smidigt program som medföljer till datorn, så vitt jag vet. Efter att ha sökt lite så uppenbarade sig dock en lösning eller två! Jag skulle därför bara vilja köra dem med er och dubbelkolla att jag inte tänkt fel och att allt bör fungera såsom jag planerat

Lösning: Be om nytt Micro-SIM i lämplig butik och försöka migrera över kontakter, bilder och allt, manuellt i värsta fall. Denna lösning är jobbig och tar tid.

Lösning: Klippa till det gamla kortet själv till rätt storlek och använda det. Antingen göra det själv [1] eller köpa prylen ifrån Teknikmagasinet [2].
Fördelen med detta är att det är mitt gamla SIM-kort som då innehåller all information såsom kontakter och dylikt.

Bilder
Jag har under årens lopp tagit ett par bilder med telefonen som jag absolut inte vill ha förlorade. Exempel på dessa är nostalgiska bilder eller bilder som har sentimentalt värde (bilder på katten vi hade i 15 år som gick bort nyligen etc). En lösning på att få över dessa, om de nu inte kan lagras på SIM-kortet och bara flyttas över, är då att mms'a alla dem till en kamrat som antingen skickar tillbaka dem senare efter telefonbytet eller bara sparar dem i datorn och skickar dem till mig senare. Man kan väl teoretiskt föra över dem via blåtand (som var jättemodernt när jag köpte telefonen..) från den gamla till den nya. Detta innebär dock att man gått på den första lösningen; två SIM-kort som man försöker flytta över informationen från den ena till den andra. Om det nu faktiskt går vet jag inte, då det är samma nummer på båda i sådana fall.

Det är vad jag kom på nu.. Viktigast är alla kontakter, men i och med att man använder samma SIM-kort så borde det ju vara löst. Bilderna går att flytta över på olika sätt, som jag nämnde ovan. Finns det någon smidigare metod som jag har missat eller är det bara att satsa på detta när telefonen nu kommer?

[1] http://www.solutios.com/simcutting/
[2] http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=265...

Dold text

TS: Låna ett sim-kort av en vän.. Stoppa det i "den andra" mobilen.. Blåtanda över ALLT. BOOM! Done!

Permalänk
Avstängd

Bilder på sim kortet, nu har jag nog missat något...

Permalänk
Medlem

Oj, nu börjar svaren trilla in ännu mer ser jag. Jo, blåtand finns. Tänkte försöka föra över bilderna till datorn via det. Det känns som att jag ska försöka få till en klippning i alla fall. Den lokala Tele2-butiken kanske kan? Om inte så får man väl gå till Teknikmagasinet som ligger ett tiotal meter ifrån xD

En till lösning uppenbarade sig nyss, via samtal med en kamrat. Då jag nämnde att jag skulle försöka flytta över bilder via blåtand så sade han att kontakter också skulle gå. När man väl har dem på datorn så är det ju bara att importera dem till sitt gmail-konto man använder, så är det klart. Är det fallet så kan man med fördel ta det nya Micro-SIM-kortet på en gång. Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Intressanta förslag! Samt snabba också

Vad gäller eventuellt 3G-stöd på SIM-kortet så vill jag dra mig till minnes att det har det. Minns att jag fick beställa ett nytt just av den anledningen när jag bytte till den nuvarande telefonen.

Jo, papper och penna är dock sista sista sista utvägen xD
Jag provade att försöka starta utan SIM-kortet i men den tokvägrade tyvärr. Men jag skall spåna lite! Kanske kan föra över bilderna via blåtand till en dator
När det problemet är löst så är det ju faktiskt bara kontakterna kvar som är viktiga.

Om du inte vill klippa själv så kan du alltid köpa en sådan: http://www.kjell.com/stans-for-micro-sim-p35093
Har aldrig själv använt en sådan men tror att det var en sån som användes när dom klippte till mitt på Elgiganten för att det gick så snabbt. Annars kanske du kan gå till någon butik och fråga om dom kan fixa det?

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att du gör om ditt nuvarande SIM till MicroSIM bara för att kopiera över kontakterna. Sedan ber du din operatör att skicka nytt Micro SIM som du använder i den nya telefonen (slitna SIM kort kan påverka samtalskvalitet/uppkoppling). Rekommenderat att du skaffar ett konto på nätet för synkning av dina kontakter så det blir lättare att byta telefon nästa gång.

Ett annat alternativ är att låna en äldre smartphone av en kompis och slänga in SIM kortet där, skapa ett konto på nätet (förutsatt att telefonen du lånar och din nya kör samma operativsystem dvs Android eller IOS) och synka kontakterna. Samtidigt ber du din operatör om ett Micro SIM och när det kommer startar du din nya telefon och synkar ned kontakterna till den

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja, bilderna kanske sparas på själva telefonen egentligen
Har många bollar i luften nu i all iver så det där blev nog lite fel bara.

Permalänk
Medlem

Hoppas du har ett hyffsat nytt simkort då. Mitt 1 år gamla tror jag inte man kan klippa till. Här nedan ser du skillnaden på chipet.

Dold text
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Ja, bilderna kanske sparas på själva telefonen egentligen
Har många bollar i luften nu i all iver så det där blev nog lite fel bara.

antagligen. ett väldigt stort SIM innehåller väll runt 64kb så det blir inte många bilder av nån större kvalitet.

däremot kan oftast även äldre nallar kopiera kontakter till sig, så om du gör det och sen trycker in nya kortet i din gamla nalle med en hållare så kopierar från den till det nya kortet igen. krångligt ja, men får du ingen annan överföring som BT att funka så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack för bilden!
Mitt ser inte alls ut som något utav dem såklart.
Däremot så är det identiskt mot ett av korten som visades i 'gör det själv'-guiden (http://www.solutios.com/simcutting/). Där ser det ut som Micro-SIM-kortet förutom att det är lika långt som ett vanligt SIM-kort (dvs rejält med plast på höger sida där det står massor med siffror)

Edit: Telefonen hade inte blåtand, visade det sig. Den hade föregångaren, infraröd (IrDA). Men en kamrat har en gammal telefon som har både IR och blåtand, så jag beger mig iväg dit direkt för att medla via den!

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken smartphone det är du har köpt. Men min (och de flesta andra) går att starta fint och använda alla funktioner förutom att ringa och sms. Dvs blåtand fungerar alldeles utmärkt utan något sim-kort. Så du kan ha kvar ditt simkort i din gamla. Starta upp din nya smartphone utan simkort i. Kopiera sedan över alla bilder via blåtand, och därefter flytta över simkortert.

Permalänk
Skrivet av Samsite:

Halloj allesammans! Jag räknar med att få min (första!) smartphone idag och måste således migrera kort och hålla på. Min nuvarande telefon är en gammal Nokia 7360 som börjat strula lite. Som rubriken säger så har jag vanligt SIM-kort i dagsläget och den nya telefonen godtar bara Micro-SIM. Just denna migrering utav kort skrämde mig lite då jag inte såg någon direkt smidig lösning på att migrera över informationen; telefonen är ju så gammal att det inte finns något smidigt program som medföljer till datorn, så vitt jag vet. Efter att ha sökt lite så uppenbarade sig dock en lösning eller två! Jag skulle därför bara vilja köra dem med er och dubbelkolla att jag inte tänkt fel och att allt bör fungera såsom jag planerat

Lösning: Be om nytt Micro-SIM i lämplig butik och försöka migrera över kontakter, bilder och allt, manuellt i värsta fall. Denna lösning är jobbig och tar tid.

Lösning: Klippa till det gamla kortet själv till rätt storlek och använda det. Antingen göra det själv [1] eller köpa prylen ifrån Teknikmagasinet [2].
Fördelen med detta är att det är mitt gamla SIM-kort som då innehåller all information såsom kontakter och dylikt.

Bilder
Jag har under årens lopp tagit ett par bilder med telefonen som jag absolut inte vill ha förlorade. Exempel på dessa är nostalgiska bilder eller bilder som har sentimentalt värde (bilder på katten vi hade i 15 år som gick bort nyligen etc). En lösning på att få över dessa, om de nu inte kan lagras på SIM-kortet och bara flyttas över, är då att mms'a alla dem till en kamrat som antingen skickar tillbaka dem senare efter telefonbytet eller bara sparar dem i datorn och skickar dem till mig senare. Man kan väl teoretiskt föra över dem via blåtand (som var jättemodernt när jag köpte telefonen..) från den gamla till den nya. Detta innebär dock att man gått på den första lösningen; två SIM-kort som man försöker flytta över informationen från den ena till den andra. Om det nu faktiskt går vet jag inte, då det är samma nummer på båda i sådana fall.

Det är vad jag kom på nu.. Viktigast är alla kontakter, men i och med att man använder samma SIM-kort så borde det ju vara löst. Bilderna går att flytta över på olika sätt, som jag nämnde ovan. Finns det någon smidigare metod som jag har missat eller är det bara att satsa på detta när telefonen nu kommer?

[1] http://www.solutios.com/simcutting/
[2] http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=265...

Borde inte det enklaste vara att beställa ett microSIM, plocka ut det till vanligt sim ur mallen, sätta i den gamla telefonen och ladda över saker och sedan sätta det i den nya? Tror dock inte du kan få med bilder på SIM-kortet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar allesammans
Jag har ej fått den nya telefonen än, det är den gamla jag nämnde tidigare. Det var alltså den som inte ville starta utan SIM-kort.
MEN! Jag hälsade på kamraten som hade en telefon med både IR och blåtand!

Händelseförlopp:
Började föra över varje bild individuellt till 'medlartelefonen'. Välja en bild, välja skicka, välj via IR. x27. Ta emot bilden på andra telefonen, välja spara och på telefon-minnet. x27.

Efter att det var klart så försökte vi oss på kontaktlistan. Min gamla Nokia kunde EJ skicka flera kontakter åt gången, så istället för att ta en åt gången så sparade vi bara alla kontakter på SIM-kortet och satte i det kortet i hans medlartelefon, som kunde exportera och allt. Sagt och gjort! Vi fick över dem till datorn i en csv-formaterad fil. När vi försökte importera denna till Google så hamnade dock numret under 'allmän info' eller något sådant, och inte under själva nummerfliken.
Vi spånade på att skriva ett python-script som enbart hämtade ur de kolumner vi var intresserade utav. Vi spånade vidare och kom på att en cat följt utav en pipe till awk borde lösa det lika galant. Sagt och gjort, vi pillade med awk lite. Fick inte syntaxen helt rätt dock, något som antagligen berodde på lite skräptecken som den inte kunde läsa. Efter 10 minuters pillande så kom vi på en ännu bättre lösning - varför inte helt sök & ersätta i textfilen med valfri texthanterare och bara behålla de fält vi ville ha? Namn och nummer dvs. Detta tog under 20 sekunder. Klart! Så jag har numera bilderna på datorn och alla kontakter redan importerade till mitt google-konto jag skall använda. Ta-da!

Lite strul var det, men skoj!
Tack för alla synpunkter ni haft allesammans <3