Expert i konkurs. Ni som har "fyndat"

Permalänk
Entusiast

För er som har presentkort hos OnOff och Expert, se till att nyttja presentkorten snarast.
Efter stängning blir det till att "ställa sig i kön" hos konkursförvaltaren, som ser till att bolagets alla skulder betalas till repektive ägare. Har man otur får man inte ut något, då pengar i ett konkursfall sällan räcker till att betala alla fodringsägarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Butikerna vet lika lite som oss vad det gäller rean, så jag tror inte de kan svara på det. Det är ju konkursförvaltaren som ska komma med beskedet när rean skall börja så alla väntar på besked därifrån.

Okej, det gäller väll bara att hålla ögonen öppna på nätet då.

Tack för svaret, nu sparade jag butiken ett (antagligen påfrestande) telefonsamtal

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Nog fan är de hemskt, men exakt samma situation som onoff. Hade förut Siba, Elgiganten, Expert, Onoff och Computer City i samma område. Det var innan prisjakt osv och jämförde ofta priserna i butikerna och expert+onoff var oftast dyrast. Siba också, dock kunde de ibland ha bättre priser.

De är fan inte konsumenternas fel att de haft en monopol marknad där priserna varit extremt höga och därför har mediamarkt tagit fotfäste i Sverige. Hade de haft hyffsade priser från början hade denna situation aldrig uppstått.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Precis vad jag tänkte , expert har alltid varigt dyrast av alla stora elektronik kedjorna , och dessutom dålig service ,i allafall på dom expert butiker jag besökt
Inte konstigt att dom är tvungna att kursa.

Jag gissar på "så kallat rea" 40-50 % var jag menar med "rea" är att det ordet inte betyder något i dessa tider för att det är fanken REA överallt idag fast det igentligen inte är rea

Varigt? Nog för att hela branschen är som en stor varböld, men nu överdriver du om enstaka bolaget

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Varigt? Nog för att hela branschen är som en stor varböld, men nu överdriver du om enstaka bolaget

återigen så skrev jag "i allafall på dom butiker jag besökt" men i det stora hela så är faktist expert dyrast tvärs över ja
Tycker dock det är tråkigt för alla dom som förlorar jobben.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de har externa ljudkort?
Skulle behöva ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Hur blir det med garantiärenden/trasiga produkter? Är det via tillverkaren då?

Det var väl grymt länge sedan man gick tillbaka till affären för att hantera sådana här ärenden? Brukar ta grymt långt tid plus att de oftast inte är insatta i ämnet, bättre att vända sig direkt till tillverkaren.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Ursäkta, men detta var något av det mest naiva jag läst på länge.

Varför skulle någon handla på Expert om dom är +100:- dyrare på hela sortimentet? Även om man går handlar på Expert så blir ju någon annan återförsäljare "lidande". Att vara dyrast lockar inte kunder, och det är inte arbetspersonalen på plats som bestämmer priset. Sen har jag personligen ingen direkt positiv erfarenhet av Experts support, så varför skulle jag välja att gå dit igen?

F.ö. så undrar jag hur ofta du lyckas pruta när du handlar på Elgiganten/MM/Expert/Siba m.fl - Jag är ganska säker på att försäljaren skulle titta på mig som att jag var dum i huvudet om jag försökte pruta ner priset, oavsett vara. Att pruta funkar på loppmarknader/gatustånd. Men i stora affärskedjor? Nä...

Det enda som jag tycker lämnar en bitter eftersmak i munnen är att du kallar folk för "gamar". "Holier than thou"-snack har jag aldrig blivit imponerad av.

Citat:

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Ingen har hurrat över att folk förlorar jobben, även om folk förlorar jobb varje dag.
Det är klart att det är synd om dom, men det är knappast något jag kommer ligga och gråta mig till sömns över - jag har tillräckligt med egna problem för att bekymra mig för personer jag inte känner och aldrig har träffat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ska kolla fall dom har någon billig skärm/ar

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Det är alla egen ägda butiker som drabbas av konkurs:

http://www.expert.se/Expertbutiker_Egen.html

Omfattas inte: http://www.expert.se/Expertbutiker_Franchise.html

EDIT: Det står också på deras hemsida vad man som gäller för kund efter konkurs: http://www.expert.se/Kunder.html

det finns expert i Västervik ,den ser man inte någon av linkarna,
EDIT: Sorry det fanns inget expert i Västervik , mitt fel ,trodde att de tåg över där efter onoff

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

F.ö. så undrar jag hur ofta du lyckas pruta när du handlar på Elgiganten/MM/Expert/Siba m.fl - Jag är ganska säker på att försäljaren skulle titta på mig som att jag var dum i huvudet om jag försökte pruta ner priset, oavsett vara. Att pruta funkar på loppmarknader/gatustånd. Men i stora affärskedjor? Nä...

Har aldrig köpt en TV eller liknande för fullpris i något av de stora varuhusen, brukar räcka med att man säger att man ska gå in och kolla de andra kedjornas utbud först också för att försäljaren ska sköta prutandet åt en

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

det finns expert i Västervik ,den ser man inte någon av linkarna

det är då en franchise butik och kommer inte ha någon rea till helgen

Permalänk
Medlem

Det är bra att företag går i konkurs. Det tyder på att konkurrensen är stenhård och att priserna är pressade till max. Det gynnar oss som är köpare. Det har nog blivit lite för många elektronikkedjor i lilla Sverige så att ett par försvinner är helt normalt. Speciellt när fler och fler shoppar online istället.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag hoppas de som planerar att försöka fynda hos Expert under helgen och så länge butikerna håller öppet tar med sig lite förståelse och respekt för de anställda. Det kommer vara väldigt mycket kunder i butikerna, långt mer än personalstyrkan är dimensionerad för så räkna med lång väntetid, stök och irritation från alla håll.
Utöver oro för sin arbetssituation och framtid måste personalen samtidigt hantera en hord av kunder varav en del som gormar och skriker efter produkter eller anser sig ha rätt till både det ena och det andra gällande reklamationer, återlösen av presentkort, beställda och betalda produkter etc. Till detta kommer leverantörer som ger sig ut i butikerna för att försöka återkräva varor de levererat men ännu inte fått betalt för och andra situationer personalen aldrig varit med om tidigare.
Personalen i butiken har ingen makt längre, allt bestäms av konkursförvaltaren och allting i butiken ägs av konkursboet. Det vore ett direkt lagbrott av personalen att exempelvis lösa in ett presentkort. Personalens enda syfte nu är att dra in så mycket pengar i konkursboet som möjligt så länge det är ekonomiskt försvarbart.

Några konkreta tips:
- Se till att ha gott om tid, besök hellre butiken på förmiddagen än direkt vid öppning eller från lunch fram till stängning.
- Säger personalen "jag kan/får inte" så beror det inte på deras ovilja utan att de faktiskt inte får.
- "Nej" betyder inte "kanske, om du bara tjatar lite mer" utan just "nej".
- Visa din uppskattning för den tid du får, ett ärligt "tack" räcker långt.
- Plockar du ner grejer från hyllor, ställ tillbaka dem efter dig. Personalen har betalt men kommer vara överbelastade ändå och butiken kommer snart se ut som ett lekrum på dagis.
- Det gör ingen gladare om du går omkring och gnäller över hur dyrt/dåligt/slött/fel det är i butiken eller på personalen. Är du irriterad så håll det för dig själv eller gå ut och spring ett tag i skogen istället.
- Läs informationen som finns uppsatt i butiken om reklamationer etc. istället för att fråga personalen.
- Är det kö, vänta på din tur även om du bara har vad du anser vara en kort fråga. Alla i kön anser sig ha korta frågor.
- Kallar personalen dig "idiot" beror det troligtvis på att du beter dig dåligt, deras professionalism kan släppa lite nu när de inte längre har ett varumärke att skydda.
- Ring inte, besök om möjligt. Telefonen i butiken prioriteras väldigt lågt nu och det kommer ringa hela tiden. Måste du ringa pga lång resväg etc. så försök igen senare om de inte svarar istället för att ringa om och om igen.

Sådär, puss på er nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Okej, det gäller väll bara att hålla ögonen öppna på nätet då.

Tack för svaret, nu sparade jag butiken ett (antagligen påfrestande) telefonsamtal

Haha, nja det hade nog varit mer påfrestande för dig för du hade förmodligen setat i telefon kö eller inte kommit fram.:D För det lär vara många nu som är oroliga över garantier osv och sen folk som vill ställa samma fråga som du ställde här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har aldrig köpt en TV eller liknande för fullpris i något av de stora varuhusen, brukar räcka med att man säger att man ska gå in och kolla de andra kedjornas utbud först också för att försäljaren ska sköta prutandet åt en

Då har du haft tur eller pratat med butikschefen, då vanliga anställda egentligen inte "får" sälja till lägre än utsatt pris, inte utan att fylla mellanskillnaden ur den egna lönen isåfall. Hur skulle det se ut om en person blir anställd på t.ex Elgiganten, och alla dennes kompisar åker dit och köper diverse saker, allt med 5-10% "prutrabatt"?
Jag som konsument hade ju inte klagat, men jag tror inte att min "kompis" hade varit anställd så länge till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är bra att företag går i konkurs. Det tyder på att konkurrensen är stenhård och att priserna är pressade till max. Det gynnar oss som är köpare. Det har nog blivit lite för många elektronikkedjor i lilla Sverige så att ett par försvinner är helt normalt. Speciellt när fler och fler shoppar online istället.

Och vad tror du händer när alla konkurrenter är utslagna och det bara finns ett företag som säljer grejerna?
Kommer de fortfarande ha så pressade priser att de går minus?

Näe, precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Då har du haft tur eller pratat med butikschefen, då vanliga anställda egentligen inte "får" sälja till lägre än utsatt pris, inte utan att fylla mellanskillnaden ur den egna lönen isåfall. Hur skulle det se ut om en person blir anställd på t.ex Elgiganten, och alla dennes kompisar åker dit och köper diverse saker, allt med 5-10% "prutrabatt"?
Jag som konsument hade ju inte klagat, men jag tror inte att min "kompis" hade varit anställd så länge till.

Är väl klart de får lov, så länge de inte hamnar under inköpspris så tjänar de på det.
En HDMI-kabel säljs för 249kr men köpes in för 100kr.
Tror du inte en säljare får lov att sälja den för 149kr då?
Klart, går ju fortfarande plus.

Har själv varit med om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Nu när Expert har gått i konkurs tänkte jag att det hade varit kul att se vad ni har fyndat.

Visste inte var jag skulle lägga tråden men ligger den fel ber jag mod flytta den.

Mvh nino

Fyndade redan när butiken i Sickla, Stockholm lade ner. 50% på en Nikon SB-900 blixt. Hade aldrig köpte en annars.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Då har du haft tur eller pratat med butikschefen, då vanliga anställda egentligen inte "får" sälja till lägre än utsatt pris, inte utan att fylla mellanskillnaden ur den egna lönen isåfall. Hur skulle det se ut om en person blir anställd på t.ex Elgiganten, och alla dennes kompisar åker dit och köper diverse saker, allt med 5-10% "prutrabatt"?
Jag som konsument hade ju inte klagat, men jag tror inte att min "kompis" hade varit anställd så länge till.

Nu var det i och för sig ett par år sen, men de anställda har säkert full koll på inköpspriserna (eller i alla fall möjlighet att kolla upp det) och som redan sagts är det bättre att sälja själv med mindre vinst än att konkurrenten säljer motsvarande produkt med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Håller helt med.
Mådde lite dåligt när jag läste kommentarerna ang artikeln här på Swec rörande Experts konkurs.

Tyvärr är det nog så att det största bekymret majoriteten av medlemmarna här på forumet har är hur månadspengen ska spenderas och om Mamma har lagat god middagsmat. Det där med empati och samhällsförståelse kommer nog lite senare i livet.

Mycket bra skrivet. Flesta ungdomar som inte jobbar utan fortfarande lever på mamma och pappa har inte den förståelsen. Att betala räkningarna, kanske sitta på bostadslån osv. Hur nätterna blir till en ren mardröm för dom som får sparken. Så pass lätt är det ju inte att få jobb idag. Och det är omöjligt att 800 personer ska kunna få jobb bara över en natt.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är bra att företag går i konkurs. Det tyder på att konkurrensen är stenhård och att priserna är pressade till max. Det gynnar oss som är köpare. Det har nog blivit lite för många elektronikkedjor i lilla Sverige så att ett par försvinner är helt normalt. Speciellt när fler och fler shoppar online istället.

Bra å bra vettefasen, MediaMarkt gick ju in i Sverige med planen att sälja till förlustpriser just för att driva andra företag i konkurs för att sen när det inte finns fler aktörer på marknaden höja upp priserna igen precis som de gjort i andra länder.
ElGiganten har ju hängt på detta då båda dessa företag har många miljarder i bakfickan tack vare sina moderbolag.
För hemelektronik står näthandeln för dryga 20%, resten handlar i butik, när det gäller vitvaror har jag en känsla av att siffran är betydligt lägre så dessa butiker behövs.
Sen att Expert kanske inte är en butik man handlat i allt för ofta är ju en annan sak, sist jag handlade där var ett par år sedan och då bara för att det var röd dag och kväll och de var de enda som hade öppet i min närhet som sålde tangentbord när jag lyckats spilla cola i mitt så det dog, innan dess var det nog ca 20 år sedan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Fuck, Expert i östersund går inte i konkurs, de är franchise

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzzz:

vad har dom på expert nuförtiden? e det bara teveapparater? har inte varit inne i en på typ 10 år eller så...

förstärkare?

Enbart elektriska tandborstar

Permalänk

En fråga, att dem egenägda går i konkurs, mörby är franchise, betyder detta att reklamationer går att göra i mörby centrum? eller icke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Och vad tror du händer när alla konkurrenter är utslagna och det bara finns ett företag som säljer grejerna?
Kommer de fortfarande ha så pressade priser att de går minus?

Näe, precis.

Det kommer inte hända. De har varit lite för många nu ett tag så det är inte alls konstigt ett par slagits ut.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa mig en ny kabel från datorn till förstärkaren, den jag har nu kan ju inte bli sämre. Måste vara i ett speciellt läge annars så sprakar allt sönder

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Haha, nja det hade nog varit mer påfrestande för dig för du hade förmodligen setat i telefon kö eller inte kommit fram.:D För det lär vara många nu som är oroliga över garantier osv och sen folk som vill ställa samma fråga som du ställde här i tråden.

Hahaha, aktivera högtalare och det är ett mindre problem.

Tänkte mest på de som jobbar och behöver förklara (Antagligen inte för första gången idag) att det är utförsäljning på XX och att då påminnas (Igen) att deras jobb kryper allt närmare obefintligt.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk

Hmm, vart lite lätt road av alla kommentarer angående de anställdas tryghet och krav på "respekt". Tar du ett jobb i en butik som Expert där du onekligen borde vara medveten om att tiden har sprungit ifrån konceptet så får du nog acceptera att det inte är någon vidare trygg tillvaro. Att man ska finna sig i att betala ett överpris för att stackarna inte ska bli av med jobbet är skrattretande. Jobbar du på ett företag som har ett kasst koncept får du skylla dig själv. Jag har lika liten förståelse för alla "tips" twit lade fram, personalen är där för att serva mig, punkt slut. "Visa uppskattning för den tid jag får??" Jag och mina medkunder betalar för den! Är det underbemannat så får personalen klaga uppåt i organisationen, jag tänker inte ta över någon arbetsbörda från personalen bara för att de gjort ett kasst val och hängt kvar på stället. Jag har lika lite försåelse för detta som för att på eget initiativ visa leg på systembolaget eller visa upp väskan i affären, vill de se nåt får de bita ihop och fråga. Deras val, deras jobb, deras arbetsbörda.

Permalänk

Någon som har koll på om expert har spel? kunde vara trevligt med lite bra rea på vissa nya titlar