A-DATA SSD Premier Pro SP900 256GB Bra?

Permalänk

A-DATA SSD Premier Pro SP900 256GB Bra?

Hej! Jag har börjat kolla lite efter ny ssd eftersom det börjar bli trångt på min (120GB) så jag kollade runt lite och hittade den här:
http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp900-256gb
Det jag undrar är om det är en bra disk, den är ju väldigt billig för att vara en 256GB disk? Tycker jag i alla fall. Är det någon som testat/har en sådan i sin ägo, och har något att säga om den? (gäller även i andra storlekar an 256GB)

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Hej! Jag har börjat kolla lite efter ny ssd eftersom det börjar bli trångt på min (120GB) så jag kollade runt lite och hittade den här:
http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp900-256gb
Det jag undrar är om det är en bra disk, den är ju väldigt billig för att vara en 256GB disk? Tycker jag i alla fall. Är det någon som testat/har en sådan i sin ägo, och har något att säga om den? (gäller även i andra storlekar an 256GB)

Tack på förhand!

Hej!

Jag va inne på att köpa 128GB modellen. Hittade inget annat än positiva recensioner på den disken. Men verkar inte vara allt för många som har den.
Pris/Prestanda verkar den ju riktigt fin

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Hej! Jag har börjat kolla lite efter ny ssd eftersom det börjar bli trångt på min (120GB) så jag kollade runt lite och hittade den här:
http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp900-256gb
Det jag undrar är om det är en bra disk, den är ju väldigt billig för att vara en 256GB disk? Tycker jag i alla fall. Är det någon som testat/har en sådan i sin ägo, och har något att säga om den? (gäller även i andra storlekar an 256GB)

Tack på förhand!

Jag har den på 128GB och den är kanonbra!
Inga som helst problem med den och den dundrar på snabbt

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är lite tidigt och svara på hur kvalitén är när det gäller livslängd.
Däremot har jag läst flera recensioner där folk har varit nöjda med hastigheten/inga andra problem iaf.

Permalänk
Skrivet av makz159:

Jag har den på 128GB och den är kanonbra!
Inga som helst problem med den och den dundrar på snabbt

Trevligt att höra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av adfi:

Jag tror att det är lite tidigt och svara på hur kvalitén är när det gäller livslängd.
Däremot har jag läst flera recensioner där folk har varit nöjda med hastigheten/inga andra problem iaf.

Haha, ja det förstår jag att det är, verkar ju vara en prisvärd disk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

Jag funderade starkt å den ett tag, men det blev en Samsung 830 256Gb för 500kr extra. Adata-SSDn är visst asyncronized, vilket verkar ge sämre prestanda än syncronized!

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Jag funderade starkt å den ett tag, men det blev en Samsung 830 256Gb för 500kr extra. Adata-SSDn är visst asyncronized, vilket verkar ge sämre prestanda än syncronized!

Det är endast vid okomprimerat det är sämre och det mesta komprimeras någorlunda bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

Nu har jag beställt en iallafall. Får väl se hur den presterar och om det blir något problem. Men det är väl förhoppningsvis en acceptabelt kompetent SSD. Förväntar mig inte en Intel SSD för det priset.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Nu har jag beställt en iallafall. Får väl se hur den presterar och om det blir något problem. Men det är väl förhoppningsvis en acceptabelt kompetent SSD. Förväntar mig inte en Intel SSD för det priset.

Review: http://www.tweaktown.com/reviews/4689/adata_premier_pro_sp900...
Tog ca 4sek att googla fram

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Det är bekvämt med forum att det finns folk som assisterar med googlande åt oss. Jag ser på sidan du länkade att det är lite RMA på den disken och att användare är nöjda samt att man kan förvänta sig lite fel underligheter med den som systemdisk. (nej det stod inte...)

Inledningen och slutsatsen var bra, lite om sandforce och att det inte är så dåligt längre som det var förut, att sandforce inte är att skylla för de problem som varit på sandforce baserade diskar m.m. Stod dessutom att A-data var bra på att erbjuda firmware uppdateringar på sina diskar, något som är mycket positivt.

Fortfarande vore det trevligt att höra fler personers åsikter om disken. Men jag är tacksam för att du använde google och hittade den reviewn åt mig.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Skrivet av frilansare:

Nu har jag beställt en iallafall. Får väl se hur den presterar och om det blir något problem. Men det är väl förhoppningsvis en acceptabelt kompetent SSD. Förväntar mig inte en Intel SSD för det priset.

Hej

Hur funkar disken? Jag funderar på att beställa en likadan och det vore bra att få veta.

Mvh Jan Brikell

Permalänk
Medlem

Jag kör med två stycken av 128GB versionen, 1 för System och 1 för Spel. Tycker allt flyter på väldigt bra och det känns även som datorn startar upp snabbare nu än den gjorde med den OCZ Vertex 3 jag hade tidigare, men det kan lika bra vara placebo. Men personligen är jag mycket nöjd med prestandan och packade i princip bara upp diskarna och installerade dom. Inga strul alls hittills.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden för att undra om någon har uppgraderat till den senaste firmware som publicerades på A-datas hesida den 19 juli?

Är det säkert att uppgradera utan att information förloras. Enl deras Firmware Upgrade manual:

Citat:

Updating your SSD firmware should not result in data loss. However, ADATA recommends that you back up your data as a precaution before proceeding.

Eftersom jag kör OS på disken så blir det krångligare att göra Backup.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Jag äger 128gb varianten och den fungerar utan några som helst problem

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Den här recensionen var riktigt bra och verkar ge en rättvis bild av SSDn:

http://www.myce.com/review/adata-sp900-128gb-ssd-review-62160...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Fick hem en 128gb idag. Bios hittar den, windows hittar den och installerar drivrutinerna men a-datas firmwareuppdateringsprogram hittar inte den. Jag vill helst uppdatera diskens firmware innan jag installerar windows på den! Någon som vet hur man gör?

Disken verkar förövrigt vara bra, kan recensera den lite närmare om en tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobson:

Fick hem en 128gb idag. Bios hittar den, windows hittar den och installerar drivrutinerna men a-datas firmwareuppdateringsprogram hittar inte den. Jag vill helst uppdatera diskens firmware innan jag installerar windows på den! Någon som vet hur man gör?

Disken verkar förövrigt vara bra, kan recensera den lite närmare om en tid

Du behöver inte uppdatera den, för övrigt tror jag inte att det finns en nyare uppdatering till den heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Du behöver inte uppdatera den, för övrigt tror jag inte att det finns en nyare uppdatering till den heller

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att jag inte behöver uppdatera den? Hur kan jag se vilken version av firmwaret den har? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobson:

Hur kommer det sig att jag inte behöver uppdatera den? Hur kan jag se vilken version av firmwaret den har? Tack!

Sålänge allt fungerar som det ska så ser jag ingen anledning till att uppdatera, det är min personliga åsikt iallafall.
Jag är inte helt säker på den frågan så att jag vågar svara på den nu via telefonen, men jag ska kolla på det när jag kommer hem så kanske jag kan hjälpa dig med det

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla hardware-ID förresten, BORDE stå där.
Vet du vart du hittar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Sålänge allt fungerar som det ska så ser jag ingen anledning till att uppdatera, det är min personliga åsikt iallafall.
Jag är inte helt säker på den frågan så att jag vågar svara på den nu via telefonen, men jag ska kolla på det när jag kommer hem så kanske jag kan hjälpa dig med det

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla hardware-ID förresten, BORDE stå där.
Vet du vart du hittar det?

Verkar vara så att disken har den senaste firmware-uppdateringen Såg att det stod något om det i något disktestprogram jag provade.
Den har funkat bra sedan jag införskaffade den.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om disken fortfarande har problem med att prestandan sjunker drastisk ju mer man fyller den...?

Permalänk
Medlem

Skaffade 256GB versionen för min 60GB OCZ som hade nått år på nacken bara dog. Kan inte säga mycket om livslängden men hoppas den håller mer än min OCZ. Nice att äntligen ha plats för mer än bara OS på disken. Skulle inte kunna gå tillbaka till 60GB.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har bara goda erfarenheter av den disken. har installerat o kört den åt några kunder som i min egen dator. Pro modellerna av A-data har bra kvalitet/hastiges för priset tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fyller på lite om någon fortfarande är intresserad. Har haft min i snart tre år, alltid funkat klockrent. Körde benchmark idag, read/write ligger där det ska precis som utlovat. Kör den som systemdisk. Prisvärt som attan.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Kör en 500GB A-data disk själv, har också en 120GB, inga problem med firmware som sitter på så finns ingen anledning att uppdatera.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!