Samsung SSD830 når 1 petabyte i stresstest.

Permalänk
Medlem

...

Varför skaffade jag mig en Vertex 4?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag slängde mig på det erbjudandet och nu ligger den på skrivbordet och väntar på att jag ska få ork nog att installera om hela datorn och lyckas bestämma mig för om jag ska köra Windows 7 och Windows 8. Den här tråden gör mig ännu mer säker på att jag valde rätt.

Med tanke på just den här tråden har du ju inget att förlora på att testa Win8, mer än tid då. 20-30Gb extra på din disk gör inte vidare mycekt för den totala hållbarhetstiden

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Köpte en 830 för en månad sen, då låg den runt 2200, men det var ett grymt värt köp. Så fort ekonomin har stabiliserat sig lite kommer det bli att byta ut några mekaniska diskar, särskilt när priserna är så låga som dom är nu.

Visa signatur

Citera om ni vill att jag ska svara...

Permalänk

Nån som har länken till Inets kampanj för 128 gb till samsung ssd? för 799

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Nån som har länken till Inets kampanj för 128 gb till samsung ssd? för 799

erbjudandet gick ut igår verkar det som :/

https://www.inet.se/kampanj/nyhetsbrev-back2school-samsung-ss...

OT, beställde en 256gb 830 i fredags. Efter att ha sett denna tråden känner jag min ännu mer nöjd med köpet trots att jag inte fått den än

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av Xoka:

erbjudandet gick ut igår verkar det som :/

https://www.inet.se/kampanj/nyhetsbrev-back2school-samsung-ss...

OT, beställde en 256gb 830 i fredags. Efter att ha sett denna tråden känner jag min ännu mer nöjd med köpet trots att jag inte fått den än

Fan

Blir http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/galna_prise...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Fast om du tar

http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...
+
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Blir det 11 kr dyrare att beställa från Inet fast du får deras awesome kundtjänst!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

830 är en bra enhet, men tror att många stirrar sig blinda på graferna. De jämför ju 256 gb SSDer med 64 gb, det är väldigt annorlunda scenarion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Det som gör det hela ännu mer anmärkningsvärt är ju priset på 256GB modellen just nu. Nere på 6kr/GB nu måste man ju nästan slå till. Inet kör ju kampanj, 1599kr bara.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974937

Helvetes faan.
Köpte en SSD för nån vecka sedan, satt och övervägde mellan 830 256GB och 520 240GB och det blev intels... :'(

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

830 är en bra enhet, men tror att många stirrar sig blinda på graferna. De jämför ju 256 gb SSDer med 64 gb, det är väldigt annorlunda scenarion...

OT: Undra hur många det är som vet vart din profil bild är ifrån

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Det som gör det hela ännu mer anmärkningsvärt är ju priset på 256GB modellen just nu. Nere på 6kr/GB nu måste man ju nästan slå till. Inet kör ju kampanj, 1599kr bara.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974937

Blir nästan ledsen när jag ser priserna, köpte min 128Gb för runt 1600 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och nu... 4!! http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Kan det här månne vara världens just nu stryktåligaste disk? FYRA PETABYTE! En normalanvändare kommer inte upp i den mängden under en livstid ens ju... Så bra!

Den tuffar på fint

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

830 är en bra enhet, men tror att många stirrar sig blinda på graferna. De jämför ju 256 gb SSDer med 64 gb, det är väldigt annorlunda scenarion...

Håller med, men som de skrev i den länkade tråden. Det är ju faktiskt den svagaste kretsen i en SSD som avgör hur länge den överlever.

Christopher:
"Since it came up, the 830 is using 27nm Samsung 1.0 Toggle. But IMHO the M4 getting 1.5PiB at 64GB is far more impressive... But it's only a matter of time before the 830 gets there."

minpayne:
"IMO the Samsung 830 is far more impressive, as it has a lot more flash chips inside! The failure of each flash chip is statistically independent, which means it's more difficult to get a large drive with good quality flash chips together, than to get a small drive. Think of the cost of display/monitor - the price does not grow linearly with respect to area, but grows exponentially! "

Christopher:
"Actually, that's a good point. The endurance of the drive is governed by the worst NAND die, so the probability of one die failing is 4x greater than a 64GB 830 -- which have 2x the dice of ONFI drives with 64gbit dice."

Vet inte om jag är ute och cyklar, men det lät logiskt

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [sic:

;12680775]Helvetes faan.
Köpte en SSD för nån vecka sedan, satt och övervägde mellan 830 256GB och 520 240GB och det blev intels... :'(

Men Intel 520 har det väl inte gått så dåligt för, eller?

Vad säger ni andra? Jag är också intresserad av att veta hur bra den egentligen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör M4 i min Linux-server, då kan jag alltså vara lugn, kommer inte att bli några petabyte genom den!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte en 830.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

830 är en bra enhet, men tror att många stirrar sig blinda på graferna. De jämför ju 256 gb SSDer med 64 gb, det är väldigt annorlunda scenarion...

256GB- enheterna har nackdelen att det är fler dies som kan bli fel på. Det är alltså lättare att nå längre per kapacitet ju mindre SSD'n är, vilket gör 930'n som testas ännu mer anmärkningvärd, då den statistiskt sett, om man ser till de andra SSDerna i testet borde varit stendöd ungefär vid 3.2PB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Håller med, men som de skrev i den länkade tråden. Det är ju faktiskt den svagaste kretsen i en SSD som avgör hur länge den överlever

Intel 320 klarar av att ett flashchip går sönder (utan att disken går sönder).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Intel 320 klarar av att ett flashchip går sönder (utan att disken går sönder).

Om det nu stämmer så går ju endå datan förlorad och man får formatera om den och har sedan en långsammare SSD med mindre mängd lagringsutrymme. Så även om det nu stämmer och är tekniskt möjligt... Vad är nyttan med det hela?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det nu stämmer så går ju endå datan förlorad och man får formatera om den och har sedan en långsammare SSD med mindre mängd lagringsutrymme. Så även om det nu stämmer och är tekniskt möjligt... Vad är nyttan med det hela?

Det är väl ungefär samma som de flesta SF-2281-diskar har: "RAISE (Redundant Array of Independent Silicon Elements) uses the capacity of one NAND die (8GiB for 2x-nm NAND) for parity data. Hence you can lose up to a full NAND package worth of data without losing anything from the user's standpoint."

Så nej, man förlorar antagligen ingen data eller hastighet. Och nej, funktionen finns inte på Samsung 830 (där det är upp till användaren att allokera tillräcklig data för reservblock, vilket förstås nästan ingen kommer göra).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Och nej, funktionen finns inte på Samsung 830 (där det är upp till användaren att allokera tillräcklig data för reservblock, vilket förstås nästan ingen kommer göra).

Verkar ju dock inte behövas om vi ska förlita oss på testet i frågan

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Verkar ju dock inte behövas om vi ska förlita oss på testet i frågan

Det är ju ett test av ETT EXEMPLAR av en disk. Hur svårt ska det vara?

Att inga kretsar gått sönder på detta enskilda exemplar betyder inte att det på miljontals andra diskar aldrig kommer gå sönder någon krets.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är ju ett test av ETT EXEMPLAR av en disk. Hur svårt ska det vara?

Att inga kretsar gått sönder på detta enskilda exemplar betyder inte att det på miljontals andra diskar aldrig kommer gå sönder någon krets.

Det är jag mycket VÄL medveten om.. och det var också därför som jag skrev det lite med glimten i ögat. En slutsats vi kan dra om 830 även om det nu bara är ETT exemplar är att programvaran är väldigt stabil och klarar stora belastningar under en längre tid. Sen om man bara haft tur med NAND kretsarna det kan vi inte bevisa med detta test.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är väl ungefär samma som de flesta SF-2281-diskar har: "RAISE (Redundant Array of Independent Silicon Elements) uses the capacity of one NAND die (8GiB for 2x-nm NAND) for parity data. Hence you can lose up to a full NAND package worth of data without losing anything from the user's standpoint."

Så nej, man förlorar antagligen ingen data eller hastighet. Och nej, funktionen finns inte på Samsung 830 (där det är upp till användaren att allokera tillräcklig data för reservblock, vilket förstås nästan ingen kommer göra).

Hur lyckas du få "up to a full NAND package worth of data" till att ett fysiskt NAND-chip kan klappa ihop utan att diskens funktion påverkas? Det är helt uppenbart att de menar att man kan förlora upp till en krets totala datamängd blockmässigt utan att disken går sönder för det eftersom det finns paritetsbitar för det, vilket inte är något unikt och ganska standard för de flesta SSD's idag.

Sedan låter det märkligt att de skulle valt att ha den funktionen aktiv på 320-serien då de har inaktiverat den på sina 520 http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-...

830 har ca 7% overprovisioning utöver det man ställer in, vilket även framgår i tråden. Så även om man kan öka "spare area" ytterligare om man vill så har man alltid 7%, vilket på 256GB blir ca 17GB.

Oavsett om detta nu endast gäller en disk, så är det jävligt imponerande att den snart är uppe i 20 000 skrivcykler på NAND som är specat till mellan 5 och 10. och bara har använt 9 reservblock. Det visar i alla fall på att Samsung kan göra stabila NAND-kretsar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur lyckas du få "up to a full NAND package worth of data" till att ett fysiskt NAND-chip kan klappa ihop utan att diskens funktion påverkas? Det är helt uppenbart att de menar att man kan förlora upp till en krets totala datamängd blockmässigt utan att disken går sönder för det eftersom det finns paritetsbitar för det, vilket inte är något unikt och ganska standard för de flesta SSD's idag.

Sedan låter det märkligt att de skulle valt att ha den funktionen aktiv på 320-serien då de har inaktiverat den på sina 520 http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-...

830 har ca 7% overprovisioning utöver det man ställer in, vilket även framgår i tråden. Så även om man kan öka "spare area" ytterligare om man vill så har man alltid 7%, vilket på 256GB blir ca 17GB.

Oavsett om detta nu endast gäller en disk, så är det jävligt imponerande att den snart är uppe i 20 000 skrivcykler på NAND som är specat till mellan 5 och 10. och bara har använt 9 reservblock. Det visar i alla fall på att Samsung kan göra stabila NAND-kretsar.

Poängen med raise är att en hel nandkrets avsätts som reserv ifall någon krets dör, med raise aktiverat så ska det alltså gå att tappa en hel krets utan prestandaförlust och/eller dataförlust. Utöver detta så finns det extrautrymme för att täcka upp för förluster av enskilda block.

Att det skulle finnas på 320 tycker jag låter otroligt då det är intels egen kontroller och inte har raise, däremot så är det aktiverat på 330 i storlekar över 120gb. Hur det ligger till med 520 har jag ingen koll på.

"SandForce's redundant NAND technology (RAISE) is enabled on the 180GB drive, so the extra spare area is divided between NAND failure coverage as well as traditional garbage collection/bad block replacement."

http://www.anandtech.com/show/5817/the-intel-ssd-330-review-6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Poängen med raise är att en hel nandkrets avsätts som reserv ifall någon krets dör, med raise aktiverat så ska det alltså gå att tappa en hel krets utan prestandaförlust och/eller dataförlust. Utöver detta så finns det extrautrymme för att täcka upp för förluster av enskilda block.

Att det skulle finnas på 320 tycker jag låter otroligt då det är intels egen kontroller och inte har raise, däremot så är det aktiverat på 330 i storlekar över 120gb. Hur det ligger till med 520 har jag ingen koll på.

"SandForce's redundant NAND technology (RAISE) is enabled on the 180GB drive, so the extra spare area is divided between NAND failure coverage as well as traditional garbage collection/bad block replacement."

http://www.anandtech.com/show/5817/the-intel-ssd-330-review-6...

Enligt Sandforce själva: "

RAISE - Redundant Array of Independent Silicon Elements - writes data across multiple flash die to enable recovery from a failure in a sector, page or entire block"

Alltså verkar tekniken inte ha stöd för att en hel NAND-krets lägger av, då hade de garanterat skrytit med det.

För att förtydliga vad jag menar att tekniken INTE klarar. Låt oss säga att du öppnar SSD'n och helt sonika plockar bort en NAND-krets med tennsug eller vad som helst. Som folk innan beskriver det så låter det som att SSD'n då skulle knalla och gå som om inget hade hänt. Det tycker jag inte det låter som om man får tro det som SandForcs själva skriver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur lyckas du få "up to a full NAND package worth of data" till att ett fysiskt NAND-chip kan klappa ihop utan att diskens funktion påverkas? Det är helt uppenbart att de menar att man kan förlora upp till en krets totala datamängd blockmässigt utan att disken går sönder för det eftersom det finns paritetsbitar för det, vilket inte är något unikt och ganska standard för de flesta SSD's idag.

Lustigt att du märker ord när det gäller andra diskar men är helt nyfrälst när det gäller Samsung 830. Hört talas om RAID5? Tydligen inte... Det är knappast standard då det inte finns på Samsung 830. Det du pratar om är ECC som bara hanterar enstaka bitfel.

Enligt beskrivningen av 320: "The Intel SSD 320 Series also improves reliability by providing an array of surplus NAND flash. If the controller encounters a faulty NAND array, the Intel SSD 320 Series automatically reconfigures itself to reduce the prospect of data loss.".

Skrivet av Ozzed:

Sedan låter det märkligt att de skulle valt att ha den funktionen aktiv på 320-serien då de har inaktiverat den på sina 520 http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-...

Vad har 520 med 320 att göra? Inget alls. Dessutom är det bara på 120GB och mindre diskar RAISE är avstängt på.

Sen för att vara tydlig så är funktionen på Intel 320 inte samma sak som RAISE.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lustigt att du märker ord när det gäller andra diskar men är helt nyfrälst när det gäller Samsung 830. Hört talas om RAID5? Tydligen inte... Det är knappast standard då det inte finns på Samsung 830. Det du pratar om är ECC som bara hanterar enstaka bitfel.

Enligt beskrivningen av 320: "The Intel SSD 320 Series also improves reliability by providing an array of surplus NAND flash. If the controller encounters a faulty NAND array, the Intel SSD 320 Series automatically reconfigures itself to reduce the prospect of data loss.".

Vad har 520 med 320 att göra? Inget alls. Dessutom är det bara på 120GB och mindre diskar RAISE är avstängt på.

Sen för att vara tydlig så är funktionen på Intel 320 inte samma sak som RAISE.

Lugn och fin... Jag gick bara efter vad du skrev, och RAID 5 innebär att en disk faktiskt KAN explodera utan att det påverkar datan, vilkent inte verkar vara fallet med 320. Sedan vet jag inte var du får ifrån att 830 bara har ECC. Den har, utöver det användaren anger, ca 7% lagringsutrymme som fungerar på samma sätt som "spare sectors" på en vanlig hårddisk. Sedan att man kan ställa in reservutrymme UTÖVER det är en helt annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ni som ångrar att ni inte köpte Samsung 830 kan nog vara lugna 4 PiB är en siffra som man inte kommer upp i på flera livstider, jag har i normalt användande kommit upp i ungefär 10 GiB/dag (~2400 GiB på ~240 dagar, med en Intel 320 120GB) och Samsung 830 disken har skrivit 4 349 371GiB. Så med samma användning som jag haft hittills så skulle den rullat på i 434 937 dagar (!) vilket är samma sak som ~1190 år (434 937/365,25). Rätta mig gärna om jag gjort något slarvfel här (eller om jag tänkt helt galet).

Dock så är min disk bara 120GB, men även om jag med en 256GB disk skrivit det dubbla varje dag så skulle det ändå vara nästan 600 år.

Permalänk
Medlem

WOOHOO!

5 PETABYTE!!!!

5PB!!!

Det borde betyda att man lugnt skulle kunna köra dem i servrar med intensiv IO... Fy fan vad härligt!!!

Ja, till alla "Negative Nancys", jag vet att det är en livstid och mer men det är endå coolt att Samsung lyckats så himla bra med sina NAND-minnen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.