Permalänk
Medlem

ocz ssd disk?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113021-ocz_intern_ssd...

är den något att ha? då menar jag om den presterar bra och är märkvärt snabbar än en vanlig hårddisk?

om inte, finner ni någon bra prisvärd ssd från webhallens rea? vill ha en prisvärd bra presterande ssd disk att ha os och spel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113021-ocz_intern_ssd...

är den något att ha? då menar jag om den presterar bra och är märkvärt snabbar än en vanlig hårddisk?

om inte, finner ni någon bra prisvärd ssd från webhallens rea? vill ha en prisvärd bra presterande ssd disk att ha os och spel på

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min OCZ Vertex 3 120giggare fungerar finfint. Iget fel men den. Snabb som satan, billig och hyggligt med plats.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

Deras nya Vertex 4 ska ändå vara mycket bättre än de tidigare diskarna.

Men de innan den är inte att lita på! Lägg hellre pengarna på en stabilare disk!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

STOP! Detta gäller de med gammla firmwares, jag har 4 sådana i olika datorer, har inte krachat nån gång, 2 av dem är på 24/7

Ja, det är en prisvärd disk!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113021-ocz_intern_ssd...

är den något att ha? då menar jag om den presterar bra och är märkvärt snabbar än en vanlig hårddisk?

om inte, finner ni någon bra prisvärd ssd från webhallens rea? vill ha en prisvärd bra presterande ssd disk att ha os och spel på

Den är väldigt prisvärd, perfekt som operativsystem ssd, räcker gott o väl för windows och program.

Den presterar mycket bra, känns likarapp som dom nyare ssd diskarna, enbart i tester man ser skillnaden.
det är en stor stor skillnad mot en vanlig hårddisk, kommer kännas som en helt ny dator.

Skrivet av Ozzed:

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

Skrivet av Slaktardej:

Deras nya Vertex 4 ska ändå vara mycket bättre än de tidigare diskarna.

Men de innan den är inte att lita på! Lägg hellre pengarna på en stabilare disk!

Med gammal firmware ja, inte med dom senare, ytterst få som har problem,Vertex2 är numera problem fri,
har 3st OCZ, vertex2 och Agility3 ssd och div andra, aldrig haft ett problem det senaste året,likastabilt som med vanlig hdd,
inget jag bara säger utan vertex2 disken har använts i nästan 2år, första månaderna var det instabilitet, sendess inte ett problem,
likaså Agility3 har jag under ett år aldrig haft något problem.

Snabbare är en underdrift, som natt och dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

STOP! Detta gäller de med gammla firmwares, jag har 4 sådana i olika datorer, har inte krachat nån gång, 2 av dem är på 24/7

Ja, det är en prisvärd disk!

Hur mycket en SSD är på eller inte spelar inte så stor roll, det viktiga är Firmware och NAND, och även om de fixat firmwaren nu så lär inte det fixa NAND-minnena.

Dessutom är det alltid bra att ha backup, stabil SSD/HDD eller ej.

Personligen hade jag hellre lagt pengar på en SSD som har ett problemfritt förflutet istället för en som har haft problem, även om de påstås ha fixat det. Sedan är det ju SATA II dessutom. Det känns inte jättekul då en SSD väl får ses som en investering, och nästa dator han köper lär ju ha minst SATA III. Man ska inte vara dumsnål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur mycket en SSD är på eller inte spelar inte så stor roll, det viktiga är Firmware och NAND, och även om de fixat firmwaren nu så lär inte det fixa NAND-minnena.

Dessutom är det alltid bra att ha backup, stabil SSD/HDD eller ej.

Personligen hade jag hellre lagt pengar på en SSD som har ett problemfritt förflutet istället för en som har haft problem, även om de påstås ha fixat det. Sedan är det ju SATA II dessutom. Det känns inte jättekul då en SSD väl får ses som en investering, och nästa dator han köper lär ju ha minst SATA III. Man ska inte vara dumsnål.

Beror lite på vad man ska använda disken till också. Jag har själv en Vertex 3 60gb som OS disk, har fungerat utmärkt. Sen har jag nu köpt en billig Agility2-120gb disk för installationer av spel. Ja, det är tråkigt om den skulle dö men man har ju garanti, och det är inte nån katastrof, som det skulle med OS disken.

Vad jag fått fram är att alla märken utom Intel och Samsung har en return rate på sina SSD'er mellan 2-3% där OCZ ligger sämst till pga deras tidiga modeller, däribland Vertex2,Agility2 som hade en return rate på 7-10%.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Dem nya veretx 4 sägs vara mycket stabilla och dem lämnas inte tillbaka alls, bara några få antal. Det var när octane fanns som dem hade problem. Men med dem nya firmware så har dem mycket bra rykte.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

Jag har sett dig skriva detta i många SSD trådar. Har du några som helst erfarenheter av OCZ SSD diskarna eftersom att du är så snabb på att uttala dig (ta inte detta på fel sätt, jag är ingen fanboy och jag vill heller inte skapa konflikter med någon annan). Vill bara veta eftersom att du är så snabb på att "varna" för OCZ.

EDIT: Att tillägga så äger jag en OCZ V ertex 4 själv och har inte haft en ända BSOD eller annat problem med den, är mycket nöjd med vad den presterar.
/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

A big portion of OCZ's sales came from the Vertex 4 and Agility 4 SSDs, which shipped more than 100,000 units during the quarter.

Låter detta tala för sig själv.

http://www.tomshardware.com/reviews/vertex-4-everest-2-benchm...

Permalänk
Medlem

Har bara kört OCZ ssd, och kan bara säga att dom fungerar helt felfritt.
Ligger också bra i pris, köpte en agillity 3 90Gb för 689kr på webhallen...

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Vad jag fått fram är att alla märken utom Intel och Samsung har en return rate på sina SSD'er mellan 2-3% där OCZ ligger sämst till pga deras tidiga modeller, däribland Vertex2,Agility2 som hade en return rate på 7-10%.

Ja, det är delvis därför jag rekomenderar intel eller Samsung. Varför köpa en SSD som "troligtvis" fungerar när man kan lägga till en slant och få en som "garanterat" fungerar. De nya OCZ är det inga direkta katastroffel på och Vertex4 verkar vara en spännande SSD, frånsett då det idiotiska performance/storage läget som fungerar apa.

Skrivet av Sampabowie:

Jag har sett dig skriva detta i många SSD trådar. Har du några som helst erfarenheter av OCZ SSD diskarna eftersom att du är så snabb på att uttala dig (ta inte detta på fel sätt, jag är ingen fanboy och jag vill heller inte skapa konflikter med någon annan). Vill bara veta eftersom att du är så snabb på att "varna" för OCZ.

EDIT: Att tillägga så äger jag en OCZ V ertex 4 själv och har inte haft en ända BSOD eller annat problem med den, är mycket nöjd med vad den presterar.
/S

Som jag skrev ovan så verkar det inte vara något krux med Vertex4, men den SSD'n som TS vill ha råd om har definitivt problem. De kan som sagt ha fixat det men jag skulle inte känna mig trygg i att köpa en själv och då kan jag inte rekomendera den med gott samvete heller. Därmed inte sagt att alla har problem med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska tro på om den är dålig eller inte. Denna ssdn har ungefär 250mb/sek in och ut och det finns såna med cs 500mb/s
Det är teoretisk sätt dubbla farten. Är det 500mb/s diskarna man ska köpa eller vilka kan ni efarna rekomendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Jag har sett dig skriva detta i många SSD trådar. Har du några som helst erfarenheter av OCZ SSD diskarna eftersom att du är så snabb på att uttala dig (ta inte detta på fel sätt, jag är ingen fanboy och jag vill heller inte skapa konflikter med någon annan). Vill bara veta eftersom att du är så snabb på att "varna" för OCZ.

Vet att det var väldigt många som hade problem med deras RAM minnen.. vilket dom har slutat tillverka.
Sedan att det är väldigt många som klagat på OCZ's solid state diskar också.. det gör att iaf jag skulle valt ett annat märke.
Som Intel eller Samsung.. Corsair verkar också ha bättre ryckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Vet inte vad jag ska tro på om den är dålig eller inte. Denna ssdn har ungefär 250mb/sek in och ut och det finns såna med cs 500mb/s
Det är teoretisk sätt dubbla farten. Är det 500mb/s diskarna man ska köpa eller vilka kan ni efarna rekomendera?

Du ska tro på dom som äger vertex2 och inte dom som aldrig testat en och bygger sina åsikter på gamla tester och trådar, felen är fixade sen länge då firmware var buggiga, det har hänt många tillverkare tex Corsair och intel likväl som OCZ.

Om du kan lägga mer pengar så finns det givetvis snabbare enheter.

Vertex2 kom ut för nästan 2år sedan och använder sata II och är en snabb/stabil ssd,ger ett ordentligt lyft från en vanlig hårddisk.

Om du har ett av dom senaste systemen med Sata III så kan du ta nytt av dom senaste ssd enheterna som ger dig runt 500-550mb/sek i bästa fall beroende på enhet, annars presterar dom inte mycket bättre än dom äldre som ger dig runt 250mb/sek.

Jag har en Intel X25-M, en Corsar F60, en OCZ Vertex2 och 2st OCZ Agility3, dom 3första kommer från samma generation och känns lika snabba, Agilliy 3 är på pappret dubbelt så snabb med över 500mb/sek, men det är inget som märks under normala förhållande, både spel och program ink windows känns lika rapp, det är i tester man ser skillnaden.
Jag har byggt med Vertex4 och även där märker jag ingen skillnad.

Så om du bara vill hoppa på SSD tåget (din första) så kommer du bli riktigt nöjd med vilken ssd du än köper,bara det är en ssd,
även om du skulle köpa en av dom slöaste som finns tex Kingston 100mb/sek så blir det ett ordentligt lyft.

Vill du ha en billigt men helt ok SSD för ditt operativsystem köper du en Vertex2 för 380:-, annars lägger 3ggr mer och köper dig en av dom senaste (om ditt moderkort stöder Sata III)

Skrivet av Ozzed:

Ja, det är delvis därför jag rekomenderar intel eller Samsung. Varför köpa en SSD som "troligtvis" fungerar när man kan lägga till en slant och få en som "garanterat" fungerar. De nya OCZ är det inga direkta katastroffel på och Vertex4 verkar vara en spännande SSD, frånsett då det idiotiska performance/storage läget som fungerar apa.

Som jag skrev ovan så verkar det inte vara något krux med Vertex4, men den SSD'n som TS vill ha råd om har definitivt problem. De kan som sagt ha fixat det men jag skulle inte känna mig trygg i att köpa en själv och då kan jag inte rekomendera den med gott samvete heller. Därmed inte sagt att alla har problem med den.

Man kan aldrig garantera att en SSD fungerar felfritt för alla, det beror helt på hårdvaran man använder och firmwaren, sågott som alla tillverkara har haft problem av och till, OCZ har uppenbart lärt sig av misstagen, se Vertex4 och dom senaste firmwaren till äldre enheter.

Vertex2 har haft problem, fixat sen länge, och då du aldrig testat eller äget en kan du aldrig reka eller inte reka enheten, då du inte själv vet hur den fungerar,
att ta upp vad man hört förr när enheten var ny/aktuell är helt onödigt då det inte speglar verkligheten,
lyssna istället på oss andra i tråden så TS får veta hur dom är NU och inte för över ett år sedan, då det är en NY enhet han funderar på att köpa och inte en beggad med gammal firmware..

Skrivet av Alpha77:

Vet att det var väldigt många som hade problem med deras RAM minnen.. vilket dom har slutat tillverka.
Sedan att det är väldigt många som klagat på OCZ's solid state diskar också.. det gör att iaf jag skulle valt ett annat märke.
Som Intel eller Samsung.. Corsair verkar också ha bättre ryckte.

Corsair har haft väldigt mycket problem också, jag har personligen haft mest problem med dom.
Deras första highend ssd som kom ut 2009 "corsair extreme x128" köpte jag, kostade nästan 5000:-, vilket hel#ete jag hade med den, blårutor till förbannelse, enheter försvann i bios, återupstod efter någon dag, fick ny enhet, den dog, fick en ny,blårutor, osv
bytte då till en Kingston, då försvann problemen, så det var den första ssdn som hade dom problemen,
sendess har jag knappt haft några problem,och jag har ägt 12st ssd under dom senaste åren, lite ibörjan med Vertex2 men förutom det, inga problem alls med någon av mina enheter på ca 1.5år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OCZ har horribelt rykte i SSD branchen. Och med 60GB så får du inte plats med så mycket.. Men visst, den är snabbare än en hårddisk, se bara till att ha backup ifall det skulle gå fel.

Varför hittar du på skit? Det finns säkerligen inga kända problem med Vertex 2 numera och det vet du.

OCZ säljer som smör, inte något dåligt med det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Har två sånna och dom funkar skitbra.
En i Bärbara och en i HTPC

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan i min laptop, haft den i ca 2 år och har fungerat utmärkt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd

Köp inte en octane!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Jag har själv en OCZ Solid 3 på 60GB, och den har absolut inte varit några problem för mig under det nästan hela året som jag haft den. Däremot anser jag att 60GB är just något för litet, oavsett tillverkare, även om du bara ska använda den som systemdisk. Det försvinner mer än du tror. Jag rekommenderar verkligen att titta på 80~90 eller 120GB. Och jag har precis läst recensioner och jämförelser i ungefär en veckas tid, non-stop, och mitt råd blir helt i linje med andras: nämligen att köpa en Crucial m4 eller en Samsung 830. Crucial M4 kommer med senaste firmware (000F) och passar bättre som systemdisk med sin snabbare läsning på små volymer emedan Samsung 830 har litet högre skrivhastighet på större volymer. Inte för att du kommer att uppleva någon skillnad. OCZ Vertex 3 är också en bra volym, enligt benchmark, men väldigt många har rapporterat att deras OCZ efter viss tid kraschat, så just för risken att någonting händer helt oväntat så verkar Crucial och Samsung som bättre alternativ. Särskilt när de ligger i samma priskluster. Om du är ändå står helt inriktad på OCZ så skulle jag råda till Vertex 3, med senaste firmware, och fortfarande ingenting mindre än 90GB.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152332-crucial_m4_ssd...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146975-samsung_intern...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa några.
Skulle snabba upp päronens surfburk nå fruktansvärt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

STOP! Detta gäller de med gammla firmwares, jag har 4 sådana i olika datorer, har inte krachat nån gång, 2 av dem är på 24/7

Ja, det är en prisvärd disk!

Skrivet av Bulltazar:

Du ska tro på dom som äger vertex2 och inte dom som aldrig testat en och bygger sina åsikter på gamla tester och trådar, felen är fixade sen länge då firmware var buggiga, det har hänt många tillverkare tex Corsair och intel likväl som OCZ.

Om du kan lägga mer pengar så finns det givetvis snabbare enheter.

Vertex2 kom ut för nästan 2år sedan och använder sata II och är en snabb/stabil ssd,ger ett ordentligt lyft från en vanlig hårddisk.

Om du har ett av dom senaste systemen med Sata III så kan du ta nytt av dom senaste ssd enheterna som ger dig runt 500-550mb/sek i bästa fall beroende på enhet, annars presterar dom inte mycket bättre än dom äldre som ger dig runt 250mb/sek.

Jag har en Intel X25-M, en Corsar F60, en OCZ Vertex2 och 2st OCZ Agility3, dom 3första kommer från samma generation och känns lika snabba, Agilliy 3 är på pappret dubbelt så snabb med över 500mb/sek, men det är inget som märks under normala förhållande, både spel och program ink windows känns lika rapp, det är i tester man ser skillnaden.
Jag har byggt med Vertex4 och även där märker jag ingen skillnad.

Så om du bara vill hoppa på SSD tåget (din första) så kommer du bli riktigt nöjd med vilken ssd du än köper,bara det är en ssd,
även om du skulle köpa en av dom slöaste som finns tex Kingston 100mb/sek så blir det ett ordentligt lyft.

Vill du ha en billigt men helt ok SSD för ditt operativsystem köper du en Vertex2 för 380:-, annars lägger 3ggr mer och köper dig en av dom senaste (om ditt moderkort stöder Sata III)

Man kan aldrig garantera att en SSD fungerar felfritt för alla, det beror helt på hårdvaran man använder och firmwaren, sågott som alla tillverkara har haft problem av och till, OCZ har uppenbart lärt sig av misstagen, se Vertex4 och dom senaste firmwaren till äldre enheter.

Vertex2 har haft problem, fixat sen länge, och då du aldrig testat eller äget en kan du aldrig reka eller inte reka enheten, då du inte själv vet hur den fungerar,
att ta upp vad man hört förr när enheten var ny/aktuell är helt onödigt då det inte speglar verkligheten,
lyssna istället på oss andra i tråden så TS får veta hur dom är NU och inte för över ett år sedan, då det är en NY enhet han funderar på att köpa och inte en beggad med gammal firmware..

Corsair har haft väldigt mycket problem också, jag har personligen haft mest problem med dom.
Deras första highend ssd som kom ut 2009 "corsair extreme x128" köpte jag, kostade nästan 5000:-, vilket hel#ete jag hade med den, blårutor till förbannelse, enheter försvann i bios, återupstod efter någon dag, fick ny enhet, den dog, fick en ny,blårutor, osv
bytte då till en Kingston, då försvann problemen, så det var den första ssdn som hade dom problemen,
sendess har jag knappt haft några problem,och jag har ägt 12st ssd under dom senaste åren, lite ibörjan med Vertex2 men förutom det, inga problem alls med någon av mina enheter på ca 1.5år

Skrivet av Jazz 1-up:

Idiot, varför hittar du på skit. Det finns säkerligen inga kända problem med Vertex 2 numera och det vet du!

OCZ säljer som smör, inte något dåligt med det.

Ok, det är mycket tyckande i denna tråd, allt från att vertex 2 suger till att den är perfekt. Sanningen ligger som alltid någonstans där emellan. Bara för att klämma in lite fakta här: Det finns retursiffror från en stor fransk återförsäljare som släpps varje halvår, nu senast så kom det en i april/maj. Dessa siffror gäller endast komponenter som sålt i fler än 100 exemplar och är mellan 6 månader och 1 år gamla, dvs de såldes mellan maj och oktober förra året. Eftersom det endast rör diskar som är över 6 månader så kan man utgå från att eventuella firmwareproblem inte finns med då man troligen returnerat disken innan dess om den var instabil/kraschade. Vertex 2 60gb hade då 7,49% returer, 120gb versionen låg på 9,52%. Ocz snittade 7,03% utslaget på alla modeller vilket lett till det omtalade dåliga ryktet. Man kan ju jämföra med crucial som låg på 0,82% med sina diskar.

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Det är möjligt att eventuella problem med tillverkningen blivit åtgärdade, men man bör vara medveten om detta om man rekommenderar/köper en av dessa diskar. Prestandan är helt ok även om disken är lite äldre, och det finns ju garanti om disken går sönder så det kan vara ett någorlunda vettigt alternativ om man har ansträngd budget. Har man råd att lägga på 200-300kr och vill minimera risken för krångel så är diskar från intel, crucial och samsung beprövat stabilare diskar med få felrapporter och/eller låga retursiffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, det är mycket tyckande i denna tråd, allt från att vertex 2 suger till att den är perfekt. Sanningen ligger som alltid någonstans där emellan. Bara för att klämma in lite fakta här: Det finns retursiffror från en stor fransk återförsäljare som släpps varje halvår, nu senast så kom det en i april/maj. Dessa siffror gäller endast komponenter som sålt i fler än 100 exemplar och är mellan 6 månader och 1 år gamla, dvs de såldes mellan maj och oktober förra året. Eftersom det endast rör diskar som är över 6 månader så kan man utgå från att eventuella firmwareproblem inte finns med då man troligen returnerat disken innan dess om den var instabil/kraschade. Vertex 2 60gb hade då 7,49% returer, 120gb versionen låg på 9,52%. Ocz snittade 7,03% utslaget på alla modeller vilket lett till det omtalade dåliga ryktet. Man kan ju jämföra med crucial som låg på 0,82% med sina diskar.

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Det är möjligt att eventuella problem med tillverkningen blivit åtgärdade, men man bör vara medveten om detta om man rekommenderar/köper en av dessa diskar. Prestandan är helt ok även om disken är lite äldre, och det finns ju garanti om disken går sönder så det kan vara ett någorlunda vettigt alternativ om man har ansträngd budget. Har man råd att lägga på 200-300kr och vill minimera risken för krångel så är diskar från intel, crucial och samsung beprövat stabilare diskar med få felrapporter och/eller låga retursiffror.

Hade ingen aning om att det fanns något problem utöver de redan lösta firmware problemen. Siffrorna ser legitima ut, till och med lite högre än HDD, men jag såg några andra sifftor förut som visade motsatsen.

Jag ställer mig neutral i frågan tills vidare. Min Agility 3 har i alla fall inte haft några problem sen firmware uppdateringen förra årtet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på trollanklagelse och OffTopic.*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Min agillity 3 havererade efter ca 6 månaders användning (hade aldrig haft problem med den innan) och jag fick hem en ny disk på garantin som anlände idag, tyvärr verkar den nya vara defekt från start så blir väll till att köra ett nytt retur ärende direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Idiot, Varför hittar du på skit? Det finns säkerligen inga kända problem med Vertex 2 numera och det vet du.

OCZ säljer som smör, inte något dåligt med det.

OCZ har inga problem säger du? Du kan ju börja med att kolla returstatistik, och den här tråden... Visserligen en annan SSD, men endå: #12694139

Sedan är det inte vidare trevligt att kalla folk för idiot bara för att de har andra erfarenheter eller åsikter än du har. Det här är inget krig om vem som har rätt eller fel, men då jag både har erfarenhet personligen (Rekomenderade OCZ till en kompis som fick problem med sitt exemplar efter en månad), och har läst mycket så kan jag, som jah sagt ganska många gånger nu, inte rekomendera OCZ med gott samvete, utom möjligtvis Veterx 4, men det var inte den SSD'n som trådskaparen ville ha råd om.

Om du gillar OCZ och det funkar för dig är det väl bra, men vad får dig att anse att du har rätt att bestämma vad andra människor rekomenderar för produkter?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Webhallen

Tänkte klämma till med lite info från oss.
Vi har sålt cirka 2500 stycken Vertex 2 E 60GB (den som det talas om här) sedan vi la upp disken online 2010-07-03.
Av dem har vi mycket riktigt fått tillbaka en del.

MEN och dett är ett viktigt "MEN".
Returerna började ebba under tredje kvartalet 2011 och under 2012 har vi fått in två hittills.
De två diskarna vi fått in i år hade också ett år på nacken och kunden hade inte uppdaterat firmwaren.

Den enda tolkningen vi kunnat göra är att de problem som en gång fanns nu är lösta i firmwaren.

Hoppas det skänker lite klarhet, vi har ju ändå ett ganska bra underlag att dela med oss av så vi försöker vara så öppna som möjligt här.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OCZ har inga problem säger du? Du kan ju börja med att kolla returstatistik, och den här tråden... Visserligen en annan SSD, men endå: #12694139

Sedan är det inte vidare trevligt att kalla folk för idiot bara för att de har andra erfarenheter eller åsikter än du har. Det här är inget krig om vem som har rätt eller fel, men då jag både har erfarenhet personligen (Rekomenderade OCZ till en kompis som fick problem med sitt exemplar efter en månad), och har läst mycket så kan jag, som jah sagt ganska många gånger nu, inte rekomendera OCZ med gott samvete, utom möjligtvis Veterx 4, men det var inte den SSD'n som trådskaparen ville ha råd om.

Om du gillar OCZ och det funkar för dig är det väl bra, men vad får dig att anse att du har rätt att bestämma vad andra människor rekomenderar för produkter?

"OCZ har horribelt rykte i SSD branchen"
Det finns en del som skriver detta utan belägg, utan att vara pålästa om hur läget är för nuvarande. Sen så finns det en del som vill srida missinformation för att förespråka de produkterna de själva köpt. Jag antog att du inte var dum utan med meningen ville sprida ett dåligt rykte.

Det är okej att säga att du har haft dåliga erfarenheter men att säga att OCZ generellt presterar dågilgt vill jag att du ska visa källa på ifall du säger. Frispel visade en källa som höll med dig och webbhallen säger att motsatsen för nuvaranden gäller. Du kan inte bidra med något annat än dina egna erfarenheter ifall du inte visar en källa på annat.

Varför citerar du ett inlägg jag ändrade två timmar tidigare? Tog det så lång tid för dig att skriva?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

"OCZ har horribelt rykte i SSD branchen"
Det finns en del som skriver detta utan belägg, utan att vara pålästa om hur läget är för nuvarande. Sen så finns det en del som vill srida missinformation för att förespråka de produkterna de själva köpt. Jag antog att du inte var dum utan med meningen ville sprida ett dåligt rykte.

Det är okej att säga att du har haft dåliga erfarenheter men att säga att OCZ generellt presterar dågilgt vill jag att du ska visa källa på ifall du säger. Frispel visade en källa som höll med dig och webbhallen säger att motsatsen för nuvaranden gäller. Du kan inte bidra med något annat än dina egna erfarenheter ifall du inte visar en källa på annat.

Varför citerar du ett inlägg jag ändrade två timmar tidigare? Tog det så lång tid för dig att skriva?

Jag fick ett telefonsamtal och det ena ledde till det andra, så jag fortsatte helt enkelt att skriva när jag kom tillbaka, men det ändrar inte på det faktum att du kallade mig idiot, oavsett om du tog bort det eller inte. Och är du ett sådant fan av en produkt att du känner att du behöver kalla folk som inte delar dina erfarenheter för "idiot" så kan man ju fundera på vem som är trovärdig.

Mycket riktigt finns det källor som pekar åt båda hållen, men att påvisa att OCZ har haft problem känns lite som att krävas på källor om man påstår att Månen är en sattelit till Jorden. Det är allmänt kännt, och jag tänker inte fördumma folk. Man kan googla och får ganska snabbt fram trådar med folk som har haft problem, även med ny firmware.

Men visst, jag kan ge dig lite källor om du vill:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?104309...

http://www.techpowerup.com/171779/Corsair-Neutron-SSDs-Now-Av...

http://forums.tweaktown.com/asrock/49735-extreme-9-some-bugs-...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?104397...

Och källan till källorna: https://www.google.se/#hl=en&safe=off&tbo=1&tbs=qdr:m&sclient...

Som sagt var. Jag kan inte med gott samvete rekomendera en SSD som historiskt sett, och även till viss del fortfarande verkar lida av stora problem när det FINNS nästan problemfria SSD's från Intel och Samsung som inte är så mycket dyrare. Det skulle för mig vara som att rekomendera någon att dricka vatten ur en insjö när det finns kranvatten. Det är troligtvis inget fel på vattnet i sjön, men varför chansa när det finns alternativ som statistiskt sett är betydligt bättre? Dessutom är det SATA II, en gammal standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.