Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Sverige är ju fattigare än Zimbabwe...

Eller så är det så att man inte vill slösa pengar på en överprisad mobil när det finns andra gosaker att lägga pengar på!

följer dom mönstret burkar väl en ny iPhone ligga runt 7K kontant vid release eller är jag helt ute och cycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

LTE i Sverige är på Band 7 och Band 20. iPhone5 har LTE på band 1, 3, 4, 5, 13, 17, 25. Så enligt Apples egna speccar, ingen LTE i Sverige.

På Macworld skrev man precis följande: "Så vitt vi kan utläsa av specifikationerna så tror vi att LTE kommer att fungera i Sverige. Det står inte uttryckligen på Apples sajt men de ska använda samma frekvenser i Tyskland bland annat, och det fungerar"

Men men, vi får se hur det blir med den saken då.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ren dritt. Större skärm, 4inch, lite starkare göttans innuti, fan behöver det till iOS`?
Öppna ögonen och köp en Galaxy telefon (s3 eller GN2 föreslagsvis) som är både bättre (prestandamässigt) och billigare och har fler möjligheter!

Visst, Andriod är inte riktigt vart iOS är i termer av stabilitet, men med Jelly Bean är den fan ikapp, + så MKT MER FEATURES OCH ANPASSNING.
Har en 4s, värsta köpet ever. Bra telefon, men jävla vad tråkig och ordinär. GN2 here I come!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Allt som New Iphone har har ju redan SG3 + större skärm och lite till..Nä fail fail av Apple.

Det är ett medvetet val att inte ha större skärm. Jag sålde min SGS2 för att den var för klumpig att hantera med en hand (och då har jag rätt stora händer). Denna ser ut att passa mycket bättre för enhandsanvändande. Samsung har failat när det gäller användarvänlighet där.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När LTE presenterades visades telenor, Telia och tele2 på kartan (tre oxå?)
Varför är det snack om att den inte har 4g i Sverige?
Och bara det sätter ju den före nästan alla androidmobiler.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

No thank you

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

följer dom mönstret burkar väl en ny iPhone ligga runt 7K kontant vid release eller är jag helt ute och cycklar?

Beror väl på vars man köper men telia brukar ta runt 5800kr obundet jag köpte min iPhone 4 för 4800kr men då var jag bunden i två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Det är ett medvetet val att inte ha större skärm. Jag sålde min SGS2 för att den var för klumpig att hantera med en hand. Denna ser ut att passa mycket bättre för enhandsanvändande. Samsung har failat när det gäller användarvänlighet där.

Kan hålla med om att det är lite jobbigt att använda den med en hand till vissa saker dock så stör det inte mig så mycket då jag mest kollar på film och ringer på min telefon. Då är ju skärmen i princip det ända som spelar roll.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arginj:

På Macworld skrev man precis följande: "Så vitt vi kan utläsa av specifikationerna så tror vi att LTE kommer att fungera i Sverige. Det står inte uttryckligen på Apples sajt men de ska använda samma frekvenser i Tyskland bland annat, och det fungerar"

Men men, vi får se hur det blir med den saken då.

Skrivet av Json_81:

När LTE presenterades visades telenor, Telia och tele2 på kartan (tre oxå?)
Varför är det snack om att den inte har 4g i Sverige?
Och bara det sätter ju den före nästan alla androidmobiler.

http://www.apple.com/iphone/LTE/
Verkar inte bli av i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är ett medvetet val att inte ha större skärm. Jag sålde min SGS2 för att den var för klumpig att hantera med en hand (och då har jag rätt stora händer). Denna ser ut att passa mycket bättre för enhandsanvändande. Samsung har failat när det gäller användarvänlighet där.

Kan hålla med om att den är lite stor men hur underbar som helst att se på så att den är stor gör mig faktiskt inget då.Hade en varit kass så hade det vart en annan sak.Sen har jag inte tjej händer så den är helt ok att hantera..Inge för bäbis händer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Beror väl på vars man köper men telia brukar ta runt 5800kr obundet jag köpte min iPhone 4 för 4800kr men då var jag bunden i två år.

Skickades från m.sweclockers.com

men va det precis när dom hade släppt mobilen?

Permalänk
Medlem

Det bästa med denna lansering måste ändå vara att det kommer att finnas drivor av relativt billiga 4/4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

På Macworld skrev man precis följande: "Så vitt vi kan utläsa av specifikationerna så tror vi att LTE kommer att fungera i Sverige. Det står inte uttryckligen på Apples sajt men de ska använda samma frekvenser i Tyskland bland annat, och det fungerar"

Men men, vi får se hur det blir med den saken då.

Macworld i all ära men de har inte alltid koll. Tyskland använder band 3 som är fullt fungerande med iPhone 5. Vi använder som sagt band i Sverige som inte stöds av iPhone 5 i nuläget.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på att den inte hade NFC. I övrigt så verkar det vara en kanontelefon.
Det blir en iphone5 helt klart. Gillar Ios skarpt.
(har redan en ipad samt ipod touch).

Min gama htc android, börjar få ålderskrämpor nu.

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag gillar att du listar "Ingen NFC" som en featue xD

Doh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kan hålla med om att den är lite stor men hur underbar som helst att se på så att den är stor gör mig faktiskt inget då.Hade en varit kass så hade det vart en annan sak.Sen har jag inte tjej händer så den är helt ok att hantera..Inge för bäbis händer

Man vill ju gärna att det är en mobil man plockar upp ur fickan och inte en tegelsten.

Samsung galaxy s3
2h mobile phone
+5 weight
+3 geek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Macworld i all ära men de har inte alltid koll. Tyskland använder band 3 som är fullt fungerande med iPhone 5. Vi använder som sagt band i Sverige som inte stöds av iPhone 5 i nuläget.

Självfallet, jag delger bara information jag tillskansar mig. Jag påstår ingalunda att det är korrekt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Teknologisk revolution! Helt klart värd 7-9 tusen eller vad den kommer kosta..
Näe.

Allt som Apple gör är revolutionerande! Det är värt att köpa en mobil som har samma design som en 2 år gammal modell och prestanda mesigt inte är så mycket bättre! Varför? Det är ju Apple...

Skrivet av som99:

Större skärm och högre upplösning var på tiden, dock är IOS inget för mig.

Större skärm, hurra! 4" är perfekt för en mobil. Dock blev jag besviken av upplösningen pga den inte är så mycket högre än 4S, den har ju större skärm med så tror knappast att man ser skillnad på hur bra skärmen är jämfört med 4S.

Skrivet av D00mbr0s:

Basically samma telefon som 4S... men såklart kommer alla att köpa denna för ingen som helst anledning.

Det finns visst en anledning. Man får ett äpple på baksidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Jag tror bara det e första länderna den lanseras i?
1800Mhz LTE har vi i Sverige och det stöds.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samurai237:

Varför komma på någonting revolutionerande när man bara kan gör allt snäppet vassare och göra skärmen 0.5" större?

iOS har ju nästan sett exakt lika dant ut sedan 2007...

Wow, är det sant? Det ultimata OSet är det som byter ut gränssnittet varje revision eller?

Skrivet av rmd:

Vilken skit den nya ifånen är. Finns ingen poäng alls att uppgradera från en 4/4s. Finns egentligen ingen poäng alls att köpa den när jag tänker efter. Ja jo.. om dina "polare" tycker du är väldigt läcker om du har ett äpple på telefonen då kanske. Vilket även betyder att du bryr dig om sånna människor... ja då är det bara sätta skräpet på guldkortet och ställa dig i kö redan nu

Loosers!

Haha fan vad lös du är mannen V

Skrivet av Problematick:

Sverige är ju fattigare än Zimbabwe...

Eller så är det så att man inte vill slösa pengar på en överprisad mobil när det finns andra gosaker att lägga pengar på!

Den är inte överprisad, det är vad telefonen är värd. Fan Ekonomi 101, kom igen nu.

Eller så köper man ny lur och lägger pengar på andra "gosaker".

Permalänk
Medlem

Priset?

199 USD för 16 GB Versionen, motsvarar cirka 1300 kr, tvivlar på att ja fattat det rätt? Är det så mycket billigare i USA? I Sverige kommer den ju börja på runt 5000 kr, eller?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av cross_linus:

men va det precis när dom hade släppt mobilen?

Jo rätt så, apple brukar väl inte ändra priset ändå så det är ju lite surt för de som köpte en iPhone 4s för 5800 den senaste veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Kan hålla med om att det är lite jobbigt att använda den med en hand till vissa saker dock så stör det inte mig så mycket då jag mest kollar på film och ringer på min telefon. Då är ju skärmen i princip det ända som spelar roll.

Jag har nog aldrig kollat på film på telefonen. Jag har laptop/TV i sovrummet, workstation i arbetsrummet, TV i vardagsrummet, laptop på resan. Har inget behov av filmtittande i telefonen, men däremot behov av att kunna använda den med en hand varje gång jag använder den, där går den bort stort. Rent mjukvarumässigt så blev SGS2 mycket bättre med ICS om jag ska vara ärlig, men det som avgjorde det hela var framförallt den kassa kvaliteten på touch-känsligheten. En arbetskollegas SGS2 är likadan, ibland måste man uttryckligen trycka ordentligt och precist på knappen/whatever för att den ska registrera. Det hände aldrig på min iPhone 3GS, och gör det fortfarande inte, det var de två största anledningarna till att jag sålde den.

Skrivet av fermia:

Kan hålla med om att den är lite stor men hur underbar som helst att se på så att den är stor gör mig faktiskt inget då.Hade en varit kass så hade det vart en annan sak.Sen har jag inte tjej händer så den är helt ok att hantera..Inge för bäbis händer

Läs ovan. Jag är ca 1.90 och har händer därefter och tycker den är osmidig att hantera med en hand, så man får nog ha extremt ovanligt stora händer för att den ska vara smidig att hantera med en hand. Prova exempelvis att komma åt övre vänstra hörnet när du håller den i en hand... Det är en liten men markant grej som visar vad som skiljer de olika tillverkarna åt, vilka som tänker och vilka som inte gör det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

frågan är bättre eller sämre än galaxy S3??

Permalänk
Medlem

Fanboykriget har brutit ut på riktigt nu.

Permalänk

ingen panik med att köpa det, fortfarande inte speciellt stora skillnader från fyran.

Visa signatur
Permalänk

Då får vi ser om den får stanna på marknaden. Samsung och HTC lovade på förhand att stämma Apple ifall iPhone 5 kom med LTE.. Vilket den uppenbarligen gjorde.
Sen blir de nog stämda i Kina också för mönsterskydd

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

jag blev ändå positivt överaskad.

A6 processorn (om det nu är arm 15) är ju riktigt grym. Hade hellre haft en 2 kärnig A15 än en 4 kärnig arm 9.
Hoppas andra tillverkare hinner få lite sprutt på sina A15 innan nästa nexus telefon visas upp.

Har ju sett designen innan, och på bild tycker jag inte den är speciellt tilltalande, lite för konservativ. Fast många saker på bild ser ju bättre ut i verkligheten, får väl se när nån ifåne nerd på jobbet skaffar en sån där.

Deras förbättringar av OS:et är väl inte direkt revolutionerande men det var väl inte väntat heller.

Stora nackdelen som jag blev lite besviken på var hur de valt att lösa "legacy apps" dvs alla befintliga appar, de körs centrerat i mitten på skärmen med svarta sorgekanter. dvs som din ifåne4 i storlek fast du har en längre telefon.
Rätt trist, och en av de "stora fördelarna" med ifåne har ju vart ingen segregering. nu blir det ju en slags segregering på apps sidan. Utvecklar måste göra nya appar som passar den nya ration, men även bakåt kompatibel emot gamla ration.

"We have invented a totaly new concept.. it is ground breaking, atleast 5 years a head of its time. We call it: iRatio"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

"Alla" dom här "förbättringarna" för "bara" 9000kr passa på nu Sweclockers

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk

Note 2, tack.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |