Får inget ljud i TVn från datorn!

Permalänk
Medlem

Får inget ljud i TVn från datorn!

Hejsan alla kära Sweclockers medlemmar! Jag köpte en HDMI-kabel för ett tag sedan och har kopplat den mellan datorn och TVn! Funkar hur bra som helst att använda tvn som skärm osv, och kolla på filmer! Men det lilla problemet är, när jag kollar på filmer! Så använder jag datorns högtalare som ljud! Jag lyckas inte byta så ljudet kommer från TVn! Jag har testat det mesta men inger verkar funka! Någon som vet vad problemet kan vara? Behöver jag koppla nått mer än bara HDMI, vad jag vet så ska det inte behövas?

Jag har en sprillans ny SONY TV, så bör inte vara nå problem!

Tack på förhand!
MVH
Flexzor

Permalänk
Medlem

Vad har du för datorprylar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har du satt TV:n (eller ditt grafikkorts ljudutgång) som standardenhet? Högerklicka på ljudikonen nere till höger, välj uppspelningsenheter och högerklicka på den enhet du vill ha ljud från (Nvidia HDMI Output/ATI HDMI Audio) så borde det fungera!

Permalänk
Medlem

När jag trycker på ljudikonen - uppspelning så finns det alternativen, Högtalare - Realtek Digital output och Realtek Digital output(optical)

Jag testar att switcha standard mellan dom! Byter till vanliga digital output! mätaren till höger om ikonen rör sig som ifall ljudet fungerar! Men det kommer ändå inget ljud!

Vad menar du med datorprylar? Jag kör Nvidia grafikkort ifall det är det som du undrar över!

Permalänk

det är nog fel ljudikon du klickar på. höger-klicka på Windows ljudikon och välj "playback devices" där bör HDMI finnas som alternativ, sätt den som standard uppspelnings enhet.

Permalänk
Medlem

Sitter du fortfarande med det gamla 9800GTX?
Minnet sviktar, men om HDMI audio överhuvudtaget fungerar på det så var det krav på kabel från SPDIF-uttaget på moderkortet till grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och ursäktar mitt sega svar! Har varit ute i skogen en vecka och lajvat! Well well! Det är inte fel icon jag trycker på och det finns ej någon ljudenhet där som heter HDMI! Och ja jag sitter fortfarande på ett 9800gtx+! Vad menar du med en kabel från SPDIF-uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexzor:

Tack för alla svar och ursäktar mitt sega svar! Har varit ute i skogen en vecka och lajvat! Well well! Det är inte fel icon jag trycker på och det finns ej någon ljudenhet där som heter HDMI! Och ja jag sitter fortfarande på ett 9800gtx+! Vad menar du med en kabel från SPDIF-uttaget?

Du behöver ett nyare grafikkort om du ska få med ljudet via hdmi annars får du koppla en kabel till för att få det att funka
http://www.youtube.com/watch?v=0hegPTqw3iY kolla 3 minuter in i videon så ser du vad du ska ha för kabel för att få ljudet att funka

http://www.youtube.com/watch?v=mnJ3rtQI4_I instruktionsvideo

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Vinylens