Behöver hjälp ASAP! Dator fungerar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp ASAP! Dator fungerar inte som den ska

Hej jag är i desperat behov av lite hjälp och vänder mig nu som sista utväg till er på Swecklockers.
Jag hoppas att du orkar ta dig tiden och läsa igenom detta då jag som sagt har provat ALLT som jag har kunnat googla fram samt dylikt.

Jag sitter inte på en monsterdator, mitt nuvarande system består av följande:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 8/30/2012, 02:52:16
Machine name: DAWHN-PC
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz (4 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6142MB RAM
Page File: 1855MB used, 10427MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: ATI Radeon HD 4870 X2
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x9441)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_9441&SUBSYS_25421002&REV_00
Display Memory: 748 MB
Dedicated Memory: 2028 MB
Shared Memory: 2815 MB
Current Mode: 1680 x 1050 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: SyncMaster
Monitor Id: SAM03E5

Jag har nyligen införskaffat mig Guild Wars 2, och försöker spela detta utan vidare resultat - vet att spelet inte i sig är särskilt krävande då det använder sig utav en väldigt bra grafikmotor.

Jag har kört spelet på canyourunit.com och jag drog mätaren i botten på recommended för vad som ska krävas för att spela det med detaljrika videoinställningar.

Det som förvånar mig är att när jag kommer in i spelet för att ens kunna spela det någorlunda väl (ca 40 fps som max med drops ner till 10-15) <- Detta då med lägsta grafik inställningar på allt.

Det jag har gjort är att formatera om min dator då jag satt på Windows Vista 32bits version tidigare (misstänkte att detta kunde vara problemet)

Kört en cleaninstall på windows 7 64bit.

Installerat alla nödvändiga drivrutiner (11.7 hotfix Catalyst Driver som är skapad princip inför att Guild Wars 2 skulle släppas så att systemet skulle kunna köra det så bra som möjligt)

Provat en arsenal med drivrutiner alltifrån grunddrivrutinerna till de nyare som släppts utan större skillnad däremellan.

Kör Guild Wars 2 som administratör för att kunna höja till hög prioritering - stängt av alla förutom 2 cores på cpun då jag läst att detta skulle kunna hjälpa.

Kan även tillägga att spel i majoritet inte fungerar särskilt bra på mitt system, detta finner jag väldigt märkligt då jag vet att med mitt grafik kort så ska man kunna få bra grafik resultat i spel såsom Crysis och dylikt.

Har ärligt talat provat så många saker att jag inte ens kommer ihåg, så SNÄLLA hjälp mig, jag skulle uppskatta det något enormt!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du testar att avaktivera crossfire vad händer då?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad det innebär, skulle du kanske kunna orka ta dig tiden att förklara?

Jag googlar på det samtidigt!

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad det innebär, skulle du kanske kunna orka ta dig tiden att förklara?

Jag googlar på det samtidigt!

Allvarligt, trollar du? Du har varit medlem sedan 2008 och du vet inte vad crossfire är för något...

Permalänk
Medlem

650w nätagg, märke är jag inte hundra på men relativt säker på att det är Corsair

Permalänk

Bilder/siffror på klockfrekvenser på grafikkort, belastning på CPU/GPU och temperaturer också.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att Crossfire(SLI) innebär att man har en anslutning mellan 2 grafik kort?

Jag har bara ett grafik kort.

Permalänk
Medlem

En sekund StabTheDrama så ska jag fixa update angående det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Jag är rätt säker på att Crossfire(SLI) innebär att man har en anslutning mellan 2 grafik kort?

Jag har bara ett grafik kort.

Vad är det för ett grafikkort du har egentligen, har du koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad det innebär, skulle du kanske kunna orka ta dig tiden att förklara?

Jag googlar på det samtidigt!

Lika bra att vara ärlig

Det kan lika bra vara så att det inte är påslaget heller.

Googla lite, annars så lovar jag att hjälpa till i morgon, tror iofs att du redan fått hjälp då.
Läggdags för mig för länge sen.

Hitta denna lilla fina guide, börja lite där

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble...

Lycka till

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Vad är det för ett grafikkort du har egentligen, har du koll på det?

Card name: ATI Radeon HD 4870 X2

Det har han nog fått fram i från något "avkänningsprogram" dom brukar stämma
Väldigt säker på att det är en dubbel GPU-lösning på ett singelkort.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Det stämmer det som Kristerj säger. 2 Gpu's på samma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Det stämmer det som Kristerj säger. 2 Gpu's på samma grafikkort.

Så vad händer när du avaktiverar crossfire i catalyst controlcenter då?

Permalänk
Medlem

Är något väldigt konstigt på gång då jag inte kan öppna Catalyst Control Center, så kan tyvärr inte ge något svar på den frågan än.
Har prövat med 3 olika drivers nu, samma resultat. Kört med Drive Sweeper samt CCleaner.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara läge att installera om systemet om det fortfarande visar sig att det inte går att aktivera CCC, då är det troligen något fel med installationen, av grafikkortets drivrutin

Permalänk
Medlem

Det fungerade tidigare, men som jag nämnde ovan har jag provat en arsenal av drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Det fungerade tidigare, men som jag nämnde ovan har jag provat en arsenal av drivrutiner.

Ja men då är det läge att göra en total ominstallation av ditt system, dina drivrutiner är korrupta och du skriver att du har använt dig utav Driver Sweeper och CCleaner, så då är det inte så stor ide att försöka fixa något som är trasigt.

Permalänk

Löste de sig?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr har det inte löst sig än.

Temperaturerna ser acceptabla ut när jag spelar.

Har också noterat att jag inte påverkas särskilt mycket alls av grafik inställningar varken genom Catalyst Control Center eller i spelen i sig, läst att detta kan bero på att det är min CPU som flaskhalsar?
Så antar jag att jag får köpa en kylare till processorn och klocka upp den (Läst att min CPU klockas väldigt ofta till 3,4 Ghz istället för 2.83 Ghz som är original)

Så det jag undrar nu är om ni möjligtvis kan tipsa mig om en bra kylare som passar till min processor så skulle jag uppskatta det!