Behålla Vista eller uppgradera till 7?

Permalänk

Behålla Vista eller uppgradera till 7?

Har en gammal Toshiba Satellite L350-16B med en Intel Pentium T3200 2 GHz processor, det är en gammal slitvarg som fungerar bra, men batteriet är dåligt så jag har köpt ett nytt så ska jag även sätta in 4GB RAM på den.
Frågan är nu ska man behålla Vista som jag redan har eller uppgradera till Windows 7? Kan det hela så dåligt med systemkrav etc...
Kommer jag märka nån skilland(positiv eller negativ)?

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen märka en skillnad till det positiva

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kommer märka stora och positiva saker med Windows 7

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk

Kolla precis in ett test IDG gjorde: http://windows.idg.se/2.12294/1.251011/windows-7-mot-vista-oc...
Där ser tolkar jag det som att jag borde hålla kvar Vista om jag orkar med bootup tiderna, håller ni med detta test här inne?

Permalänk
Medlem

Om jag var du hade jag väntat på Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde uppgradera till XP!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Det här forumet är verkligen inte som jag kom ihåg det från förr, inga vettiga svar eller diskussions dialoger om det jag skrev. Känns lite igen från ett annat forum Flashback, inte nån höjdare kanske.
Tror inte man kan förklara min fråga med ett par ord, man kan gärna utveckla det om varför si eller så är bra eller dåligt.
Hade lika gärna kunnat skrivit med ett gäng bot:ar, där ligger nivån.

Permalänk
Medlem

Min kompis hade Vista och han upplevde det som rätt jobbigt och jag har Vista på familjens dator, han har nu uppdaterat till W7 och jag har W7 på min dator. Tycker W7 är mycket bättre än Vista. Dessutom är det inte så dyrt att uppgradera om du redan har Vista då det finns specialskivor just för detta Vista -> W7. Om man har äldre tex XP behövs en "riktig" W7 skiva och dem kostar väll runt 1000:- medans Vista -> W7 skivan bara kostar en 500:- W7 har vad jag vet inga buggar och är stabilt, vet att i början va det ju massa problem med Vista men borde väll funka hyffsat nu med alla uppdateringar. Om du trivs bra med Vista nu så vet jag inte varför du skulle vilja uppdatera men jag skulle iallafall kört på uppgraderingen till W7. Det kommer defenitivt bli en liten prestanda vinst då jag tror att Vista är rätt dåligt optimerat fortfarande och använder på tok för mkt ramminne för det den gör så om du gillar att ha många fönster öppna samtidigt så är W7 bättre optimerat för detta.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Rent funktionsmässigt så tror jag inte att du kommer märka så stor skillnad, du kommer inte direkt att sakna något från Vista.
Men som tidigare sa så är det lite snabbare, speciellt om du har en äldre dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkyDomain:

Det här forumet är verkligen inte som jag kom ihåg det från förr, inga vettiga svar eller diskussions dialoger om det jag skrev. Känns lite igen från ett annat forum Flashback, inte nån höjdare kanske.
Tror inte man kan förklara min fråga med ett par ord, man kan gärna utveckla det om varför si eller så är bra eller dåligt.
Hade lika gärna kunnat skrivit med ett gäng bot:ar, där ligger nivån.

Tyvärr är det så.

Det är inte så stora skillnader mellan W7 och Vista längre. Alla problem med Vista har blivit lösta genom updates och service packs.

Jag hade kört Vista. Gillar det utseendet mer t.ex, samt så känns det lite "mysigare" att arbeta i. Vissa funktioner kan skilja, men betvivlar att det är någonting markant.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Moderator
Moderator

Vista har länge haft ett oförtjänt dåligt rykte och många som slentrianmässigt smutskastar det återupprepar bara missuppfattningar eller direkta felaktigheter de läst eller hört från andra istället för att faktiskt skaffa sig en egen uppfattning. Det är poppis att kasta skit på Vista och har så varit länge, därmed inte sagt att Vista är eller varit felfritt.

Du kommer inte märka någon skillnad i prestanda om du uppgraderar från Vista till W7, däremot kommer du garanterat märka skillnad om du lägger lite tid på att avaktivera services som inte används, gå igenom vilka program som startas automagiskt etc.
Råkar du ha en W7-licens liggande och ändå skall installera om burken kan du lika gärna passa på att uppgradera, men i rent prestandasyfte är det omotiverat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Äntligen lite seriösa svar!
Jag har utröna att Vista är en större minnes slukare än 7:an, men vinsten för en ren arbetsdator som min ändå är blir det en ominstallation av mitt Vista. Tackar för lite seriösa synpunkter!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SkyDomain:

Jag har utröna att Vista är en större minnes slukare än 7:an

En populär myt, inte en sanning. Vista reserverar (till skillnad från Microsofts tidigare OS) viss mängd ledigt minne vilket leder till att minnesanvändningen ser högre ut, dock släpper Vista ifrån sig detta minne direkt om det efterfrågas av ett program så den faktiska användningen är inte lika hög som den verkar.
Detta var dock lite för svårt för de flesta att förstå och Vista fick därmed rykte om sig att äta upp mängder av minne.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720