Sennheiser PC 360 - Hemskt ljud

Permalänk

Sennheiser PC 360 - Hemskt ljud

Hallå!
Igår fick jag hem mina PC 360, och jag var väldigt nyfiken då jag skulle testa dem. Till en början verkade allt bra, men det dröjde inte länga innan saker börja gå utförs. 70 % av allt material jag har lyssnar på låter absolut hemskt, och om det inte var det faktum att en del saker låter så pass bra, så hade jag nog trott att lurarna var trasiga.

Det är speciellt musiken jag reagerade på. Allt tyngre än lätt Jazz låter som om lurarna inte var inkopplade rätt. Sången är till det närmsta obefintlig i samtliga musikstilar, och ljudet är grynigt och är fullt med artefakter. I många "commentary" videos på Youtube hör man knappt rösten och det kan bli väldigt mullrigt.

Problemet är att en del saker, till exempel Totalbiscuits videos, och spel, låter otroligt bra. Det låter alltså osannolikt att det faktiskt är lurarna det är fel på och jag hoppas att problemet går att fixa i datorn. Jag misstänkte först att det var mitt ljudkort som inte höll måttet, men då mina Siberia V2 som jag hade innan lät alldeles utmärkt så tvekar jag starkt på det.

Jag är ingen mästare på det här med ljud och jag hoppades att någon skulle kunna hjälpa mig.

Tack!

Permalänk
Medlem

Mycket av nutidens musik är ju förstörd redan i studion oftast med obefintligt dynamik.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Mycket av nutidens musik är ju förstörd redan i studion oftast med obefintligt dynamik.

Det kan jag ju inte hålla med om, men om du har läst vad jag skrev så borde du kunna lista ut att det inte är det som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Hallå!
Igår fick jag hem mina PC 360, och jag var väldigt nyfiken då jag skulle testa dem. Till en början verkade allt bra, men det dröjde inte länga innan saker börja gå utförs. 70 % av allt material jag har lyssnar på låter absolut hemskt, och om det inte var det faktum att en del saker låter så pass bra, så hade jag nog trott att lurarna var trasiga.

Det är speciellt musiken jag reagerade på. Allt tyngre än lätt Jazz låter som om lurarna inte var inkopplade rätt. Sången är till det närmsta obefintlig i samtliga musikstilar, och ljudet är grynigt och är fullt med artefakter. I många "commentary" videos på Youtube hör man knappt rösten och det kan bli väldigt mullrigt.

Problemet är att en del saker, till exempel Totalbiscuits videos, och spel, låter otroligt bra. Det låter alltså osannolikt att det faktiskt är lurarna det är fel på och jag hoppas att problemet går att fixa i datorn. Jag misstänkte först att det var mitt ljudkort som inte höll måttet, men då mina Siberia V2 som jag hade innan lät alldeles utmärkt så tvekar jag starkt på det.

Jag är ingen mästare på det här med ljud och jag hoppades att någon skulle kunna hjälpa mig.

Tack!

Jag har samma headset. Länka något som du tycker låter bra respektive dåligt så ska jag se vad jag tycker

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

Jag har samma headset. Länka något som du tycker låter bra respektive dåligt så ska jag se vad jag tycker

Bra:
http://www.youtube.com/watch?v=kJV7JTDFhTc&feature=g-u-u

Dåligt:
http://www.youtube.com/watch?v=ZeYv9Y4hodI

Låten låter typ som gröt för mig.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Det ska ju låta grötigt men det kanske låter värre hos dig.
Det man kan klaga på är att det saknas dynamik vilket gör att det låter som det gör.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det ska ju låta grötigt men det kanske låter värre hos dig.
Det man kan klaga på är att det saknas dynamik vilket gör att det låter som det gör.

Problemet är att det inte låter "vanligt" dåligt. Du vet när man inte har kopplat in hörlurs-sladden ordentligt, då den bara sitter inne halvvägs? Typ så låter det. Vokalisten hörs inte ens för mig, plus att det lät utmärkt med mina Siberia V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Problemet är att det inte låter "vanligt" dåligt. Du vet när man inte har kopplat in hörlurs-sladden ordentligt, då den bara sitter inne halvvägs? Typ så låter det. Vokalisten hörs inte ens för mig, plus att det lät utmärkt med mina Siberia V2.

Jo jag fattar nu,men då har du inte kopplat i lurarna ordenligt som sagt,testa om lurarna låter bra i nån annan källa för att utesluta defekta lurar.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Jo jag fattar nu,men då har du inte kopplat i lurarna ordenligt som sagt,testa om lurarna låter bra i nån annan källa för att utesluta defekta lurar.

Jag har inte kopplat in lurarna fel, det bara låter som det. Jag har testat lurarna i min telefon (HTC Desire S) och det låter lika dåligt där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xXBaconXx:

Då verkar det som om ljudet fungerar som det ska

Har du testat med nått vettigare material för testning av tekniska egenskaper, typ rosa brus för att höra om h&v låter lika tonalt, tonsvep så du vet om det är resonanser ?
Sedan bör du lyssna på tal, hörseln är mycket känslig för hur det låter, så prova tex att lyssna en stund på SR P1

Har du några länkar till något du tycker låter tekniskt dåligt på spotify eller youtube så man kan lyssna själv om det har bra teknisk kvalitet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Jag har inte kopplat in lurarna fel, det bara låter som det. Jag har testat lurarna i min telefon (HTC Desire S) och det låter lika dåligt där.

Har du prövat att snurra lite på volymknappen på höger kåpa?
Jag har märkt att det fungerar förskräckligt dåligt om man har den på 100%, emedan 95-99% låter förträffligt bra.
Den har problem att skicka över ljud till båda. Snurra lite och se hur det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Har svårt att se hur det där skulle låta bra med några hörlurar...
Har du kollat så du inte har någon equalizer på i dina ljudkorts inställningar?

Permalänk

Sälj dem och köp ett par BOSE QC 3 och du kommer aldrig att ångra dig.

Jag har aldrig gillat Sennheiser för musik produktion. Generellt så saknar dem low end i mitt tycke och blir irriterande att lyssna på i en längre tid.

BOSE QC3 är de bästa köpet jag gjort på länge.. dock ville jag ha BOSE QC 15 men den går på batteri vilket jag inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

För att låten är gröt?
Jag gillar metal men det där var inte bra mastrat eller så har youtube pajjat kvalitén. Kör med Xonar STX och ett par audiofil-lurar här.

Hur låter denna för dig t.ex? (Distad gitarr och bra ljud i trummorna.)
http://www.youtube.com/watch?v=ihqT1aA4Q88&hd=1
Upplever du som grötigt eller bra klarhet?

Och denna aukustiska låt, hur låter denna för dig? Du kan spola fram nån minut så börjar sången efter ett tag.
http://www.youtube.com/watch?v=fAlMQwMX12w&hd=1

Kan ju vara att just distad musik låter lite tråkigt i PC360, är ju trots allt ett gamingheadset och inte audiofil-lurar även om det är "rätt märke".

Permalänk
Medlem

Håller med FL3JM. Inte lätt att göra en vidare bra bedömning av ljudkvalité genom att lyssna på youtube. Jag skulle säga att ljudkällan spelar större roll än själva lurarna. Om du vill ha rent och klart ljud, köp ett bra ljudkort.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av xXBaconXx:

Hallå!
Igår fick jag hem mina PC 360, och jag var väldigt nyfiken då jag skulle testa dem. Till en början verkade allt bra, men det dröjde inte länga innan saker börja gå utförs. 70 % av allt material jag har lyssnar på låter absolut hemskt, och om det inte var det faktum att en del saker låter så pass bra, så hade jag nog trott att lurarna var trasiga.

Det är speciellt musiken jag reagerade på. Allt tyngre än lätt Jazz låter som om lurarna inte var inkopplade rätt. Sången är till det närmsta obefintlig i samtliga musikstilar, och ljudet är grynigt och är fullt med artefakter. I många "commentary" videos på Youtube hör man knappt rösten och det kan bli väldigt mullrigt.

Problemet är att en del saker, till exempel Totalbiscuits videos, och spel, låter otroligt bra. Det låter alltså osannolikt att det faktiskt är lurarna det är fel på och jag hoppas att problemet går att fixa i datorn. Jag misstänkte först att det var mitt ljudkort som inte höll måttet, men då mina Siberia V2 som jag hade innan lät alldeles utmärkt så tvekar jag starkt på det.

Jag är ingen mästare på det här med ljud och jag hoppades att någon skulle kunna hjälpa mig.

Tack!

Det låter som ett problem med stereo.
Prova lyssna på denna och prova sedan att endast lyssna med höger/vänster kanal genom att justera balansen i ljudinställningarna om du har möjlighet.
http://www.youtube.com/watch?v=e8ODm-F9-IM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElectroVoice:

Sälj dem och köp ett par BOSE QC 3 och du kommer aldrig att ångra dig.

Jag har aldrig gillat Sennheiser för musik produktion. Generellt så saknar dem low end i mitt tycke och blir irriterande att lyssna på i en längre tid.

BOSE QC3 är de bästa köpet jag gjort på länge.. dock ville jag ha BOSE QC 15 men den går på batteri vilket jag inte gillar.

Skämtar du? BOSE och ljudkvalité hör inte på samma sida än mindre i samma mening. Katastrofalt ljud med bara bas. Sista man ska köpa om man vill att det ska låta bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xXBaconXx:

Den andra är katastrof (PC-360) men det är inte hörlurarna. Låter liknande på mina ultrasones DJ1 pro. Kört på Xonar Essence i hi fi läge.

Vad ansluter du hörlurarna till? Det kan vara att ditt ljudkort inte riktigt orkar med. siberia är knappast bra ljud i så svårt att jämföra. Ofta kan dåliga hörlurar låta bättre om det är riktigt dålig källa då de smetar ut artefakter (kommer ihåg att jag fick skaffa allt nytt när jag började skaffa mig lite bättre lurar)

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Skämtar du? BOSE och ljudkvalité hör inte på samma sida än mindre i samma mening. Katastrofalt ljud med bara bas. Sista man ska köpa om man vill att det ska låta bra.

Bara det bevisar hur lite du vet om ljud och just dessa lurar. Så varför drar du en sådan slutsats när jag nu vet att du inte lyssnat på dessa och ger falsk döme för de andra som läser?

Iaf, dessa lurar från Bose, är deras topp klass i min mening.. som slår allt jag haft å använt från 3000:- uppåt priset. beyerdynamic, akg, koss, monster by drdre sennheiser..

tror inte du har använt sånt?

QuietComfort har en perfekt balans av LF och HF.. en aning för lite kanske i låg frekvenser för vissa, men för mig är den perfekt. och kristall klar high.

Allmänt så gör Bose bra ljud för hemma bruk, men inte för Live - mitt tycke

Permalänk
Medlem

Problemet är att http://www.youtube.com/watch?v=ZeYv9Y4hodI är en hemskt dålig låt. Den låter som gröt eftersom det är gröt.

Permalänk
Avstängd

Sennheiser lurarna kräver lite inspelning innan de släpper helt. Fast det kan va problem med dina?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Den andra är katastrof (PC-360) men det är inte hörlurarna. Låter liknande på mina ultrasones DJ1 pro. Kört på Xonar Essence i hi fi läge.

Vad ansluter du hörlurarna till? Det kan vara att ditt ljudkort inte riktigt orkar med. siberia är knappast bra ljud i så svårt att jämföra. Ofta kan dåliga hörlurar låta bättre om det är riktigt dålig källa då de smetar ut artefakter (kommer ihåg att jag fick skaffa allt nytt när jag började skaffa mig lite bättre lurar)

Trevligt. Tydligen inte bara jag som har DJ1 Pro.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

kräver nog lite inspelning innan men gå in i ljudinställningarna och justera så din ljudkvalite är på 24 bit och 192.000 hz och sen öka basen i ljudpanelen (har det iallafall på min burk så man kan öka dolby digital natural bass boost till 6) får fint ljud utifrån mina billiga ljell o kompany lurar nu med detta inställt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElectroVoice:

Bara det bevisar hur lite du vet om ljud och just dessa lurar. Så varför drar du en sådan slutsats när jag nu vet att du inte lyssnat på dessa och ger falsk döme för de andra som läser?

Iaf, dessa lurar från Bose, är deras topp klass i min mening.. som slår allt jag haft å använt från 3000:- uppåt priset. beyerdynamic, akg, koss, monster by drdre sennheiser..

tror inte du har använt sånt?

QuietComfort har en perfekt balans av LF och HF.. en aning för lite kanske i låg frekvenser för vissa, men för mig är den perfekt. och kristall klar high.

Allmänt så gör Bose bra ljud för hemma bruk, men inte för Live - mitt tycke

Jupp. Måste vara det. Dumma jag förstår inte att det viktigaste i ljudet är överdriven bass och diskant. Tror jag håller mig till mitt icke kunnande om det är vad som behövs för att kunna ljud.
BTW drdre är liknande skit som bose. Dyra lurar med skit ljud för folk som tror att mycket bass är det som gör bra ljud. Du kanske gillar det och då är det bra hörlurar för dig men att kalla det bra ljud är att gå för långt IMHO. Bra hörlurar återskapar ljudkällan som den är inte som den är med boost till bas och diskant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mAster9:

Trevligt. Tydligen inte bara jag som har DJ1 Pro.

Helt underbara lurar. I för sig har jag siktet inställt på Signature Pro nu Jävla xonar essence

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jupp. Måste vara det. Dumma jag förstår inte att det viktigaste i ljudet är överdriven bass och diskant. Tror jag håller mig till mitt icke kunnande om det är vad som behövs för att kunna ljud.
BTW drdre är liknande skit som bose. Dyra lurar med skit ljud för folk som tror att mycket bass är det som gör bra ljud. Du kanske gillar det och då är det bra hörlurar för dig men att kalla det bra ljud är att gå för långt IMHO. Bra hörlurar återskapar ljudkällan som den är inte som den är med boost till bas och diskant.

Och vad skulle vara bra lurar i din mening? Märke och modell så får vi se..

Du verkar vara lite trång synt. Jag vill gärna finna något som skulle vara bättre än boses lurar som du anser? Jag jobbar i studion och hittills de mest omtyckta lurarna jag använt. QC 3 har som sagt ingen överdriven bass, utan en bra balans mellan bas och diskant. Och nya tekniken med ljud reducering är ett stort plus på lurarna.

Permalänk
Skrivet av xXBaconXx:

Har samma headset, kan hålla med dig. Dock så är ljudet klart i låten även om det känns som om "låten" är grötig, alltså inte ljudet.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElectroVoice:

Och vad skulle vara bra lurar i din mening? Märke och modell så får vi se..

Du verkar vara lite trång synt. Jag vill gärna finna något som skulle vara bättre än boses lurar som du anser? Jag jobbar i studion och hittills de mest omtyckta lurarna jag använt. QC 3 har som sagt ingen överdriven bass, utan en bra balans mellan bas och diskant. Och nya tekniken med ljud reducering är ett stort plus på lurarna.

Jag gillar hur ultrasone lurar låter. DJ1 pro är riktigt bra men som sagt jag sparar för signature pro modellen (hörde den och måste bara ha). Framför allt ska luren vara neutral över hela registret. Medan jag gillat att lyssna på elektronisk musik som är i princip bara bas och diskant gillar jag också musik som kräver att hela registret låter bra. Allt från Bose jag testat har varit bas och diskant på sin höjd. Drdre är skämt som jag inte ens ska nämna.

Permalänk
Medlem

hmm verkar inte vara löst på min dator låter det fint laddade ner denna låt för ett tag sedan men youtube på denna låt låter det hemskt ska kika i chrome
http://www.youtube.com/watch?v=bfkBGLaJVyw&list=PLA471A029642...

en sista vända här nu det verkar vara någon bugg i firefox för mig det låter hur bra som helst i chrome med flashplayer 11.2 men i firefox är det kasst....
liten research så verkar det vara firefoxbugg har även updaterat till firefox 13 men inte direkt suttit och lyssnat på musik efter det. gå tillbaks till en tidigare version av firefox så löser detta sig eller så kör du chrome ett tag ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag gillar hur ultrasone lurar låter. DJ1 pro är riktigt bra men som sagt jag sparar för signature pro modellen (hörde den och måste bara ha). Framför allt ska luren vara neutral över hela registret. Medan jag gillat att lyssna på elektronisk musik som är i princip bara bas och diskant gillar jag också musik som kräver att hela registret låter bra. Allt från Bose jag testat har varit bas och diskant på sin höjd. Drdre är skämt som jag inte ens ska nämna.

Jag ska hålla ett öga på dem, får se hur "bra" de kommer låta.

Tack