Sennheiser PC 360 - Hemskt ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas62:

Problemet är att http://www.youtube.com/watch?v=ZeYv9Y4hodI är en hemskt dålig låt. Den låter som gröt eftersom det är gröt.

Absolut grötig, men även youtubekvaliteten är helt kass på den videon.
Prova tex den här istället, och välj 720p. Blir påtagligt bättre ljudkvalitet. (det är värt att komma ihåg att inställningen för upplösningen även rätt ofta påverkar ljudkvaliteten!)
Men visst, låter fortfarande grötigt och sönderkomprimerat! (både den desktruktiva kompromeringen i youtube, och volymkomprimering pga kass mixning ...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag gillar hur ultrasone lurar låter. DJ1 pro är riktigt bra men som sagt jag sparar för signature pro modellen (hörde den och måste bara ha). Framför allt ska luren vara neutral över hela registret. Medan jag gillat att lyssna på elektronisk musik som är i princip bara bas och diskant gillar jag också musik som kräver att hela registret låter bra. Allt från Bose jag testat har varit bas och diskant på sin höjd. Drdre är skämt som jag inte ens ska nämna.

Precis varit runt på en massiv hörlursturne då jag bestämde mig för att hitta de perfekta lurarna som låter bra för bas tung musik som hip hop, house rnb.
Viktigt för mig var även hur de låter med en mp-3 spelare eller med min telefon då jag ofta är ute och går eller tränar på gymmet och kan där inte ha en hörlursförstärkare. Nästa krav var även att det skulle låta bra med "nertankad" musik som kanske inte håller högsta klass i kvalle. Budgeten hade jag inte satt men hade väl tänkt mig ca 2000-3000kr. Först lyssnade jag på beats by dre studio för 2400:- (då jag sen lite gillat dre och hans musik så hade jag höga förväntningar) , SHIT VAD JAG BLEV BESVIKEN!! Helt ok bas men sjukt skrikiga i övre register! Även för ihåligt ljud för att kosta så mycket! Och mycket plastiga! Mest överskattade lurarna på marknaden anser jag! Det blev lite bättre när jag lyssnade i butiken med bra förstärkare och med FLAC format men annars SKIT!

Nästa lur var SMS by 50 Cent 2499:- Dessa var bättre direkt till telefonen med lite mindre skrikighet och lite bättre bas men fortfarande för kalla och inte alls värda sitt pris! Kändes även bättre på öronen än beats. Det är precis (samma som beats) som det blir ett tomrum mellan diskant, bas och mellanregister. Och man måste ha en bra källa med bra material för att det ska låta bra!

Nästa lur var Beyerdynamik TP50 (Eisa vinnare) 2495:- Sjukt snygga lurar med bra byggkvalite, inget plastigt skräp! De är mycket mindre och täckte öronen precis och satt bra på huvudet. Ljudet i dessa var mycket mer homogent och hade en bra balans, dock lite för lite bas med min telefon som källa. Till en stereo lät de riktigt bra! Jag ville dock ha något som sätter igång gunget och trycker ut kraft i mina öron så jag vaknar till liv på gymmet och som får mig att lyfta de där kilona extra

Näst sista luren var ett par Sennheiser HD650, en av marknadens mest omtyckta lurar. 2990:- Dessa var otroligt bra till en förstärkare med Cd, men där tog det roliga slut! Till min Nokia Lumia 800 var det inte alls roligt att lyssna på, kallt , och basfattigt! Satte på en favoritlåt med DMX (tung Hip Hop) och det lät för jävligt! Lyssnade på samma låt med förstärkare och det lät mycket bättre men fortfarande inte den rätta tyngden för min musiksmak!
Sjukt besviken att jag inte hittat mina "nya" lurar så gick jag av en helt annan anledning in på El-Giganten och träffade där en säljare som stod och packade upp ett par Bose-hörlurar (QC3) då jag klev fram och frågade om det var något att ha. Jag har aldrig gillat Bose tidigare då jag anser att deras hemmabio är ett skämt till musik, ihåligt och ingen karaktär till på tok för mycket pengar! Killen i butiken sa att han själv precis köpt dessa och att jag gärna fick prova dem. Jag kopplade in min Nokia med samma DMX-låt som tidigare och dra åt helvete vilket tryck! Mjuk och "stampa takten" karaktär som jag ALDRIG tidigare hört med ett par hörlurar till en telefon/MP3!!! Körde igenom några låtar och allt var fan roligt att lyssna på!! Det kanske inte är det mest korrekta ljudet men till det jag ska ha dem till så finns det nog fan inget bättre! Extremt bra kvalitets känsla, och sjukt sköna på huvudet också. Tyvärr så kostade de 3990:-! Killen i butiken tyckte dock lite synd om mig verkade det som så han gav mig dem för 3500:- och då blev det köp!!

Jag är sjukt nöjd!!

Permalänk
Medlem

Grattis.

Permalänk
Skrivet av samdingo:

Näst sista luren var ett par Sennheiser HD650, en av marknadens mest omtyckta lurar. 2990:- Dessa var otroligt bra till en förstärkare med Cd, men där tog det roliga slut! Till min Nokia Lumia 800 var det inte alls roligt att lyssna på, kallt , och basfattigt!

du vet väll om att HD650 har hyffsat höf impedans va ? tror inte direkt en mobiltelefon är riktigt skapt för att orka driva dessa hörlurar (300ohm)

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Rekordmedlem

Bose qc 3 är en aktiv hörlur, så du har jämfört äpplen o morötter nu....
Det är inte helt rätt att klaga på betydelsen av bra drivning på tex hd 650 när den lur du tyckte var bäst med sämst drivning inte drivs av det du ansluter den till utan har en inbyggd förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bose qc 3 är en aktiv hörlur, så du har jämfört äpplen o morötter nu....
Det är inte helt rätt att klaga på betydelsen av bra drivning på tex hd 650 när den lur du tyckte var bäst med sämst drivning inte drivs av det du ansluter den till utan har en inbyggd förstärkare.

Mitt syfte var endast att hitta bäst ljud till BÅDE bra drivning och enkel drivning som en mp3 spelare, kan ju inte direkt ta med en cd med förstärkare på stan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bose qc 3 är en aktiv hörlur, så du har jämfört äpplen o morötter nu....
Det är inte helt rätt att klaga på betydelsen av bra drivning på tex hd 650 när den lur du tyckte var bäst med sämst drivning inte drivs av det du ansluter den till utan har en inbyggd förstärkare.

varför inte? Han sa ju uttryckligen att det han sökte efter skulle vara något som fungerar bra när den sätts i en mobiltelefon, vilket QC3 är uppenbarligen prefekt för. Att HD650 inte är något för en mobiltelefon är väl tämligen uppenbart, men det gör det inte fel att säga att de inte passade hans ändamål?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

varför inte? Han sa ju uttryckligen att det han sökte efter skulle vara något som fungerar bra när den sätts i en mobiltelefon, vilket QC3 är uppenbarligen prefekt för. Att HD650 inte är något för en mobiltelefon är väl tämligen uppenbart, men det gör det inte fel att säga att de inte passade hans ändamål?

För att de har hörlursförstärkare inbyggd och måste laddas? Du kan inte jämföra hörlurar byggda för att drivas av riktiga förstärkare med dessa som har en inbyggd. Som att jämföra flygplan och bilar och gnälla på att biljäveln inte vill köra över havet.

Det han borde kollat på är lågimpedans hörlurar från något vettigt märke. Bosse är skit ljud med överdriven bass (visst är de bättre än Drdre och liknande men det är knappast svårt).

Finns anledning varför jag nämnde dj1pro från ultrasone. De är lättdrivna (de har flera modeller som är det med).