Fick en Rysk Hacker på mig. Räcker det med att byta Mac-adress för att "komma undan"?

Permalänk
Inaktiv

Fick en Rysk Hacker på mig. Räcker det med att byta Mac-adress för att "komma undan"?

Som titeln säger så fick jag en rysk hacker på mig och han var lite jobbig milt sagt.
Efter drygt en 30 minuter fick jag nog och byte min Mac-adress i routern så jag fick en ny ip.
Men då till min fråga. Räcker det att jag har bytt min Mac-adress för att "komma undan" den här jobbiga lilla pojken?
Bryr mig inte om att han kommer åt min dator men det finns andra i hushållet som inte skulle vara så väldigt glada över det.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Troligtvis räcker det. Så länge du inte har nåt program som snackar med honom. Kolla också upp så han inte har din mail/namn o.s.v. Men helt säker är man ju aldrig. Han kanske är en superhacker

Permalänk
Medlem

Om det är en ryss så ska du passa dig... ( Skämt åsido )

OnT: Ja det borde räcka, du kan byta ip också.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Om det är en ryss så ska du passa dig... ( Skämt åsido )

OnT: Ja det borde räcka, du kan byta ip också.

Man brukar få en ny IP-adress om man byter MAC-adress!

Permalänk
Medlem

Hur kan man byta mac-adress? Är inte det hårdkodat i nätverkskortet? Känns iaf inte som man kan gå in i router och göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Man brukar få en ny IP-adress om man byter MAC-adress!

Just det! Glömde bort det, men som ovan sa så ska det fungera om han inte har diverse spion program på din dator.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Hur kan man byta mac-adress? Är inte det hårdkodat i nätverkskortet? Känns iaf inte som man kan gå in i router och göra detta.

Varsågod!

How to Change a MAC Address in Windows 7

In Windows 7 press the Windows menu, go to Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager (under Devices and Printers). In the Device Manager, select “Network adapters” and pick the network device (something like Marvell Yukon PCI-E Gigabit Ethernet Controller). Right click on it and choose properties. In a dialog that pops up, go to the Advanced tab, select “Network Address” in a list, select the radio button next to the blank Value field, and enter the new MAC address.

Dold text
Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Varsågod!

How to Change a MAC Address in Windows 7

In Windows 7 press the Windows menu, go to Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager (under Devices and Printers). In the Device Manager, select “Network adapters” and pick the network device (something like Marvell Yukon PCI-E Gigabit Ethernet Controller). Right click on it and choose properties. In a dialog that pops up, go to the Advanced tab, select “Network Address” in a list, select the radio button next to the blank Value field, and enter the new MAC address.

Dold text

Kan man ha vad man vill som MAC adress?

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Varsågod!

How to Change a MAC Address in Windows 7

In Windows 7 press the Windows menu, go to Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager (under Devices and Printers). In the Device Manager, select “Network adapters” and pick the network device (something like Marvell Yukon PCI-E Gigabit Ethernet Controller). Right click on it and choose properties. In a dialog that pops up, go to the Advanced tab, select “Network Address” in a list, select the radio button next to the blank Value field, and enter the new MAC address.

Dold text

om jag inte har helt fel nu så spelar det där bara roll på det lokala nätverket.

Ut mot internet så är det routerns mac adress som gäller.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om jag inte har helt fel nu så spelar det där bara roll på det lokala nätverket.

Ut mot internet så är det routerns mac adress som gäller.

Byter man MAC-adress i routern så ska ska man få en ny. Undantag finns ju naturligtvis, har man ett statiskt IP kan det ju vara svårare.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

om jag inte har helt fel nu så spelar det där bara roll på det lokala nätverket.

Ut mot internet så är det routerns mac adress som gäller.

Stämmer, är i principen bara de två sista lagrerna i OSI modellen som man kan modifiera eller ändra, de resterade lagerna ganska hårdkokta ja, MAC finnes på lager 2, och IP finnes under lager 3. Finns säkert sätt man kan lura mjukvara att altra de resterande skikten i OSI modellen, men det kan jag inte mycket om ännu
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Osi-model-...

Skrivet av SweSG:

Byter man MAC-adress i routern så ska ska man få en ny. Undantag finns ju naturligtvis, har man ett statiskt IP kan det ju vara svårare.

Dat is the way to do it?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Kan man ha vad man vill som MAC adress?

Den måste se ut såhär typ: AA:BB:CC:11:22:33. Sedan kan du byta ut allt mellan ":" till siffror och bokstäver lite som du tycker. Bara att testa sig fram

Permalänk
Skrivet av SweSG:

Den måste se ut såhär typ: AA:BB:CC:11:22:33. Sedan kan du byta ut allt mellan ":" till siffror och bokstäver lite som du tycker. Bara att testa sig fram

Tvivlar på att detta fungerar, värsta kaoset det skulle bli då.. Det blir lite som att flytta mellan länder var och varannan dag, KAOZ

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hej

Förstår nog inte riktigt men vad hjälper det att ändra MAC adress? Den är ju inte världs unik och används endast mellan L2 kommunikation?
(alltså mellan routern och PC eller router (din) och router (ISP)).

Han måste väl ändå ha en trojan eller något för att komma in i din dator? Den kommer att skicka din ip (och kanske MAC) till hackern.

Kör igenom ett par virusscan och malware checks är nog mitt tips.

Edit: man kan eg inte ha vilken MAC som helst, finns bla broadcast flagga osv som man kanske inte ska bråka med.

/C

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur MAC-adress fungerar. Men jag är 100 på att det går att ändra lite som man vill. Har gjort det själv. Alla kommer dock inte funka.

Permalänk
Medlem

MAC-adressen är unik för varje nätverkskort, varje nätverksenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om jag inte har helt fel nu så spelar det där bara roll på det lokala nätverket.

Ut mot internet så är det routerns mac adress som gäller.

Kanske kör direkt via modemet? Verkar dock inte så i detta fall. Då är det routerns MAC som gäller. Som de andra skrev.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tvivlar på att detta fungerar, värsta kaoset det skulle bli då.. Det blir lite som att flytta mellan länder var och varannan dag, KAOZ

Det fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av lassep1l1s:

MAC-adressen är unik för varje nätverkskort, varje nätverksenhet.

Inom varje "ethernetnät" bör/ska varje enhet ha en unik adress. Men det finns fall där tillverkare har levererat enheter som har samma (vanligast billigt kinajunk)

Permalänk
Medlem

Kikade lite på detta nyss. Vi byter asså inte den riktiga MAC-adressen i routern utan vi gör en helt ny. En fejk-adress! Om min MAC sluter på 01:01 så gör jag så att jag byter ut 01:01 till AB:12 t.ex. Då kommer jag få en ny IP-adress. Jag gör t.ex. det nu, då jag har ett statiskt-IP och MAC-adressen är låst på min andra router. Naturligtvis kan jag fixa det, har inte orkat bara.

Permalänk
Medlem

Byter man MAC-adress på sitt nätverkskort så kommer den enhet som ger dig din IP att tro det är ett annat nätverkskort som anslutits och då brukar man vanligen få en annan IP. Beror lite på hur din bredbandsleverantör har satt upp det hela, du kan inte få vilken IP-adress som helst utan bara en av de som din bredbandsleverantör har tillgänglig för sitt nät. Detta förutsatt att du inte har en statisk IP, då påverkas det givetvis inte av att du byter MAC-adress.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)