Permalänk
Medlem

Asus Maximus V Gene Mikrofonproblem.

Tjena, köpte ny dator med en Asus Maximus V Gene. Funkar klockrent bortsett från att mitt mikrofonljud är jättelågt...
Har testat med både gamla och nya drivrutiner samt fifflat runt på ljudenhets-inställningar utan framgång.

Jag tycker det vore onödigt att behöva köpa ett ljudkort bara för att mikrofonen ska funka som den borde.

Har någon annan det här problemet eller möjligtvis en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Tjena, köpte ny dator med en Asus Maximus V Gene. Funkar klockrent bortsett från att mitt mikrofonljud är jättelågt...
Har testat med både gamla och nya drivrutiner samt fifflat runt på ljudenhets-inställningar utan framgång.

Jag tycker det vore onödigt att behöva köpa ett ljudkort bara för att mikrofonen ska funka som den borde.

Har någon annan det här problemet eller möjligtvis en lösning?

Jag har så på mitt moderkort (sign), MEN det "försvinner" om jag kopplar till frontens 3,5mm kontakt, jag antar att du också har 3,5mm mic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Jag har så på mitt moderkort (sign), MEN det "försvinner" om jag kopplar till frontens 3,5mm kontakt, jag antar att du också har 3,5mm mic.

Jajamen, 3,5mm.

Testade byta från bak till fram. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Tjena, köpte ny dator med en Asus Maximus V Gene. Funkar klockrent bortsett från att mitt mikrofonljud är jättelågt...
Har testat med både gamla och nya drivrutiner samt fifflat runt på ljudenhets-inställningar utan framgång.

Jag tycker det vore onödigt att behöva köpa ett ljudkort bara för att mikrofonen ska funka som den borde.

Har någon annan det här problemet eller möjligtvis en lösning?

Du har inte kopplat mikrofonen i moderkortets Line-in då?

Permalänk
Medlem

Ledsen över att tjata men jag är väldigt benägen att hitta en lösning och varken asus eller google är särskilt hjälpsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du har inte kopplat mikrofonen i moderkortets Line-in då?

Testat alla uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Testat alla uttag

Och du har testat att ominstallera Windows? Annars gäller det att höra med Asus eller reklamera moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Och du har testat att ominstallera Windows? Annars gäller det att höra med Asus eller reklamera moderkortet.

Hade hoppats på att få undvika att ominstallera :/ men om det är en möjlig lösning gör jag det gladeligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Hade hoppats på att få undvika att ominstallera :/ men om det är en möjlig lösning gör jag det gladeligen.

Jag utgår från att du dragit upp mikrofonboost och mikrofonljudet i windows till max? Det behöver jag iaf göra.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag utgår från att du dragit upp mikrofonboost och mikrofonljudet i windows till max? Det behöver jag iaf göra.

Självklart

Permalänk
Avstängd

Ledsen att bumpa en gammal tråd men fick du ordning på det geson95? Det funkar i Windows 8 men inte i Windows 7.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.