Ny dator, Windows 7 tar 7 minuter att starta, samt långsam ibalnd, snabb ibland

Permalänk
Medlem

Ny dator, Windows 7 tar 7 minuter att starta, samt långsam ibalnd, snabb ibland

Hej,
Jag ahr just satt ihop en ny dator, ganska budget. Den går igång fint, och när jag först installerade windows 7 utan att formatera hårddisken innan (jag hade saker på den sedan innan som jag ville komm åt), så fungerade windows fint. Sen när jag sparat det jag ville ha, och sedan formatterade hårdddsiken och installerade windows ien, så har extrema väntetider uppstått. Efter "starting windows" så tar det 6-7 minuter innan jag kommer till inloggning och skrivbord. Samt så beter det sig konstigt, att ett program inte öppnas förens 2-3 minuter efter jag valt det. Vissa dialogrutor saknar text och är avlånga. Jag har prövat att boota från 2 olika windows filer, men samma problem uppstår.

Någon som har nån aning om vad som kan vara felet? Känns som det kan vara nåt med hårddisken kanske?

Visa signatur

ternald

Permalänk

Låter som din hårddisk börjar bli defekt

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Tänkte först att du hade Vista...

Föregående inlägg är nog inne på rätt spår, det med hårddisken.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Att fastna i windowsloggan brukar väl tyda på att drivrutinerna inte laddar in som de ska.
Kolla så att du inte missat något grundligt. Samt koppla ur alla onödiga usb-tillbehör osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

specs på datorn är ju av intresse. Normal start med mekanisk disk som går i 7200rpm brukar väl vara ca 1min första gången

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Vet faktiskt inte om detta problem kvarstår i windows 7, men tidigare versioner kunde bete sig riktigt märkligt om det var problem med namnuppslagen mot DNS-servern. Även en sådan sak som att öppna utforskaren kunde ta en evighet. Prova att starta datorn helt utan internetuppkoppling och se om det hjälper.