Permalänk

Mitt netgear cg3100 modem strular med wifi, så är en Netgear WNDR3700 för 650:- ett vettigt köp eller finns det bättre för samma pengar?

Har comhem 100/10 och då ett Netgear CG3100 modem. Använder det trådlösa till laptops och mobila emheter medans min server mm går med kabel via en Gigabitswitch från dlink. Mitt problem är att om jag kör ftp/torrents och kommer över 100kb/s så sänks det trådlösa nätverket. Spelar ingen roll om det är via kabel eller wifi. Är skit drygt och irriterande

Kan få köpa en beg d655 från en polare för 2-300:- är det ett bra alternativ?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Behöver köpa en ny router, och jag tänker mig väll ett pris runt 6-800 kr, hos familjen hade jag tidigare en dlink 655.

Vad jag vill att den ska kunna:
Bra stöd för "många" connections, både inom torrent trafik och speltrafik.
Bra trådlös kontakt, jag bor i ett område med många trådlösa nätverk, det är ett relativt litet område som behöver täckas, men det separeras av en 15 cm tjock betongvägg.

När man läser om d655 står det ju att den ska klara upp till 300 Mb/s, och jag känner att jag vill ha ut åtminstånde 100 Mb/s. Jag har fått för mig att Cisco gör "good shit", är detta rätt och är i så fall http://www.inet.se/produkt/5401792/cisco-linksys-e2500-wirele... ett vettigt val? eller finns där bättre alternativ?

Tittat vidare lite, denna är i dyraste laget, men någon som har erfarenhet av: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...

Krav är dock att den är helt tyst, absolut inga rörliga delar.

Permalänk
Medlem

Flyttade precis in i en lägenhet med fiber från Chalmers. 1000/1000 som teoretisk hastighet och jag får ut ungefär 700 Mbit/s rakt ur väggen. Söker en router som klarar av att leverera så hög hastighet som möjligt till ett pris under 1000 SEK. Är det någon som har ett förslag? Hade en Netgear WNR3500 i förra lägenheten (100/10 Fiber) och fick ut 70-80 efter routern. Vet inte om det är värt att satsa på den igen.

Förslag?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Flyttade precis in i en lägenhet med fiber från Chalmers. 1000/1000 som teoretisk hastighet och jag får ut ungefär 700 Mbit/s rakt ur väggen. Söker en router som klarar av att leverera så hög hastighet som möjligt till ett pris under 1000 SEK. Är det någon som har ett förslag? Hade en Netgear WNR3500 i förra lägenheten (100/10 Fiber) och fick ut 70-80 efter routern. Vet inte om det är värt att satsa på den igen.

Förslag?

Du kommer inte hitta någon som klarar 1000/1000 Mbit/s tyvärr men ganska nära, se SmallNetBuilders diagram över "WAN<->LAN throughput". Baserat på det diagrammet så kanske en Asus RT-N56U för ~1000 kr från vettiga återförsäljare, den klarar ~800 Mbit/s (WAN<->LAN).

Vill du prompt ha möjligheten att få ut 1000/1000 Mbit/s så skulle rekommendera en pfSense box om du har någon maskin till övers med två Gbit nätverkskort (Intel över PCIe är väll att föredra) och till denna koppla en Gbit-switch på pfSense boxens LAN-porten. Om du också vill ha Wi-Fi så koppla därefter en accesspunk till switchen. Alternativt koppla din nuvarande router till LAN-porten på pfSense maskinen efter att du stängt av din WNR35000s "brandväggen" och DHCP funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Du kommer inte hitta någon som klarar 1000/1000 Mbit/s tyvärr men ganska nära, se SmallNetBuilders diagram över "WAN<->LAN throughput". Baserat på det diagrammet så kanske en Asus RT-N56U för ~1000 kr från vettiga återförsäljare, den klarar ~800 Mbit/s (WAN<->LAN).

Vill du prompt ha möjligheten att få ut 1000/1000 Mbit/s så skulle rekommendera en pfSense box om du har någon maskin till övers med två Gbit nätverkskort (Intel över PCIe är väll att föredra) och till denna koppla en Gbit-switch på pfSense boxens LAN-porten. Om du också vill ha Wi-Fi så koppla därefter en accesspunk till switchen. Alternativt koppla din nuvarande router till LAN-porten på pfSense maskinen efter att du stängt av din WNR35000s "brandväggen" och DHCP funktion.

Dock är det Asus RT-N65U som numera gäller för det priset

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Vill du prompt ha möjligheten att få ut 1000/1000 Mbit/s så skulle rekommendera en pfSense box om du har någon maskin till övers med två Gbit nätverkskort (Intel över PCIe är väll att föredra) och till denna koppla en Gbit-switch på pfSense boxens LAN-porten.

Tack för tipset! Får dock bli en router ändå.

Skrivet av Blazter:

Dock är det Asus RT-N65U som numera gäller för det priset

Är denna bra alltså? Jag tyckte den kändes så "design före funktion", men den kanske är något att ha ändå?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Absolut, en av de bästa just nu. Särskilt för priset!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Dock är det Asus RT-N65U som numera gäller för det priset

Den har väll dock sämre WAN<->LAN throughput än 56U? Vad gör 65U bättre? Dessutom är det färre som säljer 65U? Upplys mig, vill veta

Se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=765738,1311500 .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Den har väll dock sämre WAN<->LAN throughput än 56U? Vad gör 65U bättre? Dessutom är det färre som säljer 65U? Upplys mig, vill veta

Se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=765738,1311500 .

Inga problem! Det är uppföljaren till 56U. Det står fel hos Prisjakt då det ska vara 900Mbit/s i WAN <-> LAN. Har lagt ett förslag till förändring. Se källa:

"Equipped with powerful hardware NAT acceleration and built-in Gigabit Ethernet, the RT-N65U gives you full Gigabit internet performance, with its WAN and LAN throughput at over 900Mbps"

- http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN65U/

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Inga problem! Det är uppföljaren till 56U. Det står fel hos Prisjakt då det ska vara 900Mbit/s i WAN <-> LAN. Har lagt ett förslag till förändring. Se källa:

Valet står nog emellan Asus 56U och Netgear med Tomato, på den senare.

Någon som har erfarenhet av prestandahöjningen med Tomato?

300:- känns när man är student så om jag kan få upp hastigheten på Netgearen så är det att föredra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

Tomato kör med äkta nat medans default firmware (inklusive 56u) kör med fast-nat. Med äkta nat landar genomströmningen på ca 150/150 Mbit på 3500lv2 medans "fusk-nat" går väldigt mycket snabbare. Fast-nat kan få problem att hålla reda på många samtidiga anslutningar som då ställer till det med strömmande media via udp. En sniki PC (med minst core 2 teknologi) med två Intel Gbit NIC's med pfSense klarar av 1000 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tomato kör med äkta nat medans default firmware (inklusive 56u) kör med fast-nat. Med äkta nat landar genomströmningen på ca 150/150 Mbit på 3500lv2 medans "fusk-nat" går väldigt mycket snabbare. Fast-nat kan få problem att hålla reda på många samtidiga anslutningar som då ställer till det med strömmande media via udp. En sniki PC (med minst core 2 teknologi) med två Intel Gbit NIC's med pfSense klarar av 1000 Mbit.

Ledsen min vän, men jag tror inte jag hängde med där. Att bygga en pfSense går nog bort helt. Vilken av routrarna är då mest "bang for the buck"?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

Asus RT-N56U kör med hårdvaru-nat'ning (dock endast fast-nat) och är därför ca 4 ggr snabbare än ett WNR3500Lv2. Slänger du ihop en Mini-ITX baserad på t.ex. en snikig I3'a körandes ESXI kan du låta den agera Gigabit-router, nas, torrent-klient, web-server, dlna etc etc. Avsaknaden av äkta nat gör att strömmande media via udp kommer att haka upp sig då och då. Irriterande men inget livsviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Asus RT-N56U kör med hårdvaru-nat'ning (dock endast fast-nat) och är därför ca 4 ggr snabbare än ett WNR3500Lv2. Slänger du ihop en Mini-ITX baserad på t.ex. en snikig I3'a körandes ESXI kan du låta den agera Gigabit-router, nas, torrent-klient, web-server, dlna etc etc. Avsaknaden av äkta nat gör att strömmande media via udp kommer att haka upp sig då och då. Irriterande men inget livsviktigt.

Är det enkelt att sätta upp en passiv liten burk och vad skulle det kosta?

Edit: Nu bllev det en WNR3500 i alla fall. Behövde grejer från CDON och när alltihop kostade mindre än bara routern från Webshoppen så sa studentplånboken ifrån. Blir till att köra in Tomato (eller annan mjukvara, någon som kan rekommendera?) och hoppas att jag får ut några hundra Mbit/s i alla fall.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hur är det med räckvidden på wifi på wnr3000 ?
Bor i hus med fristående garage och bbb's adsl/router räcker inte riktigt ut till garaget.. eller ja den hittar det men det åker jojo upp och ner hela tiden vilket är en smula frustrerande..

Eller bör jag se mej om efter en router med möjlighet till extern antenn så jag kan koppla in en jädra antenn för att få starkare signal eller hur funkar det?

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem

Flyttar in i en lägenhet på 29 kvm med 100/100 BBB och är då i behov av att köpa en router, frågan är vilken?

Enheter som jag kommer använda är: MBA, ATV, iPhone samt xbox.
Det lär vara trådlöst då MBA & iPhone enbart tar upp trådlösa signaler.

Är det då lämpligast med en Airport express/extreme?
Eller kan jag nöja mig med en Netgear WNR3500L/' alt. Asus RT-N56U?

Permalänk
Medlem

Tjo, jag har tröttnat på alla kablar hemma och försöker göra ett så trådlöst hem sommöjligt. Suttit med en gammal D-link hur länge som helst för mobilen osv, men nu vill jag altså se till att även min gaming-station kan få bli trådlös.

Är detta möjligt i dagsläget? Jag läste nyss recenssionen på Netgears R6300 och den lät ju smaskig.

Någon som har något annat förslag? Trådlöst för gaming.
Jag har nollkoll på vad för nätverkskort/router man bör införskaffa för detta endamål

PM'a gärna tips

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Åhå med denna kanske man kan slippa sladden även vid gaming? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155910-asus_rt-ac66u-...

Frågan är vad man ska har för nätverkskort i stationära för att utnytja det optimalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evier:

Är det då lämpligast med en Airport express/extreme?
Eller kan jag nöja mig med en Netgear WNR3500L/' alt. Asus RT-N56U?

Jag har haft en WNR3500L till MB, iPhone och iPad och det har fungerat helt okej. Apple's grejer fungerar _väldigt_ bra med varandra så har du pengarna och tänker hålla dig inom det segmentet så kör på en Airport men annars räckte en Netgear för mig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jestrix:

Åhå med denna kanske man kan slippa sladden även vid gaming? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155910-asus_rt-ac66u-...

Frågan är vad man ska har för nätverkskort i stationära för att utnytja det optimalt?

Du kommer nog inte att kunna jämföra sladd vs trådlöst just nu i latensskillnader, för de kommer alltid att finnas. Dock om du inte är i absolut behov av att allting har låg kårens bör den routern fungera bra, notera dock att ac-standarden inte riktigt är ute på den breda fronten än så du får nog ta överföringshastigheterna med en nypa salt Jag skulle rekommendera 65U istället, men om du har pengarna så kan du alltid ta den du länkade. Asiatiska routrar är fina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

(det var inget)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp angående en ny router. Har i garaget dragit ner kabel och där nere skulle jag vilja ha ett litet eget nätverk, så jag behöver en trådlös router som fungerar bra som accesspunkt och switch i ett. Köpte tidigare en DIR-600 som inte verkade fungera så bra, inet gjorde ett återköp, men istället för att köpa en likadan funderar jag på en lite bättre t.ex. WNR3500L. Fungerar denna bra som accesspunkt och switch eller "måste" man köpa en switch och accesspunkt separat? Rent teoretiskt ska det ju fungera, men fungerar det i verkligheten?

Permalänk
Vila i frid

Det fungerar i verkligheten med WNR3500L som AP och switch - min farsa 80 meter bort i annan byggnad säger det iaf. Jag kör ett wnr3500l2 som AP och wnr3500lv1 80 meter bort som bridge (inte wds eller wds/ap). Det fungerar även som WDS och WDS/AP. Han får 35/35 mot bredbandskollen på min 100/100 lina med 802.11n wpa2/aes och 20 MHz bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det fungerar i verkligheten med WNR3500L som AP och switch - min farsa 80 meter bort i annan byggnad säger det iaf. Jag kör ett wnr3500l2 som AP och wnr3500lv1 80 meter bort som bridge (inte wds eller wds/ap). Det fungerar även som WDS och WDS/AP. Han får 35/35 mot bredbandskollen på min 100/100 lina med 802.11n wpa2/aes och 20 MHz bandbredd.

Då kanske man ska beställa en WNR3500L? Har själv inte så mycket dåligt att säga om Netgear heller, de har funkat bra för mig innan.

Permalänk

Byte ut min Asus RT-N56U mot den nya RT-N65U och ökade ca 10 Mbit/s trådlöst till ca 95-100 Mbit/s med comhem 100 Mbit.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det fungerar i verkligheten med WNR3500L som AP och switch - min farsa 80 meter bort i annan byggnad säger det iaf. Jag kör ett wnr3500l2 som AP och wnr3500lv1 80 meter bort som bridge (inte wds eller wds/ap). Det fungerar även som WDS och WDS/AP. Han får 35/35 mot bredbandskollen på min 100/100 lina med 802.11n wpa2/aes och 20 MHz bandbredd.

WNR3500L funkade alldeles utmärkt som AP, får ut en 6,5Mbit på min 8Mbit nu, vilket får vara godkänt med mina mått. Mycket enkel installation. Vi får se om jag vågar/orkar ge mig på tomato! Don´t fix if it ain´t broken!

EDIT: Snarare 7,5 efter lite fler test

Permalänk
Skrivet av nmc:

WNR3500L funkade alldeles utmärkt som AP, får ut en 6,5Mbit på min 8Mbit nu, vilket får vara godkänt med mina mått. Mycket enkel installation. Vi får se om jag vågar/orkar ge mig på tomato! Don´t fix if it ain´t broken!

EDIT: Snarare 7,5 efter lite fler test

Tomato by Shibby är ett måste för den routern, orginalfirmwaren är väderlös.

Kolla denna guiden. Superenkelt. http://www.myopenrouter.com/article/36073/How-to-Install-Toma...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

WNDR3700 köpte jag när den kostade 1100kr fortfarande. Väldigt nöjd med både prestanda och firmware. Fanns ju inget DD-WRT till den när den var ny, så jag behöll orginalet, men det har funkat minst lika enkelt så det får vara kvar.

Får över 200Mbit/s på lokalnätet med min Netgear WNA3100 USB-WIFI i sovrummet, genom några tegelväggar. (den stickan är dock inte lika bra, tappar kontakt ibland, tror det är strömsparläget som den inte riktigt vaknar ur i Windows 7).

Den låg ju i topp 3 på throughput då, nu finns det väl lite bättre alternativ, men å andra sidan har den sjunkit i pris

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en WNDR3300 här hemma, och nu när jag skaffade 100/10 lina så insåg jag att det har värdelös throughput. Kör cat5e kabel från modemet -> datorn så får jag ~80Mbit/s, men kör jag genom routern så får jag endast ~45Mbit/s. Vet inte varför, för den ska väl klara mer? (Teoretiska maxhastigheten för trådlöst var typ 270Mbit/s om jag kommer ihåg rätt )

Hursom, om jag nu skulle vilja ha en billig lösning som ger mig högre throughput, vad är mitt val? WNDR3700? :/

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Måste säga att min nya Asus RT-N65U funkar som en dröm för mig, första gången jag kommer upp i 100Mbit/s trådlöst med comhem 100.

Mycket snyggare och lättare gränsnitt en gamla RT-N56U, får även längre räckvidd med N65an. Helt klart värt 200:- mer en N56an.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).