Boot disk failure /BOOTMGR missing - lyckas inte installera Win 7 på min SSD

Permalänk
Medlem

Boot disk failure /BOOTMGR missing - lyckas inte installera Win 7 på min SSD

Hej,

Jag har lite problem med att få igång min nya SSD. Köpte mig en 128GB Verbatim med stöd för SATA 3Gb/s.
Det första jag gjorde var att hela blåsa ur min 1TB HDD genom att stoppa in Windows 7 vid uppstarten.

Därefter kopplade jag endast in SSD:n och använde samma Windows 7-DVD men får nu istället "Boot disk failure, insert system disk and pess enter". Har gått in i BIOS och dubbelkollat boot-prioriteringsordningen. 1) CD-Rom 2) Harddisk 3) disabled. Skulle sedan testa koppla in min 1TB HDD och se om det skulle gå men då får jag istället upp felmeddelandet "BOOTMGR is missing" vilket vad jag förstått man får upp när datorn inte känner av att ett OS är installerat.

Hur ska jag egentligen lyckas installera mitt OS? Tydligen verkar det inte vara fel på skivan då jag lyckades starta datorn från skivan för att formatera min HDD till att börja med. Man blir ju så less när man köper det nya och moderna och så vill det bara inte funka
Moderkortet jag använder är: Gigabyte GA-P55-USB3 ATX, LGA1156

Vore enormt tacksam för all hjälp jag skulle kunna få!

UPDATE: SATA-kabeln till min DVD satt löst, tryckte in den och ändrade därefter från CD-ROM i boot 1 ordningen till själva namnet på min DVD-läsare. Därefter testade jag alla mina tre skivor, varav en fungerade. Kanske hjälper det här någon annan som hamnar i samma sits (speciellt med att byta CD-ROM till namnet på ens DVD-läsare).

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara lite svårt för läsaren att förstå att det sitter en skiva i vid boot, vad jag brukar göra då är att öppna/stänga luckan precis efter omstart så brukar det funka. Kan ju testa iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Ibland kan det vara lite svårt för läsaren att förstå att det sitter en skiva i vid boot, vad jag brukar göra då är att öppna/stänga luckan precis efter omstart så brukar det funka. Kan ju testa iaf.

Redan försökt och det fungerar inte heller.

Funderar på att koppla in SSDn i en annan stationär dator med ett OS redan installerat och sedan försöka installera därifrån. Tror ni det kan vara fel på skivan?

Permalänk
Medlem

Du kan inte installera Windows på en annan dator om du inte har exakt samma maskinvara i den, det kommer inte funka!
Det kan vara fel på skivan ja, pröva bränn en ny alternativt pröva installera från ett USB-minne

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Du kan inte installera Windows på en annan dator om du inte har exakt samma maskinvara i den, det kommer inte funka!
Det kan vara fel på skivan ja, pröva bränn en ny alternativt pröva installera från ett USB-minne

Jag har bränt tre skivor, på låg hastighet - samma utfall som ovan.
Har tyvärr inget USB-minne så om jag inte lyckas lösa det på något sätt under helgen så köper jag ett på måndag. Ska testa flytta runt på kablarna lite..

Permalänk
Medlem

Och du är säker på att du valt att den ska boota på cd-rom som första device? Pröva tryck F12 för att välja boot device manuellt vid uppstart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Löste det!
Öppnade upp datorn och såg att SATA-kabeln i min DVD-läsare satt lite löst. Tryckte in den och startade därefter upp bios.
I boot-ordningen valde jag inte CD-ROM som prio 1 utan valde istället namnet på min DVD-läsare: I stil med Plexor OSST CORP etc.

Därefter testade jag med en av mina tre skivor, då fick jag fortfarande upp felet "Boot disk failure, insert system disk and pess enter", testade med den andra skivan och tryckte enter: samma fel. Slutligen testade jag tredje skivan och windows-filerna började ladda! (Minns att två av mina bränningar gick bra medan en tredje failade).

Tack för supporten här (basse1978), man får alltid självförtroende på Sweclockers att köra på.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3