Hårddisken drar igång efter 2 minuter, varför?

Permalänk

Hårddisken drar igång efter 2 minuter, varför?

Nu kör jag Windows Me, men jag har haft det här problemet under 98:an oxå. Har bytt dator dessutom så den enda egentliga gemensamma (vitala, om ens det) hårdvaran dessa datorer har gemensamt är grafikkortet, och det lär ju inte ha med det här att göra.

Det är så att ungefär 1-2 gånger per dygn vill hårddisken/arna (tror det bara är enhet C) sätta igång och jobba med nånting efter 2 minuters inaktivitet från min sida.

Och den jobbar för fulla muggar!

Detta kan den hålla på med antingen tills den är klar (15-30 min typ)(vilket VERKAR bero på hur mycket använt utrymme alternativt hur stor enhet C har/är)...

ELLER

förstås om man avbryter den genom att flytta på musen, peppra på windowsknappen eller liknande...

Låter man den sen vara sätter den igång igen efter 2 nya minuter, på sekunden. Dock verkar den ta vid där den slutade (med vad den nu gör) för ibland blir den klar ganska snabbt igen.

Det värsta problemet detta medfört hittills är i spelet GTA3, då detta inte "håller datorn aktiv" som de flesta andra spel gör, utan då sätter den igång och spelet går fruktansvärt dåligt. GLÖMDE NÄSTAN: Prollen jobbar i 100% under detta med!

Har testat att avsluta process efter process som ligger igång, men den har satt igång i alla fall efter 2 minuter. Kan det finnas program som inte syns i processlistan (P.S. Jag använder en grej som heter "aTaskManager" som simulerar den braiga taskmanagern i Windows' NT-serie DOCK utan processorkraftprocentmätaren (så jag kan inte se vad det är som sätter igång och jobbar)) som ändock finns där och körs i bakgrunden?

Vad tror ni...?

Har en del teorier:

* Är virusfri.

* Ingen schemalagd aktivitet som matchar detta. Har väl det dom flesta andra har. Virusscanningen t ex går ju inte efter nåt sånt schema och lär ju visa sig när det körs.

* Tror INTE det är systemåterställaren av 3 orsaker: 1. Det tar bara nån sekund att göra en manuell backup. 2. När jag avaktiverade det och startade om, satte den lik förbenat igång efter 2 minuter (eftersom det fortfarande "var dags"). 3. Systemåterställaren finns inte i Windows 98, där jag ju oxå hade samma problem.

* Tror INTE det är write-behind-cache av 1 orsak: Testade att starta om utan det, och den satte igång då med.

* MISSTÄNKER Office (XP m. FP, fullt uppdaterat). Det finns nån sorts indexeringsfunktion där som jag inte är helt säker på vad den gör.

* MISSTÄNKER förstås ändå Norton AntiVirus (2003 Pro, fullt uppdaterat) eftersom det är bland de få applikationerna som skulle kunna ha med det här att göra.

* MISSTÄNKER kerneln i sig... Har mina farhågor att det är den processen som jobbar till 100% när det här fortlöper. Kan ju dock inte kolla det... Och vad gör den isf med hårdisken/arna?? Defraggar den helt lite självmant eller? Trots att det inte är schemalagt?

* MISSTÄNKER någon obskyr inställning i BIOS, som isf skulle ha varit lika galet satt på min förra dator/mobo... Ska väl tilläggas att jag kör RAID-0 nu, men INTE förut, alltså detta torde inte heller spela nån roll ju...

Tacksam för alla teorier!

mvh InterClaw

P.S. Jag har haft det här problemet sen någon gång tidigt i våras (till och börja med under Windows 98 då alltså). Kan det vara nån uppdatering till själva Windows som är boven? Vad isf? Hur får jag bort det?

P.P.S. Har sökt på detta på nätet i sig, här, KnowledgeBase, hos Symantec, mm mm. Nu ger jag upp snart!

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem

Har du stängt av SystemÅterställningen ?
Den brukar skapa dessa rusninngar när dator'n inte är aktiv...iallafall under ME.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Installera om Windows från början, lägg till/uppdatera en sak i taget och se vad det är som gör det?

Permalänk

NukeDuke:

Jag skrev ju att det med största sannolikhet INTE är det... Av 3 anledningar:

- Att göra en manuellbackup går på nolltid

- När jag stängde av det och startade om, blev det samma symptom i alla fall, med det avaktiverat alltså.

- Under Windows 98 (där systemåterställaren inte finns överhuvudtaget), hade jag samma problem.

cvic:

Har oxå tänkt lite på det, men vill inte göra det, inte än i alla fall av dessa anledningar:

- Det var inte så himla mycket uppdateringar att tanka till Windows Me, inte tillnärmelsevis lika mycket som till Windows 98 i alla fall. Det var egentligen bara IE6.0 att tanka. Detta talar lite för att det är nåt som "numera" (i Windows Me alltså) är integrerat från start. Och jag vill ju inte gå tillbaka till 98:an.

- Tänkte ventilera fram lite tankar här först. Jag menar det måste ju gå att fixa på nåt sätt! Fler måste ju ha detta problem, eftersom jag har det på två, i princip, helt olika system. Jag har ju ungefär samma programvaror som alla andra oxå så.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE