Permalänk
Medlem

Oldschool laptop för linux

Tjenare!
Jag postar då jag letar efter en laptop som kommer att uppfylla mina krav men det är lite svårt när man inte själv testat någon av dem som finns ute på nätet, och just därför behöver jag lite tips & tricks från er, mina vänner.
Som i titeln, jag letar efter nån oldschool laptop - inget macliknande/fancy. Därför tänkte jag välja mellan Thinkpad och Dell, då jag tycker om Vostro-serien, och älskar lenovos 90-tals stuk ;). Jag ska ha datorn till linux (backtrack/arch), och inget megagrafikkort krävs i mitt arbete då jag sitter mest i konsolen o håller på med kod, alltså inga krävande spel för min del inte. Dessutom vill jag helst ha en matt skärm, 15" (har en liten VAIO på 11" och den datorn jag ska köpa nu vill jag ha till arbete/plugg). Det hade dock inte skadat att ha en bra processor, mkt ram och en ssd-disk (ev. en liten ssd för systemet och en större hd för resten av mitt crap). Hade varit schysst med ett nätverkskort som stödjer PI oxå men jag vet inte hur vanligt det är på marknaden, kan släpa mitt externa kort i ryggsäcken annars.
Kan tänka mig betala max 20k för datan men ju närmare 0 desto bättre såklart.
Tack på förhand mina grand wizards of hardware!

Permalänk
Medlem

En Asus ultrabook kanske? Du verkar ju veta vad du är ute efter.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1961&t=518

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ballard:

Kan tänka mig betala max 20k för datan men ju närmare 0 desto bättre såklart.

tror inte du hittar en dator för under 20000 kr som klarar Linux..

seriösare dock, vad är det du är fundersam på, dåligt stödda kretsar? rent generellt så är det äldre grejer som funkar enklast, eller att hålla sig så Inteltätt som möjligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad ni var snabba!
@m1ntos - det är just sådan design jag inte gillar

Skrivet av AndreaX:

tror inte du hittar en dator för under 20000 kr som klarar Linux..

HAHA, det var mig en bra replik!
Men back to the topic, jao, delvist är det just kompatibiliteten som jag tänker på men samtidigt så har jag haft grejer för dyra pengar som var sådär; se min vaio - så kallad "modern" design, väldigt många "förbättringar" och "avancerade" konstruktionslösningar, men efter en vecka var halva färgen skrapad och datorn började lagga i ubuntu, HAHA. Så det jag mest undrade är om ni har kanske hört från vänners vänner osv om det finns någon modell av just lenovo eller dell som är värd pengarna och som inte är så "experimentell" som andra datorer på dagens market verkar vara. Jag menar, jämför gamla hederliga IBM tangentbord med dagens tunna wireless köpofåontifingrarna-brädor haha.

Tack för snabba svar och att ni visar intresse!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ballard:

Jag menar, jämför gamla hederliga IBM tangentbord med dagens tunna wireless köpofåontifingrarna-brädor haha.

jo den där industriella looken jag antar du är ute efter fanns ju iaf för ett par år sen i nyare modeller, undrar om det inte var just Lenovo.

(de handlar väll på samma ställe i Kina som Dell antar jag?)

annars kanske mer Asus ultra vad dom nu heter, (dom man kan skiva bröd med) är en väg, de är visserligen mer design än industri, men det är minimalism och sånt iaf. även om det går rakt mot vad du skriver så är ju kompaktare desto stabilare i känsla.

blir inte mycket mer industriell än den. och tangentjoystick och allt, så även en spirituell ättling till de där gamla Dellarna iaf.

den är visst även "certifierad för Suse" så det besvarar ju en del av funderingarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Allright, tack för hjälpen Kmr bli den HPn eller en thinkpad, jag märkte att dell vostro har rätt kasst tangentbord så den är ute ur spelet!

Tack än en gång till o så hörs vi i nån annan tråd