Är det lagligt att installera Mac os x mountain Lion från ett usb minne?

Permalänk
Medlem

Är det lagligt att installera Mac os x mountain Lion från ett usb minne?

Hej!
Jag undrar om det är lagligt att göra ett eget bootbart usb minne av mac os mountain lion och sedan installera detta OS till en annan mac som man har inom familjen. Alltså att man har köpt mac os x mountain lion via mac app store och sedan att man bränner eller kopierar dmg filen till ett usb minne eller en dvd skiva?

Tack på förhand för svar

Permalänk
Medlem

Enligt EULA:n för Lion var det i varje fall lagligt.

Och med tanke på att Ars Technica har en guide, så tror jag knappast det kan vara allt för ljusskyggt. Jag rekommenderar den metoden åt alla, det kan vara bra att ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste skilja på EULA och Lag då en EULA är ett avtal mellan en användare och ett företag och har inget med lagar att göra. Det är alltså inget brott att bryta mot en EULA utan det som kan hända är att man förlorar sin licens och eller blir stämd. Men i det här fallet är det inget problem vad jag kan se.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

okej, tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Den filen som man har bränt har man också installerat mac os mountain lion från till den mac datorn som man har laddat ner filen i från via mac app store.

allt till samma burk och inte en till på vägen? utläggningen kändes lite väl förvirrande upplagd..

annars är det meningen att man ska kunna göra så här, verktygen är ju inbyggda för denna metoden samt en rad andra för datorer utan skivläsare tex. går även att installera OSX direkt från en Mac till en annan.

kanske inte säljs familjelicens av denna längre iom priset, men med en sån kan man installera det till 5 burkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Familjelicenser existerar inte längre.

Sedan Lion kom så har licensen lytt som följer:

Citat:

If you obtained a license for the Apple Software from the Mac App Store, then subject to the terms and conditions of this License and as permitted by the Mac App Store Usage Rules set forth in the App Store Terms and Conditions (http://www.apple.com/legal/itunes/ww/) ("Usage Rules"), you are granted a limited, non-transferable, non-exclusive license:

(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software directly on each Apple-branded computer running Mac OS X Snow Leopard or Mac OS X Snow Leopard Server ("Mac Computer") that you own or control.

Dvs har du köpt Lion eller Mountain Lion får du installera det på alla Mac i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

kanske inte säljs familjelicens av denna längre iom priset, men med en sån kan man installera det till 5 burkar.

Allt du köper ur App Store får du använda på alla dina burkar. Det är ju bara att kolla under fliken purchases och klicka hem. Gäller även operativsystemet.

Nu orkar jag inte gräva fram Mountain Lions EULA men det var snack om samma sak då Lion kom och där vill jag minnas att det explicit stod att man även får skapa eget bootbart media och installera åt övriga i hushållet/familjen OAVSETT om deras burkar använder samma Apple ID som dig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Allt du köper ur App Store får du använda på alla dina burkar. Det är ju bara att kolla under fliken purchases och klicka hem. Gäller även operativsystemet.

Inte allt, men det mesta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte allt, men det mesta.

Kan du ge några exempel?
Känns som det är väldigt krångligt att olika regler för olika mjukvara på AppStore, inte minst för kunden som köper.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Kan du ge några exempel?
Känns som det är väldigt krångligt att olika regler för olika mjukvara på AppStore, inte minst för kunden som köper.

Appar du köpt men som tagits bort från AppStore, du har fortfarande rätt att använda dessa, installera på nya enheter etc. men du kan inte ladda ner dem igen. Transfer till och från din dator går dock bra.

Edit: Om frågan gällde appar som bara får köras på en enhet så har jag ingen aning, dock aldrig stött på det bland de 300+ appar jag köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Appar du köpt men som tagits bort från AppStore, du har fortfarande rätt att använda dessa, installera på nya enheter etc. men du kan inte ladda ner dem igen. Transfer till och från din dator går dock bra.

Edit: Om frågan gällde appar som bara får köras på en enhet så har jag ingen aning, dock aldrig stött på det bland de 300+ appar jag köpt

Jag skulle faktiskt tro att alla program på AppStore har samma licens. Dvs kan installeras på flera datorer.

Permalänk
Medlem

Finns officiell version som du kan lägga på USB också.

Men då krävs det att du installerat Lion eller Mountain Lion på en dator redan.

Sedan så är det kopian av recovery partitionen alltså verktyget som laddar ner OSX under installation.

http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=en_US&locale=en...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Eftersom Apple aldrig har haft något skydd i form av serienummer etc. så är det inga problem rent tekniskt, jag tror inte Apple bryr sig, dom vill att alla som kan kör det senaste operativet på sina Macar... MLION kostar 149 och SN.LEOPARD typ 249kr.

Precis som flera skriver, använder du samma apple-id på dina macar så är det bara att ladda ner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad spelar det för roll. är d rädd för att jobs ska hemsöka dig eller? de kan inte hindra dig från att göra vad du vill

Permalänk

Sammanfattning:

1. Det är lagligt - enligt Sveriges lag.
2. Det är godkänt av Apple - som dock inte stiftar lagar.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

de kan inte hindra dig från att göra vad du vill

Kör du för fort, bränner ner hus, mördar folk och piratkopierar hej vilt?

Visst, väldigt överdrivet (men jag hoppas att du förstår min poäng), men du insinuerar alltså att man ska få göra vad man vill utan att någon hindrar en?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Bara logga in med ditt Apple ID på Appstore på datorn i fråga och installera. Mac OS X får installeras på alla Macar i hemmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.