Grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts (asus gtx 580 cu )

Permalänk

Grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts (asus gtx 580 cu )

Hej , jag har problem med min dator. Jag har ett asus gtx 580 cu 2. Jag spelar bf3 och wow, det är olika men antingen efter 5 sekunder eller upp till en timma så krashar spelen. Det händer bara när jag spelar ej i windows. Då händer 2 saker antingen så fryser hela spelet och det är gröna prickar över hela skärmen, eller så flyger man direkt in i windows.

Jag har haft grafikkortet i 1 år och det har varit detta problemet från och till hela tiden, men nu händer det hela tiden.

När jag installerade grafikkortet och skulle starta det för första gången så råkade jag bara sätta i 1 st 8pins kontakt i grafikkortet ( det skall vara 2)
då skrek det och lät som en apache helikopter och det blinkade en röd lampa). Kan det vara så att jag förstörde kortet redan första gången jag installerade det lol :D?

snälla någon som vet.

Jag har installerat windows och drivrutinen till kortet flera gånger men inget hjälper ? Det är därför jag har en tråd till i stationära datorer på vilken ny dator jag skall köpa så får brorsan min gamla även om den e deffekt.

tack

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem

Borde börja med att stresstesta och kolla temperaturer på det där kortet. Ladda ner t.ex. OCCT och kör gpu testet, då maxar du kortet och ser temperaturer på skärmen. Du får en loggfil också. Kan även prova Furmark men jag tycker OCCT alltid verkar köra korten hårdare.

Gröna prickar, dvs. artifakter, kan betyda att kortet är trasigt men det jag tror överhettning är mer sannolikt.

På mina GTX 580 var de inbyggda fläktkontrollerna dåliga, blev på tok för varmt och fläktarna stegrade både för sent och för lite så allt hann krasha. Lätt att ändra med t.ex. MSI Afterburner.

Knappast haft sönder kortet för att du gav det för lite ström där första gången. Röd lampa = för lite/ingen ström.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk

ok jag skall testa det du nämnde tack

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

Hej , jag har problem med min dator. Jag har ett asus gtx 580 cu 2. Jag spelar bf3 och wow, det är olika men antingen efter 5 sekunder eller upp till en timma så krashar spelen. Det händer bara när jag spelar ej i windows. Då händer 2 saker antingen så fryser hela spelet och det är gröna prickar över hela skärmen, eller så flyger man direkt in i windows.

Jag har haft grafikkortet i 1 år och det har varit detta problemet från och till hela tiden, men nu händer det hela tiden.

När jag installerade grafikkortet och skulle starta det för första gången så råkade jag bara sätta i 1 st 8pins kontakt i grafikkortet ( det skall vara 2)
då skrek det och lät som en apache helikopter och det blinkade en röd lampa). Kan det vara så att jag förstörde kortet redan första gången jag installerade det lol :D?

snälla någon som vet.

Jag har installerat windows och drivrutinen till kortet flera gånger men inget hjälper ? Det är därför jag har en tråd till i stationära datorer på vilken ny dator jag skall köpa så får brorsan min gamla även om den e deffekt.

tack

Så du tror att din "felsökning" räcker? -Nej.
För övrigt finns det samma problem på AMD kort och till och med värre problem med de korten.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Testa att öka volten lite. Vet att många haft samma problem med 580 och lite mer sås till kortet ska ha gjort dunder.

Visa signatur

Sapphire 7970 | 3570K | Sabertooth z77 | 8gb RAM | 2x Plextor M3 Pro raid0