Permalänk
Inaktiv

Koppa tjock TV till data, Hjälp!

Hej har nyligen köpt en sladd SCART- VGA som jag kopplar mellan min gamla tjock tv och datorn. Windows känner av att en extra skärm är inkopplad " Generic Non-PnP Monitor" men det blir ingen bild på tv , är helt svart. Testade hos min kusin med hans tjock tv och hans dator och då kände inte windows av ens en extra skärm...

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet och gå in i upplösningsinställningarna. Borde stå en lista över diverse olika skärmar där; pröva att aktivera TV:n och deaktivera vanliga skärm(arna)en.

Permalänk
Entusiast

Vad sägs om att köpa en ny skärm/TV åt ditt stackars grafikkort istället, det är 2012

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Hej har nyligen köpt en sladd SCART- VGA som jag kopplar mellan min gamla tjock tv och datorn. Windows känner av att en extra skärm är inkopplad " Generic Non-PnP Monitor" men det blir ingen bild på tv , är helt svart. Testade hos min kusin med hans tjock tv och hans dator och då kände inte windows av ens en extra skärm...

Testat att få över bilden (alltså föra över bilden till TV:en)? Inte alltid så att det går automatisk.

Vilket windows kör du med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om det gäller forfarande så behöver du ett ATI-grafikkort, en specialmjukvara och en specialkabel SCART-VGA. Då kan du få bättre bild än med DVD-spelaren inkopplad, MYCKET bättre. Byggde en sådan en gång i tiden.

Förstår inte varför dessa kablarna du köpt säljs, de fungerar väl inte ens?

Du får troligen göra som majoriteten, köra en vanlig kompositkabel. (1x gul RCA-kabel).

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Det är kompositutgång från grafikkortet som gäller om du vill ansluta till scart.

Vga -> scart fungerar inte rakt av.

Dessutom måste du se till att TVn klarar NTSC, annars blir det svartvitt.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

går det att få reda på vilket grafikkort du har?? så vi kan kolla över kontakterna på den...

saken är den att en Scart/VGA kabel är oftast projektorkablar, då scartsignalen är totalt anorlunda än VGA kabeln, och det sker ingen omvandling av signal i kabeln.

vill du gå från VGA signal i brist på andra utgångar från datorn, till Scart i brist på andra ingångar på tvn, så skulle jag rekommendera en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/vga/signalomvandlare/tv-adapter-for-datorer-mini-p38107 eller dylika aktiva omvandlare.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Högerklicka på skrivbordet och gå in i upplösningsinställningarna. Borde stå en lista över diverse olika skärmar där; pröva att aktivera TV:n och deaktivera vanliga skärm(arna)en.

Skärmen blir en halv ruta på data skärmen och tv är fortfarande svart... alla menyer öppnas i den andra skärmen vilken jag inte kan se och måste retasta datorn och dra ur skärmsladden för att kunna komma tillbaka

Skrivet av Broken-arrow:

Testat att få över bilden (alltså föra över bilden till TV:en)? Inte alltid så att det går automatisk.

Vilket windows kör du med?

aa men det händer ingenting.. Windows 7

Skrivet av tethir:

går det att få reda på vilket grafikkort du har?? så vi kan kolla över kontakterna på den...

saken är den att en Scart/VGA kabel är oftast projektorkablar, då scartsignalen är totalt anorlunda än VGA kabeln, och det sker ingen omvandling av signal i kabeln.

vill du gå från VGA signal i brist på andra utgångar från datorn, till Scart i brist på andra ingångar på tvn, så skulle jag rekommendera en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/vga/signalomvandlare/tv-adapter-for-datorer-mini-p38107 eller dylika aktiva omvandlare.

gt 430 är grafikkortet

Modedit: Använd citera flera-knappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

aa men det händer ingenting.. Windows 7

Testat Windows knappen på tangentbordet och P eller liknande alltså?

Det kan vara som andra påpekat. Att det inte går.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Testat Windows knappen på tangentbordet och P eller liknande alltså?

Det kan vara som andra påpekat. Att det inte går.

Testat windows knappen... de verkar vara skört :/

Permalänk

vi återkommer till att du kommer inte få en kabel med en vga kontakt i ena ändan och en scart i andra att fungera mellan datorn och tvn, den är inte skapad för det, den är endast en adapterkabel för projektorer och så, inte för koppling till tvn.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Har du prövat med en S-Video kabel? VGA->SCART låter som en väldigt ful kombination då signalen och formaten är helt olika.
Använd "Setup multible displays" i nVidias kontrollpanel, väl där så hittar du också en mängd profiler för PAL och NTSC.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex_farnstrom:

vi återkommer till att du kommer inte få en kabel med en vga kontakt i ena ändan och en scart i andra att fungera mellan datorn och tvn, den är inte skapad för det, den är endast en adapterkabel för projektorer och så, inte för koppling till tvn.

ok, kabeln kosta 40 spänn så de va värt ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Vad sägs om att köpa en ny skärm/TV åt ditt stackars grafikkort istället, det är 2012

Kanske inte för honom?!
Själv lever jag på 90-talet... dock med något futuristiska inslag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Serzarian:

Vad sägs om att köpa en ny skärm/TV åt ditt stackars grafikkort istället, det är 2012

Hade vart chill att kunna dra igång en film medans man gamear eller nått lixom... skiter inte cash som vissa andra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon175067:

Hade vart chill att kunna dra igång en film medans man gamear eller nått lixom... skiter inte cash som vissa andra

Med din gaming-rig så skulle jag ändå säga att du skiter en del pengar, iaf tillräckligt för att kunna unna dig med en platt-TV

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kanske inte för honom?!
Själv lever jag på 90-talet... dock med något futuristiska inslag.


Jag också
Men tänkt att uppgradera om jag bara kan klura ut vad jag ska uppgradera till... men, vad ska man välja?