Asus VG278HE – världens första gamingskärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem

de flesta som spelar äldre spel T ex quake 3 och cs 1.6 och behöver nog en skärm som har hög uppdateringsfrekvens struntar nog i att ha högre pixeltäthet det blir nog inte så mkt skillnad iallafall mellan en 24 tummare och en 27 tums skärm i dem gamla spelen då de texturerna oftast har så låg upplösning iallafall

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Wikipedia är ingen bra källa, samt jag ser inte hur man kan bevisa det här med tanke på hur lite människan vet om hjärnan.

Visa signatur

mvh

Permalänk

ser många som säger att 1920x1080 är för lite för 27" .... kör själv med en nyligen inköpt s27950d 27" tycker inte alls att pixeltätheten är nått större problem på 27" men vissa är mer kräsna än andra vilket jag kan förstår , trevligt med lite nya produckter iaf!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Avstängd

Varför har datorskärmar så låg uppdateringsfrekvens?

Jag har sett att flera TV-apparater marknadsförts som 200 Hz och 400 Hz.

Permalänk
Medlem

Tycker mest det är sorligt att se alla ta chansen att hoppa på nån så fort de får chansen... Shame on you.

Kör på min gamla 47" full hd tv och det funkar prima... blir nog inget byte på ett tag ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har datorskärmar så låg uppdateringsfrekvens?

Jag har sett att flera TV-apparater marknadsförts som 200 Hz och 400 Hz.

Nu är jag inte nån expert i ämnet, men det finns så många olika sätt att mäta uppdateringsfrekvens och jag tror det är iaf halva problemet när man ska jämföra. Ja ghar kollat en del efter en ny TV på senare tid och såg senast igår en plasma-TV med 2500MHz uppdateringsfrekvens, tror jag det var.

Permalänk
Medlem

Vi ha test utav,Jonas och Emil med Asus VG278HE ,

Vi ha test utav,Jonas och Emil med Asus VG278HE ,då jag funderar att köpa denna skärm.om dom rekommenderar ))))

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag är ganska rejält säker på att en mkt högre upplösning än 1080p med 144Hz inte går att leverera pga bandbredd, att inte kunna leverera full Hz i native upplösning är lite motsägelsefullt i en sådan här skärm.

Precis, skärmen borde vara mindre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har datorskärmar så låg uppdateringsfrekvens?

Jag har sett att flera TV-apparater marknadsförts som 200 Hz och 400 Hz.

Läs tråden, frågan har redan besvarats. (eller iallafall har de hissade specarna på TV-apparater tagits upp)
Tex: #12516865

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har datorskärmar så låg uppdateringsfrekvens?

Jag har sett att flera TV-apparater marknadsförts som 200 Hz och 400 Hz.

Marknadsfört är "keyword" i den meningen, Tv-apparater är på på 60Hz, och alla 200Hz/400Hz är interpolerade ("påhittade"). Dvs du kan inte koppla din dator till TV och få ut några 100+ FPS/Hz, ej heller finns det DVD/Blu-ray eller TV sändningar med 100+ FPS/Hz.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Tittar man på TV så ser i alla fall jag ingen skillnad på TV med 100hz och 400hz. Frågan är om de mäter sina frekvenser på något annat sätt?

Input är fortfarande 60Hz så de där 8001Hz talen är endast för motion floor/Clearmotion och allt annat de kallar bildutjämningen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av mackeee:

Wikipedia är ingen bra källa, samt jag ser inte hur man kan bevisa det här med tanke på hur lite människan vet om hjärnan.

Tja för det första wikipedia är en bra källa den är minst lika bra som de större uppslags verken det finns krav på källor och referenser

http://news.cnet.com/2100-1038_3-5997332.html

Hur man skulle kunna bevisa att 120 hz är onödigt? Man sätter upp ett blindattest där den som testas inte vet hur många HZ om du gör detta test på en t stor grupp så kan man få svaret

Förövrigt är det ett argumentations fel argument to ignorance/argument from ignorance

"samt jag ser inte hur man kan bevisa det här med tanke på hur lite människan vet om hjärnan"
mackeee

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

24*5 = 120
24*6 = för 3D?

Absolut.
24p med 120Hz aktiv 3d ger en extra jävlig form av judder eftersom rutorna då är olika långa för varje öga. Mindre synligt, javisst, men det är inte bekvämt för fem öre..

144Hz är f.ö. vad realD, masterimage och alla andra "semi-passiva" system använder i 3d-bio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Precis, skärmen borde vara mindre.

Fasen jag räknade ut ppin på denna nu... 81,5 ungefär
Jag sitter på en 22tum 1680x1050 idag och den har 90 ungefär, jag kan inte på några somhelst villkor ha sämre ppi än vad jag har idag...
Trodde inte det var såpass illa men nu håller jag helt klart med dig, större än 24tum och 1080p och ppi:n blir för låg enligt mig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mackeee:

Wikipedia är ingen bra källa, samt jag ser inte hur man kan bevisa det här med tanke på hur lite människan vet om hjärnan.

I det här fallet har dock Wikipedia rätt men det saknas information för det är inte hela sanningen. Det stämmer ju det som står, att det räcker med 24 fps för att hjärnan ska tolka bilderna som rörelse istället för stillbilder. Fast det är inte samma sak som att vi inte kan uppfatta högre FPS. Tester har visat att stridspiloter kan identifiera en siluett av ett flygplan som visas i 1/200 sekunder. Det motsvarar alltså 200 FPS.

Sen borde folk lägga ner med tramset om att vi inte vet så mycket om hjärnan. Vi vet massa om hjärnan. Dessutom är det inte samma sak att veta hur något fungerar och varför något fungerar. Det är enkelt att mäta att en pilot kan identifiera ett flygplan som visas i 0,005 sekunder och man behöver för den delen inte förstå hela vägen. Precis på samma sätt behöver du inte kunna källkoden till Photoshop utantill för att kunna använda klonverktyget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dem kanske borde få fram 3d skärmar med 2560 x 1600 res istället med 120 hz känns onödigt med en 27 tummare på 1080 bara för att ha 144hz

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Dem kanske borde få fram 3d skärmar med 2560 x 1600 res istället med 120 hz känns onödigt med en 27 tummare på 1080 bara för att ha 144hz

Jag undrar dock om bandbredden räcker till för 2560x1600 med 120Hz? Jag tror inte det, inte med Dual DVI iaf...

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Orkar inte gå igenom fyra sidor och kolla om folk svarade men.. enligt den logiken skulle vi alltså inte ha nytta av något över 10-12 fps, har du testat någon FPS som är spelar på tio fps?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Wully:

1080p och 16:9 på en 27tummare så blir inget köp för mig då

Håller med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag undrar dock om bandbredden räcker till för 2560x1600 med 120Hz? Jag tror inte det, inte med Dual DVI iaf...

Aja vi får väll hoppas på att något liknande kommer inom en snar framtid

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Oj, folk tog verkligen åt sig personligt. Well, fick i alla fall igång tråden!

Trevlig helg på er, Hertzryttare!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Avstängd

Det blir ett givet köp för mig

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Synd att det var TN bara.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

trevligt och se allt högre Hz antal men 22Hz verkar inte så mycket att hurra för och verkligen inte nått att läggar ner 4000 sek på.

vill ha typ 4k IPS panel med 240 Hz refresh rait på en 24 tums storlek tror inte man kan skulle kunna se nån skillnad då mot verkligheten då

Permalänk
Medlem

Har inte ens testat att spela på 120hz, men kan förstå att det måste flyta på klart bättre än den vanliga 60hz, 144hz kan ju inte bli sämre då.
Hade det funnits en 30" 2560x1600 IPS i 120hz, eller 144hz så hade jag inte tvekat på en sådan, men dröjer nog ett tag innan man får se nått liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigilent:

Alla som spelat spel (speciellt FPS) lite längre tid och suttit med stora CRT-skärmar som pallar hög upplösning (och därför hög Hz vid lägre upplösningar) vet att skillnaden mellan 60~ och 120 är otroligt stor.
Ett mycket bra exempel är ju CS, där HL i sig har en intern begränsning i motorn på 99fps, altså borde det enligt skeptiker inte vara någon skillnad mellan 100hz och 200hz, vilket det är, det är STOR skillnad.
Det kan ju bero på precis vad som helst, men det går inte att förneka att det känns otroligt mycket skönare att titta på högre Hz(oavsett fps), man hinner på något sätt uppfatta saker som sker lättare.

Någon skrev det ovan, det är stor skillnad på vad som faktiskt processas och vad som upplevs!
Ser fram emot skärmar med riktigt hög (riktig, inte "600hz-fusk") uppdateringsfrevens i framtiden

Finns en del problem med en del varianter av dessa vanliga jämförelser(hoppas du inte tar illa upp). Kan att nämna att jag är gammal som fan så jag har spenderat många år med spelande på CRT-skärmar och jag håller med, det är en jäkla skillnad jämfört med LCD.

Det största problemet med CRT/LCD jämförelsen: CRT-skärmar byter färg på pixlarna otroligt mycket snabbare än LCD. Att det inte ser "lcd-grusigt" ut vid snabba rörelser på en CRT har absolut ingenting att göra med CRTns uppdateringsfrekvens. Det beror helt på att färgförändringarna går väldigt mycket snabbare. LCD pixlar är skitsega så det är lite som att jämföra de klassiska äpplena och päronen, det är kort sagt lätt att komma fram till dåliga slutsatser.

Däremot har jag hört att uppdateringsfrekvensen kanske kan påverka upplevelsen av LCD på ett annat sätt. Även om pixlarna inte byter färg tillräckligt snabbt för att tex 120hz kanske framstår meningsfult så verkar det som det kan uppfattas som mindre grusigt, eventuellt relaterat till hur hjärnan tolkar de snabbare "hacken"(även om LCD normalt kanske bäst beskrivs som motsatsen till hackigt i jämförelse med CRT). Någon som är mer insatt kanske kan förklara bättre eller mer korrekt eftersom jag har ganska dålig koll på den biten.

Sen har vi det andra logiska misstaget(bör påpekas att den citerade personen inte gör misstaget) som verkar vara relativt vanligt, hur tex ett spels "fps" kan påverka spelkänslan för det specefika spelet - kontra skärmens uppdateringsfrekvens. Om man tänker efter lite borde det vara ganska uppenbart att när det råkar vara så att ett spels fps påverkar den mekaniska känslan i spelet, så är det inte på något som helst sätt relaterat till skärmens uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Finns en del problem med en del varianter av dessa vanliga jämförelser(hoppas du inte tar illa upp). Kan att nämna att jag är gammal som fan så jag har spenderat många år med spelande på CRT-skärmar och jag håller med, det är en jäkla skillnad jämfört med LCD.

Det största problemet med CRT/LCD jämförelsen: CRT-skärmar byter färg på pixlarna otroligt mycket snabbare än LCD. Att det inte ser "lcd-grusigt" ut vid snabba rörelser på en CRT har absolut ingenting att göra med CRTns uppdateringsfrekvens. Det beror helt på att färgförändringarna går väldigt mycket snabbare.

Nej, rörelseskärpan hos CRT-skärmar beror på att pixlarna bara lyser upp en kort stund, för att sedan vara svarta i väntan på nästa klockcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Finns en del problem med en del varianter av dessa vanliga jämförelser(hoppas du inte tar illa upp). Kan att nämna att jag är gammal som fan så jag har spenderat många år med spelande på CRT-skärmar och jag håller med, det är en jäkla skillnad jämfört med LCD.

Det största problemet med CRT/LCD jämförelsen: CRT-skärmar byter färg på pixlarna otroligt mycket snabbare än LCD. Att det inte ser "lcd-grusigt" ut vid snabba rörelser på en CRT har absolut ingenting att göra med CRTns uppdateringsfrekvens. Det beror helt på att färgförändringarna går väldigt mycket snabbare. LCD pixlar är skitsega så det är lite som att jämföra de klassiska äpplena och päronen, det är kort sagt lätt att komma fram till dåliga slutsatser.

Däremot har jag hört att uppdateringsfrekvensen kanske kan påverka upplevelsen av LCD på ett annat sätt. Även om pixlarna inte byter färg tillräckligt snabbt för att tex 120hz kanske framstår meningsfult så verkar det som det kan uppfattas som mindre grusigt, eventuellt relaterat till hur hjärnan tolkar de snabbare "hacken"(även om LCD normalt kanske bäst beskrivs som motsatsen till hackigt i jämförelse med CRT). Någon som är mer insatt kanske kan förklara bättre eller mer korrekt eftersom jag har ganska dålig koll på den biten.

Sen har vi det andra logiska misstaget(bör påpekas att den citerade personen inte gör misstaget) som verkar vara relativt vanligt, hur tex ett spels "fps" kan påverka spelkänslan för det specefika spelet - kontra skärmens uppdateringsfrekvens. Om man tänker efter lite borde det vara ganska uppenbart att när det råkar vara så att ett spels fps påverkar den mekaniska känslan i spelet, så är det inte på något som helst sätt relaterat till skärmens uppdateringsfrekvens

Jag tar lite illa upp p.g.a. att jag en dag hoppats få spela på en LCD som känns lika bra i rörelser som en CRT med hög uppdateringsfrekvens
Något som kanske inte är möjligt med TN eller IPS?
Detta färgbyte du pratar om, är det vad LCD-skärmars responstid syftar på?

Nej, nu blev jag bara sugen på att bära upp den suddiga 21" tjockisen ifrån källaren ;D

Permalänk
Medlem

Dessa ständiga inlägg om att vi inte kan "se" mer än 12, 24, 30 eller 60hz/fps osv osv

Då svarar jag så här: vissa personer är färgblinda och kan inte se skillnad på rött och grönt. Men det innebär inte att vi andra inte kan göra det. Det verkar vara på samma sätt med fps/Hz, bara för att DU inte kan se skillnad på 60Hz eller 100/120Hz innebär inte att det vi andra inte kan det.

Men jag antar att vi nu har en förklaring till alla dessa inlägg om att "mitt 5770 eller GTX550Ti maxar visst BF3 i Ultra i 1080p!!!".
Jo det gör det säkert, med typ 20fps. Ser man ingen skillnad kan man ju vara nöjd med det. Men det betyder inte att alla vi andra är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nej, rörelseskärpan hos CRT-skärmar beror på att pixlarna bara lyser upp en kort stund, för att sedan vara svarta i väntan på nästa klockcykel.

Tror jag mest försökte få till en lättförstålig liknelse men det du skriver är nog en tydligare formulering för hur det fungerar.