Behöver synpunkter på min uppgradering (från AMD till Intel)

Permalänk
Medlem

Behöver synpunkter på min uppgradering (från AMD till Intel)

Tjena!

Hade tänkt uppgradera min dator och behöver synpunkter på de delar jag har valt ut.

Sitter för tillfället på följande delar:

Phenom 965
Gtx 670 (bytte ut mitt 5870 mot detta för ett par dagar sedan)
Cougar PO 700W 80+ Bronze
Gigabyte GA-790XT-USB3
Corsair 8GB 1333MHz
Scythe Yasya

Uppgradering:

Ser det bra ut?

Är det värt pengarna att byta ut mina nuvarande minnen mot 1600MHz?

Tack på förhand!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Du lär inte märka någon skillnad i prestanda i de flesta (>90%) av vardagstillämpningar mellan minnena.

Jag hade istället köpt till minnen så att du har 16 GB RAM totalt och stängt av växlingsfilen (64-bit system).
Fungerar fint för mig - och så slipper jag ha en växlingsfil på SSDn.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du lär inte märka någon skillnad i prestanda i de flesta (>90%) av vardagstillämpningar mellan minnena.

Jag hade istället köpt till minnen så att du har 16 GB RAM totalt och stängt av växlingsfilen (64-bit system).
Fungerar fint för mig - och så slipper jag ha en växlingsfil på SSDn.

Ok, ska göra detta!

Tycker du att paketet ser bra ut i övrigt eller skulle du ändra på något?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwanto:

Ok, ska göra detta!

Tycker du att paketet ser bra ut i övrigt eller skulle du ändra på något?

Det enda jag kan komma att tänka på är kylaren, har läst SWEC test av kylare eller något annat jämförande test ute på nätet? Undrar bara varför du valde just den?

Tittar du exempelvis i SWECs test så kan du hitta andra kylare samma prisklass och jämföra. Vet inte om kylning eller tysthet är viktigast för dig? Finns kylare som är bra på båda men det kostar lite mer - dock så går det att hitta kylare som gör jobbet bra även för den budget du redan valt en kylare.

Vet inte om du behöver mer/bättre kylpasta än den som följer med kylaren, beror ju också på vilken kylare du slutgiltigt väljer.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det enda jag kan komma att tänka på är kylaren, har läst SWEC test av kylare eller något annat jämförande test ute på nätet? Undrar bara varför du valde just den?

Tittar du exempelvis i SWECs test så kan du hitta andra kylare samma prisklass och jämföra. Vet inte om kylning eller tysthet är viktigast för dig? Finns kylare som är bra på båda men det kostar lite mer - dock så går det att hitta kylare som gör jobbet bra även för den budget du redan valt en kylare.

Vet inte om du behöver mer/bättre kylpasta än den som följer med kylaren, beror ju också på vilken kylare du slutgiltigt väljer.

Har bara kollat lite snabbt på testet, ska läsa det nu! Jag valde Hyper 212 Evo eftersom den hade fått bra betyg på bl.a. hitechlegion och overclockersclub, den var dessutom billig.

Skulle nog säga att båda kylning och tysthet är viktigt.

Vilken kylare hade du valt om du hade en budget på ca 600kr? Kan tillägga att den får max vara 160mm hög eftersom det är maxhöjden för mitt chassi. (Lancool K-62).

Har Arctic cooling mx2, så ny kylpasta behövs ej!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Ja du ser i min sig att jag valde Noctua NH-D14, såg på prisjakt att den går att få för under 600 kr på ett ställe och den passar också med höjden.

Mitt tips är nog att titta på testerna och välj den tystaste som passar dina krav. 2-3 graders skillnad på temperaturen gör mindre än motsvarande decibel skillnad.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.