Permalänk
Medlem

Dator javlas, windows laddar inte

Hejsan!

Gick ifrån datorn någon minut. Höll på med att skapa en film i ett filmredigeringsprogram, hade Chrome, MSN och sånt uppe. Helt normalt alltså. Kommer tillbaka och ser att datorn håller på med någon CHKDSK. Har bild på detta men tror inte jag kan få upp den nu. Later den göra klart men den hänger sig typ på slutet och jag väntar ett tag och rebootar sedan. CHKDSK höll på med min SSD, en Intel X25M G2 80GB som har gått kanske två tre år nu. Den har runt 3 eller 4 TB host writes så den ska inte vara helt uttjänt tycker jag.

Hittar SSDn i BIOS och allt ser ut som det ska. Testar att boota igen och den hänger sig vid POST då den söker igenom SATA portarna. Den hittar min hårddisk men inte SSD och sedan står det DISK READ ERROR och att jag måste reboota.
Kommer in i windows reparationsgrejs och kör det och nu lyckas jag komma till windows login screen när jag startar. Dock så har den fryst helt totalt men jag kan röra på musen som vanligt. Startar om och får DISK READ ERROR igen, startar om och kör windows reparation igen. Startar igen och kommer nästan till Windows login screen innan jag får en BSOD som visas typ en tiondels sekund innan datorn startar om igen.
Har försökt få igång den nu i typ en kvart men inget funkar.
Vad ska man göra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sådär, fått tag på en annan dator nu...

Höll på och jävlades lite mer med den och lyckades få igång den. Den gick då som vanligt i någon minut och jag surfade som vanligt och helt plötsligt när jag skulle byta flik så hängde sig Chrome. Stod "Vänta på cache-minnet..." nere i vänstra hörnet. Tänkte trycka upp aktivitetshanteraren men när jag högerklickade där nere så hängde sig det. Så fort jag gjorde något med något så hängde det sig tills att allt var hängt och man var tvungen att starta om datorn. Gjorde så några gånger och det höll längre och längre men det dog ändå till slut.

Märkte att jag hade fått väldigt lite utrymme kvar på SSDn helt plötsligt. 1GB kvar... Tog bort lite grejor så jag hade 17GB ledigt men den dog ändå efter ett tag. Kollade SMART-parametrarna och allt såg bra ut. Lite drygt 7000 timmar och 3.44TB host writes.
Inköpsdatum är 2010-04-22 så jag har fortfarande tillverkargaranti så ska ringa Intel imorgon och klaga.

Kör memtest just nu på datorn och det verkar inte vara några problem. Grafikkortet (XFX 5770) är köpt samtidigt som SSDn medan resten av datorn (i7 920 c0/c1, 6gb corsair 1333mhz, asus p6t deluxe v2, corsair hx620, wd caviar black 640gb) är köpt i maj 2010.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skriv gärna mer om vad som händer. Nyttigt för oss andra när vi söker i forumen i framtiden.

Har du kanske några vettiga spår i Windows Event logg? Eftersom datorn startade om sig så skapade den kanske en minidump. Har du analyserat den?
("Random" länk från google sökning på analyze minidump: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/winservergen... )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att datorn inte går stabilt så pass länge att jag hinner med något sådant.
Men har snart laddat klart Windows7 ison så ska testa att installera om den och se ifall det hjälper. Om inte så tänker jag ringa Intels support imorgon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sitter på den "drabbade datorn" just nu efter en ominstallation.
Drog ur HDDn under installation och hade bara SSD i. Installationen gick bra, fick en error första gången så fick starta om den. Efter att ha installerat, startat för första gången och installerat en uppdatering så fick jag DISK READ ERROR när jag rebootade. Nu går den dock bra, har installerat ännu mer uppdateringar och rebootat utan problem. Får se hur länge den går. Tänker oavsett ringa Intel imorgon för något fel är det ju.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ladda ner Intel SSD Toolbox och kör den grundliga testen och se om den ger dig några vettiga svar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Håller bara Intels ssd hårddiskar i 2 år? Isf kan jag ju hälsa hem till min om ett år.........

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Håller bara Intels ssd hårddiskar i 2 år? Isf kan jag ju hälsa hem till min om ett år.........

Det kan kanske bero på hur man använder dem?
Det kan kanske bero på att fel kommer med ojämna mellanrum?

Men annars, ja, du har helt rätt.

Permalänk
Medlem

Nja det är vet vi ju inte just nu. Förhoppningsvis så kommer testen från SSD toolbox att visa något. Om inte så kan det ju likväl vara något annat på vägen, kabel, SATA kontakt, moderkort osv.
Jag hade felsökt som Kalium gör - börja med delen som verkar strula. Finns ingen anledning att dra in annat i felsökningen nu (memtest är avklarat )
Har Kalium tur så går det på hans garanti och han får en ny disk (om det är den som felar).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Håller på och kör det längre testet nu. Datorn har gått stabilt relativt länge nu faktiskt, men den där DISK READ ERROR jag fick oroar mig...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jo det hade satt griller i huvvet på mig också.
Du sa att du hade kopplat bort din HDD, kan du ha "rättat" till SATA kabeln för SSD vid samma tillfälle.
Jag tänker att det är möjligt att det kan vara något annat fel än själva SSDn som gjorde att du fick read error, eller att du bytte SATA kontakt på modermodemet?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jo det hade satt griller i huvvet på mig också.
Du sa att du hade kopplat bort din HDD, kan du ha "rättat" till SATA kabeln för SSD vid samma tillfälle.
Jag tänker att det är möjligt att det kan vara något annat fel än själva SSDn som gjorde att du fick read error, eller att du bytte SATA kontakt på modermodemet?

Drog ut det på hårddisksidan, var alltså inte i närheten av moderkortet. Sedan så kom problemet så plötsligt. Inte rört datorn (förutom av och på knappen) på flera veckor. Men vi får se hur långt jag kommer på detta. Ringer Intel ändå och hör vad dom har att säga.

Edit:

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

DISK READ ERROR idag också. Även hunnit med att få en bluecsreen men hann inte se pga autorestart. Slagit av det nu och inväntar nästa BSOD med spänning!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Intels support (som för övrigt inte pratade svenska) rekommenderade Intel Data Migration eller något liknande. Brände på skiva som killen sade, bootade från skivan och wipade disken. Första försöket fick jag några errors (kunde inte skriva till några sektorer) tills den låste sig helt. Startade om och då gick det bättre. Installerat W7 på nytt igen och den har gått stabilt sen tre-tiden idag. Inte kopplat in min mekaniska hårddisk ännu, kommer vänta tills imorgon med det för att köra uteslutningsmetoden helt enkelt. Kan ju vara den som skapar någon konflikt på något sätt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu börjar den muppa sig igen, efter att ha gått stabilt ända tills nu.
Satt på skype och pratade så loggas jag ur. Försöker logga in igen men det står I/O fel på hårddisk. Testar att starta om datorn men får DISK READ ERROR flera gånger. Testar att byta SATA-port på moderkortet från port 1 till port 5 och då lyckas jag få igång den. Den kör dock en CHKDSK det första den gör och nu funkar den...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är det bra, dåliga eller normala siffror det där? Tänkte att det kanske skulle märkas i prestandan ifall den är dålig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare