HTPC-anpassat windowsgränssnitt?

Permalänk
Medlem

HTPC-anpassat windowsgränssnitt?

Jag börjar störa mig lite på att jag inte riktigt kan se text och dylikt i Windows från min plats i soffan på min TV. Så jag undrar om någon här har några tips? TV-datorn används rätt mycket till socialt surfande med vänner eller lite spotify mellan filmer/serieavsnitten. Så att faktiskt kunna läsa text är ganska aktuellt, i webläsare kan man ju alltid trycka "CTRL +" för att zooma, men det fungerar inte i utforskaren, spotify eller i menyer. Att bara ändra DPI fungerar mycket dåligt i Windows. Allt blir suddigt och fult. Så vilka lösningar finns det? Är det rent av OS X eller Linux som gäller?

Permalänk
Medlem

Bra fråga! Är intresserad av samma sak. Även om jag främst kör XBMC på HTPCn men ibland blir det ju surfande och spotify ändå.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

I windows 7 kan man förstora allting med 125% eller 150% . Har du testat det?

Man måste gå in i Kontrollpanelen -> Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

I windows 7 kan man förstora allting med 125% eller 150% . Har du testat det?

Man måste gå in i Kontrollpanelen -> Display

Redan testat, som sagt: "Att bara ändra DPI fungerar mycket dåligt i Windows."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

I windows 7 kan man förstora allting med 125% eller 150% . Har du testat det?

Man måste gå in i Kontrollpanelen -> Display

Det är så jag löst det iaf...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Redan testat, som sagt: "Att bara ändra DPI fungerar mycket dåligt i Windows."

Har du testat att kombinera det med att tweaka fontstorlekarna och köra högupplösta ikoner också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du testat att kombinera det med att tweaka fontstorlekarna och köra högupplösta ikoner också?

Det DPI-inställningen gör är att ändra just fontstorlekar och ikoner samtidigt som den på ett suddigt vis förstorar upp övriga saker. Väljer man att ändra DPI på Windows XP vis så ändrar den bara font och ikoner men övrigt är kvar i originalstorlek. I inget av alternativen så förstoras saker upp snyggt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det DPI-inställningen gör är att ändra just fontstorlekar och ikoner samtidigt som den på ett suddigt vis förstorar upp övriga saker. Väljer man att ändra DPI på Windows XP vis så ändrar den bara font och ikoner men övrigt är kvar i originalstorlek. I inget av alternativen så förstoras saker upp snyggt.

Vad är det för OS du kör egentligen?
Jag har kört win7 på 150% i snart 2 år, och det är inte minsta lilla spår av sudd i uppskalningen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Tjabba! du ska kunna ställa in önskad text storlek på ett annat ställe. Nu minns jag för övrigt inte vart pga jag kan inte testa själv då jag är på jobbet, får återkomma

För övrigt för att göra dit skrivbord lite mer lätthanterligt från soffan kan jag rekomendera Omnimo. som gör dit skrivbord till ett lite mer WIN8 inspirerat. fungerar väldigt bra då du inte låser datorn vid 8:as gränsnit utan editerar bara dina ikoner lite. omnimo.com heter hemsidan och den behöver rainmeter. här är en kopia utav min tv skärm:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/396094_4...

Youtube syns på högersidan. den kan växla mellan "spelas just nu, rss feeds, facebook nytt och mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad är det för OS du kör egentligen?
Jag har kört win7 på 150% i snart 2 år, och det är inte minsta lilla spår av sudd i uppskalningen.

Som sagt, sånt som går att byta storlek på i klassiska inställningarna som startmeny, text och ikoner blir skarpt. Men t.ex. hemsidor i Chrome blir förjävliga. Helt suddigt och fult. Lika dant med Chromes ikoner i tabbarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Tjabba! du ska kunna ställa in önskad text storlek på ett annat ställe. Nu minns jag för övrigt inte vart pga jag kan inte testa själv då jag är på jobbet, får återkomma

För övrigt för att göra dit skrivbord lite mer lätthanterligt från soffan kan jag rekomendera Omnimo. som gör dit skrivbord till ett lite mer WIN8 inspirerat. fungerar väldigt bra då du inte låser datorn vid 8:as gränsnit utan editerar bara dina ikoner lite. omnimo.com heter hemsidan och den behöver rainmeter. här är en kopia utav min tv skärm:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/396094_4...

Youtube syns på högersidan. den kan växla mellan "spelas just nu, rss feeds, facebook nytt och mer!

Kan vara intressant att leka med så, tyvärr verkar det inte riktigt lösa det jag behöver fixa nu. :/
Ska titta mer på det dock.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, sånt som går att byta storlek på i klassiska inställningarna som startmeny, text och ikoner blir skarpt. Men t.ex. hemsidor i Chrome blir förjävliga. Helt suddigt och fult. Lika dant med Chromes ikoner i tabbarna.

Aha. Just Chrome använder jag inte, så det kan jag inte jämföra med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Aha. Just Chrome använder jag inte, så det kan jag inte jämföra med.

Aha. visade sig att det var chrome som sög som vanligt. :/
Jag använder det när jag av någon anledning stängt firefox och inte känner för att dra upp 6 fönster med 100+ tabbar.

EDIT: Allt verkar löst, tack så mycket. Spotify blir ju inte helt bra, men det har ju aldrig varit snyggt ändå. Fortfarande bättre än chrome.

Permalänk

Nu satta jag mig vid arbetsdatorn på jobbet, hoppade in till "screen resolution" vid högerklick på skrivbordet. Då kommer man in på där man ändrar resolution. längre ner står det "make text and other items larger or smaller" (kommer ej ihåg svenska översätningen) där kan man få den rätt stor. Det är det jag har inställt på min dator hemma.. provat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Nu satta jag mig vid arbetsdatorn på jobbet, hoppade in till "screen resolution" vid högerklick på skrivbordet. Då kommer man in på där man ändrar resolution. längre ner står det "make text and other items larger or smaller" (kommer ej ihåg svenska översätningen) där kan man få den rätt stor. Det är det jag har inställt på min dator hemma.. provat det?

Då kommer man till DPI-inställningarna som vi diskuterat i denna tråden.
Tack iaf.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Aha. visade sig att det var chrome som sög som vanligt. :/
Jag använder det när jag av någon anledning stängt firefox och inte känner för att dra upp 6 fönster med 100+ tabbar.

EDIT: Allt verkar löst, tack så mycket. Spotify blir ju inte helt bra, men det har ju aldrig varit snyggt ändå. Fortfarande bättre än chrome.

Nu kommer jag säker få mothugg av många här, men, testa Explorer som sekundär webläsare?
Det duger ju för att bara kolla upp nånting snabbt, och jag har för mig att det håller storleken som resten av windows också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Men visst är det på tiden att ett renodlat HTPC OS kommer ut på marknaden. En nedbantad, specialdesignad Linux dist kanske?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Men visst är det på tiden att ett renodlat HTPC OS kommer ut på marknaden. En nedbantad, specialdesignad Linux dist kanske?

Trololololo

Hade man velat köra ett annat os (xbmc) hade man väl inte efterfråga ett gränssnitt till windows?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Trololololo

Hade man velat köra ett annat os (xbmc) hade man väl inte efterfråga ett gränssnitt till windows?

Va? Xbmc kan väl inte räknas som ett OS? Eller?

Ta mig inte fel, jag trollar inte, jag bara tycker det vore smidigt med ett specifikt OS att installera som har det som behövs.

Vore de inte grymt att installera en Linux dist och få med Spotify, xmbc, svt play, viaplay och allt i en smart design som passar utmärkt på en storbildsTV.

Vore det inte kalas?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Det här är ju en av widows 7 stora brister, öka DPI funkar ganska dålig ofta, blir annat som buggar ur istället då
Med basic tema dvs utan Aero kan man ställa in typsnitt och storlek som man vill, men med Aero nix, och utan Aero skulle då jag aldrig köra.

Tror att man kunde ställa in med windows 8 som man ville då det inte har nått Aero, men åttan går ju inte använda av andra anledningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Va? Xbmc kan väl inte räknas som ett OS? Eller?

Ta mig inte fel, jag trollar inte, jag bara tycker det vore smidigt med ett specifikt OS att installera som har det som behövs.

Vore de inte grymt att installera en Linux dist och få med Spotify, xmbc, svt play, viaplay och allt i en smart design som passar utmärkt på en storbildsTV.

Vore det inte kalas?

Ok, jag tog dig visst fel.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=XBMCbuntu
(hette ju nånting utan ubuntu förr om jag inte minns fel)

Jag kollade upp sådant då min tv var ny, och det verkade finns mer en ett alternativ till sådant iallafall.

Dock så ligger det tyvärr efter Windows när det kommer till high-end multimedia. Stöd för tex DTS-MA och Dolby TrueHD kom först nu i somras tex.

Så tja, man får välja mellan gränssnitt och funktion.
Själv hoppas jag på att win8 och metro kan lyfta Tv-upplevelsen lite.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Ok, jag tog dig visst fel.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=XBMCbuntu
(hette ju nånting utan ubuntu förr om jag inte minns fel)

Jag kollade upp sådant då min tv var ny, och det verkade finns mer en ett alternativ till sådant iallafall.

Dock så ligger det tyvärr efter Windows när det kommer till high-end multimedia. Stöd för tex DTS-MA och Dolby TrueHD kom först nu i somras tex.

Så tja, man får välja mellan gränssnitt och funktion.
Själv hoppas jag på att win8 och metro kan lyfta Tv-upplevelsen lite.

Det där ser faktiskt rätt så intressant ut!

Det är kanske inte exakt vad jag menade men i alla fall en del utav det. Värt att experimentera lite med i alla fall

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Va? Xbmc kan väl inte räknas som ett OS? Eller?

Ta mig inte fel, jag trollar inte, jag bara tycker det vore smidigt med ett specifikt OS att installera som har det som behövs.

Vore de inte grymt att installera en Linux dist och få med Spotify, xmbc, svt play, viaplay och allt i en smart design som passar utmärkt på en storbildsTV.

Vore det inte kalas?

Du kan ju köra XMBC Live, då är det ett OS, och då har du Svt play plugin och andra.