Det går så trögt med NAS :-(

Permalänk
Medlem

Det går så trögt med NAS :-(

Kan någon hälpa mig?
Fotograferar mycket och har i dag mina bilder lagrade på en NAS "Synology DS209j" med speglade diskar, som i sin tur är ansluten mot Telias Thomson TG784. Problemet är att när jag kör trålöst mot min bärbara dator så går det så otroligt trögt. Kör man förhandsgranska bilder och visar bildspel så uppdateras inte bildera förr än nästa bild skall visas det tar flera sikunder innan biden blir skarp. och skall bilderna uppdateras till miniatyrer i t.ex picasa så får man låta datorn stå på över natten. Vad skall jag göra? köpa andra grejer, fixa något med uppkopplingen eller måste jag köra med nätverkssladd? Skulle det bli bättre med t.ex en NETGEAR READYNAS ULTRA 2 med Intel Atom-processor eller är det inte det som är problemet? Har någon något tips?

Permalänk
Medlem

Ja en NAS med en riktig CPU (t.ex ATOM) är betydligt trevligare.
Men det kan ju lika gärna vara ditt trådlösa som har låg hastighet.
Prova med kabel först så att du inte handlar nånting som inte ger en förbättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja en NAS med en riktig CPU (t.ex ATOM) är betydligt trevligare.
Men det kan ju lika gärna vara ditt trådlösa som har låg hastighet.
Prova med kabel först så att du inte handlar nånting som inte ger en förbättring

Jag skall kolla med kabel så får vi se om det funkar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanalenn:

Kan någon hälpa mig?
Fotograferar mycket och har i dag mina bilder lagrade på en NAS "Synology DS209j" med speglade diskar, som i sin tur är ansluten mot Telias Thomson TG784. Problemet är att när jag kör trålöst mot min bärbara dator så går det så otroligt trögt. Kör man förhandsgranska bilder och visar bildspel så uppdateras inte bildera förr än nästa bild skall visas det tar flera sikunder innan biden blir skarp. och skall bilderna uppdateras till miniatyrer i t.ex picasa så får man låta datorn stå på över natten. Vad skall jag göra? köpa andra grejer, fixa något med uppkopplingen eller måste jag köra med nätverkssladd? Skulle det bli bättre med t.ex en NETGEAR READYNAS ULTRA 2 med Intel Atom-processor eller är det inte det som är problemet? Har någon något tips?

För det första har din nas en fantastiskt långsam cpu och för det andra kör du wlan.
kass+kass blir sjukt kass.
Så köp en ny nas t.ex en readynas ultra alt www.smallnetbuilder.com och kör med trådat nät så ska du se att det blir bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

För det första har din nas en fantastiskt långsam cpu och för det andra kör du wlan.
kass+kass blir sjukt kass.
Så köp en ny nas t.ex en readynas ultra alt www.smallnetbuilder.com och kör med trådat nät så ska du se att det blir bättre.

Visst kan jag köra trådat men det borde funka att få hyfsad fart i det trålösa. Har i dag fått höra att Thomson TG784 har ortoligt dålig fart via wlan, har inte 802.11n om jag förstår rätt! Frågan är om jag kan köpa en ny trådlös router med 802.11n och ansluta till Thomson TG784 och då få en hyfsad uppkoppling eller måste jag även köpa en ny nas?

Permalänk
Medlem

Får du vettig fart med kabel så kan det ju bli bättre med en riktig router/AP.
Men om det inte blir någon skillnad men kabel så är det ju NAS'en i sig som är boven i dramat.
Och då spelar det ju ingen roll om du köper en snabbare router/AP.

Permalänk
Rekordmedlem

Thomsonen har bara 100Mbit via kabel och 100Mbit enheter har aldrig nått i ett snabbt nätverk att göra, det kanske blir stabilare och snabbare via kabel, men jämfört med Gbit kablat så är det hursomhelst slött.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontakta Telias kundtjänst och säg att ditt wlan är långsamt och be om att få den nya Telia Thomson routern TG789. Den har n-standard på trådlösa och undrar banne mig om den inte har Gbit kablat också.

Permalänk
Skrivet av Kanalenn:

Frågan är om jag kan köpa en ny trådlös router med 802.11n och ansluta till Thomson TG784 och då få en hyfsad uppkoppling eller måste jag även köpa en ny nas?

Har du kombinerat modem och router blir det nog knas om du installerar en router till. Byt ut mot modem/router med Wireless N, så kommer du att få mycket bättre fart inom det lokala nätverket.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanalenn:

Visst kan jag köra trådat men det borde funka att få hyfsad fart i det trålösa. Har i dag fått höra att Thomson TG784 har ortoligt dålig fart via wlan, har inte 802.11n om jag förstår rätt! Frågan är om jag kan köpa en ny trådlös router med 802.11n och ansluta till Thomson TG784 och då få en hyfsad uppkoppling eller måste jag även köpa en ny nas?

Först: här har du ett gratisprogram för att testa hastigheten mot din NAS. Kör den över trådlöst och över trådat för att se hur mycket WLAN:et är att skylla:
http://www.totusoft.com/lanspeed1.html

Min gissning? Det är det trådlösa nätverket som suger. Om du fixar det så tror jag NAS:en kommer att "duga". Den borde fixa minst 10 MB (Megabyte) per sekund, vilket är ungefär vad din Thomson 100 Mb (Megabit) router också klarar:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=1970

Du kan antagligen stänga ner WiFi delen i routern och bara använda den som ADSL modem, sen koppla en "riktig" trådlös router via kabel till Thomson modemet. Att köpa en bra trådlös router är en djungel i sig, men många verkar nöjda med Asus RT-N56U och den är både snabb och inte så blodigt dyr.

Tänk på att du kanske måste byta dina trådlösa nätverkskort också om de inte stödjer 802.11n. Har du gamla trådlösa enheter så kan de tvinga ner routern i "kompatibilitetsläge" och då går det segt ändå. Du kan ju också vilja fundera på det här med 5 GHz WiFi om du tror att det är finns alltför många 2.4 GHz routers i din närhet. Om det är "trångt i luften" så kan du också få dålig prestanda i WLAN:et.

Om du har en Android, tanka ner följande gratisapp för att kolla hur "trångt" det är:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips skall kolla lite på de idéer ni kommit med!