Funderingar kring Corsair Carbide 300R. Ljuddämpning, fläktkontroller.

Permalänk

Funderingar kring Corsair Carbide 300R. Ljuddämpning, fläktkontroller.

Hej Sweclockers.

Jag sitter idag på ett gammalt sockel 775 system jag byggde för nästan 5 år sedan. Jag använder primärt datorn till musikskapande och har en tid suttit och pillat i Ableton, men nu har jag skaffat en ordentlig mikrofon och tanken är att spela in akustisk gitarr. Problemet är då att tid och damm förvandlat datorn till en orkansimulator - ljusmässigt sett. Jag bor i ett litet rum på ca 8 m² vilket gör att datorn oundvikligt hamnar närmre mikrofonen än man kunnat önska och berikar inspelningarna med ett högt brummande/brusande ljud i bakgrunden. Så nu behöver alltså åtgärder vidtas för att få tyst på datorn.

Då prestandan faktiskt räcker till för ändamålet har jag börjat fundera kring att flytta över det befintliga systemet till ett nytt chassi med bättre förutsättningar, och som rubriken antyder har jag landat vid Corsair Carbide 300R. Då jag inte vill spendera multum på ett exklusivt chassi med relativt ineffektiv ljuddämpning och en massa extrafunktioner och utrymme jag inte behöver har jag börjat spekulera kring möjligheterna att själv "modda" in ljuddämpning. Det jag tänker mig är att använda 2 st 140mm fläktar som insug i fronten av chassit och en 120mm utblås bak, och sätta någon form av vibrationsdämpade platta (typ bitumenplattor från biltema), samt någon form av "skumgummi" (något i stil med vad som vanligtvis används i ljuddämpade chassin) på sidopanelerna och i taket av chassit. Delarna som ska in mer specifikt:
Moderkort: Gigabyte GA-X38-DQ6 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2665#ov
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz (stock, aldrig klockad), tänkte även köpa en Cooler Master Hyper 212 EVO till den.
GPU: Gainward 8800GT, denna variant: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256148
PSU: Någon 630W av okänt märke.
Samt en hårddisk.

Jag undrar nu vad alla ni har för åsikter om detta. Kommer lådan bli för varm? Behöver jag mer ventilation/fler fläktar? Någon med erfarenhet om att själv ljuddämpa chassin som kan ge något bra tips?

Om detta nu är ett fungerande koncept torde ju lådan bli avsevärt tystare, men fallet kan mycket väl bli att datorn ändå avger tillräckligt med ljud för att komma med på inspelningarna. Vid fundering kring detta problem styrdes mina tankar till en fläktkontroller - som jag inte har någon erfarenhet av. Kan jag med hjälp av en sådan (typ http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak...) stänga av fläktarna helt, eller i alla fall köra dom så tyst som möjligt en liten stund just medan jag spelar in? Och vad har det för inverkan på övriga komponenter om luftflödet helt stryps under en kortare period?

Om någon orkat läsa igenom hela detta inlägg är jag mycket tacksam för kommentarer åsikter och tips kring mina funderingar, tack!
Mvh Reggaemouse

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Klart att vi (jag) orkar läsa igenom din post, mycket bättre än ifall någon skriver tre rader (i bästa fall) och sedan blir besviken på att ingen svarar eller att svaren också är lika korta som frågan.

Detta med ljud isolering handlar om att stänga inne ljudet i datorn samtidigt som att skapa så lite (o)ljud som möjligt.

Väljer du ett chassi med många ventilations galler (på sidan, i toppen och i fronten) så kommer mer ljud ut än ifall du hade haft färre sådana.

Färre in och ut-blås ställer också krav på att ha effektiva fläktar som flyttar mycket luft på ett tyst sätt.

En annan sak är hur varmt ditt system är, 775 är om jag minns rätt, varmare än dagens CPUer. Detta gör att du kommer att behöva en stor kylare då de är lättare att hålla svala med en lågvarvig fläkt (tystare).

Vidare så genereras (o)ljud av resonans. Denna kommer oftast ifrån hårddiskarna som du sätter i datorn. Ska du bara ha din dator för ett syfte, ditt inspelnings intresse, så ha så få diskar i den som möjligt.
Om du är nödd-och-tvungen att ha flera (eller en riktigt vibrerande) så överväg att montera den i gummi band i en av 5.25" platserna.

Om din dator är 5 år så har du säkert ett PSU som låter ganska bra med dagens mått mätt. Jag rekommenderar inte att gå in och byta fläkt i PSUn då detta kan vara förenat med livsfara ifall man gör fel - så kanske ett annat tyst PSU om budgeten tillåter?

Jag hade nog börjat med att titta på det system du har idag.
- Kan du hänga upp HDDarna i gummiband, minskar det på resonansen?
- Kan du byta ut fläktarna mot tystare? (dessa kan du återanvända ifall du bestämmer dig för att köpa ett nytt chassi så pengarna är inte bortslängda)
- Om din CPU kylare låter mycket kanske köpa en stor torn kylare och ersätta (samma här ifall du byter upp dig så kan du återanvända denna)

Något okonventionellt, kan du ljuddämpa platsen där du har datorn idag?
Ifall den står i en hörna, kanske sätta dit äggkartong på väggen (fortfarande luftspalt för datorn så att utblåset inte hindras) bakom datorn. Experimentera lite med detta.

Om du får blodad tand och börjar fundera på att köpa nya saker så hade jag rekommenderat att du kanske tittar på ett Solo II chassi och ett fläktlöst PSU.
Då PSU monteras överst i detta chassit så är det väl lämpas för passiva enheter.
En annan fördel är att du får gummi upphängning av diskar från fabrik.

Ska du köpa ny CPU så titta på Intels "S" och "T" modeller. De har lägre TDP än de vanliga serierna och genererar således mindre värme, vilket gör att du kan köra fläktarna långsammare och tystare.
Köper du nytt så kan du köra med den inbyggda grafiken på CPUn och därmed inte behöva ha ett grafikkort som behöver kylas extra.

Nya diskar är ofta tystare än gamla, du kanske kan byta ut din/dina nuvarande diskar mot en ny tyst disk.
Jag vet inte vilka filstorlekar du jobbar med men jag antar att SSD endast hade blivit för dyrt.

Siten http://www.silentpcreview.com/ har listor på de tystaste fläktarna, de effektivaste CPU kylarna med fokus på tystnad och samma sak för PSUer och hårddiskar.
Det finns en del guider hur man tystar sin dator, väl värt ett besök och att göra lite sökningar i deras artiklar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Klart att vi (jag) orkar läsa igenom din post,...

Hej och tack för utförligt svar.

För att klargöra lite angående vidare funderingar:

Jag har i allmänhet ganska bra koll på vilka komponenter som är bra till vad, var och hur oljud uppstår och hur man får till ett tyst bygge på olika vis osv. Bakgrunden till att jag snöat in just på chassi-idén jag nämnde är att jag vill komma relativt billigt undan. Inte för att var dumsnål, utan för att när jag väl kommer uppgradera datorn blir det till en mac-laptop av något slag - därför känns varianter som att byta cpu osv överflödigt. Budgeten till en mac finns dock inte i dagsläget men min nuvarande dators ljudnivå är helt enkelt ohållbar.

Med detta sagt ska jag tillägga att en tornkylare till cpu och ett gäng effektiva och tysta fläktar har jag räknat med. Samt huvudanledningen till att jag vill byta chassi direkt är att mitt nuvarande chassi har aningen ont om fläktplatser (1x 120mm fram, 1x 120mm bak) samt att det är en modell med fönster i sidopanelen - vilket utgör hinder för min ljuddämpningsidé. Glömmas ska inte heller den estetiska delen, jag har ju inget emot att flytta in systemet i ett nytt, snyggt chassi.

Baserat på detta kom jag fram till att ett nytt chassi och lite egen ljuddämpning (som jag för övrigt har hemma) borde vara den mest priseffektiva lösningen. Jag vill alltså så gott det går undvika att uppgradera komponenterna eftersom jag har som avsikt att i en relativt snar framtid helt göra mig av med den stationära datorn.

Angående att dämpa platsen där datorn står så har jag funderat en hel del kring detta och tänkt bygga någon form av "box" med dörr som jag kan stänga igen medan jag spelar in och ha öppen för luftflöde när jag inte gör det. Detta om inte varianten med att stänga av fläktarna helt för en liten stund med hjälp av fläktkontroller kunde vara ett lika väl fungerande alternativ. Varianten med fläktkontroller känns också mer attraktiv då jag i framtiden inte kommer ha något behov av en anordning för att få tyst på en stationär burk när jag använder en mac-laptop.

Hoppas detta inlägg klarlägger litet grann varför jag är inne på just den idé jag beskrivit och kan föra diskussionen framåt. Jag är alltså ute efter kommentarer om min specifika idé kommer fungera eller om någon direkt känner att de har en bättre idé, snarare än information i allmänhet om ljuddämpning osv.

Varmt tacksam för visat intresse och svar
Mvh Reggaemouse

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"