Någon med bra ljudsystem som kan tala gott om dyra ljudkort?

Permalänk

Någon med bra ljudsystem som kan tala gott om dyra ljudkort?

Finns det någon här som har ett bra ljudsystem (schysst förstärkare samt bra högtalare/hörlurar) som kan rekommendera ett köp av ett ljudkort i stil med Asus Xonar Essence STX?

De flesta som talar gott om sådana här ljudkort är nämligen sådana som inte äger någon förstärkare, utan som kör sina högtalare/hörlurar direkt till datorns ljudutgång. Det verkar som att den enda anledningen till att de talar så gott om sina nya fina ljudkort är för att deras anläggning helt plötsligt då får mer ström och orkar drivas som den aldrig har orkat förut!

Ett exempel på en sådan person, ett slumpmässigt omdöme som jag läste på prisjakt:

I sådana här fall är det ju inte ljudkortet i sig som gör nyttan, utan det är den extra strömmen som gör att anläggningen helt plötsligt får nytt liv.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

I just det fallet som du visar så gör det nog mycket skillnad, det är ändå analoga signaler och då spelar signalbehandlingen roll. Jag märkte stor skillnad när jag köpte mitt Xonar ST (samma som STX fast PCI) då det har ett mycket bättre och finare ljud, det är stor skillnad mot moderkortets inbyggda som i jämförelse är skräp.

Att koppla från ljudkortet till en förstärkare är en sak som i min åsikt ska undvikas, då i alla fall jag endast vill ha en enhet som behandlar och "färgar" ljudet, så jag skulle aldrig koppla en fin förstärkare till ett STX/ST kort. ST/STX är i mina ögon främst för hörlurar och om man läser lite om kortet så står det klart att det är där mycket av krutet ligger, på hörlursförstärkardelen av ljudkortet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Hur ser din setup ut idag?

Har du i första hand tänkt att lyssna i lurar, lr vill du ha så bra signal som möjligt att mata en stärkare med? Och i så fall, digital eller analog signal?

/ ChriG

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte några stora skillnader om man jämför interna ljudkort (inte helelr integrerade på moderkortet) som driver en linjeingång, dvs högimpedivare last än en hörlur, det finns några saker att tänka på om man ska jämföra, man måste jämföra utan att ha div dsp funktioner igång, man kan ha problem med jordloopar och annat skit, många har felaktigt/obefintlig jord på sin pc, då kan man behöva isolera delarna galvaniskt med signaltransformatorer, man måste ha full utnivå, att reglera nivån i pcn ger kanske inte dåligt resultat, men ska man jämföra så är det helt förkastligt att göra det eftersom det ger olika resultat.

Jag tycker att det som är ett lyft är när man helt får bort omvandlaren ur datorn, eller åtminstone ger ljudsystemet en egen strömförsörjning så det slipper ta strömmen via moderkortet, att tex köra ut signalen digitalt till en hembioreceiver ger oftast klart mest för pengarna, den kan driva högtalare och lurar på ett bra sätt så man slipper ifrån "logitech" klassen på aktiva högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ChriG:

Hur ser din setup ut idag?

Moderkort: Asus P8P67 LE REV B3
Förstärkare: Yamaha AVC-30
Högtalare: Infinity SM-152
Hörlurar: Sennheiser HD-595

Skrivet av ChriG:

Har du i första hand tänkt att lyssna i lurar, lr vill du ha så bra signal som möjligt att mata en stärkare med? Och i så fall, digital eller analog signal?

Jag vill ha en så bra signal som möjligt att mata min förstärkare med. Jag kör med analog signal.

Permalänk
Rekordmedlem

En extern dac är nog det bästa du kan använda i så fall till den förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En extern dac är nog det bästa du kan använda i så fall till den förstärkaren.

Du tror att den inbyggda DAC:en i min förstärkare är såpass föråldrad att den är den svagaste länken i mitt system?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Du tror att den inbyggda DAC:en i min förstärkare är såpass föråldrad att den är den svagaste länken i mitt system?

Är det en dac i den yamahan? den jag fick upp när jag sökte på den benämningen hade inte dac, kan du länka till rätt ?
http://sportsbil.com/yamaha/AVC-30_30U_AV34.pdf den här har inte nån dac, och det är ju servicemanualen så den borde stämma

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det en dac i den yamahan? den jag fick upp när jag sökte på den benämningen hade inte dac, kan du länka till rätt ?
http://sportsbil.com/yamaha/AVC-30_30U_AV34.pdf den här har inte nån dac, och det är ju servicemanualen så den borde stämma

Då måste jag ha fått det hela om bakfoten. Så vitt jag har blivit informerad finns det nämligen alltid en DAC någonstans. Men jag är ganska grön inom detta området och har antagligen fel.

Men vad vore poängen med att köpa en extern DAC-omvandlare? Skulle den då få göra sitt mellan ljudutgången och min förstärkare?

"Digital To Analog Converter" låter som någonting essentiellt, ingenting man bara köper till bara sådär utan snarare någonting man kan uppgradera och kan köra extern istället för intern. Därav antog jag att det redan fanns en DAC inbyggd i min förstärkare. När omvandlas den digitala signalen, från datorn, till en analog signal?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Då måste jag ha fått det hela om bakfoten. Så vitt jag har blivit informerad finns det nämligen alltid en DAC någonstans. Men jag är ganska grön inom detta området och har antagligen fel.

Men vad vore poängen med att köpa en extern DAC-omvandlare? Skulle den då få göra sitt mellan ljudutgången och min förstärkare?

"Digital To Analog Converter" låter som någonting essentiellt, ingenting man bara köper till bara sådär utan snarare någonting man kan uppgradera och kan köra extern istället för intern. Därav antog jag att det redan fanns en DAC inbyggd i min förstärkare. När omvandlas den digitala signalen, från datorn, till en analog signal?

Du har sagt det själv i tidigare inlägg:

Skrivet av Subdubwise:

Jag kör med analog signal.

Dac'en sitter alltså i moderkortets integrerade ljudkrets och den "digitala signalen, från datorn..." är i själva verket inte digital utan analog.

Det ljudkortet gör när du spelar musik från datorn är att konvertera ettorna och nollorna till en analog signal, ljudkortet är alltså en dac (bland annat). Det du kan vinna på att använda en extern dac jämfört med moderkortets integrerade ljudkrets är att den externa förmodligen är bra mycket bättre, plus att eventuella störningar från andra komponenter i datorn elimineras.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Har själv läst mkt om just dessa kort de senaste dagarna. DAC'en i dessa är BRA och inte jämförbart med det som sitter på ett moderkort som tidigare påstods. Finns hi-fi nördar med externa dacar som påstår att skillnaden är väldigt liten. Finns tester där detta kort slår dubbelt så dyra externa lösningar på fingrarna. Så är dessa kort bra? Ja. Är dom värda pengarna? Absolut!

Skiter man pengar kan man lägga många tusen till och köpa externa lösningar om man vill köra till en stereoförstärkare, eller köra digitalt till en receiver, som isf bör ha bättre siffror än detta kort.

Men är man ingen av dom så är detta det mest välljudande kort man kan få tag på när det gäller pris/ljudkvalitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Rekordmedlem

Just, en extern dac blir för det mesta mycket störfriare , brusgolvet ändras radikalt när omvandlaren kommer ut från datorn, man slipper allt "kvitter" som hörs från usb bussen och grafikkortet, de brukar höras via de flesta datorljudkort.
sedan så kan en externa dac vara mycket bra om den får bli lite dyrare, men om man håller sig i samma prsiintervall som ett ljudkort så är det främst störfrihet man får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Just, en extern dac blir för det mesta mycket störfriare , brusgolvet ändras radikalt när omvandlaren kommer ut från datorn, man slipper allt "kvitter" som hörs från usb bussen och grafikkortet, de brukar höras via de flesta datorljudkort.
sedan så kan en externa dac vara mycket bra om den får bli lite dyrare, men om man håller sig i samma prsiintervall som ett ljudkort så är det främst störfrihet man får.

Det är väl just därför STX-korten har en extern strömkälla (inte moderkortet dvs) utan direkt från nätagget samt den fina EMI-skölden.
Som sagt, sett flera mätningar på detta kort och inte direkt något i samma prisintervall som är bättre. Men jag ser mer än gärna något motbevis på detta

http://www.stereophile.com/content/asus-xonar-essence-ststx-s...

http://www.stereophile.com/content/asus-xonar-essence-ststx-s...

Intressant läsning. Självklart går det att få bättre, men till vilket pris då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Val av ljudkort är mycket beroende på vad man skall koppla in.
Asus korten är trevliga men är faktiskt ganska känsliga för jordfel inne i datorn. Speciellt PCI-e varianterna. Jag testade att bli av med "kvittret" från ett integrerat kort och både STX och DX minskade det men det var fortfarande kvar. Hittade ett audigy 2 i en låda och vips var det tyst. Nu sitter det ett X-fi fatality pci kort i datorn och det låter både bara med hörlur på fronten som analogt ut. Det finns säkert andra med motsatt erfarenhet men det finns många om man letar som har problem med asus kort och kvitter som jag.
En billig lösning jag hade en stund var ett behringer uca202 som på linjeutgången låter ruskigt bra för pengarna. Skall du med blindtest avslöja det från ett dyrare kort får du verkligen ha dyr utrustning eller veta vad man skall leta efter. Det kostar bara 250kr och löser i stort sett alltid kvitter och skit samtidigt som det ger bra signal ut. Perfekt tillbehör till en laptop. Nästa steg är väl bättre Asus / Creative interna kort men de låter inte direkt bättre på line ut men man får mer funktion. I samma prisklass finns olika studiokort som tex m-audio som låter minst lika bra och som är mer riktade mot ljud än spel och valet bör göras efter vad man skall använda kortet till.
Om Dac så har jag testat flera och Cambridges dac magic plus är en trevlig sak för 3-4kkr. Den har bra linjeutgång flera digitala ingångar och bra hörlurssteg. Bra som centrum i en seriös stereolyssningsrigg. Perfekt med 2 aktiva högtalare. Är inte det intressant så finns mindre Dacar men efter behringers 250kr så finns det en brik på kjell för 800kr som är trevlig för småpengar men sen är man snabbt uppe i 3-4kkr innan man märker någon direkt skillnad med funktion eller ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Extern ström är inte samma som att ta det från pcnätdelen i min värld, men iofs så är det bästa interna ljudkort jag hört ett x-fi elite pro där filtreringen var förbättrad, jag har ett original elite pro själv, men idag så kör jag för det mesta ut ljudet till en hembioreceiver via toslnk eller via usb till en trends ud 10.1 som ger en galvaniskt isolerad och jittertvättad aes/ebu utgång som kopplas till dcx2496an, jag har ett gäng billigare dacar också men de används sällan eftersom skillnaden är så pass liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har en Cambridge Audio DacMagic 100 och är väldigt nöjd! Låter ännu bättre än mitt Asus Xonar DX som jag hade innan

Permalänk
Skrivet av Reggaemouse:

Dac'en sitter alltså i moderkortets integrerade ljudkrets och den "digitala signalen, från datorn..." är i själva verket inte digital utan analog.

Det ljudkortet gör när du spelar musik från datorn är att konvertera ettorna och nollorna till en analog signal, ljudkortet är alltså en dac (bland annat). Det du kan vinna på att använda en extern dac jämfört med moderkortets integrerade ljudkrets är att den externa förmodligen är bra mycket bättre, plus att eventuella störningar från andra komponenter i datorn elimineras.

Var någonstans i "ljudcirkeln" kopplas den här förbannade DAC:en in då? För om den integrerade ljudkretsen redan har omvandlat den digitala signalen till en analog så går det ju inte att göra det på nytt, då man redan har en analog signal...

Istället för att ni flyter iväg i komplicerade termer, som jag ändå inte förstår mig på, nöjer jag mig istället med konkreta tips på vad jag kan köpa för 1000-1500 som kommer att reducera/eliminera bruset som finns i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Var någonstans i "ljudcirkeln" kopplas den här förbannade DAC:en in då? För om den integrerade ljudkretsen redan har omvandlat den digitala signalen till en analog så går det ju inte att göra det på nytt, då man redan har en analog signal...

Istället för att ni flyter iväg i komplicerade termer, som jag ändå inte förstår mig på, nöjer jag mig istället med konkreta tips på vad jag kan köpa för 1000-1500 som kommer att reducera/eliminera bruset som finns i dagsläget.

Grejen är att om du använder en extern dac kopplas den oftast till datorn via USB, du skickar alltså en digital signal till dac'en och omvandlingen sker då utanför datorn med mindre brus och störningar. Med andra ord använder du den bättre externa dac'en istället för den integrerade ljudkretsen.
Ett exempel på sådan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1190861

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk

dac kopplas in på en digital signal

Många använder USB men om man har optiskt ut på datorn så är det oxå ett alternativ. De flesta moderkort idag har optiskt ut men inte alla. Fördelen med USB är att man kan få ny funktionalitet i DAC och fördelen med optiskt är att man får ingen elektrisk koppling mellan stereo och dator.
Att det finns en inbyggd DAC i ditt moderkort betyder inte att man inte ka ersätta den med en bättre. Ungefär som att man sätter in ett grafikkort för det är bättre än det integrerade.

Permalänk

Så det blir så här:
Dator -> USB -> DAC -> Analog koppling -> Förstärkare -> Högtalare/Hörlurar
...?

Jag förstår inte hur man kan koppla DAC -> Förstärkare i och med att det endast finns dessa utgångar på DAC:en:

Permalänk
Medlem

Du har garanterat en RCA ingång på din förstärkare, bara att kolla på baksidan.
Använd en sådan här kabel: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Permalänk
Medlem

Ni krånglar till det för han.

Klart du ska köpa ett Xonar STX, den inbyggda DACen på det kortet är mycket bra och dessutom får du en jätte bra hörlursförstärkare på köpet, dessutom har kortet bra mjukvara med bra funktioner. Jag personligen är skeptisk till hur USB DACs hanterar spelljud från datorn (finns säkert någon som har stöd för alla standarder).

Lite kort om DACar då eftersom att du inte verkar ha koll på dess plats i kedjan TS,

För att du överhuvudtaget ska få ljud i dina högtalare när du spelar upp från en digital källa som tex en dator så en behövs DAC (vad det står för vet du redan) eftersom att högtalare än så länge är helt analoga
DACen kan sitta antingen i förstärkaren (för att använda den måste du då förstås koppla digitalt från ljudkällan, antingen optiskt, coaxialt eller via hdmi) eller så kan den sitta i själva källan, i det här fallet din dator. Alla analoga ljudutgångar på din dator är försedda med en DAC.

Jag är ganska kass på att förklara så fråga igen bara om det är något som du fortfarande undrar över.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Moderkort: Asus P8P67 LE REV B3
Förstärkare: Yamaha AVC-30
Högtalare: Infinity SM-152
Hörlurar: Sennheiser HD-595

Jag vill ha en så bra signal som möjligt att mata min förstärkare med. Jag kör med analog signal.

Googlade, men hittade inte så mycket info om förstärkaren. Verkar vara från 80-talet?

Spontant skulle jag säga lägg pengarna på en ny/nyare begagnad förstärkare och använd optiskt/koax istället för att lägga massa pengar på ljudkort/extern dac.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Du har garanterat en RCA ingång på din förstärkare, bara att kolla på baksidan.
Använd en sådan här kabel: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Oh, okej. Tack. Har aldrig sett en sådan kabel förut, men då vet jag åtminstone vad som ska användas i ett sådant läge.

Skrivet av 2000+:

För att du överhuvudtaget ska få ljud i dina högtalare när du spelar upp från en digital källa som tex en dator så en behövs DAC (vad det står för vet du redan) eftersom att högtalare än så länge är helt analoga
DACen kan sitta antingen i förstärkaren (för att använda den måste du då förstås koppla digitalt från ljudkällan, antingen optiskt, coaxialt eller via hdmi) eller så kan den sitta i själva källan, i det här fallet din dator. Alla analoga ljudutgångar på din dator är försedda med en DAC.

Jag är ganska kass på att förklara så fråga igen bara om det är något som du fortfarande undrar över.

Tack för att du klargjorde det hela!

Skrivet av 2000+:

Ni krånglar till det för han.

Klart du ska köpa ett Xonar STX, den inbyggda DACen på det kortet är mycket bra och dessutom får du en jätte bra hörlursförstärkare på köpet, dessutom har kortet bra mjukvara med bra funktioner.

Det som jag är nyfiken kring är på vilket sätt det kommer att gynna mig. Det enda jag egentligen är ute efter är att få en bättre, och mindre brusig, signal från datorns analoga ljudutgång. Om ett ljudkort kan bidra med den förändringen vet jag dock inte då vissa påstår det ena och vissa säger emot.

Skrivet av Json_81:

Googlade, men hittade inte så mycket info om förstärkaren. Verkar vara från 80-talet?

Spontant skulle jag säga lägg pengarna på en ny/nyare begagnad förstärkare och använd optiskt/koax istället för att lägga massa pengar på ljudkort/extern dac.

Ja, förstärkaren är gammal men den har än så länge inte stött på några högtalare eller hörlurar som den inte har orkat driva – så den har helt enkelt fått vara kvar utan att bli utbytt. Dessutom ser den så gott som ny ut och det finns ingenting hos den som jag direkt stör mig på.

Men genom att köra med digital signal från datorn till förstärkaren så uppnår man en brusfri signal, korrekt? Alla förstärkare som har en digital ingång innehåller också en inbyggd DAC?

Permalänk
Medlem

Ett Xonar Essence ST(X) har en bra DAC, hyfsad lurstärkare och en mycket bra linjeutgång. Svårt att hitta nått för samma pengar som matchar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Ja, förstärkaren är gammal men den har än så länge inte stött på några högtalare eller hörlurar som den inte har orkat driva – så den har helt enkelt fått vara kvar utan att bli utbytt. Dessutom ser den så gott som ny ut och det finns ingenting hos den som jag direkt stör mig på.

Men genom att köra med digital signal från datorn till förstärkaren så uppnår man en brusfri signal, korrekt? Alla förstärkare som har en digital ingång innehåller också en inbyggd DAC?

Ja, kör du optiskt finns inget brus från datorn. DAC är inbyggd ja. Dock är de kanske inte riktigt lika bra som t ex Dacmagic men jag ställer mig tveksam till nyttan att köpa en dacmagic till en så gammal yamahaförstärkare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Proffsmoddare

Kör själv med ett STX. Använder dock bara DACen på STX och kör extern rör lurförstärkare, funkar fint=)

Permalänk

Är nöjd ägare av STX.

+ Coax till 2-kanals låter kanon, ärligt och rent utan större färgning
+ Hörlurar låter så mycket bättre genom stx jämfört med moderkortets integrerade ljudutgång.

- Vet inte hur andra ljudkort fungerar men jag saknar möjligheten att köra fler utsignaler på en och samma gång.
- Får för mig att basen på något vis är svag med direct output. Kan vara inbillning

Permalänk

Va fasen, skall det kopplas ljud från datorn till 2 kanalers förstärkare som inte är av det värsta slaget så hade jag köpt ett behringer 202 usb ljudkort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370
Detta kort är riktigt bra ut på line och du kopplar in den i din stärkare med liknande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825201

Du lär inte märka något steg upp med ett stx eller ett x-fi kort med de krav du beskriver.
Hörlursutgången på kortet är till och med riktigt bra med dina lurar. Passar lite tyngre studiolurar bättre än små in-ear.
Inga drivrutiner behövs bara att plugga i och använda
Jag har ett som jag fick med en gitarreffekt och det har jag dagligen till min laptop för att få bättre lineout och bättre hörlursutgång.
Kan bara säga bättre uppgradering per krona får du leta efter.

Permalänk
Medlem

Vi kan väl ta och börja i rätt ände..

Vad har du för BUDGET? 1500-2000:- 5000-10000:- 25000-75000:-?

Det enda du har sagt är att du vill ha så bra signal som möjligt.. Ja då är vi genast inne på 25000+ budget och har nog spräckt den också. Men så mycket kanske du inte vill/kan lägga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K