Helgsnack: Vad är världens snyggaste spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vilket spel syftar du på?

OnT: Jag gillar grafiken i Left 4 Dead skarpt.
Edit: Någon nämnde Borderlands. Glömde helt för en stund hur underbart jag finner det. Cell Shading. <3

Vill inte vara dryg, men gissa en gång! Du kan inte ha fel!

Permalänk

Artistisk sett finns det inget spel som ger mig en starkare känsla än Diablo II. Tänker främst på ljudet: att kunna identifiera allt som droppas på enbart klirret eller klanget. Sedan är musiken i spelet något som fortfarande sitter djupt fast inne i hjärnan på mig, nära bunden med storyn!

Permalänk
Medlem

Crysis 1 är det mäktigaste jag spelat, särskilt banan där man får se det krachade Alienskeppet första ggn, tror det är bana 5 och bana 6 efter den, helt otroligt snyggt.

Hoppas Crytek återgår till dom miljöerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För mig är det bara genomtänkt estetik som gäller. Jag är dessutom svag för celshading!

Permalänk
Skrivet av Jesper1230:

Alan Wake säger jag bara!

Håller med till 100 Alan wake har sjukt snygg och fängslande atmosfär

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tycker det är tvärtom, att inte grafikkorten klarar att hålla spelbar fps på maxinställningar i de allra snyggaste spelen. Så hävdar att spelen är mer krävande än vad grafikkorten klarar.

Mvh J

Det kallas dåligt optimerad kod.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Vad som tilltalar mig allra mest gällande om ett spel är snyggt är främst hur saker som t.ex. kläder rör sig. Har man t.ex. en slags robe på sig gillar jag om den rör sig och tyget fladdrar lite. Gillar bl.a. Diablo 3 på den punkten. Egentligen är sådana detaljer med realismen hur saker rör på sig mer tilltalande än finheten på själva pixelgrafiken många gånger.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

När man kan plocka upp ett spel 10 år efter det släppts och utan nostalgi tycka att det ser bra ut. Där har man ett snyggt spel

Ska nämna detta som jag tycker är estetiskt vackert,
XIII - http://www.youtube.com/watch?v=1zvpEE5OMas&feature=related

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Får väl vara tråkig och säga final fantasy VII. Första spelet jag blev förälskad i pga design och atmosfär som inget annat spel nått upp till i mina ögon/öron.

Jag är en stor fan av SNES-spelen från Squaresoft, men det måste sägas att det fanns tekniska begränsningar som höll igen även den artistiska potentialen. I FF7 till PlayStation så släpptes dessa begränsningar i praktiken (med 3x650MB lagringsutrymme så kan man trycka in en hel del texturer).

Även Final Fantasy 8, när Tetsuya Nomura tagit över helt som grafiskt ansvarig och stilen därmed ändrats en del, tycker jag bör nämnas. Oavsett vad man tycker om spelet så är det en spektakulär uppvisning i design och omgivningar.

Och för den delen så har Final Fantasy 10 partier som får en att baxna. Designen i Final Fantasy-spelen är i mina ögon outstanding.

Men det är givetvis ingen enkel fråga där man direkt kan rangordna alla spel efter "snygghet". Det finns många aspekter. Spel som Tetris till Game Boy eller Osmos är enormt snygga på sina avskalade sätt.

Braid är vackert med sitt oljemålningsstuk.
Machinariums värld är väldigt enhetligt och genomtänkt designad.
Another World med sina enkla polygoner förmedlar en speciell känsla genom designen.

Den "artistiska" snyggheten är frånkopplad från den "tekniskt realistiska" snyggheten, och den sistnämnda är frånkopplad från den "ändamålsenliga" snyggheten (ett spel måste inte ha realistisk inriktning för att vara snyggt). Det är bara den "tekniskt realistiska" snyggheten som eventuellt går att stringent ranka på en lista.

På SweC så brukar realism vara det som diskuteras och framhävs mest iom att den ofta kräver mest datorkraft, och det trots allt är ett forum för datorentusiaster (överklockare tom, iaf en gång i tiden), men var medvetna om att diskussionerna ofta är lite snedvridna och notera även andra delar av grafik och design i spel. Det tror jag alla tjänar på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjackkurt:

Hur får man tag i project cars, såg väldigt snyggt ut?

Håller med, ser underbart ut!
Ska nog testas när det kommer ut.

Som svar på din fråga; http://www.wmdportal.com/projects/cars/
på mitten av sidan finns det anvisningar, tror det kostade runt 100kr, har inte testat själv.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Half-Life

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det kallas dåligt optimerad kod.

Precis.
Ta t.ex Cryostasis. Ett riktigt snyggt spel med skön atmosfär. Men den absolut sämsta optimeringen genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Ur ART synvinkel så säger jag GW2. Deras ART är sinnessjukt snygg och riktigt spot-on för ett fantasy spel.
Önskar jag hade haft böcker/sagor i GW2 stilen som barn

Permalänk

Heroes of might and magic 3! där såg karaktärerna verklighetstrogna ut inte som dagens 3d grafiska sörja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time.

utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Minecraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

The Legend of Zelda: The Wind Waker i 1080p. Så sjukt snyggt. Inte på ett realistiskt sätt, men estetiskt.

Håller med så jävla hårt! Det är ju rätt så krävande också iom emuleringen, så swec-elitisterna borde ju gilla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Jag kan faktiskt inte hålla med dig där, Om du jämför dig med att Crysis släpptes 16 November 2007 medans metro 2033 släpptes 2010 19 Mars så kan man förstå att det faktiskt är Crysis som slår metro, Metro fokuseras även mest inomhus vilket inte cryis gör, Crysis fokuseras både insida och utsida och det ser fortfarande jättebra ut maxat.
Crysis använder sig av DX10 medans Metro utntyttjar det som var ganska nytt just då: DX11, Med dx11 så får man bättre DOF samt mer trianglar i spelet (tesselation) som ska göra att terrängen och texturer ser mer realistiskt ut.
Även med dessa effekter så såg inte ens Metro 2033 50% snyggare ut.
Så jag håller med, Metro 2033 ser snyggt ut, men om man jämför med crysis med sin ålder så tycker jag nog att det är snyggast.

Sen när spelar tillverkningsåret roll?
Ska man se det så, så är ju quake 1 fruktansvärt snyggt!
Det handlar om vilket spel som är snyggast nu.

Underdogs som många glömmer som jag gillar är:
Mafia II, njöt verkligen genom hela spelet av små grafiska detaljer och motorn generellt.
Alan Wake, det må så vara att nätter är lättare att göra snygga, men även på dagen var spelet enormt vackert rakt igenom.
Batman Arkham City, ser väldigt bra ut och har en "tyngd" i object och människor.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Vattnet i Far Cry! <3

Och med modden Far Cry 2010! Måste köra det när jag kommer hem!

Synd bara att den modden inte är komplett :/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Journey till PS3. Köpte det endast för att det var så vackert. Ska nog lira igenom det igen nån dag.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av AdamSWE:

Någon som sett den där videon på youtube med en teknik att man byggde upp spelmiljöerna av runda particlar istället för polygons eller vad det nu heter? Kom inte ihåg va den hette men det såg sjukt realistiskt ut även fast det var en snabbt gjord visnings miljö! Men blir väl extremt krävande och bygga ett helt spel i antar jag.

Men ska man va lite mer on topic så har jag inte provat så många spel eller moddar (har inte hafft nå vidare bra dator tills nu) men battlefield 3 eller crysis tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske denna: http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Tekniskt: Crysis (fortfarande, vilket är lite sorgligt på sätt och vis)

Designmässigt: Trine 2

Permalänk
Medlem

Nice! Har ju precis köpt GTA 4 och tyckte det såg sjukt tråkigt ut, hade ju glömt den här modden Perfekt nu med nya 7950 också
Varför har BF3 så jobbiga färger? Tycker BC2 är riktigt nice där.

Testade Max Payne 3 nyss också och det var riktigt fint, alla rörelser och hela känslan.
Snygg grafik som flöt på hur bra som helst på min C2D i 4 ghz och ett 6850 som annars går på knäna. Blev lite förvånad där!

Någon som vet vilket Iceenhancer är bäst? Laddade ned 2.1 men det blev bara gryningt/myrornas krig typ.

Permalänk
Skrivet av Kemichal:

EVE Online är nog det vackraste spelet!
www.youtube.com/watch?v=kED11aGobUk

absolut!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

The Legend of Zelda: The Wind Waker i 1080p. Så sjukt snyggt. Inte på ett realistiskt sätt, men estetiskt.

Har du upplevt det?

Skrivet av Kemichal:

EVE Online är nog det vackraste spelet!
www.youtube.com/watch?v=kED11aGobUk

Skrivet av sp3tan:

The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time.

Yes!

Sen vill jag själv lägga till och lägga överst spelet Killer7 i kategorin estetiskt/stilistiskt.
http://www.capcom.co.jp/killer7/english.html
http://en.wikipedia.org/wiki/killer7

Så grymt!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

GTA IV-IcEnhancer tycker jag är sjukt snyggt, det var dock lite buggigt för mig men kul ändå!
http://www.youtube.com/watch?v=OBw0R1AUU64

Edit: såg nu att det var filmen på Artikeln också.

Permalänk
Medlem

BF3 när man kör flyguppdraget på hangarfartyget är sjukt snyggt och realistiskt enligt mig!

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

The Legend of Zelda: The Wind Waker i 1080p. Så sjukt snyggt. Inte på ett realistiskt sätt, men estetiskt.

Jo det är mycket snyggt spel, här tog jag några screens:

Dold text

Full storlek: http://i45.tinypic.com/2w2h190.png

Request:
Skulle vara hemskt tacksam om någon råkar ha sån röd-blå eller brun 3d glasögon kan testa med dessa. Berätta för mig om det skulle vara värt om jag köper såna glasögon för att köra dessa i 3D?

röd-blå (?)

Dold text

Full storlek: http://i50.tinypic.com/2lv1c94.png

brun (?)

Dold text

Full storlek: http://i46.tinypic.com/rlxjqd.png

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Sen när spelar tillverkningsåret roll?
Ska man se det så, så är ju quake 1 fruktansvärt snyggt!
Det handlar om vilket spel som är snyggast nu.

Underdogs som många glömmer som jag gillar är:
Mafia II, njöt verkligen genom hela spelet av små grafiska detaljer och motorn generellt.
Alan Wake, det må så vara att nätter är lättare att göra snygga, men även på dagen var spelet enormt vackert rakt igenom.
Batman Arkham City, ser väldigt bra ut och har en "tyngd" i object och människor.

Mafia 2 var episkt med physx och riktigt jävla bra optimerat mitt gtx 460 klara det med physx på low och resten high mwd riktigt trevlig fps och bra körkänsla och allt, perfekt spel som skulle varit episkt om det fanns free roam liknande gta!

Skickades från m.sweclockers.com