Permalänk

Dreambox frågor!

Har bestämt mig för att köpa ett gäng dreamboxar att ha i hemmet. Vi har totalt 5 tv i huset, går det att köpa 5 boxar och sedan göra någon cardsharing på den ena boxen?

Är det värt att köpa kloner? Hade tänkt mig 5 st http://www.dm800.eu/dreambox-dm800-hd-satellite-receiver-gp51...

Vad behöver jag mer än bara boxarna? Parabol?

Om jag köper ett kort från tex viasat, kan jag få in ytterligare kanaler då också, eller det är bara viasats kanaler?

Kan tillägga att jag är HELT ny inom detta ämne! Det var pappa som ville ha fler kanaler än vi har nu, så jag tänkte att detta kunde vara ett smart alternativ.

Permalänk
Medlem

Parabol kan vara en fördel om du inte har dvb-c/dvb-t. Sen behöver du ett huvud till för att koppla på alla 5 boxar, te.x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=626475 tror inte det finns något huvud med 5 utgångar. Ska du ha te.x viasat och canal digital behöver du två huvuden. Sen BÖR du ha linux kunskaper då dreamboxar är linux baserade.
Det går att ha ett abbonomang och cardshara det till andra dreamboxar i hemmet.
Du kan inte få in fler kanaler än va ditt abbonomang tillåter om du inte har cardsharing från nån som har en cs server men det är ju olagligt så det pratar vi inte om.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar XTREND mottagare istället. Har själv en DM-800 klon och en XTREND 9200 och XTRENDen är betydligt bättre.

Permalänk

Okej, ett sånt här huvud, vad är det för något? Behöver jag två huvuden om jag bara ska ha fyra boxar också?

Grundliga linux kunskaper finns, dock inget extremt.

Så om jag köper en drembox med två kortläsare, kan jag då få in kanaler från både viasat och Canaldigital då, och samtidigt dela dessa i hemmet?
Och som sagt, är det värt att köpa en klon?

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit enklare att köra SmartWii eller vad de heter som delar kortet genom att ha en master och flera slavar? Det kanske är enklare?

En av operatörerna (minns inte vilken då jag inte har satellit) parar kortet till en viss (godkänd) box för att låsa upp HD kanalerna.

Gällande kloner, visst du ska köpa 5 stycken, men fortfarande så får du vad du betalar för. Har för mig att vissa image:ar inte kör på klonade boxar och får du strul så kommer säkert frågorna i support forumen vara ifall du kör original eller klon.

Sedan behöver du ju inte köpa 2 kortläsare, du kan sätta upp två av dreamboxarna att vara cardserver för respektive kort.

Har du provat att ringa respektive kundtjänst och försökt "deal:a" med dem? En jobb kompis fick ner priset på sina 3 tvillingkort till att endast behöva betala för 1. Slå ut vad du betalar för boxarna, tiden du lägger ner så kanske du har break-even på 3 år eller något och då är frågan ifall det är värt sysslan - såvida du inte finner detta super intressant och ser det som ett hobby projekt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Tack för svaret Gustav-p.
Om jag förstod saken rätt så handlar smartwi om att sända trådlöst i hemmet? Trådlöst är inte av intresse, då jag inte gillar trådlöst.

Du vet inte om det går att använda en box till två tv? Liksom att man drar en sladd från boxen till en andra tv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Okej, ett sånt här huvud, vad är det för något? Behöver jag två huvuden om jag bara ska ha fyra boxar också?

Grundliga linux kunskaper finns, dock inget extremt.

Så om jag köper en drembox med två kortläsare, kan jag då få in kanaler från både viasat och Canaldigital då, och samtidigt dela dessa i hemmet?
Och som sagt, är det värt att köpa en klon?

Nej du behöver ett huvud för viasat och ett för canal digital om du ska ha det, för 5 boxar så behöver du 1 (eller 2) som har 5 utgångar, men tror inte det finns så lär bli ett med 8 isf. Du kör in abbonomangs kortet i ett av boxarna och sen delar ut det till dem andra.
Kloner funkar fint om du köper rätt.