Permalänk
Medlem

Dator för arbete

Hejsan. Min kära gamla dator sjunger på sista versen och behöver ersättas. Jag läser till civilingenjör och kan därför inte motstå frestelsen att snickra ihop en egen dator, dock har jag aldrig gjort det förr och kan knappt något om det. Datorn behövs för att jobba för skolarbeten som kommer bestå av en hel del programmering och simuleringar (MATLAB, CAD m.fl.) och vara min TV på studentrummet (tittar på en del del filmer i HD). Jag har gjort ett litet bygge på inet och undrar hur rätt (eller snarare fel) jag har gjort. Jag inbillar mig att en del processorkraft behövs, därav den tilltagna processorn. Spela spel har jag ett Xbox till.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2034919/d1

Permalänk
Medlem

Du har plockat ihop en helt okej dator för det priset, men ändrade runt lite bara. Du får en mindre dator med samma kraft och lite mer kvalitetsdelar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2034852/2012-07-16

EDIT:
Kan också hjälpa dig att bygga den ifall du behöver hjälp eller liknande. Bor mitt i Göteborg.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Tack

Tackar så mycket, det där var en fräsig låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasDunas:

Tackar så mycket, det där var en fräsig låda.

Ingen fara. Den kommer nog hålla bra och den är liten så underlättar ju när man lever som student! Säg till via PM om du behöver mer hjälp

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Finns inbyggt grafikkort på mini ITX moderkortet (CPU). Spara de pengarna på det separata grafikkortet.
Om du inte ska spela på datorn så räcker det inbyggda bra (om du behöver ett i framtiden så går det ju alltid att köpa ett då istället).

Om du ska ha det skickat så lägg in gratisfrakten för SWEC medlemmar, och glöm inte OS.
Tipset är att köpa det billigaste Win7 varianten då en uppgradering till Win 8 Pro kommer att vara möjlig från alla Windows versioner - såvida du inte vill ha Win8 om någon månad. Då måste du välja den OS version du behöver av Win7. Möjligt att du kan få OS via din utbildning (Academic license eller vad det heter) för typ någon hundralapp.

Även om det följer med en kylare till CPUn så hade jag försökt hitta en tyst luftkylare.
Skruv-kittet behöver du inte för att sätta ihop datorn.

Kanske ide att öka minnet till 16 GB istället kostar 510 kr extra. På mini ITX så har du bara två platser så då tycker jag att det efter vad du beskrivit hade varit motiverat med 16 GB direkt.

Du klarar dig också med ett mindre PSU, som detta kanske för 682 kr

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Svar 2

Det där om 16 GB direkt låter vettigt, MATLAB m.m. har stor aptit ibland. En följdfråga om grafikkortet, räcker det för filmer med 1080p upplösning? Windows och det mesta MS gör (förutom Office paketet av någon anledning...) får vi gratis av skolan. Stort tack för tipset om fri frakt!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi tittar på ett mini ITX system så tror jag att det hade varit fördel med ett modulärt powersupply.

Det du har föreslagit är billigare, men är inte modulärt och har mer effekt än vad som är nödvändigt.

Samma sak med SSDn, du har föreslagit en ADATA medan vi tidigare har tittat på Intel. Skillnad 150 kr.

Jag förstår att det är lätt att komma i situationen att om-jag-bara-lägger-till-några-kronor-extra-så-får-jag-en-bättre-datorkomponent och att det lätt blir stora pengar.
Det blir lite upp till LasDunas att välja.

Och gällande 1080p film på det inbyggda grafikkortet - ja det fungerar. Dock så är det som vanligt frågan ifall du märker skillnad på 720 och 1080 på din dator monitor om du sitter en bit ifrån. Kanske lite "super-pragmatiskt" men du värderar det själv och gör det som känns bäst för dig
När jag sitter och tittar på film så väljer jag själv 720 (du ser mina komponenter i min signatur).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget mer sådant DjRaven!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM