internet explor tar upp 1.5gb ram

Permalänk
Medlem

internet explor tar upp 1.5gb ram

är det normalt att när man surfat ca 30min att internet explor tar upp ca 1 390 000kb ram

när man går in i aktivitetshanteraren så står det iexplorer.exe*32 och att det tar upp så mycket.
och då har jag bara 2 flikar uppe och endast googles toolbar

och det finns 2st till som heter iexplore.exe*32

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Lätt fixat=avinstallera skiten och installera Chrome

Permalänk
Medlem

Beror nog på vilka sidor som du har besökt, om de har mycket flash-annonser etc. Även Chrome tar upp mycket minne, men nog aldrig så mycket!

iexplorer.exe*32 är det för att du kör på 64-bitars Windows, men normalt så startar man 32-bitars IE.

Permalänk
Testpilot

Not sure if trolling or serious...
Ärligt, varför kör du IE istället för Firefox/Google Chrome/Opera??

Och mja, 1.3Gb ram för endast 2 flikar är lite mycket..
Jag kommer upp i något sådant om jag typ kollar stream, streamar YT videos och har kanske 10 flikar uppe samtidigt i chrome.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Lätt fixat=avinstallera skiten och installera Chrome

Viktigt att tänka på, är att man installerar Chrome först.

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem

Det låter onormalt mycket ja.

Permalänk
Skrivet av fActis:

Viktigt att tänka på, är att man installerar Chrome först.

Permalänk
99:e percentilen

Gör dig själv och världens webbutvecklare en tjänst och använd en webbläsare istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

är det normalt att när man surfat ca 30min att internet explor tar upp ca 1 390 000kb ram

när man går in i aktivitetshanteraren så står det iexplorer.exe*32 och att det tar upp så mycket.
och då har jag bara 2 flikar uppe och endast googles toolbar

och det finns 2st till som heter iexplore.exe*32

Du har 16gb minne, självklart så suger webläsaren i sig allt som behövs istället för att swappa.

Permalänk
Medlem

haha jävlar vad alla är emot ie var faktist bara inne på blocket, men jag ska installera crome

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Lätt fixat=avinstallera skiten och installera Chrome

eller chromium

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

eller chromium

läste lite om chromium. är det bättre att köra med för en som inte skall andvända webbläsaren mer än att surfa?
läste någonstans att det var ett öppen källkod för att kunna ändra i som man vill i programet men det kan inte jag något om så

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

läste lite om chromium. är det bättre att köra med för en som inte skall andvända webbläsaren mer än att surfa?
läste någonstans att det var ett öppen källkod för att kunna ändra i som man vill i programet men det kan inte jag något om så

Installera och du kommer att märka skillnaden

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Använd du IE och strunta i Vad andra säger. Själv är jag trött på att alla säger chrome är si och så bra. Det suger och kommer alltid att suga.

Hur som helst det svarar inte på din fråga. Är du säker på att det är IE som drar allt ram minne. Undersök om du har något extra onödigt tillägg installerat. Därefter om det inte löser sig kan du testa något annat. Är så trött på folk som aldrig svarar på en sådan fråga utan bara svarar med bytt till chrome.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Not sure if trolling or serious...
Ärligt, varför kör du IE istället för Firefox/Google Chrome/Opera??

Not sure if actually used IE since typ 2005?

När jag tröttnar på att firefox segar och äter för mycket ram brukar jag switcha över till IE. Inte version 7 eller tidigare då. Användargränssnittet är ju ett jevla kaos, men prestandamässigt spöar det FF, både IE8 under XP på jobbet, och IE9 hemma.

Så njae, 1,5GB ram för två flikar är inte ett "normalt" fall.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har både IE9 och Firefox Aurora installerat. Firefox Aurora används som standard webbläsare medan IE9 används dem gångerna när jag vill undersöka om det är något knas med hemsidan som jag besöker. Eftersom Firefox Aurora är en utvecklingskanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Använd du IE och strunta i Vad andra säger. Själv är jag trött på att alla säger chrome är si och så bra. Det suger och kommer alltid att suga.

Hur som helst det svarar inte på din fråga. Är du säker på att det är IE som drar allt ram minne. Undersök om du har något extra onödigt tillägg installerat. Därefter om det inte löser sig kan du testa något annat. Är så trött på folk som aldrig svarar på en sådan fråga utan bara svarar med bytt till chrome.

Tack.

Men om jag kanske skall vara med tydlig, så efter att jag hade installerat något till ett spel jag "lånade" på internet så inbilar jag mig att det har blivit så.

satt och surfade på blocket igår när det hände. och efter att ha kollat 2 annonser så kommer det upp att blocket.se inte svarar och att jag skulle återställa webbläsaren, och det hände 2 gånger på midner än 1h, och man märkte hur segt ie blev och sen kom det upp den texten att återställa.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har både IE9 och Firefox Aurora installerat. Firefox Aurora används som standard webbläsare medan IE9 används dem gångerna när jag vill undersöka om det är något knas med hemsidan som jag besöker. Eftersom Firefox Aurora är en utvecklingskanal.

Ursäkta om jag säger detta, men vem bryr sig om vad du använder och inte använder? I nästan varje tråd som du har skrivit i, så häver du ur dig att det och det är rena rama skiten och du använder det där, bara för att det är världens bästa. Seriöst! Hur orkar du?! Detta var dock ett stort off topic, så jag kommer att inte svara på ditt svar.

Till trådskaparen
Testa att tömma temporära filer i Internet Explorer, tillsammans med andra saker, med hjälp av CCleaner. Kör en omgång för Windows-registret också (sök flera gånger till den inte hittar något). Låt webbläsaren vara nerstängd undertiden du genomför rensningen! Starta sedan Internet Explorer igen och gör om det du gjorde på Blocket när problemet hände. Händer det igen?

Om det händer igen, se till att ditt antivirus-program är uppdaterat. Ladda hem Malwarebytes' Anti-Malware, installera, uppdatera och kör en snabb genomsökning, bara för att vara på den säkra sidan. MBAM (som programmet förkortsas) är ruggigt vasst och det hittar för det mesta fler malwares (trojaner, virus, maskar, spionprogram, adware och keyloggers) än vad något annat antivirus-program gör. Om MBAM inte hittar något och Internet Explorer hamnar fortfarande på över 1 GiB i arbetsminne, kan du köra en fullständig sökning.

Om detta inte löser ditt problem, kan du testa en annan webbläsare (Google Chrome, Opera, eller Firefox) och se om det blir likadant med de webbläsarna. Om det inte blir likadant, så är det Internet Explorer som orsakar problemet och det är tyvärr inget vi kan göra något åt, vad jag vet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Till trådskaparen
Testa att tömma temporära filer i Internet Explorer, tillsammans med andra saker, med hjälp av CCleaner. Kör en omgång för Windows-registret också (sök flera gånger till den inte hittar något). Låt webbläsaren vara nerstängd undertiden du genomför rensningen! Starta sedan Internet Explorer igen och gör om det du gjorde på Blocket när problemet hände. Händer det igen?

Om det händer igen, se till att ditt antivirus-program är uppdaterat. Ladda hem Malwarebytes' Anti-Malware, installera, uppdatera och kör en snabb genomsökning, bara för att vara på den säkra sidan. MBAM (som programmet förkortsas) är ruggigt vasst och det hittar för det mesta fler malwares (trojaner, virus, maskar, spionprogram, adware och keyloggers) än vad något annat antivirus-program gör. Om MBAM inte hittar något och Internet Explorer hamnar fortfarande på över 1 GiB i arbetsminne, kan du köra en fullständig sökning.

Om detta inte löser ditt problem, kan du testa en annan webbläsare (Google Chrome, Opera, eller Firefox) och se om det blir likadant med de webbläsarna. Om det inte blir likadant, så är det Internet Explorer som orsakar problemet och det är tyvärr inget vi kan göra något åt, vad jag vet.

Tack skall testa detta

här är en bild från aktivitets hanteraren

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Tack skall testa detta

här är en bild från aktivitets hanteraren

http://imageshack.us/f/846/aktivitets.jpg//

Gör det

Med tanke på att du länkade till själva sidan för visning av din bild och inte direkt till din bild, så visas den inte här. Direktlänk till bilden: http://img846.imageshack.us/img846/732/aktivitets.jpg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte använt IE sedan 2005? Och nu när jag gör hemsidor så hatar jag IE fem ggr så mycket...

OT:
Testa att rensa Cache minnet, eller installera Firefox, Opera, Safari, Chrome eller Chromium.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

har en liten off topic fråga här ang chrome varför laddas inte filmerna korrekt på youtube ibland ? Får ljud men ingen bild så jag måste refresha sidan.

Nyss installerat om datorn och hade samma problem förut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Använd du IE och strunta i Vad andra säger. Själv är jag trött på att alla säger chrome är si och så bra. Det suger och kommer alltid att suga.

Hur som helst det svarar inte på din fråga. Är du säker på att det är IE som drar allt ram minne. Undersök om du har något extra onödigt tillägg installerat. Därefter om det inte löser sig kan du testa något annat. Är så trött på folk som aldrig svarar på en sådan fråga utan bara svarar med bytt till chrome.

Märks att du aldrig har hållt på me att göra webbsidor, ett helvete att utveckla för IE (även om IE9 är mycket bättre, men den har ändå inte lika bra stöd för standarder som Chrome/FF/Opera/Safari.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ursäkta om jag säger detta, men vem bryr sig om vad du använder och inte använder? I nästan varje tråd som du har skrivit i, så häver du ur dig att det och det är rena rama skiten och du använder det där, bara för att det är världens bästa. Seriöst! Hur orkar du?! Detta var dock ett stort off topic, så jag kommer att inte svara på ditt svar.

Till trådskaparen
Testa att tömma temporära filer i Internet Explorer, tillsammans med andra saker, med hjälp av CCleaner. Kör en omgång för Windows-registret också (sök flera gånger till den inte hittar något). Låt webbläsaren vara nerstängd undertiden du genomför rensningen! Starta sedan Internet Explorer igen och gör om det du gjorde på Blocket när problemet hände. Händer det igen?

Om det händer igen, se till att ditt antivirus-program är uppdaterat. Ladda hem Malwarebytes' Anti-Malware, installera, uppdatera och kör en snabb genomsökning, bara för att vara på den säkra sidan. MBAM (som programmet förkortsas) är ruggigt vasst och det hittar för det mesta fler malwares (trojaner, virus, maskar, spionprogram, adware och keyloggers) än vad något annat antivirus-program gör. Om MBAM inte hittar något och Internet Explorer hamnar fortfarande på över 1 GiB i arbetsminne, kan du köra en fullständig sökning.

Om detta inte löser ditt problem, kan du testa en annan webbläsare (Google Chrome, Opera, eller Firefox) och se om det blir likadant med de webbläsarna. Om det inte blir likadant, så är det Internet Explorer som orsakar problemet och det är tyvärr inget vi kan göra något åt, vad jag vet.

har testat dessa 2 program och det verkar funka fint nu

tack

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur mycket den drar sålänge det finns minne kvar till annat och IE sedan frigör minne om andra applikationer behöver det.

Permalänk
Medlem

men något klyddade iallfall om det var en malware eller vad det var för ni tar ie upp ca 300 gemfört met innan 1500mb

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekzzor:

har en liten off topic fråga här ang chrome varför laddas inte filmerna korrekt på youtube ibland ? Får ljud men ingen bild så jag måste refresha sidan.

Nyss installerat om datorn och hade samma problem förut.

flashplayer som bråkar antar jag blev lika för mig när jag updaterade till nyaste och jag kör firefox just nu men har även chrome och IE där jag låter randomtoolbars och annat installeras bara för att en del saker inte går att trycka ur

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

har testat dessa 2 program och det verkar funka fint nu

tack

Underbart ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att det är något annat som har hänt med ie, när man tycker på ny flik så fastnar det ca 5 sek innan det kommer igång igen,

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Måste tyvärr säga att det är något annat som har hänt med ie, när man tycker på ny flik så fastnar det ca 5 sek innan det kommer igång igen,

Det där förvånade mig inte. Testa att använd någon annan webbläsare (Firefox, Chrome, eller Opera) och se om de är lika sega. Google Chrome installeras mycket snabbt, jämfört med Firefox och Opera. Tro mig - jag har testat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.