Permalänk

Fungerar dessa delar ihop?

Hej, jag tänkte uppgradera mig lite och köpa ny processor, moderkort och RAM. (Var fast med DDR2 innan så det kanske är dags att göra något åt detta)
Så jag undrar ifall dessa delar som jag valt ut passar ihop med varandra.

- Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
- Intel® Core i7-2600 Processor
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (4-pack)
Jag har redan ett grafikkort: Zotac Nvidia GTX 470

Kan även peka ut att jag har ett relativt as-gammalt chassi men mitt nuvarande moderkort får plats men är lite skeptisk om det nya kommer att passa men om det inte gör det så får jag väl gräva fram borrmaskinen eller helt enkelt köpa ett nytt chassi men förhoppningsvis så ska det nog fungera.

Tack i förväg!
//Fredrik

Permalänk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hej, jag tänkte uppgradera mig lite och köpa ny processor, moderkort och RAM. (Var fast med DDR2 innan så det kanske är dags att göra något åt detta)
Så jag undrar ifall dessa delar som jag valt ut passar ihop med varandra.

- Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
- Intel® Core i7-2600 Processor
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (4-pack)
Jag har redan ett grafikkort: Zotac Nvidia GTX 470

Kan även peka ut att jag har ett relativt as-gammalt chassi men mitt nuvarande moderkort får plats men är lite skeptisk om det nya kommer att passa men om det inte gör det så får jag väl gräva fram borrmaskinen eller helt enkelt köpa ett nytt chassi men förhoppningsvis så ska det nog fungera.

Tack i förväg!
//Fredrik

Allt passar, men det du eventuellt skulle kunna överväga är att byta ut i7-2600 mot i7-3770 som är en nyare modell och priset skiljer ofta ganska lite, eller till och med mot en i5-3570 om du bara ska spela, eftersom det är mer prisvärt då. Kan vara vettigt att i så fall byta moderkort till ett z77 men det är valfritt.

Däremot så är 16gb ram lite onödigt mycket. 8gb räcker till det allra mesta och behöver du mer är det lätt att skaffa och uppgradera.

Vad gäller chassiet så ska det passa om du inte har en låda från OEM, t.ex. HP eller Dell, dom kan strula ibland. Men annars så ska det med säkerhet följa ATX-standarden.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Allt passar, men det du eventuellt skulle kunna överväga är att byta ut i7-2600 mot i7-3770 som är en nyare modell och priset skiljer ofta ganska lite, eller till och med mot en i5-3570 om du bara ska spela, eftersom det är mer prisvärt då. Kan vara vettigt att i så fall byta moderkort till ett z77 men det är valfritt.

Däremot så är 16gb ram lite onödigt mycket. 8gb räcker till det allra mesta och behöver du mer är det lätt att skaffa och uppgradera.

Vad gäller chassiet så ska det passa om du inte har en låda från OEM, t.ex. HP eller Dell, dom kan strula ibland. Men annars så ska det med säkerhet följa ATX-standarden.

Gigabyte GA-Z77M-D3H, Socket-1155
Intel® Core i7-3770 Processor
Är det dessa du menar? (Bra tips och som du sa var det inte så farlig skillnad i pris)
För RAM kanske detta blir bra: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10 (Ett kort, Bättre med så få kort som möjligt väl?)

Jag tror mitt chassi är gjort någon gång på 90-talet, men det har varit troget länge.

Permalänk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gigabyte GA-Z77M-D3H, Socket-1155
Intel® Core i7-3770 Processor
Är det dessa du menar? (Bra tips och som du sa var det inte så farlig skillnad i pris)
För RAM kanske detta blir bra: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10 (Ett kort, Bättre med så få kort som möjligt väl?)

Jag tror mitt chassi är gjort någon gång på 90-talet, men det har varit troget länge.

Ja det blir bra. Vill du kunna överblicka rätt enkelt så kan du även gå över till 3770k även det för en rätt billig peng. Du vill ha 2 stickor ram till detta moderkort efter som det är så kallad Diao channel. Dom corsair minnena du har valt är i övrigt bra men leta upp low profile varianterna istället brukar stå LP. Dom är helt enkelt smidigare att ha att göra med. Speciellt om du vill byta processorkylare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Ja det blir bra. Vill du kunna överblicka rätt enkelt så kan du även gå över till 3770k även det för en rätt billig peng. Du vill ha 2 stickor ram till detta moderkort efter som det är så kallad Diao channel. Dom corsair minnena du har valt är i övrigt bra men leta upp low profile varianterna istället brukar stå LP. Dom är helt enkelt smidigare att ha att göra med. Speciellt om du vill byta processorkylare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, schysst. Tack för att du hjälpte mig och leta upp lite delar. Väldigt snällt.

Ha det bra!
//Fredrik

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera en "K" märkt processor. Väldigt liten prisskillnad men "K" märkningen betyder upplåst multiplier för att kunna överklocka

Jag skulle köra på en Sandy Bridge processor som 2500k eller 2600k, men du gör som du vill
Om du kör Ivy Bridge skulle jag rekommendera ett Z77 moderkort eftersom att Z68 kräver en BIOS uppdatering för att stödja Ivy Bridge medans Z77 stödjer det direkt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10