Internet bryts när telefonen används (ADSL)

Permalänk
Medlem

Internet bryts när telefonen används (ADSL)

Hej,

Jag har "bredband via telejacket" från tele2. Sedan jag skaffade bredbandet har internetuppkopplingen blivit störd vid telefonsamtal. Ofta bryts uppkopplingen helt och ibland märker man endast att den blir lite instabil i några sekunder. Problemet har blivit ganska störande på senaste tiden.

Jag har sett till att jag använder första telefonjacket och att det är seriekopplat. Använder också ett filter. Har ringt till tele2 men de har inga andra lösningar på problemet.

Det enda som inte riktigt stämmer är att när jag testar att koppla ur alla jack och sedan koppla in en telefon i ett av jacken åt gången för att se ifall jag får ton eller inte så får jag ton i alla jacken. Alltså visar det testet inte på vilket jack som är det första. Men när jag öppnar jacken för att se i vilket jack som huvudledningarna går in så hittar jag ett jack där dom gör det. Detta borde alltså vara det första jacket?

Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Det du måste göra är att kolla vilket som är det första telefonjacket i huset och se till att modemet är kopplat till det jacket med en adsl splitter. Då kommer internet inte att bli stört av din telefon.

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig innan, skaffade fiber.

Permalänk
Entusiast

Detta lyser upp gamla minnen då man satt med Runescape och man var tvungen att stänga av för att telefonen ringde och hur otroligt high-tech det var när man inte behövde sluta använda Internet längre när någon pratade i telefonen....good times

Tyvärr kan jag inte svara på varför du har som du har

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyberg26:

Hej,

Jag har "bredband via telejacket" från tele2. Sedan jag skaffade bredbandet har internetuppkopplingen blivit störd vid telefonsamtal. Ofta bryts uppkopplingen helt och ibland märker man endast att den blir lite instabil i några sekunder. Problemet har blivit ganska störande på senaste tiden.

Jag har sett till att jag använder första telefonjacket och att det är seriekopplat. Använder också ett filter. Har ringt till tele2 men de har inga andra lösningar på problemet.

Det enda som inte riktigt stämmer är att när jag testar att koppla ur alla jack och sedan koppla in en telefon i ett av jacken åt gången för att se ifall jag får ton eller inte så får jag ton i alla jacken. Alltså visar det testet inte på vilket jack som är det första. Men när jag öppnar jacken för att se i vilket jack som huvudledningarna går in så hittar jag ett jack där dom gör det. Detta borde alltså vara det första jacket?

Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp.

Har liknande problem hos min farsa, vad var lösningen eller har du fortfarande problem?
Vi har bara gissat på vilket jack som var förstajacket dock. ( Telia istället för tele2 men borde vara samma ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hade liknande problem med en Thomson modem/router-combo. Jag hörde ett relä som klickade av när telefonsamtal upprättades och nätet kopplade från några minuter. I detta fall gick det bort av sig självt efter några månader, antar att det var någon elektronik i modemet som var nära toleransvärden och därför gjorde modemet extra känsligt, så att testa med annat modem kan vara en god idé. Hade inga liknande problem när vi senare bytte över till IP-telefoni.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Jag hade detta problem för några år sedan... Som tidigare nämnts så löste det sig med att sätta i första telejacket

Permalänk

Precis som Tagnard sa så måste du koppla in i "första" telejacket i huset. Hade samma problem.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

Första telefonjacket måste även vara seriekopplat, (2 trådar nere som är inkommande signal, 2 trådar uppe som är utgående signal) har du istället 2 trådar på varje nedre anslutningspunkt har du ett parallellkopplat telefonjack vilket också kan ge upphov till den här typen av problem.