Bb dator utan fläkt, SSD-disk, strömsnål mm...

Permalänk
Medlem

Bb dator utan fläkt, SSD-disk, strömsnål mm...

Hej!

Tänkte köpa en ny dator, dels så är jag trött på min gamla bruksdator och dels så duger den inte för användning i båten.

Det jag tänkt använda datorn till är vanligt hemdatoranvändande. Inget spel således. Eftersom den ska användas på sjön kommer jag köra en del sjökortsprogram på den med tillkopplad GPS. inget som kräver mycket prestanda tror jag.

  • Jag har tänkt att om man kan slippa en fläkt som blåser drar in massa fukt i datorn så vore det bra.

  • Strömsnål/(lång batteritid) bör den också vara. Så SSD-disk har jag väl tänkt. Kan ju kanske byta själv också.

  • skärmstorlek ca 12-15tum

  • Bluetooth är också uppskattat och typ 3st USB, gärna något 3.0

  • Laddning/Strömförsörjning finns endast via 12v. som i bilen ungefär.

Jag har kollat runt lite och har lite svårt att hitta det jag söker. har väl en budget på 5-10´000.

Vore jättetacksam för lite tips och idéer!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Jadå det var ett bra tips, om man inte väljer värsta modellen av zen-booken så kan man allt få den till ett överkomligt pris. Eller menade du Samsung Series 9? Finns det inga bärbara utan fläktar där jag misstänker att det kan komma in en hel del fukt?

Permalänk
Medlem

Sålänge du tänker köra ett x86 system, alltså något som Windows m.m. så kommer den till 95% säkerhet ha fläkt eftersom de processorerna behöver det.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Sålänge du tänker köra ett x86 system, alltså något som Windows m.m. så kommer den till 95% säkerhet ha fläkt eftersom de processorerna behöver det.

På min Samsung Series 9 15" har fläkten startat en gång när jag körde ett fraktal-genererings program. Jag kör
Windows 7 HP. Samt att fläkten är väldigt tyst.

Per

Permalänk
Skrivet av empa01:

Jadå det var ett bra tips, om man inte väljer värsta modellen av zen-booken så kan man allt få den till ett överkomligt pris. Eller menade du Samsung Series 9? Finns det inga bärbara utan fläktar där jag misstänker att det kan komma in en hel del fukt?

Jag avsåg Samsung Series 9, 15" eller 13.3".

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Jag avsåg Samsung Series 9, 15" eller 13.3".

Per

Tack så jättemycket för tipsen från er alla. det lutar åt en series 9 då. 13.3" borde dra lite mindre ström kanske.