Permalänk
Medlem

Laptop för 7-8 tusen kr ?

Hej! jag ska då alltså hjälpa min kompis med val av en laptop som han satt budget på för 7-8 tusen kr.

jag har själv inte så bra koll på laptops så valde att vända mig hit till sweclockers forum där jag vet att det finns folk som vet vad de pratar om. han spelar inte värst mycket nu för tiden utan kollar mest film och surfar. de krav som han ställt är att det minst får vara en 15" skärm, men gärna 17", även att den har ganska bra lagrings möjligheter. det jag är mest fundersam över är hur CPUerna står sig, efter att ha letat lite här på sweclockers har jag insett att många av de laptops som har en i7a i sig oftast har strypt dem ganska mkt för bättre batteri tid. kan det vara så att de med lägre batteri tid faktiskt har bättre grund inställningar för snabbar bruk av laptopen ? vet inte riktigt mer vad jag ska säga men länka gärna några laptops i den prisklassen som ni VET är mkt dator för pengarna och har en relativt stor skärm, han kmr oftast sitta med den inkopplad i TVn så får gärna vara lite anpassning till det, samt att han kmr använda den för att kolla film etc vid resor. tack på förhand och ursäkta min stavning !

Permalänk

Angående CPUer: i7or är generellt sett ganska olämpliga i laptops, beroende på två orsaker:

1. de med fyra kärnor är inte särskilt mycket snabbare än en tvåkärnig i5 i en laptop - eftersom du ändå inte kör så många program samtidigt. De är tänkta i första hand för servrar, där det är viktigt att kunna köra många trådar samtidig.

2. de har högre effekt än t ex i5, och avger därför mer värme, vilket i sin tur gör att fläkten får arbeta och blir störande. De flesta föredrar en tyst dator.

Den tredje generationen Intel-CPUer är krympta ytterligare, vilket gör att de kan arbeta lika snabbt som en andra generationens CPU, men endast förbruka drygt halva effekten. Detta är betydelsefullt både för batteritid och värme (en svalare laptop stör inte fläkten lika mycket)

Om han ser mycket film så kanske en 17-tummare med full HD, bluray och en Intel i5 skulle vara lämpligt? Ledsen att jag inte kan rekommendera någon specifik dator - då jag själv mest är intresserad av 13.3-skärmar - men i alal fall bidra med lite info om CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Angående CPUer: i7or är generellt sett ganska olämpliga i laptops, beroende på två orsaker:

1. de med fyra kärnor är inte särskilt mycket snabbare än en tvåkärnig i5 i en laptop - eftersom du ändå inte kör så många program samtidigt. De är tänkta i första hand för servrar, där det är viktigt att kunna köra många trådar samtidig.

2. de har högre effekt än t ex i5, och avger därför mer värme, vilket i sin tur gör att fläkten får arbeta och blir störande. De flesta föredrar en tyst dator.

Den tredje generationen Intel-CPUer är krympta ytterligare, vilket gör att de kan arbeta lika snabbt som en andra generationens CPU, men endast förbruka drygt halva effekten. Detta är betydelsefullt både för batteritid och värme (en svalare laptop stör inte fläkten lika mycket)

Om han ser mycket film så kanske en 17-tummare med full HD, bluray och en Intel i5 skulle vara lämpligt? Ledsen att jag inte kan rekommendera någon specifik dator - då jag själv mest är intresserad av 13.3-skärmar - men i alal fall bidra med lite info om CPUer.

Okej, men siktar nog på en i5a då! dock så är ju nackdelen att många av de laptops som ligger i den prisklassen han vill ha, oftast har en i7a i sig, men får fortsätta leta lite. Tack för informationen iaf