Bygga fläktlös HTPC med IvyBridge I7-3770K och Asus P8Z77 mITX i Streacom FC8

Permalänk
Medlem

Bygga fläktlös HTPC med IvyBridge I7-3770K och Asus P8Z77 mITX i Streacom FC8

Jag planerar att bygga en ny HTPC. Hela inköpslistan finns här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1856112/2012-05-31

Det blir en helt fläktlös maskin i ett Streacom FC8 chassi.

Kommer att behöva underklocka i7-3770K CPUn något för att komma under TDP 66W som det chassit kräver (alternativt kan jag vänta tills i7-3770T finns tillgänglig, den har bara TDP 45W)

Tänkte inte köpa något grafikkort utan förlita mig på den inbyggda HD4000 grafiken. Hoppas det fungerar okay. Det är inte en dator för tunga spel.

Har en separat NAS i källaren för lagring, så SSD disken i datorn är enbart för programvara.

Det här blir min första HTPC och jag är lite osäker på på om tillbehören (mus, tangentbord, TV-kort) är rätt val.

Ser det okay ut? Jag är tacksam för all kommentar och förslag på ändringar.

Permalänk
Medlem

Känns spontant -väldigt- overkill, men eftersom du endast specificerar att du inte ska ha datorn till tunga spel så är det ju svårt att bedöma om den duger eller inte..

Permalänk
Medlem

är inte en i7 lite overkill? vet inte hur pass bra grafikkretsen är i en i3 eller liknande, men en i5 eller liknande borde definitivt räcka till!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Känns spontant -väldigt- overkill, men eftersom du endast specificerar att du inte ska ha datorn till tunga spel så är det ju svårt att bedöma om den duger eller inte..

Tänkte skriva samma sak men du han före, känns enormt overkill för en HTPC. Ska du endast streama/dekoda behöver du definitivt inte en 3770 och 16 GB RAM. 240 GB SSD är också överdrivet mycket om du bara ska köra OS plus lite program.

Tänk på att om du köper färdiga lösningar som Boxee Box eller liknande sitter det ofta Atom eller motsvarande från AMD i dem. De klarar ju utan problem att streama/dekoda 1080p.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet att det är overkill för en ren HTPC, men den kommer även att fungera som en familje-dator med allt vad det innebär (office, surfning, film och foto hantering, programmering och web utveckling, ...) jag byter inte dator ofta och vill att den skall ha tillräckligt med CPU och minne för att fungera bra i 5 år framöver i alla fall.

Permalänk
Medlem

I datorn jag sitter på nu har jag en 120GB SSD och den är knök-full (8GB ledigt). All lagring av data är på NASen, så det är inte data utan programvara (och data som programvaran sparar automatiskt på den lokala disken där programmet är installerat). 240GB känns helt nödvändigt om den skal hålla i 5 år framöver.

Permalänk
Medlem

Dåligt system - grejerna passar inte ihop

Svarar mig själv. Jag har hittat ett antal problem med mitt planerade system: Asus P8Z77-I passar troligen inte i Streacom FC8. Det enda jag kunde hitta om detta var ett inlägg i ett tyskt forum där någon skrev att dom inte fungerar ihop. Det tror jag på. P8Z77-I har ett Digi+ VRM (för att hantera voltage regulation vid öveklockning) kort som sticker upp precis där anslutningarna mellan CPUn och den passiva kylaren passerar i FC8 chassit. Så med FC8 måste jag nog hitta ett annat moderkort (Asus P8H77-I kanske passar, eller ASRock Z77E-itx, ... vet inte, annars gillade jag Asus P8Z77-I). Dessutom fanns tv-kortet jag funderade på (Hauppauge WinTV HVR-5500 HD) bara med en full-height bracket, och FC8 kan bara ha half-height bracket. Så det passade inte heller. Tillbaks till ritbordet alltså...

Permalänk
Medlem

Kör på något FM1 moderkort med cpu/gpu istället om du ska ha den fläktlös och för surf/htpc. Jävla overkill med i7 3770k som dessutom inte lämpar sig till att köra fläktlösa.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Planen just nu är att gå på 3770S istället, den har TDP 65W, vilket är precis vad Streacom FC8 klarar. Det är inte enbart en surf/htpc maskin, den lär användas till mycket mer också. Så här ser planen ut för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1856487/2012-05-31. Det enda som inte finns tillgängligt ännu är 3770S CPUn.

Permalänk
Entusiast

Får jag föreslå att gå ifrån det där med fläktlös? Du kan åstadkomma en knäpp tyst dator ändå med en väldigt lågvarvig fläkt. Hänvisar till min htpc. Den har en väldigt långsamtgående fläkt och ett öppet chassi. Allt som hörs är hårddiskens svaga surr. Men eftersom du har en SSD så blir du av med det. Och enda gången det hörs är på natten när det är helt tyst runt omkring.
En fläkt gör väldigt stor skillnad för temperaturerna, trots att den inte går fort

Permalänk
Medlem

Cool dator du har byggt!! Om jag också kunde gömma undan datorn på det där sättet i ett luftigt utrymme och hade tid experimentera fram en bra fläkt och kylare så tror jag dig att det går att få den väldigt tyst med en lågvarvig fläkt. Alla datorer jag har byggt hittills har haft fläktar och jag har alltid blivit lite missnöjd med ljudet och skulle vilja fått dom ännu tystare... då har jag ändå valt fläktar, chassi, kylare och nätaggregat med tanke på ljudet. Det är inte lätt att få en dator med fläkt så tyst som jag vill ha den. Med dom nya låg-effekt Ivy Bridge CPUerna så finns nu äntligen möjligheten att bygga en högpresterande dator som jag inte kommer att bli missnöjd med ljudet ifrån... med dom här låga TDP nivåerna på 65W eller 45W så går det äntligen bra att få dom helt passiva och fläktlösa. Men skall man bygga med fläkt så måste man veta mer, vilken kombination av fläkt, CPU kylare, chassi mm är helt ljudlös (<15dBA). Jag vet inte och är rädd för att återigen bli besviken om jag bygger med fläkt igen.

Permalänk
Medlem

Håller på och planerar ett HTPC-bygge med väldigt snarlik filosofi - vill också komma åt HD4000-IGPU:n i förhoppningen att slippa köra med diskret grafikkort inom en överskådlig framtid. Jag kommer dock dimensionera grejerna för att det ska klara ett fläktlöst kort den dag jag måste ha det, och den dagen kommer komma förr eller senare, då jag räknar med en livslängd på i alla fall 10 år.

Jag kommer dock antingen välja en Core i5 3475S eller en Core i3-3225, den senare är trolig om jag väljer att vänta till hösten med bygget, annars blir det i5:an. Båda har HD4000-IGPU. Många vill mena att en i5 också den är overkill till en HTPC, men det finns faktiskt vissa fördelar att ha kraftresurser på den fronten; man blir inte lika beroende av att de codecs man kör främst använder GPU:n för avkodningen.

Angående att underklocka, det borde ju faktiskt gå att utnyttja speedstepping för att uppnå samma sak, istället för att låsa maxfrekvensen via bios. Det lär finnas någon programvara där man kan sätta ett temperaturtak, och tvinga processorn att steppa ner om taket nås, istället förl att speeda upp fläktarna.

Efter lite efterforskningar tycker jag lågenergimodellerna av diverse CPU:er verkar totalt meningslösa. Samma effekt kan uppnås genom att underklocka/speedsteppa ner normalmodellen. Lågenergimodellerna verkar bara ligga tops ett par fattiga watt under normalmodellerna vid identiska driftsförhållanden, så jag ser inga skäl i att betala mer för en processor som är mindre flexibel. Vid verkliga driftsförhållanden kommer strömförbrukningen, och därmed värmeavgången, vara i princip densamma, och det går lätt att förhindra normalmodellen att nå de driftslägen där den alstrar mer värme artificiellt.

Jag kommer köra enligt samma kylningsfilosofi som Blargmode föreslår. Inte nog med att bara ett minimalt luftflöde genom datorn gör en enorm skillnad, datorn blir också okänsligare för externa luftströmnings/temperaturförhållanden, och sådant som den fysiska orienteringen av komponenter och kablar i chassit. Väljer man rätt fläkt (läs: en med tystgående lager) kan man få det i princip ljudlöst, vid så låga varvtal som det blir frågan om kommer inte luftflödet i sig alstra några hörbara ljud.

Vad det gäller lagring, jag kommer också köra en liten men snabb SSD. Jag kör fortfarande XP på min nuvarande HTPC, och jag räknar på samma vis med att fortfarande köra Win7 på den HTPC jag tänkt bygga nu om 10 år. Jag tror inte heller att framtida versioner av XBMC kommer ta så värst mycket mer plats än nuvarande. Att köpa en jätte-SSD till det tredubbla priset för att gardera sig är onödigt, det är bättre att om det nu mot förmodan skulle krävas senare, köpa en ny normalstor disk den dag det krävs, som med all sannolikhet kommer vara större och bättre än det största och värsta som finns i dag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Får jag föreslå att gå ifrån det där med fläktlös? Du kan åstadkomma en knäpp tyst dator ändå med en väldigt lågvarvig fläkt. Hänvisar till min htpc. Den har en väldigt långsamtgående fläkt och ett öppet chassi. Allt som hörs är hårddiskens svaga surr. Men eftersom du har en SSD så blir du av med det. Och enda gången det hörs är på natten när det är helt tyst runt omkring.
En fläkt gör väldigt stor skillnad för temperaturerna, trots att den inte går fort

He, he otroligt coolt datorbygge. Det gillar jag. Varför ska man köpa dyra datorlådor när man kan stoppa in datorn i en taklampa.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Håller på och planerar ett HTPC-bygge med väldigt snarlik filosofi - vill också komma åt HD4000-IGPU:n i förhoppningen att slippa köra med diskret grafikkort inom en överskådlig framtid. Jag kommer dock dimensionera grejerna för att det ska klara ett fläktlöst kort den dag jag måste ha det, och den dagen kommer komma förr eller senare, då jag räknar med en livslängd på i alla fall 10 år.

Jag kommer dock antingen välja en Core i5 3475S eller en Core i3-3225, den senare är trolig om jag väljer att vänta till hösten med bygget, annars blir det i5:an. Båda har HD4000-IGPU. Många vill mena att en i5 också den är overkill till en HTPC, men det finns faktiskt vissa fördelar att ha kraftresurser på den fronten; man blir inte lika beroende av att de codecs man kör främst använder GPU:n för avkodningen.

Angående att underklocka, det borde ju faktiskt gå att utnyttja speedstepping för att uppnå samma sak, istället för att låsa maxfrekvensen via bios. Det lär finnas någon programvara där man kan sätta ett temperaturtak, och tvinga processorn att steppa ner om taket nås, istället förl att speeda upp fläktarna.

Efter lite efterforskningar tycker jag lågenergimodellerna av diverse CPU:er verkar totalt meningslösa. Samma effekt kan uppnås genom att underklocka/speedsteppa ner normalmodellen. Lågenergimodellerna verkar bara ligga tops ett par fattiga watt under normalmodellerna vid identiska driftsförhållanden, så jag ser inga skäl i att betala mer för en processor som är mindre flexibel. Vid verkliga driftsförhållanden kommer strömförbrukningen, och därmed värmeavgången, vara i princip densamma, och det går lätt att förhindra normalmodellen att nå de driftslägen där den alstrar mer värme artificiellt.

Jag kommer köra enligt samma kylningsfilosofi som Blargmode föreslår. Inte nog med att bara ett minimalt luftflöde genom datorn gör en enorm skillnad, datorn blir också okänsligare för externa luftströmnings/temperaturförhållanden, och sådant som den fysiska orienteringen av komponenter och kablar i chassit. Väljer man rätt fläkt (läs: en med tystgående lager) kan man få det i princip ljudlöst, vid så låga varvtal som det blir frågan om kommer inte luftflödet i sig alstra några hörbara ljud.

Vad det gäller lagring, jag kommer också köra en liten men snabb SSD. Jag kör fortfarande XP på min nuvarande HTPC, och jag räknar på samma vis med att fortfarande köra Win7 på den HTPC jag tänkt bygga nu om 10 år. Jag tror inte heller att framtida versioner av XBMC kommer ta så värst mycket mer plats än nuvarande. Att köpa en jätte-SSD till det tredubbla priset för att gardera sig är onödigt, det är bättre att om det nu mot förmodan skulle krävas senare, köpa en ny normalstor disk den dag det krävs, som med all sannolikhet kommer vara större och bättre än det största och värsta som finns i dag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1251660

Nu har ju inte den kommit in ännu, men om man planerar att köra med ett dedikerat grafikkort så lär det ju vara svårt att slå 17W i TDP som denna är på?

Och som HTPC processor räcker den ju gott och väl (kör själv med en G530).

Permalänk
Medlem

Nya FC10 från Streacom kanske kan lösa några av dina bekymmer, det klarar högre TDP samt har plats för 2st fullhöjds expansionskort.

Och med deras HT4 Thermal Riser borde du ju dessutom kunna använda det moderkort som du planerade för.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1251660

Nu har ju inte den kommit in ännu, men om man planerar att köra med ett dedikerat grafikkort så lär det ju vara svårt att slå 17W i TDP som denna är på?

Och som HTPC processor räcker den ju gott och väl (kör själv med en G530).

Intressant, har faktiskt inte ens tänkt tanken att kika på serverorienterade proppar. Nu vet jag förstås inte alls hur den står sig mot en i5-3475s (i3-3225 har gått bort pga avsaknad av PCIe 3.0-stöd) prestandamässigt, men den är ju defintivt värd att överväga. I princip skulle jag ju kunna flytta över mitt nuvarande lågprofils fläktlösa kort till den nya HTPC:n och köra med det tills behov av något kraftfullare uppstår.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaslon:

Planen just nu är att gå på 3770S istället, den har TDP 65W, vilket är precis vad Streacom FC8 klarar. Det är inte enbart en surf/htpc maskin, den lär användas till mycket mer också. Så här ser planen ut för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1856487/2012-05-31. Det enda som inte finns tillgängligt ännu är 3770S CPUn.

Webhallen har den inne! Köpte min för nästan en månad sedan där! Kan bara säga att den är grym, grafiken är inte den bästa men annars går den som på räls. Lycka till!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151014-intel_core_i7-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Webhallen har den inne! Köpte min för nästan en månad sedan där! Kan bara säga att den är grym, grafiken är inte den bästa men annars går den som på räls. Lycka till!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151014-intel_core_i7-...

Vad har du upplevt för problem med grafiken?

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaslon:

Svarar mig själv. Jag har hittat ett antal problem med mitt planerade system: Asus P8Z77-I passar troligen inte i Streacom FC8. Det enda jag kunde hitta om detta var ett inlägg i ett tyskt forum där någon skrev att dom inte fungerar ihop. Det tror jag på. P8Z77-I har ett Digi+ VRM (för att hantera voltage regulation vid öveklockning) kort som sticker upp precis där anslutningarna mellan CPUn och den passiva kylaren passerar i FC8 chassit. Så med FC8 måste jag nog hitta ett annat moderkort (Asus P8H77-I kanske passar, eller ASRock Z77E-itx, ... vet inte, annars gillade jag Asus P8Z77-I). Dessutom fanns tv-kortet jag funderade på (Hauppauge WinTV HVR-5500 HD) bara med en full-height bracket, och FC8 kan bara ha half-height bracket. Så det passade inte heller. Tillbaks till ritbordet alltså...

Exakt det här problemet dök jag på när jag försökte sätta i ett P8Z77-I deluxe i ett Streacom FC5 chassi. Digi VRM kortet stack upp och satt i vägen för heatpipsen från CPU till chassiflänsarna. Jag kommer köra på ett P8H77-I istället, återstår att se om det passar bättre.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av woofes:

Exakt det här problemet dök jag på när jag försökte sätta i ett P8Z77-I deluxe i ett Streacom FC5 chassi. Digi VRM kortet stack upp och satt i vägen för heatpipsen från CPU till chassiflänsarna. Jag kommer köra på ett P8H77-I istället, återstår att se om det passar bättre.

/A

Har du nån koll på om det passar än? Lite nyfiken själv. Dock på FC8 chassit, men möjligen är det samma typ av konstruktion & problem där..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Asus P8H77-I har inget Digi+ VRM kort som sticker upp i vägen för heatpipsen, inte heller AsRock Z77E-ITX. Den senare är mitt val just nu, men jag har inte provat än. Dock finns det exempel på folk som byggt med ett AsRock i ett FC8 chassi, se här: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18407837

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har du nån koll på om det passar än? Lite nyfiken själv. Dock på FC8 chassit, men möjligen är det samma typ av konstruktion & problem där..

Asus P8H77-I passar bättre. Man får dock bocka heatpipsen något för att undvika att täcka över SATA kontakterna. Tittar du på en bild på vart de sitter på moderkortet och vart heatpipsen kommer gå, så förstår du problemet. Men det löste sig genom att bocka en av ledningarna så de inte gick rakt över SATA kontakterna. Jag råkade även ut för att jag beställde för höga ram minnen. Det är nog inget problem i FC8 men FC5 är väldigt lågt.. Streacom picoPSU var DOA också så det blir till att skicka tillbaka, går sådär bra just nu med detta bygge men det kommer bli riktigt fint när det blir klart.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad har du upplevt för problem med grafiken?

//Monkey

24 FPS buggen när man spelar filmer är väldigt irriterande, youtube har problem med att växla till fullskärmsläge i HTML5 och Flash, och lite annat smått och gott... Dock händer de flesta sakerna någon gång ibland så det är ingen större fara, förutom 24FPS buggen då...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hur bra kyler FC8 ?, har planer på att bygga ett system med en A6-3500 men är lite osäker på värmen

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Tv-kortet klarar halvhöjdschassin!

Citat:

För att säkerställa att kortet passar datorer i olika storlekar, levereras kortet med två olika frontprofiler för montering, en standard och en lågprofil.

http://www.hauppauge.se/site/products/data_hvr5500.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonis:

Hur bra kyler FC8 ?, har planer på att bygga ett system med en A6-3500 men är lite osäker på värmen

Enligt tillverkaren klarar FC8 av att kyla en processor med 65 watts TDP (har personligen dock synpunkter på avsaknaden av information från Streacom sida vid vilket driftfall lådan klarar av att kyla bort denna effekt).

Semo här på SweClockers har just en sådan konfiguration som du frågar om och han verkar nöjd.