Piratkopiering, bevisning, kryptering

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gn1p:

För att kunna fälla någon måste de bevisa vem som satt vid datorn va?
För om jag har ett öppet nätverk och någon tankar olagliga saker ifrån detta, kan väl inte jag bli fälld för vad någon annan gör på mitt nät?

Används ditt nät till olagligheter och det är ditt namn som står på kontraktet, bör det ju vara du som blir fälld.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Används ditt nät till olagligheter och det är ditt namn som står på kontraktet, bör det ju vara du som blir fälld.

Är du säker på detta? Borde vara jag... Men om någon snor min mobil och mordhotar någon från den, blir jag fälld då?

Jag har ingen aning, bara mina tankar

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Används ditt nät till olagligheter och det är ditt namn som står på kontraktet, bör det ju vara du som blir fälld.

Nej, det är däremot förmodligen ett kontraktsbrott hos din internetleverantör. Men i längden så kan det vara en del av att du blir fälld tillsammans med annan bevisföring.

Hittills handlar de enstaka fall som överhuvudtaget berör fildelning om personer som har erkänt och inget annat. Det är ju väldigt tröttsamt med paranoida individer som ska kryptera och leka hemliga agenter. Släpp sargen, ingen blir fälld. Det är precis som jag sa redan långt före IPRED och allt annat spännande att det är tomma tunnor som skramlar mest. Det enda antipiratbyrån och liknande är ute efter är att skrämma svensson att tro att de måste kryptera, att de måste vara försiktiga osv osv. De är inte ute efter att fälla personer.

Folk bör vara mer rädda för att blixten ska slå ner alternativt att de har sån tur att de vinner storvinsten på triss.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av anden12:

Att du erkänner. Det går aldrig bevisa att det är du som har laddat ner, tror inte ens det går att åka dit om det visar sig att det ligger massa filer på DIN dator.. din dator "kan" ju vara en bot i ett nätverk där någon annan fjärrstyr din dator och tankar ner... rent hypotetiskt då alltså..

"Oj, jag har glömt dekrypteringsnyckeln".. vad ska de göra? helt ärligt? Tortera fram den?

Har du filer på *din* dator så är det du som äger dom...

Skrivet av Newklear:

Används ditt nät till olagligheter och det är ditt namn som står på kontraktet, bör det ju vara du som blir fälld.

Nej, det är därför Piratpartiet snacka om att köra öppna trådlösa nätverk för det går inte att bevisa vem som laddat ned vad

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

"A: Det är inte förbjudet att diskutera piratkopiering som företeelse. Det är först när man talar om enskilda piratkopior som regel 7 gäller."

Såpass, det hade jag missat! Tackar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Ladda hem och kör "Jetico - BestCrypt Volume Encryption" så är du garanterat säker, kommer ta väldigt...väldigt lång tid att decrypta för att se vad som finns på dina diskar

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av MrMyxo:

vill man skydda sej mer så får man ha en vpntunnel som är krypterad så man inte kan spåra trafiken till dej.

Jag själv har inte använt vpntunnlar, vet på ett ungefär vad det är, om du använder en vpntunnel så är din ip någons annan ip och ingen kan se vad din riktiga ip ärförutom vpnbolaget. Vad jag vet så är detta väldigt säkert men vpnbolaget kan se din riktiga ip, så om polisen får tillgång till vpnbolget är det kört.

Hur säkert är det med proxy typ torproxy eller någon proxy du kan surfa in på via webbläsaren ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Varför skulle någon få besök av polisen för att de misstänker upphovsrättsbrott?
Om någon har sett spår efter den misstänkta, så används dessa spår som ett bevis emot vederbörande. Incidenter som talar för den misstänktas nackdel kan också användas emot honom/henne. Där rent mjöl i påsen är ett vanligt förekommande bevis i vårt rättsväsende, sedan hur tungt beviset väger kan diskuteras.

Nå piratkopiering har hittills varit extremt lågprioriterad och ipred med civilrätt har hittills ej fungerat, så länge som Ipred ej gör detta, så kan man nästan göra vad som helst och komma med vilka dumma ursäkter som helst. (T.ex. katten hoppade på tangentbordet och startade nerladdninge

Men när Ipred eller liknande lag fungerar så hjälper ej kattundanflykter eller skylla på glömt lösenord.

nd
Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

För att kunna fälla någon måste de bevisa vem som satt vid datorn va?
För om jag har ett öppet nätverk och någon tankar olagliga saker ifrån detta, kan väl inte jag bli fälld för vad någon annan gör på mitt nät?

Det är därför ditt nätverkskort har en MAC-adress..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog gissa på att det krävs att man är en riktigt inbiten datornörd för att bli så här pass fokuserad vid att försöka "komma undan" ett brott som i princip ingen har blivit fälld för.

Det kan ju knappast vara rädslan för att åka dit som engagerar utan snarare att få pröva olika tekniska lösningar för att dölja sin aktivitet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Det jag undrar över är ju dock hur det blir med datalagringsdirektivet, även om man nekar. Någon med fakta som kan klargöra detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det är därför ditt nätverkskort har en MAC-adress..

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men vem satt vid min dator?
Jag kanske har bytt mac adress osv

Ganska osäker bevisning antar jag

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

I Sverige så kan du inte avtvingas en krypteringsnyckel medans i England så kan du hållas kvar i fängelse tillsdess att du lämnar ut den. Kan vara bra att veta för folk som fastnar i tullen med sin laptop som har en krypterad hårddisk. Jag *tror* att samma regler gäller i USA.

På företaget jag jobbar så är det ett krav att våra laptops har krypterade hårddiskar så vi anställda har fått ut instruktioner om hur vi ska agera om vi fastnar i tullen/immigration i UK och i USA.

//Calimero

På mitt tidigare jobb hade vi samma krav på våra laptops. Dock vet jag inte om vi hade något egentlig rutin för vad som gällde om man fastnade i tullen med den.

Numera jobbar jag kommunalt och där är det inte så stor nytta att ha krypterat då allt kommunalt material kan anses som publikt, t.o.m. epost kan begäras ut av allmänheten till beskådning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

På mitt tidigare jobb hade vi samma krav på våra laptops. Dock vet jag inte om vi hade något egentlig rutin för vad som gällde om man fastnade i tullen med den.

Numera jobbar jag kommunalt och där är det inte så stor nytta att ha krypterat då allt kommunalt material kan anses som publikt, t.o.m. epost kan begäras ut av allmänheten till beskådning.

Så länge det kan betraktas som arbetsrelaterad email eller berör personen som begär ut det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Vad händer om personen i fråga sitter på ett öppet trådlöst nätverk då? Är det ägaren till abonnemanget som blir åtalad då?

Var så länge sen detta var på tapeten... Skrevs spaltmil om det. Minns inte helt 100...
http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-hot-mot-oppna-natverk

Var olika bud överallt, dom ville ju kunna döma ägaren, för att på så sätt skrämma folk till att stänga sina nät. Fast å andra sidan som det står i artikeln lyckas folkk undvika dom genom att hävda annat.

Problemet med bevisbörda på vem det var istället för ägaren av abbonemanget skulle bli att lagen skulle bli helt verkningslös då varenda anklagad bara skulle kunna yrka på öppet nät, nån måste hackat mitt wlan, måste varit nån på förra festen, etc etc etc.

Dock är det ju rätt korkat att köra ett öppet nät.. Finns ju mycket folk kan ställa till med utöver piratkopiering.

Egentligen förstår jag inte att det diskuteras så mycket, för det bevisar ju bara att folk försöker hitta hål för att kringå lagen och kunna fortsätta med nått dom uppenbarligen vet är olagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Var så länge sen detta var på tapeten... Skrevs spaltmil om det. Minns inte helt 100...
http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-hot-mot-oppna-natverk

Var olika bud överallt, dom ville ju kunna döma ägaren, för att på så sätt skrämma folk till att stänga sina nät. Fast å andra sidan som det står i artikeln lyckas folkk undvika dom genom att hävda annat.

Problemet med bevisbörda på vem det var istället för ägaren av abbonemanget skulle bli att lagen skulle bli helt verkningslös då varenda anklagad bara skulle kunna yrka på öppet nät, nån måste hackat mitt wlan, måste varit nån på förra festen, etc etc etc.

Dock är det ju rätt korkat att köra ett öppet nät.. Finns ju mycket folk kan ställa till med utöver piratkopiering.

Egentligen förstår jag inte att det diskuteras så mycket, för det bevisar ju bara att folk försöker hitta hål för att kringå lagen och kunna fortsätta med nått dom uppenbarligen vet är olagligt

Och anledningen att det diskuteras så mycket istället för att folk vet är för att det aldrig prövats i domstol. Det gäller alla små "tips och trick". Det finns inga fall att relatera till så allt blir bara gissningar. Undrar hur pass länge folk ska vara så här pass paranoida. Det var inte precis igår som lagen gick igenom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Egentligen förstår jag inte att det diskuteras så mycket, för det bevisar ju bara att folk försöker hitta hål för att kringå lagen och kunna fortsätta med nått dom uppenbarligen vet är olagligt

Det är så att enligt grundlagarna ( här regeringsformen) så är det folket som bestämmer i Sverige eftersom vi har demokrati, det är så här:

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.

Det innebär i förlängningen att om tillräckligt många (majoriteten av folket) är emot lagstiftningen som den ser ut i nuläget så ska den ändras, oavsett vad det är majoriteten är missnöjd med, lagarna ändras och uppdateras när samhället förändras och så bör det vara, just vad det gäller upphovsrätt och patentlagstiftning så har det växt fram ett missbruk av den tycker jag.
Företagen har börjat missbruka lagar för att berika sig själva i stället för att utveckla sina produkter så de är säljbara, mediaindustrin är inte seriösa på något sätt när storföretagens organisationer håller på som de gör, de går helt enkelt inte att uppfatta dem som trovärdiga när de hävdar så orimliga belopp på skadorna, samtidigt som de inte ens försöker tillhandahålla det kunderna vill köpa utan istället vill tvinga dem in i system kunden inte vill ta del av.

Vi har ännu inte nån lagstiftning som gör att man inte får kryptera (eller måste kryptera för den delen (tex wifi)) och skulle vi få det så finns det krypteringsmetoder som klarar det också, tex steganografi http://sv.wikipedia.org/wiki/Steganografi gör så att en sådan lagstiftning inte fungerar, eller jo lagen funkar, men hur ska man kunna bevisa något ? Då får vi ha skenprocesser, kanske som på medeltiden när man brände häxor? Eller ska man backa i historien till tiden då kyrkan bromsade vetenskapen och samhällsutvecklingen? De styrde ju i praktiken teknikutvecklingen, eller rättare sagt såg till att den stod stilla, idag så kan man se mönstret gå igen, men det är storföretag som vill strypa konkurrenterna genom juridiska processer istället för att utveckla nått som egentligen är bättre, att skydda sig mot "riktig" piratkopiering är en sak och där är det väl bra att det går att rättsföra de inblandade, men ser man tex på fjanterierna som pågår mellan Apple och Samsung så är det snarast missbruk.
Detsamma gäller ju musikindustrin som påstår att de har skador som är större än deras totala omsättning de senaste 100åren, sånt blir bara löjligt.
(Samtidigt som de inte ens verkar försöka komma tillrätta med problemen med ockrarfirmorna som andrahands säljer konsertbiljetter......)

De som är kritiska till hur lagarna ser ut och samhället styrs bör själva aktivera sig på något sätt för att påverka det, den nyliberala vågen har gjort så att många företag har kunnat börja diktera lagarna och försöker få monopol (eller oligopol om det misslyckas) istället för att få en fungerande marknadsekonomi där de konkurrerar och driver samhällsutvecklingen framåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av elklazor:

Jag kan inte reglerna här fullständigt, men jag tror att det är förbjudet att diskutera Piratkopiering och sådant

Piratkopiering ja, men vi diskuterar inte det.. Vi diskuterar vad som krävs för att fälld.

Permalänk

Lycka till med att bevisa vad du laddat ner/delat ut via bittorrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har du filer på *din* dator så är det du som äger dom...

Lika mycket som prylarna som ligger i min stulna bil då eller?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Tror mycket denna tråd handlar om okunskap, därav de konstiga resonemangen.
Så fort piratkopiering kommer på tapeten så skall det jämföras med bilar, motorvägar och Posten(?).

Såhär ligger det till: På den ena sidan finns de giriga skiv/musik/filmbolagen som vill ha hutlösa priser och
vill bestämma över precis allt. På den andra sidan finns de som vill ha ett öppet samhälle och som vill dela med sig (fildelning).

Eftersom mediaindustrin inte alls gillar det sistnämnda, så tvingas det fram konstiga lagar (Ipred m.m) som ingen har fått vara med och röstat fram.
Därav lever vi tydligen inte i ett fritt samhälle, utan blir påtvingade lagar som ingen vill ha. Resultatet av detta blir VPN-tjänster så folk kan fortsätta
i lugn och ro med det som merparten av det svenska folket tydligen vill ha, nämligen ett fritt samhälle.

Svar på TS fråga: använd bittorrent tillsammans med en VPN-tjänst så är risken att "åka fast" =0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Tror mycket denna tråd handlar om okunskap, därav de konstiga resonemangen.
Så fort piratkopiering kommer på tapeten så skall det jämföras med bilar, motorvägar och Posten(?).

Såhär ligger det till: På den ena sidan finns de giriga skiv/musik/filmbolagen som vill ha hutlösa priser och
vill bestämma över precis allt. På den andra sidan finns de som vill ha ett öppet samhälle och som vill dela med sig (fildelning).

Eftersom mediaindustrin inte alls gillar det sistnämnda, så tvingas det fram konstiga lagar (Ipred m.m) som ingen har fått vara med och röstat fram.
Därav lever vi tydligen inte i ett fritt samhälle, utan blir påtvingade lagar som ingen vill ha. Resultatet av detta blir VPN-tjänster så folk kan fortsätta
i lugn och ro med det som merparten av det svenska folket tydligen vill ha, nämligen ett fritt samhälle.

Svar på TS fråga: använd bittorrent tillsammans med en VPN-tjänst så är risken att "åka fast" =0.

Svar på din fråga är att risken för att åka fast är lika med = 0 oavsett vilken tjänst/teknik du använder. Meningen med Ipred mm var ju inte att sätta dit någon utifrån mediaindustrins riktlinjer. Det var ju en felaktig hypotes.

*** EDIT ***

Däremot har mediaindustrin med hjälp av hypen av ipred mm lyckats alldeles förträffligt med sin agenda. Där har man just velat ha en sådan här utveckling att folk tror de kan åka dit och blir försiktigare med fildelning samt liknande åtgärder. Men denna slags rädsla och paranoia verkar ju ha brett folkligt stöd helt klart.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av anden12:

Lika mycket som prylarna som ligger i min stulna bil då eller?

Din bil var ju stulen.
Hur är din dator stulen när den befinner sig i din ägo?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Din bil var ju stulen.
Hur är din dator stulen när den befinner sig i din ägo?

Det här är ju snarare ett problem i att många tror de kan läsa en lagbok som de läser en vanlig bok. Lagboken innehåller lagtexter som skall tolkas och värderas. Ett bra ord att komma ihåg är uppsåt. Samtidigt handlar rättegångar om rimlighet också. Skulle det vara så att det krävs ett ögonvittne till allt så skulle ju en stor del av brotten aldrig bli lösta. Är datorn i en persons ägo och personen uppenbarligen medger att han eller hon haft tillgång till den och att denne ägt datorn sedan urminnes tider så är det ett rimligt antagande att personen vetat om innehållet på datorn.

Sen beror det ju helt på vad personen förklarar som skäl till innehållet. Är det en rymdvarelse som lagt in dem medan han eller hon var på toaletten eller menar han eller hon att de 126gig turkisk bajsporr är placerat där av en kompis så får ju rätten ta ställning till detta påstående.

MEN FRAMFÖRALLT SÅ KOMMER INTE PRIVATPERSONER JAGAS FÖR FILDELNING.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Din bil var ju stulen.
Hur är din dator stulen när den befinner sig i din ägo?

En dator kan vara i någon annan ägor utan att man vet om det, du är nog likväl som jag medveten om att det finns trojaner, virus, bakvägar med mera..
det är egentligen löjligt lätt att neka när det gäller den här typen av brott om man har lite kunskap om datorer och nätverk.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

MEN FRAMFÖRALLT SÅ KOMMER INTE PRIVATPERSONER JAGAS FÖR FILDELNING.

Det är jag inte så säker på. De försöker ju statuera exempel och the more the merrier... men självklart är målet att sätta dit de stora hönsen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det här är ju snarare ett problem i att många tror de kan läsa en lagbok som de läser en vanlig bok. Lagboken innehåller lagtexter som skall tolkas och värderas. Ett bra ord att komma ihåg är uppsåt. Samtidigt handlar rättegångar om rimlighet också. Skulle det vara så att det krävs ett ögonvittne till allt så skulle ju en stor del av brotten aldrig bli lösta. Är datorn i en persons ägo och personen uppenbarligen medger att han eller hon haft tillgång till den och att denne ägt datorn sedan urminnes tider så är det ett rimligt antagande att personen vetat om innehållet på datorn.

Sen beror det ju helt på vad personen förklarar som skäl till innehållet. Är det en rymdvarelse som lagt in dem medan han eller hon var på toaletten eller menar han eller hon att de 126gig turkisk bajsporr är placerat där av en kompis så får ju rätten ta ställning till detta påstående.

MEN FRAMFÖRALLT SÅ KOMMER INTE PRIVATPERSONER JAGAS FÖR FILDELNING.

Dummaste jag hört. Privatpersoner har alltid jagats för fildelning och kommer fortsätta jagas för fildelning. Vilka tror du det är de kommer jaga egentligen? Jag fick en varning från Warner Brothers i brevlådan redan på DC++ tiden, men då blev varningen skickad via min ISP eftersom de vägrade lämna ut mitt namn till dem. Nu när privata intressenter får begära ut IP-nummer så tror jag vi kommer få se en betydligt större häxjakt. Du måste inse att bolagen har stora avdelningar som inte gör något annat.

Permalänk

Alltså, vem orkar bry sig om detta 2012?

Bara att inse att fildelningen är här för att stanna.
Hur många ggr har de inte försökt ta ner TPB t ex?
Och om de mot förmodan skulle lyckas någon dag(vilket är högst osannolikt), kommer det att dyka upp en liknande sajt direkt.

Bittorrent +VPN= keep on sharing

Permalänk
Medlem

Antipiratorganisationernas stora problem hittills har väl varit:
1. Information sparas inte hos ISP.
2. Det krävs ett brott som har minst 2 år på straffskalan för att kunna få fram trafikuppgifter från ISP.

Datalagringsdirektivet och uppdateringen av LEK undanröjer väl i princip dessa problem.

All information lagras och vid minsta misstanke om brott kan uppgifterna hämtas ut. Jag tror vi kommer få se flera fall till hösten och vintern för att testa var gränsen för lagstiftningen går.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av edman:

Antipiratorganisationernas stora problem hittills har väl varit:
1. Information sparas inte hos ISP.
2. Det krävs ett brott som har minst 2 år på straffskalan för att kunna få fram trafikuppgifter från ISP.

Datalagringsdirektivet och uppdateringen av LEK undanröjer väl i princip dessa problem.

All information lagras och vid minsta misstanke om brott kan uppgifterna hämtas ut. Jag tror vi kommer få se flera fall till hösten och vintern för att testa var gränsen för lagstiftningen går.

Och vad skulle det finnas för uppgifter att lämna ut om man använder sig av en VPN-tjänst?
De lagrar inga uppgifter, så inga uppgifter kan lämnas ut. Också omöjligt att spåra.
Sedan kan man ju vara smart och välja en ISP som te x Bahnhof som värnar om folks integritet.