Asus Xonar DX + Corsair Vengeance 2000 = Onödigt?

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX + Corsair Vengeance 2000 = Onödigt?

Hej,

Har nyligen köpt nya delar till min dator och däribland ett ljudkort (Asus Xonar DX). För några dagar sedan köpte jag även ett par nya hörlurar (Corsair Vengeance 2000). Hörlurarna är trådlösa och får ljudet skickat via den medföljande "USB-stickan" (man kopplar alltså inte in någon vanlig 3.5 mm ljudkabel i datorn).

Problemet och min fråga är om hörlurarna drar nytta utav ljudkortets funktioner? Alltså: behandlas ljudsignalen av ljudkortet innan det skickas till hörlurarna?

Det som har gjort mig lite fundersam över detta är att det inte går att påverka ljudet via den medföljande programvaran till ljudkortet (equaliser osv.). Dock går det att påverka ljudet med programvaran som följer med hörlurarna. Jag har provat att avinstallerat programvaran som medföljde hörlurarna med det gör ingen skillnad.

Jag har mina aningar om att eftersom "USB-stickan" sitter inkopplad i moderkortet att hörlurarna inte drar nytta av ljudkortet. Kan det vara så eller är jag ute och cyklar?

En annan detalj är att alla vanliga ljudportar (3.5 mm) blir avstängda/ljudlösa när "USB-stickan" är inkopplad, även de som finns på ljudkortet. Drivrutinerna till det inbyggda ljudkortet på moderkortet (Asus P8Z77-v Deluxe) är inte heller installerade.

//Scombei

Permalänk
Proffsmobbare

Om det bara är digitala signaler (vilket det är i USB) så drar du inte nytta av ditt dedikerade ljudkort alls.

Det ljudkortet gör, simpelt förklarat, är att omvandla digitala signaler till analoga.

Permalänk

du behöver ha headsetet inkopplat i ljudkortet om du ens skall kunna dra nytta av pci ljudkortet då usb headsetet har ljudkort inbyggt så att det är separat

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

USB-stickan som du refererar till skickar ljudet digitalt till hörlurarna. "Ljudkortet" du använder sitter i hörlurarna då det är trådlösa hörlurar. Med andra ord kan du lämna tillbaka ditt ljudkort alternativt lämna tillbaka hörlurarna och skaffa några med analog sladd. Gör du det senare kommer du dra nytta av allt ljudkortet har att erbjuda.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Okej, surt >.<

Tack för snabba svar