Permalänk

E-handel med Swedbank?

Någon här som har swedbank?

Har märkt att när jag ska betala med kort över internet så får jag en sån där säkerhetsruta att jag måste verifiera mig med säkerhetsdosa på Swedbank osv, har loggat in mig på Swedbank med säkerhetsdosan men hittar inte var jag ska "verifiera" mig för att kunna köpa med kort på nätet. Någon som vet o kan hjälpa mig var jag ska klicka? (inne på swedbank)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Någon här som har swedbank?

Har märkt att när jag ska betala med kort över internet så får jag en sån där säkerhetsruta att jag måste verifiera mig med säkerhetsdosa på Swedbank osv, har loggat in mig på Swedbank med säkerhetsdosan men hittar inte var jag ska "verifiera" mig för att kunna köpa med kort på nätet. Någon som vet o kan hjälpa mig var jag ska klicka? (inne på swedbank)

Logga in på Swedbank med dosan.
Under menyn "startsidan" välj "beställ tjänster"

Där finns någon som heter "Anslut/byt lösenord/administrera kort till Verified by Visa / MasterCard SecureCode"

/A

Permalänk
Medlem

Mitt råd hade istället varit att du skaffar tjänsten E-kort hos Swedbank.

Då får du möjlighet att skapa ett VISA kort för varje köp där du kan begränsa giltighetstiden och max totala belopp som får debiteras kortet.
När du ska betala med E-kortet så slipper du Verified by Visa.

Det fina med detta är att om de sidor du handlar på får sin kunddatabas hackad och att ditt kort kommer ut så är skadan begränsad. Antingen så har du gjort ett "engångsköp" där du angav 1 månads giltighetstid och ett maxbelopp strax över köpesumman - eller så har du ett maxbelopp som är rimligt ifall det är ett E-kort du använder för en prenumerationstjänst - som du för övrigt kan spärra när du vill.

Andra fördelar är just detta med erbjudanden, köp X för Y pengar, för att sedan automatiskt övergå i en prenumeration om du inte avbeställer. Med ett E-kort så kan du vara lugn om att även om du avbeställer och det strular så kommer de aldrig kunna dra mer än maxbeloppet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Andra fördelar är just detta med erbjudanden, köp X för Y pengar, för att sedan automatiskt övergå i en prenumeration om du inte avbeställer. Med ett E-kort så kan du vara lugn om att även om du avbeställer och det strular så kommer de aldrig kunna dra mer än maxbeloppet.

Halvt off-topic:

Microsoft lyckades dra strax över 500:- för xbox live guld på ett av mina ekort som hade 10~20:- kvar på sig. Blev minus 400 något på kontot då, ringde till dem och fick pengarna tillbaka på direkten. fick också höra att det var konstigt att jag ens kunde köpa live eller MS points ifrån dem då de enligt han på telefon ska ha blockerat e-kort ifrån swedbank(en nackdel med e-kort, funkar inte på alla sidor/om man bokar hotel och ska visa kortet när man hämtar ut nyckeln)

Lyckats få minus på ett e-kort när jag köpte ett spel via steam men det för många år sedan, nu verkar det vara löst. Nu måste man istället skapa e-kort med en massa extra pengar på för att få köpa saker via steam :S

Permalänk
Medlem

Trist att det strulade för dig tidigare.

Jag hade nog ändå försökt använda E-kort så rekommendationen till TS från mig är den samma.

Det gågna året så har ju många ställen blivit av med kontouppgifter (Sony Playstation bla) så det är inte omöjligt att det händer igen. Smidigare att spärra ett E-kort än sitt vanliga kort - och som du skriver Arakanl2, det gick snabb att få tillbaka pengarna på E-kortet om Swebank själva schabblar (vilket de borde göra mer sällan nuförtiden kan man hoppas).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Trist att det strulade för dig tidigare.

Jag hade nog ändå försökt använda E-kort så rekommendationen till TS från mig är den samma.

Det gågna året så har ju många ställen blivit av med kontouppgifter (Sony Playstation bla) så det är inte omöjligt att det händer igen. Smidigare att spärra ett E-kort än sitt vanliga kort - och som du skriver Arakanl2, det gick snabb att få tillbaka pengarna på E-kortet om Swebank själva schabblar (vilket de borde göra mer sällan nuförtiden kan man hoppas).

Jag använder fortfarande e-kortet. Men man måste vara bered på att det inte är 100% säkert när det kommer till övertrassering. Och även tänka på att inte använda det till betalningar där det krävs att man visar kortet man betalt med när man hämtar ut varan/tjänsten/etc.

Permalänk
Skrivet av Addegbg:

Logga in på Swedbank med dosan.
Under menyn "startsidan" välj "beställ tjänster"

Där finns någon som heter "Anslut/byt lösenord/administrera kort till Verified by Visa / MasterCard SecureCode"

/A

Hmm nybörjare här men , vad är hälsningsfras och vadå vill att man ska skriva in ett lösenord?

Ska man ange sitt lösenord varje gång man handlar något då, både e-shop och IRL, eller vadå? Och kan vem som helst som kan mitt lösenord köpa saker med mitt kort då?...

Och vad är hälsningsfrasen för nåt? vad ska man egentligen ens skriva där?..

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Vilken lvl är du?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Level?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Tror att han försöker antyda att du har skapat tråden i Diablo III-delen på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Bra forumsdel du postade i.
Forum > Spel > Övriga datorspel > Diablo III > Swedbank

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad och titel uppdaterad*

TS, försök skapa en bättre trådtitel och lägg tråden i rätt forum. Det ökar chanserna för dig att få hjälp och det gör det lättare för andra med samma fråga att hitta ett svar.

Och moderatorerna slipper skälla på dig för regelbrott.

Citat:

Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera e-kort har använt det till massor och de funkar fin fint för mig.

Känns väldigt säkert gör det också, och jag har aldrig haft några som helst problem med över betalning på korten. Vill man vara extra säker är det bara o ta bort kortet efter köpet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair H100i | i7 2600k@4.5GHz | ASUS GTX 680 | 120gb intel 520 SSD | 4x Kingston HyperX 4Gb | ASUS P8P67 Deluxe B3

Permalänk

Hmm trodde faktiskt till 100% att jag var i Off-Topic delen av forumet, helt seriöst. Jag har för mig jag klicka in där innan jag posta den här tråden. Men kanske har något gått snett på nåt vänster ändå och jag kommit tillbaka hit.

Ber så mycket om ursäkt.

Fast min titel på tråden är väl inte fel, för det handlar ju om e-handel på nätet med via Swedbank (credit cards)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Twister86:

Hmm trodde faktiskt till 100% att jag var i Off-Topic delen av forumet, helt seriöst. Jag har för mig jag klicka in där innan jag posta den här tråden. Men kanske har något gått snett på nåt vänster ändå och jag kommit tillbaka hit.

Ber så mycket om ursäkt.

Fast min titel på tråden är väl inte fel, för det handlar ju om e-handel på nätet med via Swedbank (credit cards)

Du döpte tråden till "SwedBank", inte e-handel. Det lade jag till åt dig. Med bara ordet "Swedbank" så får man ju gissa vad tråden handlar om.

Nog om offtopic, e-kort är att rekommendera. Också att läsa på i bankens egna instruktioner om hur de används.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Aha då blev tydligen även trådnamnet också fel.. jag har ingen aning om hur det kunnat bli så snett allting iaf.

Men att man måste trycka '2' när man loggar in , har jag försökt leta efter överallt , men hittar inte vart det står man ska göra det, nu vet jag att man ska göra det men om inte någon sagt till mig så hade jag aldrig kunnat lista ut de själv. För de står ju inte att man ska trycka på 2 nånstans?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Twister - Prova att ringa bankens kundtjänst så kan de hjälpa dig rätt. Har du problem med att komma in i telefonbanken (där du väljer 1 för telefonbank och 2 för personlig service) så ring deras växelnummer eller knalla in på kontoret.
De kommer att kunna hjälpa dig mycket bättre än vi med de rent praktiska sakerna.

Du betalar ju faktiskt för den tjänsten (bankens kundservice) så varför inte utnyttja den.

Erfarenheter, tips och (tillåtna)trix kan vi dryfta här

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

ska stå hur man använder dosan i ett litet papper man fick med den om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair H100i | i7 2600k@4.5GHz | ASUS GTX 680 | 120gb intel 520 SSD | 4x Kingston HyperX 4Gb | ASUS P8P67 Deluxe B3

Permalänk

Hmm jag har inga problem med använda min internet bank, jag undra bara varför man skulle trycka på just 2an på dosan.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080