Jailbreaka Iphone 4s första gången 5.1.1

Permalänk
Inaktiv

Jailbreaka Iphone 4s första gången 5.1.1

Hej jag köpte mig en helt ny Iphone 4s för ungefär 1½ vecka sedan och är nu sugen på att försöka jailbreaka den för första gången, har aldrig gjort sånt här förut.. Kollat lite på youtube och vissa jailbreakar med untethered och andra redSn0w men jag vet inte vilket jag ska välja, vad är skillnaden och vad är fördelar med att jailbreaka iphonen? bryter det garantin? Kan någon hjälpa mig jailbreaka på bästa sett dvs några bra guider ni kan rekommendera som är pålitliga?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

vissa jailbreakar med untethered och andra redSn0w men jag vet inte vilket jag ska välja

Redsn0w är programmet du jailbreakar med (i Windows, pwnagetool för mac, sen finns det andra program med).

Tethered och untethered har med hur jailbreaken fungerar om du start om telefonen.

Untethered = du kan starta om telefonen utan problem och den är fortfarande jailbreakad (det är detta man helst vill ha).
Tethered = om du startar om telefonen så försvinner jailbreaken tills dess att du bootar (startar) telefonen med hjälp av exempelvis redsn0w igen, alltså typ jailbreaker om den.
5.1.1 kommer just nu som untethered, iallafall för iPhone 4 och ner, vet dock inte hur det är för iPad 3 och iPhone 4s. Står i guiden nedan att 4s går att jailbreaka untethered.
Ofta så kommer jailbreaks först endast ut som tethered då man måste hitta exploits först så man faktiskt kan få en untethered jailbreak.

Finns säkert någon som kan förklara det här bättre.

Skrivet av anon151788:

vad är skillnaden och vad är fördelar med att jailbreaka iphonen?

Du kan installera apps som Apple inte tillåter i appstore, homebrew. Googla på det.
Jag använder som mest exempelvis om-mappade knappar (homeknappen, volymknapparna, låsknappen) för musikspelaren, så jag kan styra vilka låtar jag vill spela utan att behöva använda originalhörlurarna eller ta upp telefonen ur fickan och sköta allt genom att klicka på skärmen.

Har för mycket saker på den att jag inte orkar förklara allt men här är några få saker:
Emulatorer för exempelvis PSX, N64, SNES, NES, Sega etc är också något man får tillgång till.
Får tillgång till att kunna ladda ner nästan alla appar från Appstore gratis, dock kommer jag inte förklara hur man gör detta pga regelbrott på forumet.
Har en torrentklient på telefonen, så jag enkelt kan ladda ner exempelvis filmer och sedan spela upp med någon bra mediaspelare, som AVPlayer exempelvis. Bara tuta och köra.

Skrivet av anon151788:

bryter det garantin?

Ja, eller nej, eller ja, eller nja...
Går din telefon på något sätt sönder och du kan inte starta den, och skickar tillbaka den till Apple/återförsäljaren utan att ha återställt den så lär garantin vara bruten.
Återställer du telefonen (installerar om) innan du skickar tillbaka telefonen så är jailbreaken borta och garantin kvar då det inte går att se att den varit jailbreakad (vad jag vet dock).

Skrivet av anon151788:

Kan någon hjälpa mig jailbreaka på bästa sett dvs några bra guider ni kan rekommendera som är pålitliga?

Jag brukar följa redmondpie då deras guider är lättast:
http://www.redmondpie.com/jailbreak-ios-5.1.1-untethered-usin...

Permalänk
Avstängd

Kör absinthe 2.0 eller vad versionen är, du behöver bara koppla in telen i datorn så sköter programmet resten!
Funkade perfekt på min iPhone 4S.

Då får du Cydia, sedan laddar du hem Installous i cydia för betalappar t.ex.
Du måste även lägga till en källa, kommer inte ihåg den just nu, är något med us.hackolous någonting, kan kolla upp det om du behöver, citera bara så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

Okej tack för de bra svaren dom hjälper verkligen, börjar få klarhet i hur det fungerar.

Edit: Följde exakt vad det stog i länken du gav Apamedvapen. Mobilen är tydligen jailbreakad nu!

Någon lista på bra appar ni rekommenderar då? hörde av en vän att man kan ladda hem grymma spel med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Okej tack för de bra svaren dom hjälper verkligen, börjar få klarhet i hur det fungerar.

En sak värd att påpeka, som jag hade problem med i början, jag fattade inte skillnaden mellan "unlock" och "jailbreak" första gången jag skulle jailbreaka. Här är skillnaden:

Unlock = låsa upp telefonen så vilken operatör som helst kan användas på den (tror detta ej fungerar på iphone 4 och uppåt).
Jailbreak = Installera appar som du inte skulle kunna ha hittat i Appstore annars (som jag skrev ovan).

Nu är jag verkligen ingen expert och har bara jailbreakat min gamla 3GS och 4:a, men det går till i princip på samma sätt på de flesta iphones oftast. Läs guiderna noga om du känner dig osäker.

Tror Redsn0w eller Absinthe är de 2 rekommenderade programmen för Windows, iallafall de lättaste om jag förstått rätt.
Guide för Absinthe:

http://www.redmondpie.com/jailbreak-5.1.1-untethered-iphone-4...

EDIT:

Guide för hur Cydia fungerar (det programmet som du installerar alla jailbreak-program från):

http://ihackmyi.com/topic/110826-app-mods-cydia-apps-noob-gui...
http://cydiaguide.com/
http://iphonepyssel.se/cydia-guide/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Majora:

En sak värd att påpeka, som jag hade problem med i början, jag fattade inte skillnaden mellan "unlock" och "jailbreak" första gången jag skulle jailbreaka. Här är skillnaden:

Unlock = låsa upp telefonen så vilken operatör som helst kan användas på den (tror detta ej fungerar på iphone 4 och uppåt).
Jailbreak = Installera appar som du inte skulle kunna ha hittat i Appstore annars (som jag skrev ovan).

Nu är jag verkligen ingen expert och har bara jailbreakat min gamla 3GS och 4:a, men det går till i princip på samma sätt på de flesta iphones oftast. Läs guiderna noga om du känner dig osäker.

Tror Redsn0w eller Absinthe är de 2 rekommenderade programmen för Windows, iallafall de lättaste om jag förstått rätt.
Guide för Absinthe:

http://www.redmondpie.com/jailbreak-5.1.1-untethered-iphone-4...

EDIT:

Guide för hur Cydia fungerar (det programmet som du installerar alla jailbreak-program från):

http://ihackmyi.com/topic/110826-app-mods-cydia-apps-noob-gui...
http://cydiaguide.com/
http://iphonepyssel.se/cydia-guide/

Tack för alla användbara länkar! Ska kika in dom.

En till fråga.. Just nu är min ios 5.1.1 men märkte på Itunes innan jag jailbreakade att det fanns en ny uppdatering så om jag uppdaterar via itunes händer det då någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Tack för alla användbara länkar! Ska kika in dom.

En till fråga.. Just nu är min ios 5.1.1 men märkte på Itunes innan jag jailbreakade att det fanns en ny uppdatering så om jag uppdaterar via itunes händer det då någonting?

Borde inte finnas någon uppdatering om du verkligen är på 5.1.1. Kolla på telefonen, i inställningar -> Allmänt -> Om.
Där, under "Version" står det vilken iOS du har.

Ingen aning om det kommit en liten uppdatering eller så, men eftersom jag är paranoid och oftast uppdaterar telefonen långt efter att en nyare version kommit ut så säger jag nog att det är bäst att inte uppdatera, men någon annan kanske har bättre koll. Personligen så bryr jag mig oftast inte om att uppdatera om det inte är någon ny funktion eller buggfix jag verkligen behöver/vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Tack för alla användbara länkar! Ska kika in dom.

En till fråga.. Just nu är min ios 5.1.1 men märkte på Itunes innan jag jailbreakade att det fanns en ny uppdatering så om jag uppdaterar via itunes händer det då någonting?

Ja, du kommer att tappa jailbreaket om du uppdaterar.

En app som jag tycker är riktigt bra är biteSMS, den är tusen gånger bättre än den vanliga sms-appen. Det finns en gratisversion som man kan ha i 30 dagar och den har reklam. Efter 30 dagar måste man köpa den (typ 2-3 dollar har jag för mig). Men vill du inte betala, så kan du PM:a mig.

Permalänk
Medlem

Visst är det iTunes i sig som har en uppdatering att tillgå gissar jag....och det har då ej med versionen på mobilen att göra.

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Medlem

Ibland när apple slutar signera sina IOS uppdateringar och din telefon är jailbreakat på just en sådan version kan det bli lite klurit att återställa telefonen. Kommer ihåg när min telefons 3G slutade att fungera, så var tvungen att återställa från min jailbreakade telefon, men fick error hela tiden om och om igen. Men det löste sig till slut efter miljoner timmar av sökande på nätet.

Finns olika sätt att lösa det på. Ett program man kan använda är 'TinyUmbrella'. Programet är tyvärr programmerat i java, så ibland kan man få roliga java errors helt plötsligt, trots man har den senaste versionen av java och TinyUmbrella.
Ett annat program som jag rekommenderar starkt är iFaith.

(OBS man återställer ifrån iTunes)

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03